Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 (tweedehands 2021) 51kWh - bereik + FSD?

This site may earn commission on affiliate links.
Bedankt !

Ik begrijp dat dit een totaal andere discussie is, maar: is FSD vandaag al de kostprijs waard of is dit louter een veredelde 'reservatie' om er later (?) gebruik van te kunnen maken?
Met andere woorden: als ik momenteel op zoek ben naar een wagen voor de komende 3 à 4 jaar, zouden jullie persoonlijk dan al de FSD-optie erbij nemen?
Als je de auto zakelijk gaat aanschaffen en ook privé gaat rijden, controleer dan ook wat de nieuwprijs is van de auto ivm de bijtelling. FSD is dan een hele dure optie, die eventueel ook achteraf kan worden aangeschaft. Ik denk dat er vooralsnog geen voordelen zijn van FSD. Dit heeft ook met de wetgeving in Europa te maken die dit tegenhoudt.
 
Een pre-refresh M3 heeft ook geen warmtepomp. Ik heb een MIC SR+ met warmtepomp en merk nu met dat kouder weer dat het bereik al wat minder is.
Ik vermoed dat voor exemplaren zonder warmtepomp er nog wat meer afgaat in de winter. Ik rij maar zelden lange stukken, dus kan genoeg bijladen maar elektriciteit verprutsen is nooit mijn hobby geweest.
Iedereen zijn eigen mening, maar ik zou geen 40k incl. btw geven voor een pre-refresh met 100k km.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Als je de auto zakelijk gaat aanschaffen en ook privé gaat rijden, controleer dan ook wat de nieuwprijs is van de auto ivm de bijtelling. FSD is dan een hele dure optie, die eventueel ook achteraf kan worden aangeschaft. Ik denk dat er vooralsnog geen voordelen zijn van FSD. Dit heeft ook met de wetgeving in Europa te maken die dit tegenhoudt.
Bedankt; echter zal ik de wagen in inschrijven in België waardoor dit momenteel geen bekommernis is.
 
Goede invalshoek. Hoeveel bedraagt de kostprijs van een EAP software-unlock achteraf?
De prijzen die momenteel op de website staan:
1639340056281.png
 
Momenteel blijf ik de eerder besproken Model 3 SR+ MIC LFP (januari '21) met 110.000km op de teller in overweging houden, meerbepaald omwille van onderstaande redenering.
Ik nodig iedereen uit om hier gaten in te prikken teneinde mij te behoeden voor een potentiële miskoop :p

- ik rij slechts ca. 10.000 km per jaar; de wagen/batterij heeft dus vermoedelijk nog ruim voldoende 'leven' in zich om mij enkele jaren (4 à 5 ?) van dienst te zijn.
- de wagen is het afgelopen jaar gebruikt geweest als luchthaventaxi en heeft wellicht relatief veel aan de SuC geladen; gelukkig heeft deze M3 een LFP-batterij, waardoor dit minder kwaad kan.
- dagelijkse range van deze SR+ is voor mij ruim voldoende, alsook voor een occasionele road trip
- de wagen is uitgerust met FSD; iets waar ik eerlijk gezegd vrij veel belang aan hecht.

Dan rest ons natuurlijk nog de hamvraag indien het geen slecht idee blijkt in mijn geval: wat lijkt jullie een correcte prijs voor bovenstaande wagen?
Specs recap: Model 3 Midnight Grey / 19" alu velgen / SR+ MIC LFP uit januari '21 / 110.000 km / incl. FSD

P.S. wat de garantie betreft: de 'beperkte basisgarantie' + 'beperkte garantie Supplemental Restraint System' is niet meer geldig o.w.v. de hoge kilometerstand.
De beperkte garantie op de batterij en aandrijflijn zijn wel nog geldig (tot 160.000 km) ...
Hebben jullie met betrekking tot de garantie specifiek nog opmerkingen of adviezen? Ik hoor ze graag!

Nogmaals bedankt voor jullie input en expertise tot dusver.
 
Het gaat hier duidelijk over de M3 die Wooter eerder aanhaalde:


Daar staat bij de prijsbepaling toch duidelijk dat hij boven een correcte prijs aangeboden wordt.
Doe een bod van 35.000 en kom elkaar ergens halverwege tegemoet..

Screen Shot 2021-12-12 at 21.52.34.png
 
  • Like
Reactions: job-lek
Er is (dacht ik) nergens gezegd dat een LFP-accu graag aan de SuC hangt. Een LFP-accu kan wel probleemloos tot 100% geladen worden, maar dan liefst op een laag vermogen...
Snelladen is in mijn opinie op termijn, als het teveel gebeurd, nooit goed.
Hoe kan ik bij een testrit op een neutrale/objectieve manier vaststellen hoe het gesteld is met de conditie van de batterij?
 
