Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - FSD upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is inderdaad precies waar ik gebruik van heb gemaakt. Ik ging specifiek in op de mensen die 3200 euro betaald hadden. Jij hebt 5300 euro betaald? Dan zou ik aan te telefoon gaan hangen. Elke dag weer als je er de tijd voor op kan brengen. (ca 30 min per gesprek, 15-20 min in de wacht was voor mij normaal)
Mijn ervaring is dat er pas na je telefoontje iets gedaan wordt.

Eerste keer bellen (Woensdag 1 mei): belofte gekregen dat de medewerker uit zou zoeken of ik gratis AP kon krijgen en dan zou ik een offerte krijgen op de mail.
Tweede keer bellen (Maandag 6): "De factuur staat in uw account, heeft u die nog niet gekregen?", na 2 uur een factuur in de mail ontvangen.
Direct betaald en betaal bewijs gestuurd (Dinsdag 7), geen reacties gekregen.
Derde keer bellen (Woensdag 8): Gevraagd of de betaling in behandeling genomen was, "Ja meneer, we gaan de betaling verifieeren en dan doorzetten naar engineering, zou met 2/3 dagen actief moeten zijn" (Ik had sterk het idee dat er nog niets mee gedaan was)
Vierde keer bellen (Maandag 13): 3 mensen gesproken, maar niemand had toegang tot het mail account van Arnhem, dus ze konden allemaal niet helpen. Doorverbinden met Arnhem is 2x geprobeerd, maar niet gelukt.
Vierde keer bellen (Dinsdag 14): "De belofte van 2/3 dagen had niet gegeven mogen worden, ik neem even contact op met Arnhem." -Wachten- "Het ligt bij Engineering en we kunnen er niets aan doen" (Mijn vermoeden: ze hebben het op dat moment door gezet naar Engineering)
2 uur later zag ik toevallig de optie Voorrijden in mijn app > AP+FSD actief.

Rant: WTF is er gebeurt met je systeem als je een ENGINEER nodig hebt om een vinkje aan te zetten. Zo gaat de ING. titel nog verder naar de haaien :(

En wat zie jij dan precies bij de details van je wagen in je account staan? Full Self Driving? Of Enhanced Autopilot?
 
Overigens heb ik sinds kort wel de optie om FSD aan te kopen, eerst voor 3200 euro en nu 6400 euro. Dus ik heb duidelijk enkel EAP gekregen (waarvoor ik betaald heb bij de bestelling)
Ik zit in hetzelfde schuitje.
Besteld met EAP omdat FSD niet bij de opties stond.
Geleverd op 15 februari met EAP.
Nooit iets gehoord ivm FSD.
Ook niet mogelijk om via account bij te bestellen, optie was er gewoon niet.
Daardoor tijdelijk actie gemist voor 2.100.
Ze zijn al sinds 13 maart bezig met mijn klacht.
 
Samenvatting gesprek met Tesla: "We kunnen het niet activeren voor uw wagen en we weten ook niet waarom het niet gaat."

Als klant vind ik dit een beetje verontrustend. Ik concludeer dat de service van Tesla nog niet 80% op orde zit en dat dit nog een aantal jaren nodig zal hebben.

Wat ik persoonlijk momenteel enorm frustrerend vind aan heel de zaak is de manier van afhandeling: het doorverwijzen van sales naar service en terug (meerdere mensen, meerdere service centra), niemand die de problematiek consolideert (of ben ik echt de enige?) en vrijwel totale radiostilte van Tesla naar de klant toe (geen status updates, geen officïele bevestiging, het is raden of er iets gedaan wordt).
 
Last edited:
Samenvatting gesprek met Tesla: "We kunnen het niet activeren voor uw wagen en we weten ook niet waarom het niet gaat."

Als klant vindt ik dit een beetje verontrustend. Ik concludeer dat de service van Tesla nog niet 80% op orde zit en dat dit nog een aantal jaren nodig zal hebben.

Wat ik persoonlijk momenteel enorm frustrerend vind aan heel de zaak is de manier van afhandeling: het doorverwijzen van sales naar service en terug (meerdere mensen, meerdere service centra), niemand die de problematiek consolideert (of ben ik echt de enige?) en vrijwel totale radiostilte van Tesla naar de klant toe (geen status updates, geen officïele bevestiging, het is raden of er iets gedaan wordt).

