Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ danig minder range dan verwacht

This site may earn commission on affiliate links.
Maar dat is dan met een MS 90D? Dit topic gaat over de M3 SR+ en daarvan weet je zeker dat je Arlon niet gaat halen zonder te laden.

Klopt,
Maar dat is dan met een MS 90D? Dit topic gaat over de M3 SR+ en daarvan weet je zeker dat je Arlon niet gaat halen zonder te laden.

Je hebt gelijk hoor, aangezien het een aantal posts terug ook ter sprake kwam wilde ik hierop even op reageren.....
 
Net terug van de wintersport
Heenweg 18 uur over 1150km gedaan, terugweg 19 uur.
Wat mij vooral opviel is dat ik nooit de 170kWh heb gezien bij het snelladen. Niet bij SuC (logisch want overal150kWh chargers) maar ook
niet bij 350kWh Ionity. Max was 145 bij Ionity. Hebben jullie betere ervaringen?
 
Aangezien ik hetgeen ik lees m.b.t. verbruik wel heel extreem vindt. Post ik ook mijn ervaring even als vergelijk.

Dit is mijn verbruik wanneer ik flink doortrap (snelweg vrijwel nonstop 145) omdat ik weer 's aan de late kant ben...

Screenshot 2020-01-05 at 17.09.26.png

Normaal ligt mijn verbruik op circa 188 soms wat hoger soms iets (lager 166) ik rij niet heel erg bewust. Op vakantie met 23 graden buiten temp 4 personen en wat baggage + airco aan ca. 177 verbruik over stukken van 280 KM. bij gemiddeld 135 KM/u

Verder ligt mijn verbruik nu in de winter wel behoorlijk hoger wat logisch is. Zodoende zorg ik dat de laatste 10% wordt geladen vlak voor ik vertrek (accu iets warmer) en ik zorg dat mijn interieur is voorverwarmd.


Als ik het zo bekijk dan denk ik dat er met jouw M3 echt iets mis is Plantje terug naar Tesla
 
Net terug van de wintersport
Heenweg 18 uur over 1150km gedaan, terugweg 19 uur.
Wat mij vooral opviel is dat ik nooit de 170kWh heb gezien bij het snelladen. Niet bij SuC (logisch want overal150kWh chargers) maar ook
niet bij 350kWh Ionity. Max was 145 bij Ionity. Hebben jullie betere ervaringen?
Heb je een SR+ of LR? De SR+ kan namelijk niet zo snel laden als de LR...

Tip: zet het ook in je handtekening.
 
Net terug van de wintersport
Heenweg 18 uur over 1150km gedaan, terugweg 19 uur.
Wat mij vooral opviel is dat ik nooit de 170kWh heb gezien bij het snelladen. Niet bij SuC (logisch want overal150kWh chargers) maar ook
niet bij 350kWh Ionity. Max was 145 bij Ionity. Hebben jullie betere ervaringen?

Beetje off-topic maar goed..

162kW gehaald bij Ionity. Accu te koud voor 170kW.
WhatsApp Image 2020-01-05 at 18.52.01.jpeg


Deze SR+ in Australie heeft al wel 170kW gehaald.

 
Net terug van de wintersport
Heenweg 18 uur over 1150km gedaan, terugweg 19 uur.
Wat mij vooral opviel is dat ik nooit de 170kWh heb gezien bij het snelladen. Niet bij SuC (logisch want overal150kWh chargers) maar ook
niet bij 350kWh Ionity. Max was 145 bij Ionity. Hebben jullie betere ervaringen?

Wow dat is best lang! Als ik bij abrp kijk voor sell am see : 1000 km dan geef hij aan +- 11 uur. Vanwaar die 8 en 9 uur verschil? Dat is bijna het dubbele!
 
Net terug van de wintersport
Heenweg 18 uur over 1150km gedaan, terugweg 19 uur.
Wat mij vooral opviel is dat ik nooit de 170kWh heb gezien bij het snelladen. Niet bij SuC (logisch want overal150kWh chargers) maar ook
niet bij 350kWh Ionity. Max was 145 bij Ionity. Hebben jullie betere ervaringen?

Dat kan toch wel echt niet?

Ik ben aan het twijfelen om in maart al dan niet met de tesla M3 SR+ te gaan... Maar ik reken voor dezelfde trip toch op 12u ongeveer.
 
De laatste tijd zie er je steeds meer die pas na 50 a 100km volledige regeneratie hebben. Dus 2x 140km is ook 2x het nadeel van een koude start.

Dan moet er wel aanzienlijk wat tijd zitten tussen de twee ritten met onze dag temperaturen. Daarnaast, regeneratie is enkel een ding als je veel remt. Dat kan enkel als je niet constant rijd op de snelweg en voornamelijk te hard remt omdat je niet genoeg afstand houd.

Nee. Alleen bij > 4% verschil tussen "battery_level" en "usable_battery_level" ga je een blauw balkje zien.

Momenteel heb ik 79% battery level en 77% usable. Heb echter nog geen balkje in beeld.

Tenzij je Teslafi gebruikt, dan zie je altijd beide waardes :)

Als het maar 1 of % is maakt het ook niet uit op een lange rit want dan is het pack al lang op temperatuur.


Mijn AWD S100D met 21" haalt die waardes ook niet maar als je op 19" of nog beter op 18" met een RWD rond tuft dan is je verbruik echt bizar laag en natuurlijk ook nog eens wat je max cruise snelheid is. 130km/h met 21" AWD is een slurper vergeleken met 100km/h 18" RWD. Dat scheelt gewoon minimaal 30%.
 
Dan moet er wel aanzienlijk wat tijd zitten tussen de twee ritten met onze dag temperaturen. Daarnaast, regeneratie is enkel een ding als je veel remt. Dat kan enkel als je niet constant rijd op de snelweg en voornamelijk te hard remt omdat je niet genoeg afstand houd.
Mijn idee was dat als je in het begin geen regeneratie hebt, je accu nog koud is. Waardoor je verbuik hoger ligt. Daarmee bedoel ik dus dat als het 50 / 100 km duurt voordat je volledig regeneratie hebt of snel kan superchargen, dat ook dan pas je accu volledig op temperatuur is. Afgelopen dagen schommelt het nogal kwa buitentemperatuur.

Ik heb serieus geen flauw idee hoe lang het duurt voordat de accu weer afgekoeld is, maar als ik zakelijk 8 uur op een project zit, lijkt het me dat hij volledig afgekoeld is toch? Net zoals een paar uurtjes op familiebezoek?
 
Mijn idee was dat als je in het begin geen regeneratie hebt, je accu nog koud is. Waardoor je verbuik hoger ligt. Daarmee bedoel ik dus dat als het 50 / 100 km duurt voordat je volledig regeneratie hebt of snel kan superchargen, dat ook dan pas je accu volledig op temperatuur is. Afgelopen dagen schommelt het nogal kwa buitentemperatuur.

Ik heb serieus geen flauw idee hoe lang het duurt voordat de accu weer afgekoeld is, maar als ik zakelijk 8 uur op een project zit, lijkt het me dat hij volledig afgekoeld is toch? Net zoals een paar uurtjes op familiebezoek?
Bemerkte vandaag met de X dat de re-gen na 50km rijden nog slecht werkte. Nagenoeg alle streepjes nog zichtbaar. Na de stop naar een SuC genavigeerd (batterij opwarmen) en binnen 10km volledige re-gen beschikbaar.
Ben benieuwd wat re-gen opleverd tov het verlies van accu verwarmen?

Kan ik eigenlijk wel stellen dat het afremmen op de motoren bij one-pedal driving gerelateerd is aan het re-gen?
Dan is mijn bevindingen dat de m3 een stuk beter met re-gen omgaat dan de mx
 
Bemerkte vandaag met de X dat de re-gen na 50km rijden nog slecht werkte. Nagenoeg alle streepjes nog zichtbaar. Na de stop naar een SuC genavigeerd (batterij opwarmen) en binnen 10km volledige re-gen beschikbaar.
Ben benieuwd wat re-gen opleverd tov het verlies van accu verwarmen?

Kan ik eigenlijk wel stellen dat het afremmen op de motoren bij one-pedal driving gerelateerd is aan het re-gen?
Dan is mijn bevindingen dat de m3 een stuk beter met re-gen omgaat dan de mx
Vorig jaar is mij echt niet opgevallen dat rond de 10 graden regen zo zwak was. Dit heeft absoluut met de huidige software te maken. Na een uurtje laden op 11kW is het overigens wel echt beter.
 
