Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X met autotrailer

This site may earn commission on affiliate links.
Het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat er iets mis is met je auto. Ik zou contact opnemen met Tesla. Voor de goede orde, niemand van dit forum werkt bij Tesla en wij zijn ook niet de werkelijkheid mooier aan het maken.

Het bereik van Tesla wordt met vaste waarde berekend en hangt dus niet af van hoe je rijdt. Dat je dus met 75 km bereik en 36 km rijden verwacht 39 over te houden is dus niet zo simpel. Dan zul je het "typical" energiegebruik moeten halen. Dat ligt volgens mij rond de 220 Wh/km voor de X (iemand dit dit exact weet?). Goed dat je met hectometerpaaltjes hebt gecontroleerd. Dit bevestigd het gebruik van 296 Wh/km. Immers is typical ~220 Wh/km en heb jij zo'n 33% meer nodig (7/8e paaltje). Dat komt uit rond de 300 Wh/km.

Misschien is er iets mis met de uitlijning van de auto?
Ik moet zeggen dat ik mijn auto weggebracht heb met de melding dat mijn stuur scheef zou staan.
Tot mijn verbazing heft Tesla er 2 nieuwe velgen voor opgelegd. Sindsdien kraak de auto zodra ik vlot optrek.
De kraak hoor ik linksvoor. Het lijkt of er iets is gebeurd is tijdens de reparatie. Duurde ook bijna een week langer dan afgesproken.
Tesla is volledig op de hoogte en er is email verkeer geweest.

Maar nu hoor ik enige tijd niks meer van Tesla.

Die typical ga ik never nooit niet halen. Echt waar, zelfs achter een auto rijden met 109 km/u zakt hij niet drastisch omlaag.
De andere settings heb ik al vermeld. Vind het gewoon jammer dat ik niet gewoon de 250 km kan halen zoals de verkoper in Tilburg mij verteld had. Bij de proefrit had ik al gezegd waarom geeft de range vol maar 320 km aan? Waarop hij zei zelfs dit is niet haalbaar maar 280 km is realistisch en in de winter 250km op 22 inch.
Ik haal de 200 mis met moeite nu. Eerder moet ik rekenen met 180km range.
Met een vollere accu loopt de actieradius nog harder terug.
Dus deze waardes zijn met 100% opgeladen accu.
Dus de laatste 10% bijladen voor vertrek.

Ik hoop ook dat je gelijk heb dat hij goed uitgelijnd dient te worden. En de kraak moet weg natuurlijk.
 
Ik moet zeggen dat ik mijn auto weggebracht heb met de melding dat mijn stuur scheef zou staan.
Tot mijn verbazing heft Tesla er 2 nieuwe velgen voor opgelegd. Sindsdien kraak de auto zodra ik vlot optrek.
De kraak hoor ik linksvoor. Het lijkt of er iets is gebeurd is tijdens de reparatie. Duurde ook bijna een week langer dan afgesproken.
Tesla is volledig op de hoogte en er is email verkeer geweest.

Maar nu hoor ik enige tijd niks meer van Tesla.

Die typical ga ik never nooit niet halen. Echt waar, zelfs achter een auto rijden met 109 km/u zakt hij niet drastisch omlaag.
De andere settings heb ik al vermeld. Vind het gewoon jammer dat ik niet gewoon de 250 km kan halen zoals de verkoper in Tilburg mij verteld had. Bij de proefrit had ik al gezegd waarom geeft de range vol maar 320 km aan? Waarop hij zei zelfs dit is niet haalbaar maar 280 km is realistisch en in de winter 250km op 22 inch.
Ik haal de 200 mis met moeite nu. Eerder moet ik rekenen met 180km range.
Met een vollere accu loopt de actieradius nog harder terug.
Dus deze waardes zijn met 100% opgeladen accu.
Dus de laatste 10% bijladen voor vertrek.

Ik hoop ook dat je gelijk heb dat hij goed uitgelijnd dient te worden. En de kraak moet weg natuurlijk.

Als je geen reactie meer krijgt is dat natuurlijk heel vervelend en slecht vanuit Tesla. Het is hier weleens geopperd om dan bij een ander service center langs te gaan. Wellicht heb je daar een betere behandeling. Vooral blijven melden aan Tesla dat er iets mis is en dat je serieus geholpen wilt worden. Je schijnt op de website overigens ook de optie te hebben om een melding te geven aan management dat een issue niet opgelost wordt. Een escalatie mogelijkheid.
 
