Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Zijn er dusver alleen Plaids uitgeleverd van de Refresh S en X? Mijn LR X (5s) staat nog steeds voor april - juli (was voorheen jan-maart), in bestelling sinds 10-2021, maar weet dus niet of ik dan in de (wellicht eerste) lichting LR X en S-en zit of dat dit inmiddels al batch 2 is.
 
Zijn er dusver alleen Plaids uitgeleverd van de Refresh S en X?
Nee, zie bijv. de rode MSLR van @Xfrank. Een snelle en groffe check bij de RDW geeft circa 73 MSLR's en 72 MS Plaids. Voor de Model X ligt de verhouding op circa 14 LR's om 80 Plaids. Wat de verhoudingen in België zijn weet ik overigens niet, maar ik ga er vanuit dat deze ongeveer gelijk zullen zijn.
 
Zijn er dusver alleen Plaids uitgeleverd van de Refresh S en X? Mijn LR X (5s) staat nog steeds voor april - juli (was voorheen jan-maart), in bestelling sinds 10-2021, maar weet dus niet of ik dan in de (wellicht eerste) lichting LR X en S-en zit of dat dit inmiddels al batch 2 is.
in december zijn er twee boten aangekomen uit Baltimore met een mix van PLAID en LR. de mijne zat op de tweede boot.

mijn bestelling was van 3 februari 2021
 
  • Like
Reactions: Notna
Even een update van mijn persoonlijke ervaring na 3 maand met de Yoke te rijden.
Ik heb er totaal geen moeite meer mee en heb eens bewust gekeken hoe ik nu rij.

gewoon relax cruisen: beide ellebogen op deursteun en middenconsole en enkele vingers onderaan aan de binnenkant van de Yoke laten hangen.
bochten: gemakkelijkst met één hand onder of bovenhoek van de Yoke links of rechts. eventueel bij scherpere bochten. beurtelings overnemen van de ene hand naar de anderen.
kleine bochten: met 1 vinger of duim bovenaan achter het knikje van de Yoke
bij snelle acceleraties: De Yoke met beide handen aan de zijkanten en de duimen achter het knikje bovenaan.

De knopjes op de Yoke als richtingaanwijzers:
bij NOA veel gemakkelijker dan met de hendel. met één hand de knop bedienen en gelijktijdig tegendruk op het stuur geven.
bij een gewone afslag geen enkel probleem om de richtingaanwijzerknopjes te bedienen
bij een afslag op een rotonde (wat het grootste probleem was in het begin) gaat nu ook al vlotjes.
Ik stuur met de linkerhand (aan de onderste linker hoek van de Yoke) en wanneer bij de afslag de Yoke onderste boven staat. wat niet op elke rotonde het geval is, dan duw ik met de rechter (vrije) hand op het onderste knopje.

Het missen van de drive hendel:
Zalig is dit! eventueel swipen op het scherm gaat bijna blindelings en voelt heel naturel aan. (Dit is bijna niet nodig als de auto select aan staat) . Als ik in de M3 stap voelt het onlogisch om de hendel naar beneden te duwen om vooruit te rijden en naar beneden om achteruit te rijden ... (ben even gaan checken of het klopt ;) )

Ik denk dat een gewoon stuur in combinatie met het ontbreken van de handels lastiger is dan bij de Yoke. Bij de Yoke heb je met één hand op de vier hoeken een stevige grip, Om met één hand met een rond stuur te rijden zal je stevig moeten knijpen.

los van de voordelen die ik ervaar, ziet hij er zo veel beter uit met de Yoke.:cool:
 
Even een update van mijn persoonlijke ervaring na 3 maand met de Yoke te rijden.
Ik heb er totaal geen moeite meer mee en heb eens bewust gekeken hoe ik nu rij.

gewoon relax cruisen: beide ellebogen op deursteun en middenconsole en enkele vingers onderaan aan de binnenkant van de Yoke laten hangen.
bochten: gemakkelijkst met één hand onder of bovenhoek van de Yoke links of rechts. eventueel bij scherpere bochten. beurtelings overnemen van de ene hand naar de anderen.
kleine bochten: met 1 vinger of duim bovenaan achter het knikje van de Yoke
bij snelle acceleraties: De Yoke met beide handen aan de zijkanten en de duimen achter het knikje bovenaan.

De knopjes op de Yoke als richtingaanwijzers:
bij NOA veel gemakkelijker dan met de hendel. met één hand de knop bedienen en gelijktijdig tegendruk op het stuur geven.
bij een gewone afslag geen enkel probleem om de richtingaanwijzerknopjes te bedienen
bij een afslag op een rotonde (wat het grootste probleem was in het begin) gaat nu ook al vlotjes.
Ik stuur met de linkerhand (aan de onderste linker hoek van de Yoke) en wanneer bij de afslag de Yoke onderste boven staat. wat niet op elke rotonde het geval is, dan duw ik met de rechter (vrije) hand op het onderste knopje.

Het missen van de drive hendel:
Zalig is dit! eventueel swipen op het scherm gaat bijna blindelings en voelt heel naturel aan. (Dit is bijna niet nodig als de auto select aan staat) . Als ik in de M3 stap voelt het onlogisch om de hendel naar beneden te duwen om vooruit te rijden en naar beneden om achteruit te rijden ... (ben even gaan checken of het klopt ;) )

Ik denk dat een gewoon stuur in combinatie met het ontbreken van de handels lastiger is dan bij de Yoke. Bij de Yoke heb je met één hand op de vier hoeken een stevige grip, Om met één hand met een rond stuur te rijden zal je stevig moeten knijpen.

los van de voordelen die ik ervaar, ziet hij er zo veel beter uit met de Yoke.:cool:
M3 naar beneden vooruit en naar beneden achteruit snap ik niet.
 
M3 naar beneden vooruit en naar beneden achteruit snap ik niet.
foutje van mij, moest naar beneden trekken om vooruit te rijden, en naar boven duwen om achteruit te rijden zijn bij de MS/MY...
Terwijl je bij de refresh het autotje op het scherm in de richting zwiept waar je naartoe wil, naar boven is vooruit en naar beneden is achteruit. Gevoelsmatig logischer.
 
1680014787826.png

In Belgie geen MX meer nieuw beschikbaar :-(

Raar dat er modellen beschikbaar zouden zijn maar diegene die al in '21 bestelde moeten nog wachten....
Fifo werkt niet bij Tesla zekers ?
 
View attachment 922171
In Belgie geen MX meer nieuw beschikbaar :-(

Raar dat er modellen beschikbaar zouden zijn maar diegene die al in '21 bestelde moeten nog wachten....
Fifo werkt niet bij Tesla zekers ?
Tesla start altijd eerst met het meest gevraagde model of het meest dure model. Fifo is eigenlijk pas op de derde plaats. Het productieproces krijgt daar de voorrang in.
 
Ik heb zojuist een VIN gekregen voor mijn order 🤯

Est. Delivery staat nu tussen 4 en 18 april. Gaat wel heel hard ineens. Zal wel een match zijn van iemand met dezelfde config, maar die geen levering neemt
Denk het niet, maar wellicht heeft het gesprek van mij gister per telefoon over dit onderwerp iets geholpen :p ("waarom staan er 20 plaids beschikbaar, ook met HW4 en in precies mijn spec, terwijl het gehele TMC forum klaagt over leveringen waar al 2 jaar op gewacht wordt en nog geen VINs voor aangewezen zijn?").

Proficiat! Wellicht tot bij de koffie tijdens de levering!