Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
In NL vanaf maart beschikbaar voor 900 euro (zo werkt valuta volgens mij niet :p )


Fijn om te zien dat leveren in Q1 2023 nu ook op de site staat. Auto is in mijn config (MSM, Creme/Walnoot, 20"velgen) bijna 16k duurder geworden. Ik heb wel de sales rep gemailed met de vraag of de Yoke nog omgezet kan worden naar een rond stuur, zonder invloed te hebben op de prijs of levering.

Ergste geval kan dat niet en betaal je 900 euro extra als je er echt niet mee uit de voeten kan (Yoke)
Heeeerlijk, wel een klein beetje jammer dat dit als retrofit moet, maar deze wordt hier meteen besteld als het beschikbaar is. Heb liever een normaal stuur die je gewoon door de handen kan laten glijden dan zo'n dom geval die wellicht iets beter zicht oplevert. De Yoke is de reden dat ik heel lang heb getwijfeld om de auto wel of niet te kopen. En nu ik de auto heb, is het precies zoals ik had verwacht, ruk. Dus ik vind het persoonlijk heel fijn dat dit als retrofit wordt aangeboden.
 
Het is fout om met een yoke op dezelfde manier te proberen rijden als met een stuur.
Toen men de overstap maakte van paard en kar, met teugels, naar een auto met stuur, zal het ook een aanpassing geweest zijn...
Met 2 handen aan de yoke en dan bochten maken lukt niet. echter met 1 hand of 1 vinger gaat dit perfect. Door de hoeken heb je zelfs betere "grip" dan bij een stuur.
Bij grote bochten neem ik de bovenhoek en duw deze naar beneden, bij korte bochten neem ik een benedenhoek en duw deze naar boven. hierbij moet ik de yoke niet overpakken en raken mijn armen ook niet in de knoop.

Maar neem gerust allemaal maar een stuur hoor ;)
 
Het is fout om met een yoke op dezelfde manier te proberen rijden als met een stuur.
Toen men de overstap maakte van paard en kar, met teugels, naar een auto met stuur, zal het ook een aanpassing geweest zijn...
Met 2 handen aan de yoke en dan bochten maken lukt niet. echter met 1 hand of 1 vinger gaat dit perfect. Door de hoeken heb je zelfs betere "grip" dan bij een stuur.
Bij grote bochten neem ik de bovenhoek en duw deze naar beneden, bij korte bochten neem ik een benedenhoek en duw deze naar boven. hierbij moet ik de yoke niet overpakken en raken mijn armen ook niet in de knoop.

Maar neem gerust allemaal maar een stuur hoor ;)
Ha precies hetzelfde hier. Ik heb zelfs laatst voor de grap even rondje dorp gedaan en verplicht met 1 hand rijden. Gewoon om te kijken of het kan. En dat gaat perfect. Je duwt je handpalm tegen een hoek van de yoke en gaan, een beetje zoals met zo’n pookje die vrachtwagen chauffeurs wel eens gebruiken.

En een “vierkant” overpakken gaat ook prima, het is echt puur gewenning. Eerste keer inparkeren greep ik wat in de lucht, dan weet je dat en pas je je aan.

Het enige wat echt niet handig is en waarvan ik dacht dat het niet zou wennen zijn de knipperlichten. Maar nu na 2 weken ben ik daar ook gewend. Enige situatie die vervelend was, was het verlaten van een rotonde. Inmiddels ben ik er achter dat dan je yoke onderste boven hebt en dan druk je gewoon op het knopje dat tegen de boven rand van de yoke zit en dat is de knipper voor rechtsaf. Vooralsnog zijn er alleen rotondes waar je er rechtsaf kan (;-)), dus dat gaat nu prima. Ik denk zelfs dat dat iets is wat veel moeilijker zal gaan met het ronde stuurwiel.