Helaas is de boodschap ‘we weten het niet’ niet uniek in de zin van dat alleen Tesla zoiets heeft. Ook meegemaakt bij andere merken. Waarbij de auto enkele keren terug kon en reparaties uitgevoerd waren tegen bedragen waar een paard de hik van krijgt en dan zonder dat het probleem verdwenen was. Onder meer bij Audi en Mercedes.

Heb je de auto al naar het SeC gebracht, want bij andere merken doen ze nooit iets op afstand... dat scheelt natuurlijk ook. Soms moet je gewoon de auto voor je snufferd hebben om iets op te kunnen lossen.
 
Helaas is de boodschap ‘we weten het niet’ niet uniek in de zin van dat alleen Tesla zoiets heeft. Ook meegemaakt bij andere merken. Waarbij de auto enkele keren terug kon en reparaties uitgevoerd waren tegen bedragen waar een paard de hik van krijgt en dan zonder dat het probleem verdwenen was. Onder meer bij Audi en Mercedes.

Heb je de auto al naar het SeC gebracht, want bij andere merken doen ze nooit iets op afstand... dat scheelt natuurlijk ook. Soms moet je gewoon de auto voor je snufferd hebben om iets op te kunnen lossen.
Meerdere malen de auto in snufferd bereik gebracht van de service mensen. Die deden niet veel moeite. Het bleef telkens bij "Ik noteer uw VIN en stuur het door naar mijn collega's/manager/Bruno/Rik/Tom/InsertNameHere". Gevolgd door oorverdovende stilte.

In dit opzicht beter dan Audi: daar ga je binnen voor een "gratis" recall actie en kom je buiten met nieuwe remmen en ruitenwissers en een factuur.
 
Meerdere malen de auto in snufferd bereik gebracht van de service mensen. Die deden niet veel moeite. Het bleef telkens bij "Ik noteer uw VIN en stuur het door naar mijn collega's/manager/Bruno/Rik/Tom/InsertNameHere". Gevolgd door oorverdovende stilte.

In dit opzicht beter dan Audi: daar ga je binnen voor een "gratis" recall actie en kom je buiten met nieuwe remmen en ruitenwissers en een factuur.

Had je een afspraak dan? Want die moet je elders ook maken.

Uiteindelijk werkt dat denk ik het beste. Afspraak maken en dan de auto pas meenemen als het opgelost is.
 
Volgens mij hier eindelijk activatie AP+FSD na 2 maanden! Zie ineens "Voorrijden" in de app staan. En de aankoopopties in de shop op Tesla site zijn weg. Staat nog niet onder specificaties. Ben nog wel wat sceptisch - even wachten tot m'n vriendin vanavond thuiskomt met de auto voordat ik het definitief wil geloven.

Heb vandaag even contact gehad met Tesla, excuses omdat het zo lang was blijven liggen (had 14 maart factuur betaald), en is dus kennelijk gelijk opgepakt. Langste wachttijd vanaf betaling tot levering op dit forum, geloof ik.
 
Last edited:
Bijna 2 weken geleden € 5.100 voor AP+FSD betaald (vlgns mij € 200,00 te weinig op factuur berekend). Nog niet geactiveerd tot nu toe.
Ik heb rond half maart de eerste bestelling geannuleerd, omdat de EAP en in bijzonder FSD niet op de factuur zouden komen te staan, maar het zou krijgen volgens een mondelinge mededeling. Dat vond ik juridisch niet sterk genoeg. Een paar uur na de annuleringsbevestiging een tweede bestelling gedaan waarbij wel EAP en FSD op de factuur kwamen te staan.
Ik weet nu nog niet of ik wel een software-update binnen heb en vind het op dit moment nog niet echt interessant. Pas als de wetgeving toestaat dat er meer autonomisch mag worden gereden wil ik het hebben, want dan wordt het interessant. En dan komt zo'n factuur handig uit. Dus voor nu vind ik het niet nodig. Pas voor over een jaartje of....?????????
 
