Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Waar dan?

Daar gewoon de optie brake kit selecteren. Is momenteel wel uitverkocht. Nou neem ik aan dat er ook montage bij inzit, maar ik vermoed dat als je een shipping adres in de VS neemt, je ze wel daar naartoe kan laten sturen en vervolgens naar Nederland.

Alternatief is iets vergelijkbaars zoeken maar dan aftermarket. Dat bestaat ook. Alleen kun je dan gezeik krijgen met Tesla, want die worden altijd heel nerveus van aftermarket.
 
Unplugged Performance heeft een hoop goodies voor de X.

Dat is bij mijn weten min of meer de ‘huistuner’ van Tesla, kregen ook een pre-produktie S Plaid die ze gemodificeerd hebben tot de Pikes Peak ‘Dark Helmet’.

 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Unplugged Performance heeft een hoop goodies voor de X.

Dat is bij mijn weten min of meer de ‘huistuner’ van Tesla, kregen ook een pre-produktie S Plaid die ze gemodificeerd hebben tot de Pikes Peak ‘Dark Helmet’.

Dat zijn de aftermarket opties. Zo te zien heb je dan keramische schijven rondom voor 10.000 dollar.

Maar als iemand dat overweegt, dan ben ik toch wel heel benieuwd naar het waarom. Wat probeer je ermee te bereiken. Goede kans dat je daar geen € 10.000 op stuk hoeft te slaan.
 
Toch kei-gaaf man 😄
Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat die met zijn geld doet. Maar vaak zie je toch dat met bepaalde upgrades men poogt de auto sneller te maken ofzo. En laat ik het voorzichtig zeggen: daarbij worden niet altijd de beste keuzes gemaakt. En dat valt met een luchtfilter van 500 euro waar de auto vaak (niet merkbaar) langzamer van wordt (dit is iets uit the ICE age...) nog wel te overzien. Maar als je 10 mille ergens aan gaat uitgeven is het toch zonde als dat leidt tot teleurstelling (overigens is het voordeel van menselijkheid dat denken dat een auto sneller is geworden vaak leidt tot het gevoel dat de auto ook daadwerkelijk sneller is geworden).
 
Ik denk dat als je voor een Plaid hebt gekozen, het argument dat je slim met geld moet om gaan al geen steek meer houdt 😅
O, dat weet ik niet. Je betaalt dan voor een auto die in rechte lijn supersnel is. Dat krijg je dan ook. Dus in die zin zie ik het probleem niet. Ik ben ook niet heel calvinistisch ingesteld, maar dat vind ik nog wat anders dan 'niet slim'.
 
  • Funny
Reactions: Maurice1
O, dat weet ik niet. Je betaalt dan voor een auto die in rechte lijn supersnel is. Dat krijg je dan ook. Dus in die zin zie ik het probleem niet. Ik ben ook niet heel calvinistisch ingesteld, maar dat vind ik nog wat anders dan 'niet slim'.
En met de remmen en auto die in de rechte lijn ik snel stilstaat. Twee keer stevige G-krachten ipv één keer op dezelfde afstand zonder het dubbele te betalen 😉
 
En met de remmen en auto die in de rechte lijn ik snel stilstaat. Twee keer stevige G-krachten ipv één keer op dezelfde afstand zonder het dubbele te betalen 😉
De beperkende factor ligt in beginsel bij de banden en die blijven gelijk. Dat wordt anders als je meermaals hard moet remmen, omdat je dan fading kan krijgen.

Dus daar ga je al met een verwachting die niet per sé waar hoeft te zijn.
 
De beperkende factor ligt in beginsel bij de banden en die blijven gelijk. Dat wordt anders als je meermaals hard moet remmen, omdat je dan fading kan krijgen.