Zo'n 2,5 jaar geleden heb ik me op het werk aangemeld voor een Model 3. Ons bedrijf zou de eerste 300 Model 3's in Nederland krijgen...dat liep even anders….
Al met al heb ik afgelopen 5 december mijn Standard Range Plus op kunnen halen en ik ben blij als een kind! In het wit, 19" velgen, trekhaak. Super gaaf!

Helaas is mijn vreugde wel een danig afgenomen toen ik achter het daadwerkelijke bereik kwam. Ik heb hier al vanalles besproken… maar even een korte recap:
  • Ik was me er zeer wel van bewust dat een elektrische auto minder aan bereik heeft dan een benzine auto. Vandaar ook, dat bijvoorbeeld een eGolf niet interessant was: daarmee zou ik niet eens normaal naar mijn werk of (schoon)ouders kunnen
  • Ik was me er van bewust dat het bereik natuurlijk afwijkt van de waarde die door WLTP (en al helemaal door NEDC) is opgegeven.
  • Ik was me er van bewust dat koud weer invloed heeft op het bereik.
  • Elektrisch rijden wordt pas interessant op het moment dat ik thuis een laadpaal heb
  • Ik was me er van bewust dat hoge snelheden en flink optrekken (leuk om even te laten zien dat een EV dat kan) nadelige invloed hebben op het bereik van de auto.
Ik heb altijd een beetje aangehouden dat als ik maar in ieder geval normaal naar mijn ouders en schoonouders heen en weer kan er niets aan de hand is. En met "normaal" bedoel ik dan: met normaal rijgedrag zoals ik dat met de benzine auto gewend ben. Dan mag ie bij terugkomst ook gewoon helemaal leeg zijn, want ik heb toch een laadpaal thuis. Met een auto die een WLTP waarde van 409km heeft zou ik dan wel goed zitten had ik zo het idee. Ik ging er van uit, dat ik dan met 25% minder rekenen wel aan de veilige kant zou zitten. Dan kom je op 306,75 km wat ik altijd heb afgerond naar 300km. In de praktijk is naar mijn ouders de grootste afstand en dat is zo'n 140km. Dus aan 280km zou ik al genoeg hebben. Dan mag ik 32% minder bereik hebben dan WLTP.... vind ik redelijk ruim.

Helaas bleek bij een eerste tripje naar mijn ouders het daadwerkelijk bereik eerder in de buurt van de 200km te zitten! Dat heb ik als volgt berekend:
Ik ben toen vertrokken met 383km aan ingeschat bereik. Ik heb 140km gereden en was toen op plaats van bestemming. Toen was het ingeschatte bereik nog 100km. Dat zijn de feiten.
Waar ik dus idealiter (en niet realistisch) verwacht had na 140km nog 243km aan bereik over te hebben had ik nog 100km over. In plaats van 140km aan bereik te verbruiken heb ik dus 283km aan bereik "verbruikt". Dat is 2,021429 keer zoveel. Duuuuus... lang verhaal kort: dat ik van die 100km aan ingeschat verbruik verwacht nog 60km effectief over te houden is nog redelijk gunstig gerekend.
Realistisch gezien kom ik dan dus op 189,47km aan bereik.
En ja, dan heb ik wel 130 gereden waar het mocht en kon. Dat was op 8 december...net even gekeken en toen was het gemiddeld tussen de 7 en 11 graden in Nederland. Niet heel dramatisch volgens mij. Dat maakte wel dat ik er eens wat meer op ben gaan letten. En eigenlijk heb ik constant vergelijkbaar verbruik gezien.