PB lukt niet, dus dan maar hier:
Wanneer is je auto daadwerkelijk afgeleverd?
08-februari

Heb je al AP? (zo niet welk bedrag zou je er voor over hebben?)
Nee. Zou in de vorm van compensatie geleverd worden

Is FSD ook gewenst? (zo ja, welk bedrag zou je er voor over hebben?)
Is 'toegezegd' voor € 2000.- Ik zou tot € 3000.- willen gaan.

Met welke uitkomst/oplossing zou je tevreden zijn?
AP als compensatie, en FSD voor 50%

Andere bijzonderheden / relevante info mbt AP/FSD?
Op de avond van aflevering kreeg ik een mail, dat Trial EAP binnen 24 uur geactiveerd zou worden. (Toen nog EAP)

Mailadres (na de inventarisatie ontvang je de resultaten per mail)
[email protected]

Overigens kan ik op mijn Tesla webomgeving AP / EAP ook niet aanschaffen, al zou ik willen. Het is botweg niet beschikbaar.
 
Volgens mij hier eindelijk activatie AP+FSD na 2 maanden! Zie ineens "Voorrijden" in de app staan. En de aankoopopties in de shop op Tesla site zijn weg. Staat nog niet onder specificaties. Ben nog wel wat sceptisch - even wachten tot m'n vriendin vanavond thuiskomt met de auto voordat ik het definitief wil geloven.

Heb vandaag even contact gehad met Tesla, excuses omdat het zo lang was blijven liggen (had 14 maart factuur betaald), en is dus kennelijk gelijk opgepakt. Langste wachttijd vanaf betaling tot levering op dit forum, geloof ik.

Hierbij bevestigd. Net een rondje gereden op NoA. Case closed voor mij. Succes allen!
 
  • Like
Reactions: Michel3
Als tip wil ik jou en vergelijkbare cases mee geven dat je recht kijkt naar de feiten en niet blijft zoeken naar redenen om je eigen standpunt te onderbouwen.
Het feit dat mij vooral stoort, is dat wij in maart 2016 onze reservatie betaald hebben en dat wij een slechtere deal krijgen dan mensen zonder reservatie die een week later besteld hebben, hun auto drie weken later kregen, en daardoor wel een gratis upgrade kregen. Dat klopt toch gewoon niet?

En er zijn er ook die op exact dezelfde dag besteld hebben maar door toevallige omstandigheden hun auto iets later geleverd kregen. De hele Europese rollout was een grote chaos, en daardoor krijgen mensen nu op willekeurige basis al dan niet een upgrade.

Kunnen ze nu niet gewoon die paar eerste weekjes de upgrade geven? De meerderheid had waarschijnlijk geen AP, dus dat zijn software-updates die Tesla niets kosten. Hoeveel HW3's moeten ze daadwerkelijk steken? Staat dat nu echt in verhouding met het gevoel dat ze aan hun grootste fans geven dat hun enthousiasme bestraft wordt? Ik had beter geen 1000 euro betaald in 2016.
 
Het feit dat mij vooral stoort, is dat wij in maart 2016 onze reservatie betaald hebben en dat wij een slechtere deal krijgen dan mensen zonder reservatie die een week later besteld hebben, hun auto drie weken later kregen, en daardoor wel een gratis upgrade kregen. Dat klopt toch gewoon niet?

En er zijn er ook die op exact dezelfde dag besteld hebben maar door toevallige omstandigheden hun auto iets later geleverd kregen. De hele Europese rollout was een grote chaos, en daardoor krijgen mensen nu op willekeurige basis al dan niet een upgrade.

Kunnen ze nu niet gewoon die paar eerste weekjes de upgrade geven? De meerderheid had waarschijnlijk geen AP, dus dat zijn software-updates die Tesla niets kosten. Hoeveel HW3's moeten ze daadwerkelijk steken? Staat dat nu echt in verhouding met het gevoel dat ze aan hun grootste fans geven dat hun enthousiasme bestraft wordt? Ik had beter geen 1000 euro betaald in 2016.