@svbladel
Uiteraard is het erg vervelend als je iets koopt dat niet aan de verwachtingen voldoet.
Zelf heb ik veel problemen gehad met de interieurafwerking en de werking van de AP.
Zodanig dat de gesprekken gingen richting een ontbinding van de koop gingen, dus ik ken echt je gevoel wel.

Ik kan niet zeggen dat Tesla er niets aan doet om de auto naar verwachtingen te maken.
Helemaal in het begin heeft het even geduurd voordat ze in beweging zijn gekomen maar dan blijft men serieus werken aan de problemen.
Wel heeft het geholpen om de klachten ook een keer online te melden met daarbij het vinkje zetten dat je wil dat het t.a.v. de directie komt.
Toen werd ik direct gebeld door het SeC om afspraken te maken en werd er internationaal nog eens gebeld of het idd klopt dat het SeC een afspraak had gemaakt.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: FVO and PaulusdB
Goede morgen mensen,

Ik heb Tesla Gemaild en nogmaals een keer gebeld.
Uiteindelijk heb ik iemand een dame aan de lijn gekregen met de melding dat het pas volgend jaar gaat worden om de auto na te kunnen kijken wegens drukte. Daarop heb ik netjes gemeld dat de auto 1x abnormal trilde en dit nu weg is. Met optrekken kraakt de auto nog steeds en het verbruik abnormaal hoog is. Mis moet de auto zoals jullie aangeven dus uitgelijnd. Zou zonde zijn van de dure banden!
Heb duidelijk gezegd als de auto kapot loopt het niet mijn probleem gaat worden. Dus de bal ligt bij hun. Ik rij gewoon door.

Ze zou alsnog gaan bekijken of er toch niks eerder opgelost kan worden en zou later op de dag teruggebeld worden.
In de avond kreeg ik een mailtje waarin ik schriftellijk nogmaals alles moest uitleggen.

Tot nu toe niks meer gehoord. 2 dagen verder......

De thuislader kon ze niks over zeggen. Dus ligt bij het Referfal Programmmmm.
Dit kan ik in de app zien wat de status is. De staat nu al 9 weken op: Planned.
 
Goede morgen mensen,

Ik heb Tesla Gemaild en nogmaals een keer gebeld.
Uiteindelijk heb ik iemand een dame aan de lijn gekregen met de melding dat het pas volgend jaar gaat worden om de auto na te kunnen kijken wegens drukte. Daarop heb ik netjes gemeld dat de auto 1x abnormal trilde en dit nu weg is. Met optrekken kraakt de auto nog steeds en het verbruik abnormaal hoog is. Mis moet de auto zoals jullie aangeven dus uitgelijnd. Zou zonde zijn van de dure banden!
Heb duidelijk gezegd als de auto kapot loopt het niet mijn probleem gaat worden. Dus de bal ligt bij hun. Ik rij gewoon door.

Ze zou alsnog gaan bekijken of er toch niks eerder opgelost kan worden en zou later op de dag teruggebeld worden.
In de avond kreeg ik een mailtje waarin ik schriftellijk nogmaals alles moest uitleggen.

Tot nu toe niks meer gehoord. 2 dagen verder......

De thuislader kon ze niks over zeggen. Dus ligt bij het Referfal Programmmmm.
Dit kan ik in de app zien wat de status is. De staat nu al 9 weken op: Planned.
Hoi Sebacco,
Dat van die extra slijtage en dat het wellicht met uitleining te maken heeft zou ik als reactie op de mail van Tesla terugsturen. Krijg je later geen welles nietes spelletje of het is gecommuniceerd.
 
  • Like
Reactions: svbladel
Goede morge allemaal,

Inmiddels is het nu 27 December en er is nog niks opgelost door Tesla.
Zeer droevig maar goed. Je moet het maar accepteren natuurlijk want je heb als betalende klant toch geen inbreng.

Mijn auto trekt toch iets naar rechts dus hopelijk is het dus toch echt de uitlijning. Bandjes zullen ongetwijfeld schuin afslijten.
Maar goed, als dit echt zo is mogen ze er nieuwe opleggen voor me.

Mijn thuislader is nog steeds niet thuisgeleverd. (geen 1 v/d 3 stuks die we zouden krijgen)

De tijd van :Klant is Koning is bij Tesla zeer zeker niet van Toepassing.
De koud is aangebroken en de RANGE is nu helemaal ver te zoeken.

Mijn Collega op 20 inch kan met moeite de 190 km rijden. De rijd iedere dag van Zeeland naar Bergen op zoom 67 enkele reis.
130 km/u rijd hij de gehele rit.

Wat is nu echt het zuinigste punt? 110 km/u?

Nog een laatste vraagje: welke instelling hebben jullie in de Model X voor de climate control?
Ik zit heel vaak met aangeslagen ramen helaas. Het hoeft geen 24 graden binnen te zijn maar niet aangeslagen zou wel fijn zijn.
(heb de range extender niet aanstaan ivm dit problem)
 
Goede morge allemaal,

Inmiddels is het nu 27 December en er is nog niks opgelost door Tesla.
Zeer droevig maar goed. Je moet het maar accepteren natuurlijk want je heb als betalende klant toch geen inbreng.

Mijn auto trekt toch iets naar rechts dus hopelijk is het dus toch echt de uitlijning. Bandjes zullen ongetwijfeld schuin afslijten.
Maar goed, als dit echt zo is mogen ze er nieuwe opleggen voor me.

Mijn thuislader is nog steeds niet thuisgeleverd. (geen 1 v/d 3 stuks die we zouden krijgen)

De tijd van :Klant is Koning is bij Tesla zeer zeker niet van Toepassing.
De koud is aangebroken en de RANGE is nu helemaal ver te zoeken.

Mijn Collega op 20 inch kan met moeite de 190 km rijden. De rijd iedere dag van Zeeland naar Bergen op zoom 67 enkele reis.
130 km/u rijd hij de gehele rit.

Wat is nu echt het zuinigste punt? 110 km/u?

Nog een laatste vraagje: welke instelling hebben jullie in de Model X voor de climate control?
Ik zit heel vaak met aangeslagen ramen helaas. Het hoeft geen 24 graden binnen te zijn maar niet aangeslagen zou wel fijn zijn.
(heb de range extender niet aanstaan ivm dit problem)
In ieder geval AC (AIRCO) AAN laten staan. Die haalt het vocht uit de lucht. Temperatuur maakt niet veel uit.
 
Goede morge allemaal,
Mijn Collega op 20 inch kan met moeite de 190 km rijden. De rijd iedere dag van Zeeland naar Bergen op zoom 67 enkele reis.
130 km/u rijd hij de gehele rit.

Wat is nu echt het zuinigste punt? 110 km/u?

Nog een laatste vraagje: welke instelling hebben jullie in de Model X voor de climate control?
Ik zit heel vaak met aangeslagen ramen helaas. Het hoeft geen 24 graden binnen te zijn maar niet aangeslagen zou wel fijn zijn.
(heb de range extender niet aanstaan ivm dit problem)

Gisteren naar familie gereden. Een trip van 135 km e.r. met een mooie mengeling van 80, 100, 120 en 130 km/h wegen. Op de heenweg was het gemiddeld verbruik net boven 250 Wh/km. Tijdens de terugweg was het warmer (minder koud) en lag de gemiddelde snelheid lager door grotere drukte wat een gemiddeld verbruik van 220 Wh/km opleverde.

Bij mij staat de HVAC op Auto, 19,5 °C. Vaak staat daarbij de airco aan en deze instelling leidt bijna nooit tot beslagen ramen. De uitzondering is als we met z'n vijven met natte kleding in de auto zitten. Dan volstaat even dubbelklikken op knop voor voorruit verwarmen. 30 s op High is doorgaans voldoende om de ruit weer schoon te blazen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: MjjVonk and job-lek
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nooit het ideale verbruik haal wat hier wordt gezegd. Ik heb een mx75 20inch velgen. In de zomer reed ik 250 kw/km gemiddeld en ben vanaf mei 30K km verder met een verbruik van 275. Ik rijd 's morgen in de file en na de spits kan ik best 130-140 km rijden. Heb ook 3000 km met een vouwwagen gereden.

