Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
@ Wooter : Ik vind het een beetje vreemd met al je Tesla kennis en weetjes, dat je dat niet wist?

Hierbij even mijn relaas en problemen bij de bestelling van de nieuwe Tesla Model X in vervanging van mijn vorige Tesla model X P90D van 2016.

Bij een onverwachte rit in oktober 2023 van het Brusselse naar Hasselt en terug, moest ik zowel laden in het heengaan als terugrijden tot grote ergenis van de echtgenote en de kinderen. Tijd voor een nieuwe wagen dus en gezien de actie voor het gratis supercharger laden uitgekomen bij de nieuwe X. De andere optie was de Taycan, maar mijn vrouw wil absoluut geen Porsche op de oprit.

Bij de bezichtiging aan de toonzaal in november 2023 was er een nieuwe jonge verkoper. Er lopen veel jonge verkopers rond, die eigenlijk niet zo veel weten over de auto's. Het was een toonzaal model met zes zitplaatsen. Ik was echter benieuwd naar de 7 zitplaatsen en de ruimte dan nog achterin. Daar kon hij dus geen antwoord op geven, aangezien hij er nog maar een maand werkte. Mijn vorige X had 6 zitplaatsen en ik ben nu dus voor 7 zitplaatsen gegaan. Dit heeft vooral voordelen omdat de zetels volledig plat kunnen nu. Ik vind het een aanrader.

Bij de info naar de bestelling wordt mij eerst meegedeeld dat mijn referral code voor 250 euro mag gebruikt worden en ik het levenslang gratis superchargen voor alle toekomstige (!) eigenaars mee mag overzetten (SC01 bekend bij Tesla). Na wat opzoekwerk meld ik zelf dat dit niet klopt. Ze excuseren zich en het is inderdaad alleen maar gratis laden voor de huidige nieuwe eigenaar en niet meer voor toekomstige eigenaard. De referral code van 250 euro wordt wel nog in mindering gebracht van de bestelling. Dit kon eigenlijk ook niet volgens het contract. Maar de communicatie verliep niet zo vlot.

Bij de bestelling ter plaatse nog is in Zaventem heel duidelijk gemaakt dat ik een nieuwe Model X wou met fabricatiedatum van na september 2023 en geen voorraadauto. Op een voorraadauto waren er trouwens kortingen, maar dat mocht niet in combinatie met promotie gratis superchargen. Allemaal oké voor mij.

Ik bestel de auto online en een week later bericht dat de auto klaar staat voor inschrijving verzekering, nummerplaten en afhalen. Hierbij komt naar boven dat ze toch een voorraadauto hebben gegeven met fabricage datum maart 2023. Ik vond dit zeer onaangenaam zonder enige aankondiging. Ik had immers net op alle fora gelezen van de nieuwe en betere verlichting. Mijn vrouw heeft wat last van nachtblindheid en dit had alleen maar kunnen helpen...

Telefoontje van medewerker van Tesla dat mijn info niet klopt. Het ergste was dat een medewerker van Tesla durfde beweren dat Tesla alleen maar met jaarupdates van auto's werkt zoals legacy automakers en niet met kwartaalupdates. Iedereen op dit forum weet wel beter en ik vind het jammer dat ze zo'n uitleg durven geven aan een klant die al 3 Tesla's heeft gehad en 10 jaar trouwe klant is.

Uiteindelijk telefoontje van Tesla Brugge. Tsja alleen de voorraadauto's van maart 2023 zijn beschikbaar voor de Tesla model X. Een nieuw model van na september 2023 zou nog 6 tot 9 maanden wachten zijn op een verscheping. Ik stem uiteindelijk toe met het voorraadmodel en om deze op te halen. Hij was immers ook al ingeschreven op nummerplaat en ik kon hem nog maar zeer moeilijk afzeggen.

Het ophalen mag niet meer in Zaventem en je moet dus naar de andere kant van Brussel. Mooi om te zien hoe Tesla op 10 jaar geevolueerd is en hoeveel trotse jonge leasingrijders er staan te wachten op hun nieuwe model 3 of Y. De medewerkers ter plaatse kenden eigenlijk niet zoveel van een model X of hoe alles werkte. De auto meegekregen met 46% batterij.

De auto is beter, stiller en de batterij gaat nu veel langer mee. Hier en daar wel rammeltjes en zaken om nog op te lossen. Diezelfde dag ga ik nog bij een supercharger laden en de week nadien nog is. Die twee laadbeurten worden mij aangerekend op factuur voor zo'n 60 euro. Niks aan te doen, ik moet ze betalen. Ik informeer even na enkele weken blijkbaar zijn ze de gratis superchargen vergeten over te zetten op de nieuwe wagen... Uiteindelijk komt dit in december 2023 toch in orde, maar ik moet ook eerst de referral code van 250 euro terugbetalen. Natuurlijk doe ik dat.

