Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 of occasion model s

This site may earn commission on affiliate links.
Als een van de eerste reserveerders van de model 3, heb ik lang uitgekeken naar dit moment dat ik kan eindelijk bestellen. Zelf nooit echt een "auto"-man geweest (huidige auto is een tweedehands Prius uit 2008) en heb dus nog wel moeite om zoveel geld uit te geven aan een auto.

Ik ben groot voorstander van een transitie naar electrisch rijden en wil daar ook wel in investeren. Omdat ik geen "auto"-man ben, voel ik me nog niet echt comfortabel bij het kopen van een nieuwe auto. Waarom zou ik niet een occasion model S kopen? Die paar krasjes zie ik toch niet echt en het interieur zal met mijn kinderen toch niet lang blinkend mooi blijven.

Ik twijfel nu dus concreet tussen de model 3 LR met autopilot (zonder andere opties) en een occasion model s met autopilot zoals bijvoorbeeld deze New & Used Electric Cars | Tesla

Hebben jullie nog argumenten voor de een of de ander? Alvast bedankt!
 
Ik heb de mogelijkheid om hem zakelijk aan te schaffen (ik ben DGA). Het lijkt erop dat de wel de goedkopere optie is, ondanks de hoge bijtelling voor de model s. Ik rijd zelf amper zakelijk met de auto, ik werk vanuit huis, maar mijn vrouw zou hem wel kunnen gebruiken om naar haar werk (Leiden-Amsterdam) te gaan. Een optie is om nu de model s te kopen, en die te verkopen als de bijtelling omhoog gaat (2020), en dan een nieuwe te kopen, met mogelijk de subsidie voor electrische auto's in 2021.

Klopt mijn korte berekening dat een nieuwe model 3 en een occasion model s van ongeveer dezelfde prijs gedurende de lage bijtelling jaren ongeveer even veel kost? En dat het verschil in features (I.h.b. autopilot) tussen beiden nog niet zo groot is?
 
Ik heb de mogelijkheid om hem zakelijk aan te schaffen (ik ben DGA). Het lijkt erop dat de wel de goedkopere optie is, ondanks de hoge bijtelling voor de model s. Ik rijd zelf amper zakelijk met de auto, ik werk vanuit huis, maar mijn vrouw zou hem wel kunnen gebruiken om naar haar werk (Leiden-Amsterdam) te gaan. Een optie is om nu de model s te kopen, en die te verkopen als de bijtelling omhoog gaat (2020), en dan een nieuwe te kopen, met mogelijk de subsidie voor electrische auto's in 2021.

Klopt mijn korte berekening dat een nieuwe model 3 en een occasion model s van ongeveer dezelfde prijs gedurende de lage bijtelling jaren ongeveer even veel kost? En dat het verschil in features (I.h.b. autopilot) tussen beiden nog niet zo groot is?

volgens mijn berekening klopt dat niet. Als ik uit ga van de model S die jij noemt met een prijs van 63K en 2 jaar gebruik.

De Model S is dan zo 7000 euro duurder over 2 jaar. Restwaarde is nog steeds een schatting. Deze kan na 2 jaar ook tegenvallen. Voor de model 3 geniet je 2 jaar MIA.
 
volgens mijn berekening klopt dat niet. Als ik uit ga van de model S die jij noemt met een prijs van 63K en 2 jaar gebruik.

De Model S is dan zo 7000 euro duurder over 2 jaar. Restwaarde is nog steeds een schatting. Deze kan na 2 jaar ook tegenvallen. Voor de model 3 geniet je 2 jaar MIA.

Ah, de MIA had ik niet meegenomen inderdaad. Alles wat ik daarover lees gaat over een aftrekpost voor winstbelasting in het jaar van investeren, van maximaal 50.000 * 36%. Je spreekt van 2 jaar MIA? Hoe zit dat precies?

Je moet natuurlijk ook vaste lasten meetelen. Verzekering gaat verschillen en de vraag is of we straks alsnog wegenbelasting gaan betalen op ev’s en als dat in gewichtsklassen gaat kost de S ook meer.

Verzekering is ook interessant om mee te nemen, ik zou verwachten dat als de dagwaarde van de auto's vergelijkbaar is, de verzekeringkosten dat ook zullen zijn. Heb ik dat mis?

Een eventuele hogere wegenbelasting is lastig op te anticiperen nu. Ik kijk er dan vooral naar als wat de belasting is voor het milieu (hopelijk doet de overheid dat ook). De Model S is natuurlijk een grotere/zwaardere auto en daardoor meer belastend voor het milieu. Daarentegen is een tweedehands auto weer minder belastend voor het milieu.

In het engelstalige gedeelte van het forum zie ik veel argumenten voor de Model 3, omdat deze meer future-proof is. Hij zal de komende jaren langer mee kunnen met de software updates van Tesla. Hoe denken jullie hierover? Hoe zwaar zou ik dat moeten laten tellen?
 
  • Like
Reactions: job-lek