Early adopters betalen altijd meer. Nieuw model auto uit, korting vaak erg laag. En bij zeer gewilde modellen betaal je soms zelfs meer dan listprijs om maar een van de eersten te kunnen zijn.

Is een model een tijdje op de markt kun je echter leuke kortingen krijgen.

Jij wilde als een van de eersten een M3 rijden. Daarom heb je gereserveerd. Niet voor korting. :)
 
  • Like
Reactions: Michel3
Early adopters betalen altijd meer. Nieuw model auto uit, korting vaak erg laag. En bij zeer gewilde modellen betaal je soms zelfs meer dan listprijs om maar een van de eersten te kunnen zijn.

Is een model een tijdje op de markt kun je echter leuke kortingen krijgen.

Jij wilde als een van de eersten een M3 rijden. Daarom heb je gereserveerd. Niet voor korting. :)

Dit verhaal zou kloppen als eerste bestellingen (+aanbetalingen) ook daadwerkelijk eerder geleverd worden.
Ik begrijp de frustratie als je in 2016 besteld en aanbetaald en vervolgens anderen ziet rijden in een Tesla welke een paar weken voor levering is besteld (en sommigen kregen de Tesla nog eerder geleverd als de 2016 bestellingen.....)
Dat is gewoon niet netjes en ook niet echt nodig lijkt me -> het ging niet om de exotische uitvoeringen!
Er leek een willekeur in volgorde levering.
 
  • Like
Reactions: nervus
Vandaag de diverse functies maar eens uitgeprobeerd (ritje naar Groningen over de A28). FSD werkt nog niet, wel "keeping lane" en "changing lane" als je de richtingaanwijzer net indrukt (niet doordrukken). De blauwe lijn wordt dan een blauwe stippellijn en zowaar de auto verandert van rijstrook. Doet dit echter wel als "een oud wijf" :eek: (met excuses aan de dames :oops: ). Te hopen valt dat dit verder verbeterd wordt, want dit is toch echt niks voor het west-Europese verkeer. Ook het snelheid minderen en afstand bewaren is wel errug conservatief ;).
bij mij werkt deze soms wel en soms niet. ik dacht dat je de richtingaanwijzer helemaal moest doorduwen (voorbij het klikje)?
 
Dit verhaal zou kloppen als eerste bestellingen (+aanbetalingen) ook daadwerkelijk eerder geleverd worden.
Ik begrijp de frustratie als je in 2016 besteld en aanbetaald en vervolgens anderen ziet rijden in een Tesla welke een paar weken voor levering is besteld (en sommigen kregen de Tesla nog eerder geleverd als de 2016 bestellingen.....)
Dat is gewoon niet netjes en ook niet echt nodig lijkt me -> het ging niet om de exotische uitvoeringen!
Er leek een willekeur in volgorde levering.

Ik heb geen zicht op dat identieke uitvoeringen daadwerkelijk eerder geleverd zijn mensen die later besteld hebben. Dat zou niet moeten kunnen.
 
Hello all this is very ambiguous .. I received a couple of days (1st of March) prior to the delivery of my Model 3 : "Wij hebben een upgrade uitgevoerd voor Autopilot voor uw Model 3. U kan nu gebruik maken van AutoSteer en Traffic Aware Cruise. Deze upgrade is kosteloos, Om u af te melden voor SMS, Antwoord Stop." plus an additional SMS in french "Nous avons mis à jour la commande de votre Model 3 afin d'y intégrer la Capacité de conduite entièrement autonome. Les fonctionnalités comprennent la Navigation avec Pilotage Automatique, Le changement de voie Automatique, Le Parking Auto ainsi que la Sortie Auto. Cette mise à niveau n'a pas de coût supplémentaire. Pour vous désabonner des SMS, répondez STOP".
Do I understand from these two SMS - that I will receive the FSD for free (read swap of modules) -as although Elon was stating that only cars being produced as of now have the new hardware.
What do you guys think ?
had the same 2 SMS on March 1, still I only see Enhanced AutoPilot in my account. still no NoA here so I'm also hoping on the complete FSD one day with free switch to the new HW3 computer. otherwise I would have cancelled everything and reordered AP and FSD for the same price as I paid for my undelivered EAP car