Enkele observaties na een paar weken Plaid:
Plussen:
- Erg fijn rijdend. De comfortstand van de vering is een flinke verbetering ten opzichte van de vering van de P100D uit 2018
- Veel stiller
- De enorme acceleratie, hij blijft maar trekken
- De bredere stoelen zitten veel prettiger (zeker met mijn meer ontwikkelde laterale rugspieren)
- Zeer degelijke auto, ik hoor geen enkel kraakje. De deuren klinken ook erg degelijk bij het sluiten (belangrijk detail voor de 'Duitse degelijkheid'-fetisjisten)
- Het grote scherm zit op veel logischer plek
- De yolk stuurt na wat gewenning erg fijn, het zicht op het kleine scherm is ook erg prettig
- De sterkere regenerative braking is prettig. One pedal driving is nu pas echt mogelijk
- De range is enorm verbeterd: van 450 km op 100% naar 560 km op 100%
Minnen:
- De auto bromt/trilt altijd wat tijdens de eerste kilometers. Dit schijnt het opwarmen van de motoren te zijn, las ik elders op dit forum.
- Ik krijg een wat pijnlijk duim van de bediening van de knipperlichten. Gaat hopelijk over.
- Ik mis de scrollfunctie aan de rechterzijde van het stuur (die gebruikte ik voor de temperatuur). Bij het linker scrollwieltje zoek ik nog de mogelijkheid om van zender/nummer te wisselen
- Bediening spiegels en dahsboardkastje via het scherm is wat omslachtig
- De automatische ruitenwisser doet nagenoeg niets. Een monteur die ik sprak zei dat je die kunt trainen door handmatig de snelheid van de ruitenwisser aan te passen. Daar zou hij van leren. Ik ben benieuwd.
- Ik heb een keyfob besteld in de Amerikaanse Tesla-webshop (via een forwarding service) want het op afstand kunnen openen/sluiten van de auto en trunk zonder de app te hoeven openen vind ik wel prettig. Ook kan ik dan de laadpoort makkelijker en sneller openen.
Conclusie: een geweldige auto, maar voor een paar honderd dollar meer (stalks, fysieke knoppen voor spiegels en dahsboardkastje, keyfob, regensensor) was-ie helemaal perfect geweest.