Dus daar ga je al met een verwachting die niet per sé waar hoeft te zijn.
Ik heb onder de 22 inch af fabriek set winterbanden laten leggen en heb een aftermarket set gekocht met 305 breedte. Ik heb gekozen voor Hankook banden die echt kleven aan de weg. Ik vind de remmen echt heel goed zij werk doen. Ook bij hoge snelheden. Ik vind mijn investering in een persoonlijke tint qua velgen beter voelen dan de keramische schijven.
IMG_7003.JPG
 
Ik denk dat wanneer je het 1 op 1 zou vergelijken de remweg met keramisch korter is, met dezelfde banden. Daarnaast zijn de huidige stalen schijven een beetje aan de lullig kleine kant in 21 of 22" velgen, naar mijn mening althans. De keramische schijven zijn ook groter en dat staat gewoon veel beter. Vind ik dan tenminste.
 
Hoe dan? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat de remmen niet afdoende zijn om meer kracht te genereren dan de banden kunnen overbrengen als het gaat om een enkele remactie. Dat is tegenwoordig toch wel uitzonderlijk.
Ik denk omdat de keramische schijven een grotere diameter hebben dan de stalen remmen, en dus een groter wrijvingsoppervlak. Met een groter oppervlak kan het ABS systeem preciezer doseren en dus dichter tegen het blokkeerpunt van de banden komen. Ik ben geen natuurkundige, maar dat zou mijn verklaring (voorspelling) zijn.
 
Ik denk omdat de keramische schijven een grotere diameter hebben dan de stalen remmen, en dus een groter wrijvingsoppervlak. Met een groter oppervlak kan het ABS systeem preciezer doseren en dus dichter tegen het blokkeerpunt van de banden komen. Ik ben geen natuurkundige, maar dat zou mijn verklaring (voorspelling) zijn.
Het beste is als je tegen het ingrijpen aan remt natuurlijk. En ik betwijfel ook echt of het ABS werkelijk beter kan gaan doseren.

Bij circuitgebruik ga je het merken, omdat je dan veel betere temperatuurcontrole hebt van de remmen. Maar voor dagelijks gebruik kan ik het mij totaal niet voorstellen.

Maar: de eerste de beste die ze erop gaat leggen: melden en dan kunnen we het testen. Want meten = weten. ;)
 
Ik ben heel erg benieuwd naar jouw ervaring met de Lotus. Zou je die willen delen als je de proefrit hebt gemaakt? Behalve FSD (en dat het geen Tesla is) zie ik geen nadelen tov de Model X en dus een waarschijnlijk een heel goed (beter) alternatief.… (zeg ik met pijn als Tesla lover)
hoi,

iets later dan verwacht maar dan hier nog een korte recap van mijn zoektocht en ook proefrit met de Lotus.

Lotus: Ik kan niet anders zeggen dan onder de indruk van de auto. Design, bouwkwaliteit, rijden, het is echt een goede auto. Afwerkingsniveau op Duits niveau, echt heel goed. Ook de kleuren / lak zijn echt gaaf / mooi en van hoge kwaliteit. Design is behoorlijk uitgesproken dus daar moet je van houden. Voorkant vind ik persoonlijk heel mooi, achterkant wat extreem. Hoe lange termijn mooi het blijft zal de tijd moeten leren.

Daarnaast heb ik nog gereden in een Plaid Model S en een normale Model X. Een plaid is niet te vergelijken met welke auto ik tot nu toe heb gereden, niet normaal snel. Wel dat je je afvraagt: ga ik dit uberhaupt gebruiken ooit, maar dat het kan is wel leuk. En software technisch blijft Tesla toch zeker wel de beste / de standaard.

Daarbij heb ik (na 5 jaar MS en 5 jaar MX) een zwak voor Tesla en neem ik de mindere punten op de koop toe. Vind het een gaaf merk.

Twee dingen die met nog tegenhouden om een nieuwe MX Plaid te kopen:

1. De aanschafprijs. Ik koop voor het eerst privé en dan is het toch een drempel om 130K+ te besteden aan een auto. 2e hands met de kop eraf ook nog niet echt een optie, anders zou ik dat zeker doen.
2. we hebben een huisje in italie (ver in de dolomieten, 1.050 km) waar ik komende jaren vaak ook voor kortere perioden heen wil. Dan heb ik het idee dat met een hybride (X5 bijv) dit toch veel sneller gaat. Of dat écht zo is weet ik niet en als het een uur scheelt is dat natuurlijk te verwaarlozen. Maar het ouderwetse idee van 's ochtends om 3 uur wegrijden en dan de eerste 500 / 600 km goede snelheden door Duitsland halen blijft hangen. Als hier nog inzichten op zijn vanuit dit Forum hoor ik dat graag.