Rijden tot bijna 0% en laden naar 100%. Kijken hoeveel kWh er geladen kan worden...
Maar of dit tijdens een testrit kan?...
Dat is inderdaad lastig om tijdens een testrit te regelen …
Als ik aan de verkoper vraag om hem op voorhand alvast tot 100% te laden, kan ik dan iets afleiden a.d.h.v. het ‘resterend bereik’ zodra de testrit start?

Op iPhones is er een handig schermpje waarbij men de actuele batterijconditie kan raadplegen; ik veronderstel dat dit schermpje toevallig niet bestaat in een Tesla? 😅
 
Ik zou eens over de grens in Frankrijk kijken. Daar vindt je wel wat sr+ modellen rond de 40k.
De Fransen kunnen die momenteel nieuw kopen voor een 38k. Omwille van subsidies heeft Tesla zijn vanaf prijs lager gezet.
Zien dat de wagen 6000km en 6maand oud is. Anders betaal je btw in België.
 
  • Like
Reactions: MGPG and job-lek
Dat is inderdaad lastig om tijdens een testrit te regelen …
Als ik aan de verkoper vraag om hem op voorhand alvast tot 100% te laden, kan ik dan iets afleiden a.d.h.v. het ‘resterend bereik’ zodra de testrit start?

Op iPhones is er een handig schermpje waarbij men de actuele batterijconditie kan raadplegen; ik veronderstel dat dit schermpje toevallig niet bestaat in een Tesla? 😅
Dan kun je beter vragen of de auto leeg is voor de proefrit. Dan kun je zelf gaan laden bij de SuC en controleren of het snelladen ook werkelijk nog snel gaat. Kun je tijdens het laden ook nog even Youtube of Netflix kijken.
Weet je ook waarom de auto nu al verkocht wordt? Waarom zou iemand een auto waar zakelijk mee is gereden al na een jaar verkopen?
Verder zie ik dat je belang hecht aan FSD, maar voor €3800,— kun je ook EAP achteraf bijkopen. Het verschil in features tussen FSD en EAP is vrij klein.
 
Dan kun je beter vragen of de auto leeg is voor de proefrit. Dan kun je zelf gaan laden bij de SuC en controleren of het snelladen ook werkelijk nog snel gaat. Kun je tijdens het laden ook nog even Youtube of Netflix kijken.
Weet je ook waarom de auto nu al verkocht wordt? Waarom zou iemand een auto waar zakelijk mee is gereden al na een jaar verkopen?
Verder zie ik dat je belang hecht aan FSD, maar voor €3800,— kun je ook EAP achteraf bijkopen. Het verschil in features tussen FSD en EAP is vrij klein.

Bedankt voor de input.
Het verhaal is dat deze gebruikt werd als luchthaventaxi en dat de voormalige eigenaar hem heeft ingeruild voor een Model S.

Welke laadsnelheid mag ik verwachten aan de SuC met deze M3 SR+ MIC LFP?
 
Bedankt voor de input.
Het verhaal is dat deze gebruikt werd als luchthaventaxi en dat de voormalige eigenaar hem heeft ingeruild voor een Model S.

Welke laadsnelheid mag ik verwachten aan de SuC met deze M3 SR+ MIC LFP?
Afhankelijk van een aantal factoren. Als je goed kan voorverwarmen en het is buiten de temperatuur die het nu is (7-10 graden) kan je weleens de 150 kw of meer aantikken. Maar, dan moet je SoC wel laag zijn (rond de 5-15%). Wellicht kan deze info je helpen:
1639391841014.png

Bron: MIC Tesla Model 3 SR+ Fast Charging Test Reveals Strong Results

Edit: Zelf heb ik afgelopen weekend bij de SuC geladen. Vrij koude batterij omdat ik niet kon voorverwarmen (was maar 10 min rijden) en had ik rond de 90 kW laadsnelheid. Ging uiteindelijk nog steeds zo snel dat ik al van 8-80% had geladen voordat ik de bestelling van mijn eten in ontvangst had genomen. Ging uiteindelijk met 95% weg (oeps, gelukkig was het rustig bij de SuC).

Al met al heb ik met mijn SR+ zo rond de 415-425km range bij 100%. Hangt een beetje samen met de temperatuur buiten. Al heb ik net iets meer dan 7000 km gereden in 4 maanden, dus misschien niet geheel vergelijkbaar. Op basis van de 10.000 km die je per jaar gaat rijden zou ik me er niet zo'n zorgen om maken!