Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ aangeduid rijbereik - nieuwe auto – sterk afwijkend van WLTP

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn al heel wat threads over rijbereik, maar ik heb toch de volgende praktische vraag : ik heb een nieuwe model 3 SR+ sinds het begin van de corona lockdown en dus nog maar 400 km op de teller.
Ik had verwacht dat er een rijbereik van ongeveer 409 km zou worden aangeduid bij 100%, corresponderend met het WLTP bereik (ik weet dat dit helemaal niet klopt met het reële rijbereik, maar daar gaat het nu eventjes niet om).
Het aangeduide rijbereik bedraag in mijn geval amper 375 km, zowel als ik tot 100% oplaad (1x), als ik tot 100% omreken (1x opgeladen tot 90% en 1x tot 80%).
Door het Tesla SC werd ik met een kluitje in het riet gestuurd.
Welke aanduiding hebben jullie? En hebben jullie eventuele tips?
 
Het WLTP bereik van de SR+ is inderdaad recent verhoogd op de Tesla site naar 409km (EPA is 402km). Het is mij niet helemaal duidelijk of dit een hardware update is (die jouw levering dan net gemist zou hebben) of iets wat met een software update naar alle SR+ modellen komt. Het realistische bereik kan je checken door in de app naar "charging" te gaan en vervolgens de slider helemaal naar rechts te schuiven.
 
Vreemd, bij de LR zit er een groter verschil tussen wltp en epa. Iig is de range een schatting waarbij temperatuur ed ook relevant zijn. Vermoed dat 375km dus normaal is, maar misschien dat iemand met een SR+ dit kan bevestigen.
 
Ik weet niet of deze setting in de drie ook zit maar op de S en X kan(Kon) je kiezen of je typical range of rated range wil zien in je display. typical is de meest realistische, rated is de wltp waarde.
 
Ook met de EPA (402km) is er een (veel) te groot verschil, de temperatuur in mijn garage is 20° en ik heb de laatste software update (2020.20.12), dus daar kan het allemaal niet aan liggen.
Idd. graag wat feedback van andere recente SR+ gebruikers.
 
955200D3-26AE-4DCD-A5AD-D7187581A854.png
8AFA3AFF-DB3C-4438-96CF-4A05E52C8095.png
Vreemd, bij de LR zit er een groter verschil tussen wltp en epa. Iig is de range een schatting waarbij temperatuur ed ook relevant zijn. Vermoed dat 375km dus normaal is, maar misschien dat iemand met een SR+ dit kan bevestigen.
Bij de delivery van mijn SR+ had ik bij een volle batterij 387km bereik. Kort daarna zakte dat naar ca 375 en volgens Teslamate zit het het na 16k km net onder de 370km
 
Ik weet niet of deze setting in de drie ook zit maar op de S en X kan(Kon) je kiezen of je typical range of rated range wil zien in je display. typical is de meest realistische, rated is de wltp waarde.
Het gaat hier over de rated (theoretische) range. Ik zou verwachten dat die op zijn minst vergelijkbaar is met de EPA of WLTP
 
Het gaat hier over de rated (theoretische) range. Ik zou verwachten dat die op zijn minst vergelijkbaar is met de EPA of WLTP
Helaas pindakaas. Dat is bij ev’s niet anders dan bij auto’s op fossiel. De mooie cijfers in de folder zijn rooskleuriger dan het werkelijke verbruik. YOuRmILAgemAYVAry

nb dat wil niet zeggen dat je die 409km op een volle batterij nooit zou kunnen halen. Ik ben een paar weken geleden op 1 lading op en neer naar Groningen gereden. Dat was meer dan 409km
 
De displayed range is: Displayed range in your Tesla is adapted based on fixed EPA test data, not your personal driving patterns. It's natural for this to fluctuate due to the nature of battery technology and how the onboard computer calculates range. zie ook: Tips voor bereik

De WLPT range is 409, maar was dit ook al het geval toen je de auto ophaalde of was die toen al lager?
Daarnaast heeft Tesla met een software update wat range afgesnoept: zie : Model 3 Performance Range loss from Holiday update | Tesla
 
Bij 90% staat de mijne op 325 km. Vol heb ik geen idee maar volgens TeslaMate rond de 360 km. Toen ik mijn auto net had was 100% wel rond de 380 dacht ik, maar ik ben al heel snel overgegaan ip percentage weergave ipv range. Ik gebruik pas sinds kort TeslaMate en sindsdien ook echt zeer weinig gereden vanwege thuiswerken.

Mijn huidige kmstand is 16850 km. Ik heb de auto 21 juni 1 jaar (was een van de eerste in NL met de SR+).
 
Helaas pindakaas. Dat is bij ev’s niet anders dan bij auto’s op fossiel. De mooie cijfers in de folder zijn rooskleuriger dan het werkelijke verbruik. YOuRmILAgemAYVAry

nb dat wil niet zeggen dat je die 409km op een volle batterij nooit zou kunnen halen. Ik ben een paar weken geleden op 1 lading op en neer naar Groningen gereden. Dat was meer dan 409km
Zoals ik al tevoren heb aangehaald, het gaat hier niet over het reële rijbereik (dat hangt af van hoe je rijdt, wat de weersomstandigheden zijn, ...), maar over het theoretische rijbereik, aangeduid op het scherm (gebaseerd op WLTP of EPA volgens sommigen). Zelfs dat ligt bijna 10% lager bij mij (bij een nieuwe auto).
 
Ook met de EPA (402km) is er een (veel) te groot verschil, de temperatuur in mijn garage is 20° en ik heb de laatste software update (2020.20.12), dus daar kan het allemaal niet aan liggen.
Idd. graag wat feedback van andere recente SR+ gebruikers.
Tesla publiceert gegevens over bereik op basis van WLTP en/of EPA verbruik. De aanduiding op je dashboard is gebaseerd op een iets pessimistischer (maar door iets realistischer) verbruik. Dat die aanduiding lager is dan de EPA of WLPT is volkomen logisch.

Voor de M3 LR AWD geldt EPA: 518 en WLTP: 560. En toch komt zo'n beetje elke M3 LR AWD met 499 km 'van de band rollen'. Betekent niets.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Helaas niks aan te doen. Heeft idd te maken met dat de kilometers bij het volladen anders wordt berekend dat de WLPT.

Mijn M3 RWD had bij aanschaf 100% 475 km op scherm staan en nu nog ‘maar’ 450 km. Heb inmiddels bijna 40.000 km gereden.
Denk niet dat het zo simpel ligt in jouw geval. 475 km is toch 25 km lager dan de meeste M3 AWD's lieten zien bij 0 km (499 - 500 km), terwijl het m.i. hoger had moeten zijn :eek: