@ Wooter : Ik vind het een beetje vreemd met al je Tesla kennis en weetjes, dat je dat niet wist?
Hierbij even mijn relaas en problemen bij de bestelling van de nieuwe Tesla Model X in vervanging van mijn vorige Tesla model X P90D van 2016.
Bij een onverwachte rit in oktober 2023 van het Brusselse naar Hasselt en terug, moest ik zowel laden in het heengaan als terugrijden tot grote ergenis van de echtgenote en de kinderen. Tijd voor een nieuwe wagen dus en gezien de actie voor het gratis supercharger laden uitgekomen bij de nieuwe X. De andere optie was de Taycan, maar mijn vrouw wil absoluut geen Porsche op de oprit.
Bij de bezichtiging aan de toonzaal in november 2023 was er een nieuwe jonge verkoper. Er lopen veel jonge verkopers rond, die eigenlijk niet zo veel weten over de auto's. Het was een toonzaal model met zes zitplaatsen. Ik was echter benieuwd naar de 7 zitplaatsen en de ruimte dan nog achterin. Daar kon hij dus geen antwoord op geven, aangezien hij er nog maar een maand werkte. Mijn vorige X had 6 zitplaatsen en ik ben nu dus voor 7 zitplaatsen gegaan. Dit heeft vooral voordelen omdat de zetels volledig plat kunnen nu. Ik vind het een aanrader.
Bij de info naar de bestelling wordt mij eerst meegedeeld dat mijn referral code voor 250 euro mag gebruikt worden en ik het levenslang gratis superchargen voor alle toekomstige (!) eigenaars mee mag overzetten (SC01 bekend bij Tesla). Na wat opzoekwerk meld ik zelf dat dit niet klopt. Ze excuseren zich en het is inderdaad alleen maar gratis laden voor de huidige nieuwe eigenaar en niet meer voor toekomstige eigenaard. De referral code van 250 euro wordt wel nog in mindering gebracht van de bestelling. Dit kon eigenlijk ook niet volgens het contract. Maar de communicatie verliep niet zo vlot.
Bij de bestelling ter plaatse nog is in Zaventem heel duidelijk gemaakt dat ik een nieuwe Model X wou met fabricatiedatum van na september 2023 en geen voorraadauto. Op een voorraadauto waren er trouwens kortingen, maar dat mocht niet in combinatie met promotie gratis superchargen. Allemaal oké voor mij.
Ik bestel de auto online en een week later bericht dat de auto klaar staat voor inschrijving verzekering, nummerplaten en afhalen. Hierbij komt naar boven dat ze toch een voorraadauto hebben gegeven met fabricage datum maart 2023. Ik vond dit zeer onaangenaam zonder enige aankondiging. Ik had immers net op alle fora gelezen van de nieuwe en betere verlichting. Mijn vrouw heeft wat last van nachtblindheid en dit had alleen maar kunnen helpen...
Telefoontje van medewerker van Tesla dat mijn info niet klopt. Het ergste was dat een medewerker van Tesla durfde beweren dat Tesla alleen maar met jaarupdates van auto's werkt zoals legacy automakers en niet met kwartaalupdates. Iedereen op dit forum weet wel beter en ik vind het jammer dat ze zo'n uitleg durven geven aan een klant die al 3 Tesla's heeft gehad en 10 jaar trouwe klant is.
Uiteindelijk telefoontje van Tesla Brugge. Tsja alleen de voorraadauto's van maart 2023 zijn beschikbaar voor de Tesla model X. Een nieuw model van na september 2023 zou nog 6 tot 9 maanden wachten zijn op een verscheping. Ik stem uiteindelijk toe met het voorraadmodel en om deze op te halen. Hij was immers ook al ingeschreven op nummerplaat en ik kon hem nog maar zeer moeilijk afzeggen.
Het ophalen mag niet meer in Zaventem en je moet dus naar de andere kant van Brussel. Mooi om te zien hoe Tesla op 10 jaar geevolueerd is en hoeveel trotse jonge leasingrijders er staan te wachten op hun nieuwe model 3 of Y. De medewerkers ter plaatse kenden eigenlijk niet zoveel van een model X of hoe alles werkte. De auto meegekregen met 46% batterij.
De auto is beter, stiller en de batterij gaat nu veel langer mee. Hier en daar wel rammeltjes en zaken om nog op te lossen. Diezelfde dag ga ik nog bij een supercharger laden en de week nadien nog is. Die twee laadbeurten worden mij aangerekend op factuur voor zo'n 60 euro. Niks aan te doen, ik moet ze betalen. Ik informeer even na enkele weken blijkbaar zijn ze de gratis superchargen vergeten over te zetten op de nieuwe wagen... Uiteindelijk komt dit in december 2023 toch in orde, maar ik moet ook eerst de referral code van 250 euro terugbetalen. Natuurlijk doe ik dat.