Maar goed, dan praten we over de nadelen. Zojuist weer een stuk van 200 km gereden en dan is de yoke echt een verademing. De grote vlakken aan de onderkant zijn heerlijk om op te rusten. Ook kan je linkerarm prima in de deur rusten en kan je de yoke heel fijn aan de zijkant pakken. Met je duim de richting aanwijzers bedienen voor de auto lane change en op deze manier nog nooit een moeten confirmen dat ik mijn yoke vast had. Ik zou geen normaal stuur meer willen, maar dat zijn slechts mijn 2 cents ;)
 
Het is fout om met een yoke op dezelfde manier te proberen rijden als met een stuur.
Toen men de overstap maakte van paard en kar, met teugels, naar een auto met stuur, zal het ook een aanpassing geweest zijn...
Met 2 handen aan de yoke en dan bochten maken lukt niet. echter met 1 hand of 1 vinger gaat dit perfect. Door de hoeken heb je zelfs betere "grip" dan bij een stuur.
Bij grote bochten neem ik de bovenhoek en duw deze naar beneden, bij korte bochten neem ik een benedenhoek en duw deze naar boven. hierbij moet ik de yoke niet overpakken en raken mijn armen ook niet in de knoop.

Maar neem gerust allemaal maar een stuur hoor ;)
Vandaag met de sales rep gesproken en ik ga voor/ blijf bij een yoke. Kans is groot dat het went en als dat niet zo is kan die 900 euro er ook nog wel van af voor een rond stuur :+

Als het goed is komt er een rode Model S beschikbaar voor proefritten; kan ik daar alvast even voelen met een proefrit. Met name ook om de missus gerust te stellen :)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vandaag met de sales rep gesproken en ik ga voor/ blijf bij een yoke. Kans is groot dat het went en als dat niet zo is kan die 900 euro er ook nog wel van af voor een rond stuur :+

Als het goed is komt er een rode Model S beschikbaar voor proefritten; kan ik daar alvast even voelen met een proefrit. Met name ook om de missus gerust te stellen :)
Ha precies hetzelfde hier. Ik heb zelfs laatst voor de grap even rondje dorp gedaan en verplicht met 1 hand rijden. Gewoon om te kijken of het kan. En dat gaat perfect. Je duwt je handpalm tegen een hoek van de yoke en gaan, een beetje zoals met zo’n pookje die vrachtwagen chauffeurs wel eens gebruiken.

En een “vierkant” overpakken gaat ook prima, het is echt puur gewenning. Eerste keer inparkeren greep ik wat in de lucht, dan weet je dat en pas je je aan.

Het enige wat echt niet handig is en waarvan ik dacht dat het niet zou wennen zijn de knipperlichten. Maar nu na 2 weken ben ik daar ook gewend. Enige situatie die vervelend was, was het verlaten van een rotonde. Inmiddels ben ik er achter dat dan je yoke onderste boven hebt en dan druk je gewoon op het knopje dat tegen de boven rand van de yoke zit en dat is de knipper voor rechtsaf. Vooralsnog zijn er alleen rotondes waar je er rechtsaf kan (;-)), dus dat gaat nu prima. Ik denk zelfs dat dat iets is wat veel moeilijker zal gaan met het ronde stuurwiel.

Maar goed, dan praten we over de nadelen. Zojuist weer een stuk van 200 km gereden en dan is de yoke echt een verademing. De grote vlakken aan de onderkant zijn heerlijk om op te rusten. Ook kan je linkerarm prima in de deur rusten en kan je de yoke heel fijn aan de zijkant pakken. Met je duim de richting aanwijzers bedienen voor de auto lane change en op deze manier nog nooit een moeten confirmen dat ik mijn yoke vast had. Ik zou geen normaal stuur meer willen, maar dat zijn slechts mijn 2 cents ;)
Prijs is inderdaad redelijk. Ik werd wel een klein beetje chagrijnig toen ik zag dat het op nieuwe bestellingen selecteerbaar is. Gelukkig is er een retrofit. Wellicht ben ik gewoon wat traditioneel, maar een stuur hoort wat mij betreft rond(er) te zijn, maar is natuurlijk persoonlijk :)
Voor snelweg rijden is de Yoke prima, en ook de knipperlichtknoppen op het stuur zijn dan prima. Sterker nog, voor op de snelweg vind ik de knoppen op het stuur fijner. Het is echter wanneer je bochten moet maken dat de Yoke en knoppen wat mij betreft niet handig zijn. Ik vraag me ook af hoe een Yoke gaat werken als je moet uitwijken in een noodsituatie.
 
