Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Inmiddels weer terug van een weekje Toscane.
Wat een genot zo'n lange rit met deze nieuwe S.
De terugreis van 1754 km in 1 keer gedaan.
Zowel de wegligging maar ook de 250kw laders maken de rit erg plezierig.
okay, het verbruik was wel wat hoger dan bij Xfrank, zal wel iets met snelheid te maken hebben.
 

Attachments

  • IMG_4724.jpg
    IMG_4724.jpg
    386.1 KB · Views: 60
Ik sta toch wel versteld van het hoge verbruik bij de nieuwe S.
tijdens zomermaanden zit ik (model S90D 2016 19inch) aan 180 wh/km.
doorheen het jaar 205 wh/km (35.000km/jr)
Ik dacht dat het verbruik van de refresh toch wel ging dalen na meer dan 7 jaar productie/vernieuwing...
Ik ook, ik heb het idee dat de raven's zuiniger zijn dan de nieuwe versie. De nieuwe lijkt hetzelfde gebruik te hebben als de 2018 versies (tenminste als ik mijn verbruik met xfrank vergelijk)
 
Enkele observaties na een paar weken Plaid:

Plussen:
- Erg fijn rijdend. De comfortstand van de vering is een flinke verbetering ten opzichte van de vering van de P100D uit 2018.
- Veel stiller.
- De enorme acceleratie; hij blijft maar trekken.
- De bredere stoelen zitten veel prettiger (zeker met mijn meer ontwikkelde laterale rugspieren).
- Zeer degelijke auto, ik hoor geen enkel kraakje. De deuren klinken ook erg degelijk bij het sluiten (belangrijk detail voor de 'Duitse degelijkheid'-fetisjisten).
- Het grote scherm zit op veel logischer plek.
- De yolk stuurt na wat gewenning erg fijn, het zicht op het kleine scherm is ook erg prettig.
- De sterkere regenerative braking is prettig. One pedal driving is nu pas echt mogelijk.
- De range is enorm verbeterd: van 450 km naar 560 km op 100%.

Minnen:
- De auto bromt/trilt altijd wat tijdens de eerste kilometers. Dit schijnt het opwarmen van de motoren te zijn, las ik elders op dit forum.
- Ik krijg een wat pijnlijk duim van de bediening van de knipperlichten. Gaat hopelijk over.
- Ik mis de scrollfunctie aan de rechterzijde van het stuur (die gebruikte ik voor de temperatuur). Bij het linker scrollwieltje zoek ik nog de mogelijkheid om van zender/nummer te wisselen.
- Bediening spiegels en dahsboardkastje via het scherm is wat omslachtig.
- De automatische ruitenwisser doet nagenoeg niets (dit in tegenstelling tot de vorige auto, al werkte-ie daar ook niet vlekkeloos). Een monteur die ik sprak zei dat je hem kunt trainen door handmatig de snelheid van de ruitenwisser aan te passen. Daar zou hij van leren. Ik ben benieuwd.
- Ik heb een keyfob besteld in de Amerikaanse Tesla-webshop (komt via een forwarding service) want het op afstand kunnen openen/sluiten van de auto en trunk zonder de app te hoeven gebruiken vind ik wel prettig. Ook kan ik dan de laadpoort makkelijker en sneller openen.

Conclusie: een geweldige auto, maar voor een paar honderd dollar meer (stalks, fysieke knoppen voor spiegels en dahsboardkastje, keyfob, regensensor) was-ie helemaal perfect geweest.
 
Enkele observaties na een paar weken Plaid:

Plussen:
- Erg fijn rijdend. De comfortstand van de vering is een flinke verbetering ten opzichte van de vering van de P100D uit 2018
- Veel stiller
- De enorme acceleratie, hij blijft maar trekken
- De bredere stoelen zitten veel prettiger (zeker met mijn meer ontwikkelde laterale rugspieren)
- Zeer degelijke auto, ik hoor geen enkel kraakje. De deuren klinken ook erg degelijk bij het sluiten (belangrijk detail voor de 'Duitse degelijkheid'-fetisjisten)
- Het grote scherm zit op veel logischer plek
- De yolk stuurt na wat gewenning erg fijn, het zicht op het kleine scherm is ook erg prettig
- De sterkere regenerative braking is prettig. One pedal driving is nu pas echt mogelijk
- De range is enorm verbeterd: van 450 km op 100% naar 560 km op 100%

