Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - FSD upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
Vraagje. Ik heb de auto op 21 december 2018 besteld met EAP. Levering was op 25 maart, dus na de prijsdaling. Mijn Sales advisor heeft toen beloofd dat ik een gratis upgrade naar FSD kreeg. Helaas heb ik dat niet zwart op wit.

De software die ik heb heeft momenteel alle features. Echter is het mij onduidelijk of ik nu in de groep EAP val of in FSD. Bestaat EAP voor Model 3 überhaupt wel of is alles omgezet naar FSD?

Gezien het een leaseauto betreft, kan ik niet in m’n account kijken.

Ik wil voorkomen dat ik straks bij de introductie van HW3 en andere FSD features te horen krijg dat ik toch geen FSD heb.

EAP bestaat inderdaad voor een kleine groep Model 3 rijders welke dit in beginperiode hebben aangeschaft. Op dit moment zijn functies van EAP helemaal (of nagenoeg) gelijk aan FSD. Als je FSD hebt kun je later echter nog wat extra opties verwachten zoals stoplichten herkennen etc. Waarschijnlijk krijgen de FSD-klanten later ook een upgrade naar HW3. (iedereen met EAP zal HW2,5 hebben omdat HW3 in die periode nog niet bestond in Europa)

In de auto kun je NIET zien of je FSD of EAP hebt. Wellicht wel in je account of anders zwart-op-wit bevestiging vragen aan Tesla zodat je bij "niet in werking treden van latere opties" alsnog aanspraak kan maken op activatie.
 
Misschien een VIN door elkaar gehaald :)
Misschien wel met mij verwisseld omdat bij mij FSD nog steeds geactiveerd moet worden image.pngimage.png
image.png
image.png
;-)
 
Vraagje. Ik heb de auto op 21 december 2018 besteld met EAP. Levering was op 25 maart, dus na de prijsdaling. Mijn Sales advisor heeft toen beloofd dat ik een gratis upgrade naar FSD kreeg. Helaas heb ik dat niet zwart op wit.

De software die ik heb heeft momenteel alle features. Echter is het mij onduidelijk of ik nu in de groep EAP val of in FSD. Bestaat EAP voor Model 3 überhaupt wel of is alles omgezet naar FSD?

Gezien het een leaseauto betreft, kan ik niet in m’n account kijken.

Ik wil voorkomen dat ik straks bij de introductie van HW3 en andere FSD features te horen krijg dat ik toch geen FSD heb.
zelfde besteldatum en leverdatum ongeveer. heb sms dat ik FSD gratis kreeg. voorlopig alle beschikbare functies van FSD aanwezig, maar in mn account staat nog wel EAP als optie en niet FSD. dus niet echt duidelijk
 
Op 17 mei via de leasemaatschappij een Model 3 besteld met (ivm bijtelling) achteraf-activatie van de FSD op dag van levering.

Op 20 juni geleverd gekregen, ben superblij met de auto. Maar de FSD is dus niet geactiveerd, ben minder blij met Tesla (herkent iemand dat?). Gebeld met de klantenservice, maar die konden niets doen en niets zien. Bellen met delivery is zinloos.

In mijn account staat nergens dat FSD is aangevraagd, wel kan ik het activeren en wat zie ik voor prijs: 6400 euro. Terwijl bij het bestellen de prijs bij activatie achteraf 7400 was. Ook in de Model 3 configurator zie ik niet meer een vermelding dat activatie achteraf duurder is. Klopt dat? Is dat een prijswijziging geweest ergens in de afgelopen 5 weken waarbij activatie bij bestelling en achteraf zijn gelijkgetrokken?

Ik zie in mijn account ook geen factuur voor FSD, alleen voor de auto. Maar ja, mijn auto is dus niet echt mijn auto en de leasemaatschappij heeft ook contact met Tesla buiten mijn account om. Dus misschien is die activatie per mail of zo aangevraagd, maar nog niet verwerkt door Tesla. Echt inzichtelijk is het allemaal niet.

Weet iemand ook hoe lang activatie van FSD normaal gesproken duurt? In dit draadje lees ik horror stories van 3 maanden...

Onduidelijkheid alom. Iemand anders in hetzelfde schuitje?
 
Op 17 mei via de leasemaatschappij een Model 3 besteld met (ivm bijtelling) achteraf-activatie van de FSD op dag van levering.

Op 20 juni geleverd gekregen, ben superblij met de auto. Maar de FSD is dus niet geactiveerd, ben minder blij met Tesla (herkent iemand dat?). Gebeld met de klantenservice, maar die konden niets doen en niets zien. Bellen met delivery is zinloos.

In mijn account staat nergens dat FSD is aangevraagd, wel kan ik het activeren en wat zie ik voor prijs: 6400 euro. Terwijl bij het bestellen de prijs bij activatie achteraf 7400 was. Ook in de Model 3 configurator zie ik niet meer een vermelding dat activatie achteraf duurder is. Klopt dat? Is dat een prijswijziging geweest ergens in de afgelopen 5 weken waarbij activatie bij bestelling en achteraf zijn gelijkgetrokken?

Ik zie in mijn account ook geen factuur voor FSD, alleen voor de auto. Maar ja, mijn auto is dus niet echt mijn auto en de leasemaatschappij heeft ook contact met Tesla buiten mijn account om. Dus misschien is die activatie per mail of zo aangevraagd, maar nog niet verwerkt door Tesla. Echt inzichtelijk is het allemaal niet.

Weet iemand ook hoe lang activatie van FSD normaal gesproken duurt? In dit draadje lees ik horror stories van 3 maanden...

Onduidelijkheid alom. Iemand anders in hetzelfde schuitje?

