Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Wat is jullie ervaring met de wifi verbinding?

Mijn MX vind amper een netwerk, en verbinden lijkt al helemaal onmogelijk. Ik woon midden in de stad, dus netwerken zijn er genoeg.

Volgens Tesla werkt de wifi chip zoals het hoort. Idd worden in de SC de netwerken gewoon gevonden.

Als ik een hotspot start in de auto wordt deze wel gevonden.

Hoe dan ook ben ik van mening dat er iets aan de hand is. Zoals eerder gezegd ziet de auto amper/geen netwerken. Mijn vorige MX had hier totaal geen probleem mee en hengelde (bijv) probleemloos updates binnen via mijn wifi netwerk.

Laatst een MY (2022 model denk ik )naast mijn auto gezet en die vond de netwerken wel. Maar.. een nieuwere MY (2023 model) had even slechte ontvangst als mijn mx...
Wifi op mijn MS is flut, antenne zit bij mijn weten in de rechterspiegel en als ik die naar een Wifi Access Point richt met een line-of-sight dan werkt het. In drukke gebieden is 2,4 GHz overbezet en zou-ie (mits je MCU 2 hebt) naar 5 GHz moeten gaan maar daar lijkt de antenne echt te zwak voor.
 
Dat zal vermoedelijk het probleem zijn: teveel netwerken die mekaar storen.

Let er ook op dat 5Ghz quasi line of sight nodig heeft want niet door beton, metaal en glas kan.
Dat vind ik wat te kort door de bocht. Zoals ik eerder zei; mijn vorige MX had geen probleem met het vinden van mijn netwerk, evenmin een MY die hier vlakbij staat.

Als 5Ghz faalt moet er worden teruggevallen worden op 2.4Ghz. Dat is wat ongeveer iedere client doet en ook wat mijn netwerk ondersteunt.

Tesla heeft aangegeven zwakke netwerken te filteren. Wellicht dat hier wat zit. Maandag a.s. kom mobile service kijken.

@cousin_IT Alle refresh modellen hebben MCU 2(+).
 
Volgens wat ik lees, zou in de nieuwe MX de antenne in de linkerspiegel zitten.

Maar het is wat verwarrend, er zijn ook diagrammen met antennes in de beide zijden, en de service manual en EPC heeft maar 1 wifi antenne en die zou in het dak zitten.

Ik heb in mijn garage de AP aan passagierskant hangen, net tegen het dak, dus zou een verschil niet opmerken tussen de 2017 Model X en mijn 2023 Model X.
 
Antenne zit in de rechterspiegel (passagierzijde). Dat heb ik gister geleert van de mobile service die langs kwam.

De mobile service is het met mij eens dat de auto (te) weinig netwerken vind en vind bovendien dat e.a. erg lang duurt. We zijn dus een klein stapje verder, want nu is er teminste een iemand bij Tesla die erkent dat er iets is met de wifi in de auto.

E.a. moet verder worden uitgezocht door het Service Center. Dus een nieuwe afspraak ingeschoten. Frustrerende tot nu toe is dat ieder service request apart lijkt te worden opgepakt en er niet in eerdere service requests wordt gekeken. Ook niet als je hier direct naar verwijst. We gaan dus zien hoe dit weer verder verloopt.

Mobile service was trouwens erg vriendelijk en behulpzaam. Hij keek direct of er bekende issues waren met Wifi en de MX. Dit waren er en als oplossing werd (o.a.) het vervangen van de spiegel aangedragen.. Opvallend overigens dat hij vertelde dat de M3 en MY in beide speigels een wifi chip hebben, en de MX alleen in de rechterspiegel.

Nog iets wat ik geleerd heb: als er iets is met je auto, dan kan je een "screenshot" van de auto maken. Logberichten worden dan direct apart gezet en er worden ook letterlijk screenshots gemaakt van de schermen. Enorm handig bij het vastleggen van foutmeldingen e.d. Dit doe je door het auto-icoontje op het middenscherm ingedukt te houden totdat de melding "dank voor je feedback" oid verschijnt in het scherm achter te stuur.
 