Het getekende contract voor het overzetten van het gratis superchargen vermeldt uitdrukkelijk dat de betaalde laadbeurten in tussentijd met de nieuwe wagen volledig worden terugbetaald door Tesla, quod non tot op vandaag 21 maart 2024. Dit heeft al ettelijke mails gekost en meermaals doorsturen van mijn bankkaart op foto en mijn identiteitskaart. Nu antwoorden ze gewoon zelfs niet meer bij Tesla. Ik heb hiervoor dan maar een gerechtelijke procedure opgestart en dan krijg je helemaal geen reactie meer...

Mijn vorige Tesla model X P90D had 140.000km. Ik heb hem voor een zeer laag bod gewoon achtergelaten bij Tesla. Achteraf gezien had ik hem misschien beter verkocht met het levenslang gratis laden bij voor volgende eigenaars aan een veel hogere prijs. Maar geen erg.

Dat je 100.000 euro + bij Tesla achterlaat voor een nieuwe wagen en het gevoel hebt dat je overal verkeerde informatie krijgt, fout op fout wordt gemaakt en geen excuses is niet fijn. Je mag al blij zijn dat je eigenlijk wel een Tesla mag kopen hoor. De jonge nieuwe medewerkers in de toonzaal en aan de telefoon doen er geen goed aan.

De medewerkers die voorgaande feiten beweerden bij Tesla, fouten hebben gemaakt en nu allen gewoon niet meer antwoorden zijn :
contactgegevens verwijderd -mod

Ik hoor bij vrienden en relaties hetzelfde verhaal. Als je + 100.000 euro achterlaat bij Tesla wil je toch wel een beetje service krijgen en niet dergelijke verhalen. Dit doet mij alleen maar schrik krijgen voor de toekomst van de autobouwer als ze hun service niet drastisch gaan veranderen naar de klant toe.

Op zich ben ik met de auto nog wel tevreden, alleen de sensors in de deuren zijn belachelijk alsook de ruitenwissers. Mijn model X van 2016 kon dit allemaal beter.

Het gerechtelijk dossier wordt vervolgd.
 
Last edited by a moderator:
  • Like
Reactions: Hbrink
Dag Wooter, ik bedoelde de update van de koplampen. Was daar nog geen info over bij je bestelling?

Ik ben zelf een jurist van opleiding en dus zeker bekend in de gerechtelijke wereld. En als eigenaar van een eigen bedrijf weet ik dat mijn medewerkers soms ook niet alles zijn. Maar dit gaat bij een bedrijf als Tesla toch wel ver onder de lat van de te leveren service of de customer satisfaction. Het is eerder een opgestoken middelvinger naar de klant toe en een groot gebrek aan kennis van hun eigen producten. Dat is jammer.

ik begrijp dat ik de contactgegevens van de betrokken Tesla medewerkers niet mag delen.
 
Dag Wooter, ik bedoelde de update van de koplampen. Was daar nog geen info over bij je bestelling?
Ik hoorde geruchten maar had nog geen foto's gezien.

Toen ik bestelde was het belangrijk om levering te krijgen voor 1 juli om 3 jaar gratis superchargen te krijgen. Ja, ik had nog eens 6 maanden kunnen wachten om ook weer altijd superchargen te krijgen, maar dat was niet de promo in mei/juni.

Mijn auto ging er zijn einde juni, maar dan plots bleek dat ie nog niet verscheept te zijn. Gelukkig was er net ook eentje wel op stock gearriveerd in Sint-Niklaas, en ik heb dan die genomen.
 
Als je daarmee bedoelt dat je niet moet inzitten met die 20% klanten, die een getekend contract hebben waarbij Tesla contractsbreuk pleegt?
Welke contractbreuk is gepleegd?

Tesla heeft natuurlijk niet te kiezen wie hun klanten zijn, maar stel je voor dat ze dat wel konden doen. Meer nog, dat hebben ze al eens gedaan wanneer hun emmertje ook vol liep. Of ze het nog doen, weet ik niet, maar ik begrijp wel de positie dat als je met een gerechtelijke procedure start, ze niet meer langs jou communiceren, want jij hebt aangegeven dat je je rechten wil vrijwaren en dus draagt Tesla legal dat ook op aan hun kant.
 
De gerechtelijke procedure is nu pas opgestart omdat ze niet meer communiceerden sinds januari 2024. Dat is niet normaal.

De contractsbreuk is de niet terugbetaling ingevolge artikel 4 van het contract : "Tesla vergoedt u alle Supercharging-sessies die tijdens deze periode met een van beide voertuigen worden uitgevoerd, met uitzondering van eventuele aan Supercharging gerelateerde kosten, waaronder idlefees."

Misschien willen ze wel geen nieuwe klanten die al is een kind hebben ... gereden.
 
De gerechtelijke procedure is nu pas opgestart omdat ze niet meer communiceerden sinds januari 2024. Dat is niet normaal.

De contractsbreuk is de niet terugbetaling ingevolge artikel 4 van het contract : "Tesla vergoedt u alle Supercharging-sessies die tijdens deze periode met een van beide voertuigen worden uitgevoerd, met uitzondering van eventuele aan Supercharging gerelateerde kosten, waaronder idlefees."

