Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Kijk, dit is precies waar ik naar op zoek was.
Dit is top, stoppen is namelijk fijn, goed en prima maar wel beperkt.

Heb je 20 of 22” en ook al eens bij de wintersport zo’n trip gemaakt?
Ik heb 22", en heb ook al eens met 20" op mijn 2017 MX zomer en winter gedaan.

In de winter weinig verschil, maar ik reed dan ook max. 130 ipv 150. De 2023 MX aan max 140 gedaan owv autopilot limiet, maar dat ging nog altijd vlot genoeg en die 10km/u verklaart niet dat ik maar 2x moest laden ipv 3 keer.

Overigens maakt de Tesla navi er zelf 3x van, maar 3x 15' ofzo, wat natuurlijk korter is dan 2x 40', maar op 15' krijg ik geen McDonalds menu besteld en binnen.
 
  • Like
Reactions: rmaz
Doe je effectief 500km tussen 2 laadsessies met een Model X? Hoeveel percent laad je dan bij? Ik ben aan het uitkijken om een nieuwe Model S te kopen tegen maart (dan loopt de garantie op mijn battery pack af), en begin nu te twijfelen of ik niet beter een Model X zou kopen. Ik zou vooral wat meer range willen dan de huidige 300km (in de praktijk) op mijn oude S om ter plaatse op vakantie minder afhankelijk te zijn van lokale laadinfrastructuur.
Ik vertrok natuurlijk met 100% op vakantie, en dan 2x bijladen. Dus nee, geen effectieve 500km, maar dat wil je ook niet. Het eerste stuk was al 3 uren rijden, en je komt natuurlijk niet met 0% aan maar ik kwam aan met 15% SoC aan de eerste supercharger stop.
 
  • Helpful
Reactions: NicoV
Ik vertrok natuurlijk met 100% op vakantie, en dan 2x bijladen. Dus nee, geen effectieve 500km, maar dat wil je ook niet. Het eerste stuk was al 3 uren rijden, en je komt natuurlijk niet met 0% aan maar ik kwam aan met 15% SoC aan de eerste supercharger stop.
Ik was wat kort door de bocht gegaan met die 1000km door 2 te delen, stom van mij.
3 uur rijden is voor mij ook al het (veruit) maximum, en dat haal ik zelfs nog met mijn oude Model S. Ik ben vooral geïnterresseerd in meer range om in het buitenland eens ter plaatse niet te vaak op zoek te moeten gaan naar laadinfrastructuur (Ik heb het wat gehad met mijn portefeuille aan laadkaarten en gsm met hopen apps voor regionale laadproviders). Ik denk dat wat dat betreft ik dan toch nog best voor een 19” Model S ga.

Ik hoop dat Tesla ooit eens een laadkaart/oplossing uitbrengt die roamt met alle Europese providers.
 
Ik was wat kort door de bocht gegaan met die 1000km door 2 te delen, stom van mij.
3 uur rijden is voor mij ook al het (veruit) maximum, en dat haal ik zelfs nog met mijn oude Model S. Ik ben vooral geïnterresseerd in meer range om in het buitenland eens ter plaatse niet te vaak op zoek te moeten gaan naar laadinfrastructuur (Ik heb het wat gehad met mijn portefeuille aan laadkaarten en gsm met hopen apps voor regionale laadproviders). Ik denk dat wat dat betreft ik dan toch nog best voor een 19” Model S ga.

Ik hoop dat Tesla ooit eens een laadkaart/oplossing uitbrengt die roamt met alle Europese providers.
In de praktijk... Waar we vroeger een keer bij Flachau moesten bijladen om een rondje Tauerngebergte Grossglockner en Tauern te doen, konden we het nu in 1 keer doen.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: NicoV and TWST
Ik hoop dat Tesla ooit eens een laadkaart/oplossing uitbrengt die roamt met alle Europese providers.
Dat zal wel niet gebeuren. Wat je nu wel ziet is dat je bij steeds meer laders gewoon kan betalen na het scannen van een QR code. Werkt nog niet optimaal, maar dat zal tzt wel verbeterd worden. Waarmee laadpassen redelijk overbodig worden.

Overigens heb ik er drie, waarvan 1 stuk is (moet nog steeds een nieuwe aanvragen), 1 eigenlijk nooit gebruikt wordt en ik dus kennelijk met die ene die ik over heb kennelijk nooit misgrijp.
 
Overigens heb ik er drie, waarvan 1 stuk is (moet nog steeds een nieuwe aanvragen), 1 eigenlijk nooit gebruikt wordt en ik dus kennelijk met die ene die ik over heb kennelijk nooit misgrijp.
Internationaal (EU)?
Ik heb onlangs nog een Sloveense lokale app geinstalleerd en gevoed met wat paypal saldo ter voorbereiding van een reis naar Kransjka Gora over enkele weken. Daar zijn wel laadpalen, maar die staan niet op ShellRecharge, wel op Chargemap maar niet bruikbaar met chargemap. Zou wel met mijn plugsurfing kaart werken, maar heb voor de zekerheid maar de lokale uitbatersapp geinstalleerd.
Mijn vrouw en ik zijn op de leeftijd gekomen waar we moeten profiteren van nog zoveel mogelijk door Europa rond te reizen terwijl we het nog aankunnen. Liefst midden in de natuur, waar dus over het algemeen niet zo veel laadmogelijkheden zijn. Vandaar mijn interesse om mijn Model S (met free superchargen) te vervangen door een nieuwe S of X met hogere range.
 
Iets later dan verwacht dan toch een update!

eerste conclusie; het wordt geen hybride, voelt teveel old school na 8 jaar tesla (MS en MX) rijden.