Het getekende contract voor het overzetten van het gratis superchargen vermeldt uitdrukkelijk dat de betaalde laadbeurten in tussentijd met de nieuwe wagen volledig worden terugbetaald door Tesla, quod non tot op vandaag 21 maart 2024. Dit heeft al ettelijke mails gekost en meermaals doorsturen van mijn bankkaart op foto en mijn identiteitskaart. Nu antwoorden ze gewoon zelfs niet meer bij Tesla. Ik heb hiervoor dan maar een gerechtelijke procedure opgestart en dan krijg je helemaal geen reactie meer...
Mijn vorige Tesla model X P90D had 140.000km. Ik heb hem voor een zeer laag bod gewoon achtergelaten bij Tesla. Achteraf gezien had ik hem misschien beter verkocht met het levenslang gratis laden bij voor volgende eigenaars aan een veel hogere prijs. Maar geen erg.
Dat je 100.000 euro + bij Tesla achterlaat voor een nieuwe wagen en het gevoel hebt dat je overal verkeerde informatie krijgt, fout op fout wordt gemaakt en geen excuses is niet fijn. Je mag al blij zijn dat je eigenlijk wel een Tesla mag kopen hoor. De jonge nieuwe medewerkers in de toonzaal en aan de telefoon doen er geen goed aan.
De medewerkers die voorgaande feiten beweerden bij Tesla, fouten hebben gemaakt en nu allen gewoon niet meer antwoorden zijn :
contactgegevens verwijderd -mod
Ik hoor bij vrienden en relaties hetzelfde verhaal. Als je + 100.000 euro achterlaat bij Tesla wil je toch wel een beetje service krijgen en niet dergelijke verhalen. Dit doet mij alleen maar schrik krijgen voor de toekomst van de autobouwer als ze hun service niet drastisch gaan veranderen naar de klant toe.
Op zich ben ik met de auto nog wel tevreden, alleen de sensors in de deuren zijn belachelijk alsook de ruitenwissers. Mijn model X van 2016 kon dit allemaal beter.
Het gerechtelijk dossier wordt vervolgd.
Hierbij even mijn relaas en problemen bij de bestelling van de nieuwe Tesla Model X in vervanging van mijn vorige Tesla model X P90D van 2016.
Bij een onverwachte rit in oktober 2023 van het Brusselse naar Hasselt en terug, moest ik zowel laden in het heengaan als terugrijden tot grote ergenis van de echtgenote en de kinderen. Tijd voor een nieuwe wagen dus en gezien de actie voor het gratis supercharger laden uitgekomen bij de nieuwe X. De andere optie was de Taycan, maar mijn vrouw wil absoluut geen Porsche op de oprit.
Bij de bezichtiging aan de toonzaal in november 2023 was er een nieuwe jonge verkoper. Er lopen veel jonge verkopers rond, die eigenlijk niet zo veel weten over de auto's. Het was een toonzaal model met zes zitplaatsen. Ik was echter benieuwd naar de 7 zitplaatsen en de ruimte dan nog achterin. Daar kon hij dus geen antwoord op geven, aangezien hij er nog maar een maand werkte. Mijn vorige X had 6 zitplaatsen en ik ben nu dus voor 7 zitplaatsen gegaan. Dit heeft vooral voordelen omdat de zetels volledig plat kunnen nu. Ik vind het een aanrader.
Bij de info naar de bestelling wordt mij eerst meegedeeld dat mijn referral code voor 250 euro mag gebruikt worden en ik het levenslang gratis superchargen voor alle toekomstige (!) eigenaars mee mag overzetten (SC01 bekend bij Tesla). Na wat opzoekwerk meld ik zelf dat dit niet klopt. Ze excuseren zich en het is inderdaad alleen maar gratis laden voor de huidige nieuwe eigenaar en niet meer voor toekomstige eigenaard. De referral code van 250 euro wordt wel nog in mindering gebracht van de bestelling. Dit kon eigenlijk ook niet volgens het contract. Maar de communicatie verliep niet zo vlot.
Bij de bestelling ter plaatse nog is in Zaventem heel duidelijk gemaakt dat ik een nieuwe Model X wou met fabricatiedatum van na september 2023 en geen voorraadauto. Op een voorraadauto waren er trouwens kortingen, maar dat mocht niet in combinatie met promotie gratis superchargen. Allemaal oké voor mij.