Misschien willen ze wel geen nieuwe klanten die al is een kind hebben ... gereden.
Als ik je verhaal zo lees begrijp ik wel dat je er klaar mee bent (zou ik ook zijn). Juridische wegen zijn doorgaans eenrichtingsverkeer maar als er duidelijke afspraken zijn gemaakt en vastgelegd zie ik niet waarom je je recht niet zou halen. We horen hier graag hoe het afloopt, laat je niet verleiden om de discussie hier (ook) te voeren ;)
 
  • Like
Reactions: Emphyrio and Hbrink
De gerechtelijke procedure is nu pas opgestart omdat ze niet meer communiceerden sinds januari 2024. Dat is niet normaal.

De contractsbreuk is de niet terugbetaling ingevolge artikel 4 van het contract : "Tesla vergoedt u alle Supercharging-sessies die tijdens deze periode met een van beide voertuigen worden uitgevoerd, met uitzondering van eventuele aan Supercharging gerelateerde kosten, waaronder idlefees."

Misschien willen ze wel geen nieuwe klanten die al is een kind hebben ... gereden.

Misschien een tip, als die procedure loopt zou ik niet te veel bespreken hier. Tesla kan hier zelf ook aanwezig zijn, en zoals @wooter altijd zegt, advocaten praten met advocaten. En vaak is de emotie afleiding van het onderwerp en voegt het niets toe.
 
Oh maar ze mogen hier meelezen hoor. Dat is net de bedoeling. Ik ben een jurist van opleiding en heb al voor alle rechtbanken gestaan, tot het hof van cassatie. Alleen bij het hof van assisen blijf ik weg.

Het gaat hier maar om een kleine principe kwestie en weinig geld. Dit win je wel met twee vingers in de neus, want het staat zelf in hun eigen opgesteld contract. Dan win ik ook nog is de rechtsplegingsvergoeding. Ze zijn wel zo slim dat je een rechtszaak moet beginnen in Nederland bij hun forumkeuze in het contract.

Het is gewoon onbegrijpelijk dat ze dergelijke foute info durven geven en de klant wegzetten als een domme ... .

Ik zeg dit trouwens niet alleen. Het is een wereld van verschil met 10 jaar geleden toen ze nog een kleine pionier waren en zelf je wagen kwamen ophalen voor onderhoud en hem ook nog is in de was zetten. Ik begrijp dat wel. Maar dit verhaal en alle foute info kan je niet meer wegsteken achter groeipijnen.

De gedreven medewerkers van het eerste uur bij Tesla die Space X ondersteunden en alle mogelijke info gaven en zelf heel veel kennis hadden over de wagen, zijn er jammer genoeg niet meer.
 
Bij een onverwachte rit in oktober 2023 van het Brusselse naar Hasselt en terug, moest ik zowel laden in het heengaan als terugrijden tot grote ergenis van de echtgenote en de kinderen.
Vaststelling naast de grond van de zaak. Dit is het eerste geval dat ik hoor dat een Tesla onbruikbaar wordt door degradatie en niet door een technisch probleem met de batterij.
Na meer dan 10 jaar Tesla toch wel een succes te noemen.
Alweer een vooroordeel uit de wereld.
 
De gedreven medewerkers van het eerste uur bij Tesla die Space X ondersteunden en alle mogelijke info gaven en zelf heel veel kennis hadden over de wagen, zijn er jammer genoeg niet meer.
Da’s ook logisch. Stilstaan is achteruit gaan. Ik ken nog wat mensen die bij Tesla werken van toen ik mijn eerste Tesla kocht, maar die zitten niet meer op dezelfde rollen als toen, en da’s maar goed ook.
 
Oh maar ze mogen hier meelezen hoor. Dat is net de bedoeling. Ik ben een jurist van opleiding en heb al voor alle rechtbanken gestaan, tot het hof van cassatie. Alleen bij het hof van assisen blijf ik weg.

Het gaat hier maar om een kleine principe kwestie en weinig geld. Dit win je wel met twee vingers in de neus, want het staat zelf in hun eigen opgesteld contract. Dan win ik ook nog is de rechtsplegingsvergoeding. Ze zijn wel zo slim dat je een rechtszaak moet beginnen in Nederland bij hun forumkeuze in het contract.

Het is gewoon onbegrijpelijk dat ze dergelijke foute info durven geven en de klant wegzetten als een domme ... .
Is ook niet moeilijk als de klant zo een ego mee sleurt.
 
Vaststelling naast de grond van de zaak. Dit is het eerste geval dat ik hoor dat een Tesla onbruikbaar wordt door degradatie en niet door een technisch probleem met de batterij.
Na meer dan 10 jaar Tesla toch wel een succes te noemen.
Alweer een vooroordeel uit de wereld.

Dat was mijn fout. Onverwachts moeten vertrekken met een percentage van slechts 20%. Onderweg dus een half uur geladen aan de supercharger om toch nog enigszins op tijd toe te komen in Hasselt, maar te weinig dus voor een heen- en retourrit.

Ik heb nooit enig technisch probleem gehad met de batterij inderdaad. De degradatie viel ook zeker mee. Het grootste verschil is de capaciteit van het superchargen. Dat is een wereld van verschil met een nieuwe model X.
 
  • Like
Reactions: Phil V