De prijs is inderdaad naar 6400 gegaan, gelijkgetrokken... Dus achteraf is niet duurder meer dan bij aanschaf.
Het lijkt erop dat FSD niet is meebesteld en je de auto gewoon 'kaal' gekregen hebt.
Leasemaatschappij moet FSD erbij kopen. Als ze dit vanuit tesla.com account doen is het binnen enkele minuten/uren aktief.
Anders is het na betaling een paar dagen (normaal gezien), ivm handmatige checks en de betaling matchen aan opdracht etc (handwerk).
De 3 maanden horrorstories zijn meestal de 'compensatieorders' waarbij men 'wel of niet' via een SMSje 'wel of niet' IETS beloofd had gekregen ivm prijsaanpassingen etc etc etc.
 
EAP heeft NoA. Basic AP wat nu op de auto's zit heeft geen NoA.
FSD heeft met EAP alleen Summon (en AutoPark?) extra.
Als je nu al wel EAP hebt is het de vraag of FSD het geld waard is. Want geen idee wanneer de zelfrijdende functies actief worden. Voor NoA heb je geen HW3 nodig.

EDIT: Dit is een antwoord op vraag van @Remz van woensdag
 
Beste Tesla rijders,

Er is nog steeds een aantal Tesla rijders in afwachting op AP en/of FSD. De frustraties nemen vooral toe bij de eerste leveringen (<1 maart 2019). Tesla komt de afspraken en toezeggingen niet na en het lijkt onmogelijke om AP (+FSD) te activeren. Als we de krachten bundelen maken we waarschijnlijk meer kans! Ondergetekenden willen in gesprek gaan met Tesla voor een passende oplossing. We kiezen op dit moment bewust voor een goed gesprek. Er is al interesse vanuit de media om hier aandacht aan te geven maar we hangen de “vuile Tesla-was” liever nog niet buiten... Daarom eerst een goed gesprek, als we er echt niet uitkomen kunnen we altijd nog andere middelen inzetten om Tesla te bewegen om de afspraken/toezeggingen na te komen.

Loop je ook tegen een Tesla-muur aan?
Lukt het niet om AP (+FSD) geactiveerd te krijgen?



Stuur dan een persoonlijk bericht naar ondergetekende, waar mogelijk onder vermelding van:
  • Wanneer is je auto daadwerkelijk afgeleverd?
  • Heb je al AP? (zo niet welk bedrag zou je er voor over hebben?)
  • Is FSD ook gewenst? (zo ja, welk bedrag zou je er voor over hebben?)
  • Met welke uitkomst/oplossing zou je tevreden zijn?
  • Andere bijzonderheden / relevante info mbt AP/FSD?
  • Mailadres (na de inventarisatie ontvang je de resultaten per mail)

Met een hartelijke Tesla groet :),

Benny @bennyvw
Elbert @SparkyM3LR4WD

Nb: deze “actie” is alleen gericht op AP (+FSD) en dus niet op andere tekortkomingen :rolleyes:
 
Beste Tesla rijders,

Er is nog steeds een aantal Tesla rijders in afwachting op AP en/of FSD. De frustraties nemen vooral toe bij de eerste leveringen (<1 maart 2019). Tesla komt de afspraken en toezeggingen niet na en het lijkt onmogelijke om AP (+FSD) te activeren. Als we de krachten bundelen maken we waarschijnlijk meer kans! Ondergetekenden willen in gesprek gaan met Tesla voor een passende oplossing. We kiezen op dit moment bewust voor een goed gesprek. Er is al interesse vanuit de media om hier aandacht aan te geven maar we hangen de “vuile Tesla-was” liever nog niet buiten... Daarom eerst een goed gesprek, als we er echt niet uitkomen kunnen we altijd nog andere middelen inzetten om Tesla te bewegen om de afspraken/toezeggingen na te komen.

Loop je ook tegen een Tesla-muur aan?
Lukt het niet om AP (+FSD) geactiveerd te krijgen?



Stuur dan een persoonlijk bericht naar ondergetekende, waar mogelijk onder vermelding van:
  • Wanneer is je auto daadwerkelijk afgeleverd?
  • Heb je al AP? (zo niet welk bedrag zou je er voor over hebben?)
  • Is FSD ook gewenst? (zo ja, welk bedrag zou je er voor over hebben?)
  • Met welke uitkomst/oplossing zou je tevreden zijn?
  • Andere bijzonderheden / relevante info mbt AP/FSD?
  • Mailadres (na de inventarisatie ontvang je de resultaten per mail)

Met een hartelijke Tesla groet :),

Benny @bennyvw
Elbert @SparkyM3LR4WD

Nb: deze “actie” is alleen gericht op AP (+FSD) en dus niet op andere tekortkomingen :rolleyes:

Ik heb (via leasemaatschappij) eind februari mijn M3 AWD LR besteld. Deze werd pas (volgens afspraak met de leasemaatschappij vanwege aflopen oude leasecontract) 5 juni geleverd. Voordeel is dat ik nu direct een M3 heb met HW3. Aflevering zonder problemen en gebreken. Dus prima.
Maar... Ook mij was de AP basic beloofd als compensatie voor de prijsdaling een paar dagen later (is via de leasemaatschappij gegaan). Tot nu toe echter geen AP basic! Enkel standaard cruise control, en dat is wel heel karig.
Vrijdag wel de laatste update gehad naar 2019.20.21.5659e07. Had gehoopt dat daarmee ook de AP geactiveerd zou worden, maar helaas…


Maandag ga ik maar eens bellen met Tesla. Maar voordat ik dat doe: Wat is eigenlijk de laatste status van die toezeggingen?