Tot zover!
 
hoi,

iets later dan verwacht maar dan hier nog een korte recap van mijn zoektocht en ook proefrit met de Lotus.

Lotus: Ik kan niet anders zeggen dan onder de indruk van de auto. Design, bouwkwaliteit, rijden, het is echt een goede auto. Afwerkingsniveau op Duits niveau, echt heel goed. Ook de kleuren / lak zijn echt gaaf / mooi en van hoge kwaliteit. Design is behoorlijk uitgesproken dus daar moet je van houden. Voorkant vind ik persoonlijk heel mooi, achterkant wat extreem. Hoe lange termijn mooi het blijft zal de tijd moeten leren.

Daarnaast heb ik nog gereden in een Plaid Model S en een normale Model X. Een plaid is niet te vergelijken met welke auto ik tot nu toe heb gereden, niet normaal snel. Wel dat je je afvraagt: ga ik dit uberhaupt gebruiken ooit, maar dat het kan is wel leuk. En software technisch blijft Tesla toch zeker wel de beste / de standaard.

Daarbij heb ik (na 5 jaar MS en 5 jaar MX) een zwak voor Tesla en neem ik de mindere punten op de koop toe. Vind het een gaaf merk.

Twee dingen die met nog tegenhouden om een nieuwe MX Plaid te kopen:

1. De aanschafprijs. Ik koop voor het eerst privé en dan is het toch een drempel om 130K+ te besteden aan een auto. 2e hands met de kop eraf ook nog niet echt een optie, anders zou ik dat zeker doen.
2. we hebben een huisje in italie (ver in de dolomieten, 1.050 km) waar ik komende jaren vaak ook voor kortere perioden heen wil. Dan heb ik het idee dat met een hybride (X5 bijv) dit toch veel sneller gaat. Of dat écht zo is weet ik niet en als het een uur scheelt is dat natuurlijk te verwaarlozen. Maar het ouderwetse idee van 's ochtends om 3 uur wegrijden en dan de eerste 500 / 600 km goede snelheden door Duitsland halen blijft hangen. Als hier nog inzichten op zijn vanuit dit Forum hoor ik dat graag.

Tot zover!

@wooter heeft een X Plaid en die is voor zover ik weet erg te spreken over het laden en de efficiëntie verbeteringen tov de oude X.

(En hybride is natuurlijk gewoon ICE rijden op zo’n afstand 😢)
 
@wooter heeft een X Plaid en die is voor zover ik weet erg te spreken over het laden en de efficiëntie verbeteringen tov de oude X.
Het is knettergek.

Afgelopen maandag gearriveerd aan een shopping center met 16%. Ingestoken. Gewandeld naar de Five Guys. Besteld, bestelling ontvangen, gegeten en dan nog kwam ik aan de auto aan toen ie net op 100% sprong. Ik was blijkbaar 1u03m aan de V3 supercharger gekoppeld.

1693388221201.png


In juni van Oostenrijk terug gereden en waar we vroeger 4x stonden laden, hebben we nu 2x geladen. 1 keer 44 minuten geladen in Greding, en een keer 37 minuten in Eschborn. De wagen stelde zelf 3 laadstops voor, van elk circa 20 minuten.

1693388271968.png


1693388306778.png


Ook op V2 gaat ie als een tierelier, en da's omdat ie tot SoC 64% het volle vermogen kan aanhouden.

1693385855643.png

1693386011329.png


Mijn DC Charging Curve:

1693388365271.png


Vergelijk dat maar eens met mijn 2017 Model X:
1693388447373.png

Donkerrood is recenter dan bleek, dus je ziet hoe de curve veranderd is door ik vermoed software (het verschil tussen max 120kW V2's en de upgrade naar 150kW V2's).