In de tussentijd heb ik al vele adviezen/verklaringen gekregen:
  • Overal 100km/uur rijden (binnenkort zijn we gered, want dan mogen we niet meer sneller :| )
  • Verwarming op 18 graden en stoelverwarming aan
  • Acceleratie op chill mode zetten
  • Je had een LR moeten kopen
  • Je had je beter in moeten lezen; het is maar gek dat je dit verwacht
  • Je moet niet kijken naar het aantal ingeschatte kilometers resterend, maar dat instellen op percentage
  • Zoveel mogelijk autopilot gebruiken
Toch heb ik daar een aantal problemen mee. Persoonlijk vind ik dat ik niet idioot rij. Ik hou me aan de maximum snelheid, gebruik zoveel mogelijk regeneratief remmen, trek redelijk rustig op (ook wel eens een hele tijd in chill mode gereden). Ook in stadsverkeer zie ik dat er voor iedere gereden kilometer twee kilometer van het ingeschatte resterend aantal kilometers af gaat.
Met name wanneer ik het volle bereik nodig heb, zit ik niet alleen in de auto en kan ik de auto niet op 18 graden zetten.
Wanneer ik zelf rustig optrek helpt chill mode me niet. En bij een constante snelheid en AP maakt dat nagenoeg geen verschil. Ik rij 90% op AP. Al sinds dat ik adaptive cruise control op eerdere auto's had doe ik dat. Ook op 80 wegen en binnen de bebouwde kom geeft het ontzettend veel rust tijdens het rijden!
Niet iedereen kiest een SR+, omdat ze geen LR willen. Ik had dat best gewild, maar mocht niet tot dat leasebedrag gaan. Ergens ook wel jammer, ik ben nu netto per maand € 240,- vooruit gegaan ten opzichte van de Audi A3 die ik hiervoor leaste. Een LR had ik best kunnen betalen, het geld had ik er ook wel voor over gehad en ik ben bijna 17 jaar in dienst bij ons bedrijf… moet gek lopen dat ik ze nu met een auto laat zitten waar ze niemand anders voor zouden kunnen vinden... Maar goed, het is niet anders: ik mocht maximaal een SR+ nemen en had nooit verwacht dat dat een probleem zou zijn. Ik heb toen het bereik eens goed bekeken en dacht er altijd wel 300km uit te kunnen halen. Dat we dan voor een vakantietripje iedere 2,5-3 uur voor een half uur tot een uur moeten stoppen...ach, dat hoort bij genieten van de vakantie.
Tja, het verwijt dat ik me beter in had moeten lezen...Mja….dat ging richting plain lelijk doen. Was ook niet hier op het forum, dus ik zal daar maar verder niet op ingaan.
Wat ik wel een bijzondere vond was het advies om niet te kijken naar het aantal ingeschatte resterende km's, maar dat op procenten te zetten. Ik weet hoeveel kilometer ik nog moet rijden, niet hoeveel procenten. En als ik dan stop bij een snellader zie ik ook hoeveel kilometers ik er bij krijg...niet hoeveel procenten.

Nagenoeg al deze "maatregelen" maken, dat EV rijden toch flink afwijkt van "gewoon autorijden". En dat was één van de redenen om juist voor een Tesla te gaan in plaats van een andere EV. Ik had het idee, dat Tesla het dichtste in de buurt van "gewoon autorijden" zou komen. Ik heb stiekem wel een beetje moeten lachen om de teleurstellingen van mensen die een Jaguar I-Pace gekocht hadden...nou, dat lachen vergaat me nu wel!

Ik heb een LR en herken je problemen wel een beetje.

Ik rijd gisteren 130 op de AP en dan haal ik gewoon tussen de 90% en 10% accu 240km op een lading. Laden tot 100% wordt afgeraden dus doe ik liever niet en bij 10% zoek ik zsm een SuC op.

88E149AD-95F4-4B80-A0E9-165E40C95753.jpeg


Nog 39 km met 13% accu...

vervolgens tot 55% bij Gouda gestaan en met 103km/h jaarhuur verder.
Accu zou warm moeten zijn na zo’n laadsessie.

D840477E-4790-424D-9BDB-51AAEA23C110.jpeg


Nog steeds gemiddeld 216wh/km...
Red ik met een volledig volle accu 350km, maar 300 is realistischer.

Mag hopen dat het in de zomer beter is, ik merk dat ik wat negatiever wordt door dit soort grappen.

Weer even afkoelen en de zomer afwachten ;)
 
Voor mij helpt het om naar het gemiddelde te kijken in plaats van naar de individuele ritjes.
Bij ons is het gemiddelde over 23.000km 177Wh/km, de LR heeft een accu van 76kWh (bruikbaar 100-0%) dat geeft een range van 429km maar dat doen we niet omdat we al eerder koffie willen en een toiletbezoek.