Minnen:
- De auto bromt/trilt altijd wat tijdens de eerste kilometers. Dit schijnt het opwarmen van de motoren te zijn, las ik elders op dit forum.
- Ik krijg een wat pijnlijk duim van de bediening van de knipperlichten. Gaat hopelijk over.
- Ik mis de scrollfunctie aan de rechterzijde van het stuur (die gebruikte ik voor de temperatuur). Bij het linker scrollwieltje zoek ik nog de mogelijkheid om van zender/nummer te wisselen
- Bediening spiegels en dahsboardkastje via het scherm is wat omslachtig
- De automatische ruitenwisser doet nagenoeg niets. Een monteur die ik sprak zei dat je die kunt trainen door handmatig de snelheid van de ruitenwisser aan te passen. Daar zou hij van leren. Ik ben benieuwd.
- Ik heb een keyfob besteld in de Amerikaanse Tesla-webshop (via een forwarding service) want het op afstand kunnen openen/sluiten van de auto en trunk zonder de app te hoeven openen vind ik wel prettig. Ook kan ik dan de laadpoort makkelijker en sneller openen.

Conclusie: een geweldige auto, maar voor een paar honderd dollar meer (stalks, fysieke knoppen voor spiegels en dahsboardkastje, keyfob, regensensor) was-ie helemaal perfect geweest.

Erg fijn dit overzichtje even te lezen, dankjewel. De Plaid staat bij mij ook op de nominatie, alhoewel ik steeds meer begin te twijfelen door de wereldvreemde neigingen van 'onze' Elon. De Taycan refresh in de nieuwe 1000pk uitvoering is het alternatief. We zullen zien.
Keyfob is voor mij overigens ook een must-have. Vraag: hoe zit het met het verbruik tov. de P100D?
 
Vraag: hoe zit het met het verbruik tov. de P100D?

Het verbruik is nu nog moeilijk te vergelijken omdat ik deze eerste weken nogal aan het doortrappen ben met het nieuwe speeltje. Ik ga vermoedelijk in de loop van de tijd wel wat rustiger rijden. Ik kom tot nu toe op gemiddeld 195 Wh/km uit, terwijl dat in de P100D gemiddeld 225 Wh/km was. Dat laatste is met een rustigere rijstijl, maar wel gecombineerd over zomer en winter. Al met al heb ik het idee dat de Plaid zuiniger rijdt. Dat moet ook wel om die hogere range te halen want de inhoud van de accu verschilt niet heel veel.
 
Het verbruik is nu nog moeilijk te vergelijken omdat ik deze eerste weken nogal aan het doortrappen ben met het nieuwe speeltje. Ik ga vermoedelijk in de loop van de tijd wel wat rustiger rijden. Ik kom tot nu toe op gemiddeld 195 Wh/km uit, terwijl dat in de P100D gemiddeld 225 Wh/km was. Dat laatste is met een rustigere rijstijl, maar wel gecombineerd over zomer en winter. Al met al heb ik het idee dat de Plaid zuiniger rijdt. Dat moet ook wel om die hogere range te halen want de inhoud van de accu verschilt niet heel veel.
Dat is goed nieuws! Mijn gemiddelde zomer/winter met de P100D bij rustig rijden is 207Wh/km. Dan moet dat in de Plaid uiteindelijk naar de 180 ongeveer, bij rustig rijden. Eigenlijk is 195Wh/km al heel netjes voor zo'n beest.
 
Ik sta toch wel versteld van het hoge verbruik bij de nieuwe S.
tijdens zomermaanden zit ik (model S90D 2016 19inch) aan 180 wh/km.
doorheen het jaar 205 wh/km (35.000km/jr)
Ik dacht dat het verbruik van de refresh toch wel ging dalen na meer dan 7 jaar productie/vernieuwing...
Apart, mijn Model X is aanzienlijk zuiniger dan de vorige. Scheelt makkelijk 50Wh/km.
 
  • Informative
Reactions: cambreVer!
Daar was ik dankzij een tip in dit draadje bekend mee. Maar als mijn vrouw op de bijrijderstoel iets uit het dashboardkastje moet halen, wordt ze wel erg afhankelijk van mij. Of ze moet zelf op de voice command-knop drukken terwijl ik aan het sturen ben :rolleyes:
Ik vraag me af hoeveel keer je tijdens het rijden in het handschoenkastje moet zijn. er kan nauwelijks iets in. In de middenconsole daarentegen.
 
Daar was ik dankzij een tip in dit draadje bekend mee. Maar als mijn vrouw op de bijrijderstoel iets uit het dashboardkastje moet halen, wordt ze wel erg afhankelijk van mij. Of ze moet zelf op de voice command-knop drukken terwijl ik aan het sturen ben :rolleyes:
In dat geval komr er bij ons inderdaad meer dan één woord aan te pas. Eerder zoiets:
"Doe dat handschoenkastje eens open"
"Dashboardkastje"

😂