Ik bestel de auto online en een week later bericht dat de auto klaar staat voor inschrijving verzekering, nummerplaten en afhalen. Hierbij komt naar boven dat ze toch een voorraadauto hebben gegeven met fabricage datum maart 2023. Ik vond dit zeer onaangenaam zonder enige aankondiging. Ik had immers net op alle fora gelezen van de nieuwe en betere verlichting. Mijn vrouw heeft wat last van nachtblindheid en dit had alleen maar kunnen helpen...
Telefoontje van medewerker van Tesla dat mijn info niet klopt. Het ergste was dat een medewerker van Tesla durfde beweren dat Tesla alleen maar met jaarupdates van auto's werkt zoals legacy automakers en niet met kwartaalupdates. Iedereen op dit forum weet wel beter en ik vind het jammer dat ze zo'n uitleg durven geven aan een klant die al 3 Tesla's heeft gehad en 10 jaar trouwe klant is.
Uiteindelijk telefoontje van Tesla Brugge. Tsja alleen de voorraadauto's van maart 2023 zijn beschikbaar voor de Tesla model X. Een nieuw model van na september 2023 zou nog 6 tot 9 maanden wachten zijn op een verscheping. Ik stem uiteindelijk toe met het voorraadmodel en om deze op te halen. Hij was immers ook al ingeschreven op nummerplaat en ik kon hem nog maar zeer moeilijk afzeggen.
Het ophalen mag niet meer in Zaventem en je moet dus naar de andere kant van Brussel. Mooi om te zien hoe Tesla op 10 jaar geevolueerd is en hoeveel trotse jonge leasingrijders er staan te wachten op hun nieuwe model 3 of Y. De medewerkers ter plaatse kenden eigenlijk niet zoveel van een model X of hoe alles werkte. De auto meegekregen met 46% batterij.
De auto is beter, stiller en de batterij gaat nu veel langer mee. Hier en daar wel rammeltjes en zaken om nog op te lossen. Diezelfde dag ga ik nog bij een supercharger laden en de week nadien nog is. Die twee laadbeurten worden mij aangerekend op factuur voor zo'n 60 euro. Niks aan te doen, ik moet ze betalen. Ik informeer even na enkele weken blijkbaar zijn ze de gratis superchargen vergeten over te zetten op de nieuwe wagen... Uiteindelijk komt dit in december 2023 toch in orde, maar ik moet ook eerst de referral code van 250 euro terugbetalen. Natuurlijk doe ik dat.
Het getekende contract voor het overzetten van het gratis superchargen vermeldt uitdrukkelijk dat de betaalde laadbeurten in tussentijd met de nieuwe wagen volledig worden terugbetaald door Tesla, quod non tot op vandaag 21 maart 2024. Dit heeft al ettelijke mails gekost en meermaals doorsturen van mijn bankkaart op foto en mijn identiteitskaart. Nu antwoorden ze gewoon zelfs niet meer bij Tesla. Ik heb hiervoor dan maar een gerechtelijke procedure opgestart en dan krijg je helemaal geen reactie meer...
Mijn vorige Tesla model X P90D had 140.000km. Ik heb hem voor een zeer laag bod gewoon achtergelaten bij Tesla. Achteraf gezien had ik hem misschien beter verkocht met het levenslang gratis laden bij voor volgende eigenaars aan een veel hogere prijs. Maar geen erg.
Dat je 100.000 euro + bij Tesla achterlaat voor een nieuwe wagen en het gevoel hebt dat je overal verkeerde informatie krijgt, fout op fout wordt gemaakt en geen excuses is niet fijn. Je mag al blij zijn dat je eigenlijk wel een Tesla mag kopen hoor. De jonge nieuwe medewerkers in de toonzaal en aan de telefoon doen er geen goed aan.
De medewerkers die voorgaande feiten beweerden bij Tesla, fouten hebben gemaakt en nu allen gewoon niet meer antwoorden zijn :
contactgegevens verwijderd -mod
Ik hoor bij vrienden en relaties hetzelfde verhaal. Als je + 100.000 euro achterlaat bij Tesla wil je toch wel een beetje service krijgen en niet dergelijke verhalen. Dit doet mij alleen maar schrik krijgen voor de toekomst van de autobouwer als ze hun service niet drastisch gaan veranderen naar de klant toe.
Op zich ben ik met de auto nog wel tevreden, alleen de sensors in de deuren zijn belachelijk alsook de ruitenwissers. Mijn model X van 2016 kon dit allemaal beter.
Het gerechtelijk dossier wordt vervolgd.
Last edited by a moderator: