Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds kort heeft onze MXP last van hevige trillingen. Tot ongeveer 70km/u lijkt er niets aan de hand, maar daar boven wordt het stelselmatig erger. In die mate dat bij 120km/u zelfs het stuur heen en weer slaat en de hele carrosserie door elkaar schud. Nog iemand die hier last van heeft of last van gehad heeft?

Helaas kunnen we niet zonder de auto (dit is onze enige auto) en kunnen we ten vroegste volgende week bij een SC terecht voor dit probleem. Zit er even niets anders op dan aan 70km/u blijven rondrijden (of beter slenteren), of is er een manier om sneller geholpen te worden? Ik heb al geprobeerd het SC Gent te bellen, maar (naar goede Tesla gewoonte) neemt men daar gewoon niet op.
Update
De loodjes zaten er nog allemaal op, dus dat kon ik al uitsluiten. Ik ben dan maar blijven bellen naar het SC tot ik een medewerker aan de lijn kon krijgen. Heel vriendelijk en behulpzame man, maar je voelt dat die het heel druk hebben.

Omdat de trillingen een mogelijk gevaar waren voor de veiligheid hebben ze ons er tussen genomen om na te gaan wat het probleem zou kunnen zijn. We zijn daar warm ontvangen en meteen geholpen. Ze hadden vrij snel in de gaten waar het probleem zich situeerde: in één van de wielen.

Wat bleek: de geluidsdempende mousse in de Michelin Pilot Sport EV was losgekomen en had zich op een bolletje gewikkeld. Die band was dus volledig uit balans, wat de trillingen verklaard. De mousse werd verwijderd en het probleem is van de baan!

Dit komt blijkbaar wel meer voor. Hoewel een band geen garantie-item is gaat Tesla toch navragen bij Michelin of de band kostenloos vervangen kan worden. Want ze beschouwen het als niet normaal dat die mousse loskomt na 7.000km (zonder hoge snelheden te hebben gereden, zonder harde acceleraties).

Wij kunnen weer met een gerust gemoed de weg op. Bedankt SC Gent!
 
Volgens mij (nog) niet.

Overigens is mijn eigen ervaring dat gratis superchargen minder leuk is dan het lijkt. Het verkoopt vooral lekker.

Ik heb 5 jaar lang gratis superchargen gehad en eigenlijk gebruikte ik het alleen op vakantieritjes. Voor de dagelijkse ritjes is de lokale laadpaal om de hoek toch veel fijner.

Tenzij je een v/d Valk warrior bent staan de superchargers ergens waar je niet wil zijn en op de auto moet wachten. Dan betaal ik liever wat en laat de auto laden aan de lokale paal terwijl ik doe wat ik wil doen.
 
Volgens mij (nog) niet.

Overigens is mijn eigen ervaring dat gratis superchargen minder leuk is dan het lijkt. Het verkoopt vooral lekker.

Ik heb 5 jaar lang gratis superchargen gehad en eigenlijk gebruikte ik het alleen op vakantieritjes. Voor de dagelijkse ritjes is de lokale laadpaal om de hoek toch veel fijner.

Tenzij je een v/d Valk warrior bent staan de superchargers ergens waar je niet wil zijn en op de auto moet wachten. Dan betaal ik liever wat en laat de auto laden aan de lokale paal terwijl ik doe wat ik wil doen.
Als je geen grote afstanden doet zijn superchargers inderdaad nutteloos....
 
Ik heb het eens voor mij berekend, en dat kwam uit op €1000/jaar.
Ik heb vorig jaar ook eens uitgerekend wat het prijsverschil was tussen een gebruikte MS met & zonder free supercharge.

Voor dat prijsverschil kon je met gemak een leuk setje PV panelen op je dak leggen waarmee je in theorie zo'n 20-30 jaar gratis kunt laden (zonder te wachten op een parkeerplaats!) Ik heb zelf ook 9 maanden met "unlimited free charge" rond gereden maar uiteindelijk alleen tijdens vakanties gebruik van gemaakt omdat huis of op het werk laden veel minder tijd kost.

Als je niet huis (of op het werk) kunt laden en/of veel lange reizen maakt is het wel een mooie oplossing.
 
Volgens mij (nog) niet.

Overigens is mijn eigen ervaring dat gratis superchargen minder leuk is dan het lijkt. Het verkoopt vooral lekker.