Weet iemand bij welke snelheid de begrenzer ingrijpt bij een S Plaid (zonder track package)?

Ging vandaag flitsend naar 260 km/uur en heb toen zelf maar als begrenzer gefungeerd.

Geen centje pijn maar kreeg medelijden met de winterbanden. (Basel -Karlsruhe, dus legaal.)

Of moet dit in het wintersport draadje?
Heb je nog gekeken wat je verbruik was op dat moment? Ben benieuwd!
 
Volgens wat ik lees, zou in de nieuwe MX de antenne in de linkerspiegel zitten.

Maar het is wat verwarrend, er zijn ook diagrammen met antennes in de beide zijden, en de service manual en EPC heeft maar 1 wifi antenne en die zou in het dak zitten.

Ik heb in mijn garage de AP aan passagierskant hangen, net tegen het dak, dus zou een verschil niet opmerken tussen de 2017 Model X en mijn 2023 Model X.

Heb jij FSD op jouw nieuwe 2023 Model X?
 
Ik rij sinds eind september met een nieuwe Model S waar een waslijst van probleempjes mee waren. Nu zijn we volledig door de waslijst, maar volgend punt blijft open staan:

De naden aan de bestuurderszijspiegel staan extreem ver open. Carrosserie heeft dit al ietwat kunnen verbeteren maar ze kunnen het niet beter krijgen. Los van het esthetische, geeft dit ook nog een extreem irritante windruis (soms fluitend, soms ratelend, …)

Tesla geeft het duidelijk op en “kan het niet beter krijgen” maar er was me uiteraard bij aflevering gegarandeerd dat dat zonder probleem op te lossen was. (Ja, naïef ik weet het, maar ja, les geleerd). Ik vraag me nu af wat ik verder kan doen. Het is onze 3e tesla en jammer genoeg loopt het deze keer dus echt grondig fout.

Lastig om duidelijk te tonen op foto maar ik probeer toch maar even. Let ook op hoe ver de trim eigenlijk van het driehoekige raampje staat.


IMG_0398.jpegIMG_0399.jpegIMG_0400.jpeg

Tegenover de goede kant:
IMG_0396.jpegIMG_0401.jpeg
 
En ik zit een week op de strafbank. Op een goede maand 5 'overtredingen' gemaakt.
1 met de camera (die ik ondertussen heb afgeplakt) maar al de rest door het niet tijdig vastnemen van het stuur.

Het niet tijdig vastnemen van het stuur was trouwens altijd in files. Ik wee niet hoe het bij jullie zit maar in vergelijking met mijn Model S van 2016 geeft de wagen duidelijk eerst minder waarschuwingen dan bij mijn oude wagen. Daar waren er altijd geluidsignalen voordat de AEP werd geblocked voor de rest van de rit. Bovendien is de gevoeligheid bij mijn huidige wagen een pak minder. Vaak neem of heb ik zelfs het stuur vast maar wordt het niet (tijdig) geregistreerd.

Dus nu een week op de strafbank.
Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of dit juridisch wel kan. Ik heb betaald voor een functie die ik nu een week niet kan gebruiken. Bij aanschaf was er van een strafbank nooit enige sprake.
 
Wat ga je juridisch claimen? Dat je ondanks de waarschuwingen voor het activeren van autopilot toch wel 5 keren aantoonbaar niet hebt opgelet en je handen niet voldoende op het stuur had?

Voordeel is wel dat je ons binnenkort kan vertellen wat er gebeurt na die week. Gaat je teller terug naar 0?

Ik zit zelf op 2 keren op de vingers getikt. En beide keren omdat me hilarisch veel liet afleiden. Ja, de auto kan dat feilloos aan op de snelweg, dat zelf rijden, maar het is natuurlijk level 2, en niet level 3-4-5.