Ondanks dat een rit breda - eindhoven 75 km is, zou ik theoretisch 2x op en neer moeten kunnen. Dit is mij de afgelopen 7 maanden niet gelukt.

Echter in de winter ging het mis. Als ik van breda naar eindhoven reed met een volle accu dan gaat de accu van 330 km naar 210 km bij aankomst in eindhoven. Als ik dan nog eens door kan rijden 's avonds (zeg 135 km gemiddeld) dan kom ik met minder dan 100 km thuis aan. Verbruik was ver boven de 300 kw/km

De range modus aanzetten scheelt al een hoop sindsdien zit ik meer op 275 kw/km

We zijn nu van breda naar Italië gereden (merendeel precies de snelheid die mocht, vaak iets langzamer vanwege de drukte, en kwam tot 277kw/km over 1095 km.

Wat wel veel scheelt is de manier van rijden. Dat merkte ik hiervoor in de outlander al. Als mijn vrouw reed/rijdt is het verbruik structureel 30% hoger lijkt het wel. Zij rijdt met een electrische auto hetzelfde als een brandstof auto (dus veel gasgeven en remmen). Dit kan toch veel kw/km schelen ookal heb je het idee dat je rustig rijdt. ZIj heeft er iig weinig besef van dat deze manier van rijden inefficiënt is.

Wat ook veel kw/km kost is de AP in de spits. Ook al staat de afstand op 1, schieten er continue gasten voor. Dan gaat de AP op de rem gaat daarna weer gas geven. Ga dan ook snel weer naar rechts als dit gebeurd.

Tot slot ging deze post over trailers. In het forum over Frankrijk heb ik een stuk geschreven over mijn ervaringen met de vouwwagen. Zie bijgaand de verbruiken. Boven de 90 wordt het relatief veel hoger

...Tijdens deze reis heb ik groefweg bekeken wat het verbruik is van de X75d met 4 personen en een volgeladen vouwwagen. Dit valt met lage snelheid reuze mee maar op de snelweg gaat het hard achteruit
- bij 80 kilometer: 183 wh/km
- bij 110 per uur: 370 wh/km
- bij 120 per uur : 380 wh/km
- bij 130 per uur : 415 wh/km
Moet deze getallen nog even finetunen maar geeft iig richting.
 
Gisteren, flink wat ritten in de middag uitgevoerd met mijn MS. Range Mode OFF, zorgde voor de eerste rit een toename in verbruik. Binnen temperatuur op 20 graden. Maximale snelheid 100km/h over de gehele dag. De volgende rit had een gemiddeld verbruik van 216wh/km en dat met 21" maar ik had wel een beetje hulp van de natuur want ik had een flink deel van de rit windje mee! Uiteraard de hele rit praktisch niet geremd en enkel afremmen via regeneratie.

De windrichting kun je eenvoudig zien door Tesla Waze te openen in je browser en Weather in te schakelen. De volgende URL heeft deze optie ingeschakeld.

- Tesla Traffic Incidents and Information

Ik wou dat deze windrichtings indicator gewoon in de Tesla navigatie zichtbaar zou zijn want windje mee of tegen scheelt echt gigantisch.

Over de vraag wat het ideale verbruik is dan uiteraard hoe langzamer hoe beter! 110km/h is uiteraard NIET het laagste verbruik maar dat de laagste snelheid. Wil je echt ver komen dan is 90km/h het meest aan te raden. Dit heeft simpelweg te maken met de luchtweerstand die kwadratisch toeneemt.

Ik begin steeds een betere feeling te krijgen voor wanneer ik Range Mode aan/uit moet schakelen maar ook of ik überhaupt de heater wel in ga schakelen op een ritje van 15 minuten.


Voor wat betreft de AC, die heb ik praktisch altijd uit. Als je last hebt van vocht adviseer ik je AC uit te zetten, lucht recyclen uit en vervolgens alle ramen even op een kiertje te zetten van 1 à 2cm. De luchtstroom enkel op de vooruit zetten op standje 4 of 5 en je zult zien dat binnen een paar minuutjes al je beslagen ramen weg zijn. Dan kun je je raampjes allemaal weer dichtdoen en zonder AC verder kachelen.
 
  • Informative
Reactions: job-lek