Prijs is inderdaad redelijk. Ik werd wel een klein beetje chagrijnig toen ik zag dat het op nieuwe bestellingen selecteerbaar is. Gelukkig is er een retrofit. Wellicht ben ik gewoon wat traditioneel, maar een stuur hoort wat mij betreft rond(er) te zijn, maar is natuurlijk persoonlijk :)
Voor snelweg rijden is de Yoke prima, en ook de knipperlichtknoppen op het stuur zijn dan prima. Sterker nog, voor op de snelweg vind ik de knoppen op het stuur fijner. Het is echter wanneer je bochten moet maken dat de Yoke en knoppen wat mij betreft niet handig zijn. Ik vraag me ook af hoe een Yoke gaat werken als je moet uitwijken in een noodsituatie.
Een stuur moet inderdaad rond zijn. Daarom is het ook geen stuur, maar een yoke. Let wel op: ook al neem je een stuur, de bediening van de knipperlichten blijven op het stuur staan.
En in noodgevallen denk ik dat de kans groter is dat je de Yoke op een betere manier vast hebt dan een stuur. Ik zie mijn echtgenote voortdurend rijden met 1 hand bovenop haar stuur en de andere op de middenconsole. Ik wil die reactie liefst niet zien in een noodsituatie
 
Ha precies hetzelfde hier. Ik heb zelfs laatst voor de grap even rondje dorp gedaan en verplicht met 1 hand rijden. Gewoon om te kijken of het kan. En dat gaat perfect. Je duwt je handpalm tegen een hoek van de yoke en gaan, een beetje zoals met zo’n pookje die vrachtwagen chauffeurs wel eens gebruiken.

En een “vierkant” overpakken gaat ook prima, het is echt puur gewenning. Eerste keer inparkeren greep ik wat in de lucht, dan weet je dat en pas je je aan.

Het enige wat echt niet handig is en waarvan ik dacht dat het niet zou wennen zijn de knipperlichten. Maar nu na 2 weken ben ik daar ook gewend. Enige situatie die vervelend was, was het verlaten van een rotonde. Inmiddels ben ik er achter dat dan je yoke onderste boven hebt en dan druk je gewoon op het knopje dat tegen de boven rand van de yoke zit en dat is de knipper voor rechtsaf. Vooralsnog zijn er alleen rotondes waar je er rechtsaf kan (;-)), dus dat gaat nu prima. Ik denk zelfs dat dat iets is wat veel moeilijker zal gaan met het ronde stuurwiel.

Maar goed, dan praten we over de nadelen. Zojuist weer een stuk van 200 km gereden en dan is de yoke echt een verademing. De grote vlakken aan de onderkant zijn heerlijk om op te rusten. Ook kan je linkerarm prima in de deur rusten en kan je de yoke heel fijn aan de zijkant pakken. Met je duim de richting aanwijzers bedienen voor de auto lane change en op deze manier nog nooit een moeten confirmen dat ik mijn yoke vast had. Ik zou geen normaal stuur meer willen, maar dat zijn slechts mijn 2 cents ;)
En de kW/km over de 200km (en gem snelheid)
 
En de kW/km over de 200km (en gem snelheid)
225 Wh/km - 89km/u. Volgens Tezlab een efficiency van 85%

Ik ben behoorlijk onder de indruk. Dit is zuiniger dan mijn vorige S 100D. Op deze manier red je de 450 km op een volle lading wel in de “winter”. Ik rij met 22”, over 2 weken komen er de 20” met winterbanden onder ben benieuwd wat hij dan doet. En uiteraard ook heel benieuwd hoe het straks in de zomer is.
 
  • Like
Reactions: TDR BE and Jobbeke
@Snirpo :

Als je nu de Model S besteld, kan je deze met retrofit inbegrepen bestellen. Misschien gooien op coulance vanuit Tesla?

1673127716800.png
 
@Snirpo :

Als je nu de Model S besteld, kan je deze met retrofit inbegrepen bestellen. Misschien gooien op coulance vanuit Tesla?

View attachment 893449
Jup, kan het proberen inderdaad, maar verwacht er niet veel van. Als ik dit had geweten, had ik zekersteweten de levering uitgesteld. Ook lijkt de nieuwe levering betere (rode) remklauwen te hebben. Nouja goed, wel de 10k km gratis supercharging als schrale troost...