Ik heb 5 jaar lang gratis superchargen gehad en eigenlijk gebruikte ik het alleen op vakantieritjes. Voor de dagelijkse ritjes is de lokale laadpaal om de hoek toch veel fijner.

Tenzij je een v/d Valk warrior bent staan de superchargers ergens waar je niet wil zijn en op de auto moet wachten. Dan betaal ik liever wat en laat de auto laden aan de lokale paal terwijl ik doe wat ik wil doen.

Heb mijn 'gratis' superchargen wel optimaal benut en vond het ook leuk/praktisch. Inderdaad bijna altijd bij van de Valk. Ben zelfstandige en kon in die tijd toch altijd lekker mijn administratie wegwerken. Soms ook een lekkere wandeling tot de auto vol was, dus ik vond het geen probleem.
Zal vooral van de persoonlijke situatie afhangen. En in mijn geval scheelt het toch 2000-3000 euro per jaar. Dus win/win.
Ik heb thuis wel zonnepanelen maar dan is het nog steeds zonde als ik het zo goed weet te combineren. Ik woon ook dicht bij de SuC. Anders was het natuurlijk ook weer een ander verhaal.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Hi Allemaal, iemand enig idee of de lifetime supercharger porting aanbieding ook in NL van toepassing wordt? Twijfel tussen een nieuwe EV9 maar deze optie maakt een X ook wel weer interessant 🤔

Voor de EV9 zou dat eerder van belang zijn. De range van die 'baksteen' schijnt in de praktijk niet echt mee te vallen.

Voor het kostenverschil zou ik het niet doen. Je bespaart een paar honderd euro per jaar. Dat kun je volgens mij al terugverdienen met een referral. Ik kreeg zelfs vorige maand ongevraagd €1000 korting op mijn S omdat ik geen referral-link had gebruikt. Als je ernaar informeert of dat mogelijk is, doen ze vast niet moeilijk.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Die uren (~150) stilstaan aan de SuC zijn ook wat waard lijkt me… ik denk al snel meer.
Bij mij niet.
Ik moest voorbij Brussel en vertrok ook met mijn ICE’s altijd al voor de files (om 6u). Dan zat ik om 7u al alleen op kantoor.
Met mijn Tesla reed ik tot voorbij Brussel en werkte dan tijdens het laden in de lobby van de hotels.
Sowieso, hoeveel tijd spenderen mensen niet op (social) media (jij zit hier ook).
Een half uur daarvan aan de lader doorbrengen is dan geen tijdverlies.
Wat rijden met een Tesla mij geleerd heeft is dat tijd relatief is. Ik heb nu minder last van een reis van 14 uur met een Tesla dan vroeger van een reis van 12 uur met een ICE. Al dacht ik er bij aanschaf ook anders over. Maar het monpunt is een pluspunt geworden. De lengte van de reis wordt beperkt tot de volgende laadstop. Want daar doen we iets leuk.
 
Vraag aan de Model X / S Refresh eigenaren.

Heeft iemand anders ook al last van loslatend leer op het stuur (bij mij op de 9 uur positie)? Ga er straks een service afspraak voor inschieten, maar wellicht al wat ervaringen op het forum van hoe Tesla hier mee omgaat (en of het überhaupt op te lossen is zonder after-market stuurbekleding).
 
Vraag aan de Model X / S Refresh eigenaren.

Heeft iemand anders ook al last van loslatend leer op het stuur (bij mij op de 9 uur positie)? Ga er straks een service afspraak voor inschieten, maar wellicht al wat ervaringen op het forum van hoe Tesla hier mee omgaat (en of het überhaupt op te lossen is zonder after-market stuurbekleding).
Dat was bij mij ook al na enkele weken. heb dit onmiddellijk doorgegeven.
Bij mij is het aan de linker onder hoek door in en uitstappen.
Eind deze maand zou de vernieuwde versie aankomen en worden de oude Yoke's vervangen. dit lijkt me ook de reden dat ze op een bepaald moment het rond stuur als standaard maakte en nu 1000€ optie vragen ( om zo weinig mogelijks Yoke's te moeten vervangen)
 
Ik heb onlang een filmpje op instagram gezien waar het wel heel er was.
Bij mij is het maar een klein stukje ;)
Screenshot_20231025_105843_Instagram.jpgScreenshot_20231025_105900_Instagram.jpg