Blijft over nieuwe MX (plaid) en ga toch ook nog even rijden met de Lotus.. maar neig zeker naar de MX.

Overweging om voor nieuwe MX te gaan is dat ik best wat verwacht van de betere range icm sneller laden. As we speak op de terugweg van Italië en dan is dat toch best ver met een 2018 MX (op 22”).. 125kw laden maximaal en minimaal qua hoe lang dat blijft..

iemand hier die de overstap heeft gemaakt van MX en zijn laadervaringen kan delen? Is het inderdaad een (stuk) beter?

Thx!
Ik ben heel erg benieuwd naar jouw ervaring met de Lotus. Zou je die willen delen als je de proefrit hebt gemaakt? Behalve FSD (en dat het geen Tesla is) zie ik geen nadelen tov de Model X en dus een waarschijnlijk een heel goed (beter) alternatief.… (zeg ik met pijn als Tesla lover)
 
Ik ben heel erg benieuwd naar jouw ervaring met de Lotus. Zou je die willen delen als je de proefrit hebt gemaakt? Behalve FSD (en dat het geen Tesla is) zie ik geen nadelen tov de Model X en dus een waarschijnlijk een heel goed (beter) alternatief.… (zeg ik met pijn als Tesla lover)
ik verwacht dat in mijn geval de achterbank als nadeel uitpakt. ik heb 3 tieners en de middelste zitplek is niet ideaal volgens mij. Dan is een 6 / 7 zitter van de MX een stuk comfortabeler..

En ergens dat het Chinees is, voelt ook niet helemaal comfi.

Dat gecombineerd met dat ik op zich wel Tesla fan en trouw ben moet Lotus van hele goede huize komen ;). maar let you know!
 
Last edited:
ik verwacht dat in mijn geval de achterbank als nadeel uitpakt. ik heb 3 tieners en de middelste zitplek is niet ideaal volgens mij. Dan is een 6 / 7 zitter van de MX een stuk comfortabeler..

En ergens dat het Chinees is, voelt ook niet helemaal comfi.

Dat gecombineerd met dat ik op zich wel Tesla fan en trouw ben moet Lotus van hele goede huize komen ;). maar let you know!
Lotus is deels Chinees. Wat ik goed vind van Geely (eigenaar Lotus) is dat het ontwerp/design blijft bij de oorsprong. In dit geval dus Engeland. Net zoals Volvo Sweeds blijft. Alleen enkele batterij technieken, en andere zaken waar Geely goed in is, komt uit China.
 
Wel internationaal, maar vooral landen als België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië… Meer in het oosten kan ik mij voorstellen dat het lastiger is.
Ik was met mijn Model X in Polen. De bestvertrouwende laadpalen daar is Greenway. Werkt zelfs beter dan de Tesla Supercharger in Kostomloty.

Als ik deze link mag geloven: Supercharger Voting | Tesla krijgen de plekken in Oost-Europa de meeste stemmen waar de Superchargers moeten komen.

Bij deze link Stemmen voor Supercharger-locaties | Tesla Nederland kun je zelf een voorstel doen waar de Superchargers moeten komen.
 
Ik was met mijn Model X in Polen. De bestvertrouwende laadpalen daar is Greenway. Werkt zelfs beter dan de Tesla Supercharger in Kostomloty.

Als ik deze link mag geloven: Supercharger Voting | Tesla krijgen de plekken in Oost-Europa de meeste stemmen waar de Superchargers moeten komen.

Bij deze link Stemmen voor Supercharger-locaties | Tesla Nederland kun je zelf een voorstel doen waar de Superchargers moeten komen.
Ik weet er alles van. Ikzelf heb op San Candido gestemd omdat ik daar nogal eens ben om te skiën (in de buurt dan). Maar die zijn kansloos in de verkiezingen (maar zullen waarschijnlijk toch de SuC krijgen aangezien Italië op dat punt echt wel wat extra locaties kan gebruiken).

Sowieso zijn er veel bruikbare locaties aan het bijkomen zag ik. Straks is het gewoon laden tot 50% en dan door naar de volgende SuC (vanwege de hogere laadsnelheid en de ruime keuze).
 
Zonder spiegeling van een horizontale balk erachter is het bijna niet te zien, maar in dit perspectief wel heel duidelijk. Er zit een onregelmatige bolling in het glazen dak van m'n S Plaid. Soort van sin(x) grafiek. Zie foto.

20230815_071526.jpg


Hebben anderen dat ook? Moet ik me zorgen maken?
 
Zonder spiegeling van een horizontale balk erachter is het bijna niet te zien, maar in dit perspectief wel heel duidelijk. Er zit een onregelmatige bolling in het glazen dak van m'n S Plaid. Soort van sin(x) grafiek. Zie foto.

View attachment 965187

Hebben anderen dat ook? Moet ik me zorgen maken?
Lijkt ook zichtbaar aan de naad bij de bijrijders kant maar dat kan lichtinval zijn.
Ik zou het gewoon bij Tesla registreren als een aandachtspunt en vragen of ze die vervangen. Kijken hoe ze hiermee omgaan.
 
Lijkt ook zichtbaar aan de naad bij de bijrijders kant maar dat kan lichtinval zijn.
Ik zou het gewoon bij Tesla registreren als een aandachtspunt en vragen of ze die vervangen. Kijken hoe ze hiermee omgaan.
Ja dank. Heb het al gemeld zojuist in service verzoek. En nogmaals: normaal gesproken zie je het bijna niet. Totdat je er op gaat letten...
En het zou een voorteken kunnen zijn van meer.
Soortgelijke gevallen?