TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Model X zonder Autopilot kopen of niet?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by foontrader, Apr 26, 2018.

  1. foontrader

    foontrader Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    235
    Location:
    Antwerp/Belgium
    hallo,

    Ik sta op het punt om mijn eerste Tesla te kopen. Mogelijk een demo X90D. Deze heeft autopilot 2.0 maar die kan ook nog gedesactiveerd worden en dan moet ik die ook niet betalen. Ik zie me dat immers nooit gebruiken en ik vindt het dan al zeker geen 5000 euro waard.

    Is dat een domme beslissing?

    een newbie uit België
     
  2. Guru3D

    Guru3D Member

    Joined:
    Nov 17, 2017
    Messages:
    73
    Location:
    Netherlands
    Een van de meest fascinerende en gewaardeerde opties is autopilot, het is DE optie to get als je voor een tesla kiest. Ik denk dat iedereen het hier met me eens zal zijn, 1x gebruiken en je bent overtuigd. Het is bizar veel geld maar echt .. super fijn.
     
    • Like x 1
  3. BobbyKings

    BobbyKings Blue M3P-FSD

    Joined:
    Oct 1, 2015
    Messages:
    1,908
    Location:
    Voorburg, Netherlands
    Ik rij meer dan 75% van de kilometers (meer dan 40.000km/jaar) op AutoPilot en zou nooit meer zonder willen. En draagt aantoonbaar bij aan je eigen veiligheid.
     
  4. MaH

    MaH Member

    Joined:
    Feb 2, 2015
    Messages:
    363
    Location:
    The Hague, the Netherlands
    Het eerste wat ik doe als ik de snelweg opdraai is autopilot aan, zelfs hier in de randstad. Laat staan op de peage:)
    Ook ik zou nooit zonder willen.
    De zelfrijdende functie is wat anders, die bestel ik op mijn nieuwe auto nog niet mee. Eerst maar even afwachten wanneer dat werkt.
     
  5. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    8,586
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Autopilot is de enige optie die ik niet meer zou willen missen. Heb geen luchtvering of schuifdak en dat mis ik niet.

    Probeer een deal te maken om een maandje of zo gratis te proberen.
     
  6. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    3,234
    Location:
    Eindhoven
    Wat genuanceerder: het hangt van je dagelijkse ritten af. Rijd je veel snelweg? Dan is het een prima investering waar je veel rust en comfort van hebt. Rijd je je juist veel B-wegen of in stedelijk gebied? Dan is het een dure gimmick die vaak wel werkt maar meestal net niet goed genoeg...
    Eigenlijk is het vooral TACC dat waardevol is, tussen de lijntjes blijven is voor mij misbaar maar TACC daar ben ik heel blij mee.
     
  7. wooter

    wooter Active Member

    Joined:
    May 3, 2017
    Messages:
    2,217
    Location:
    Belgium
    Voor mij is het onmisbaar, maar ik zie in België heel veel Tesla rijders - ook de Model X en de facelift Model S - toch altijd nog slingeren in het rijvak... Ik vind het vreemd om het niet te kiezen en in een auto met zoveel computers toch koppig zelf te willen rijden.
     
  8. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,830
    Location:
    amsterdam
    Tsja. Alle argumenten waarom je het wél moet nemen, zie hiervoor. Allemaal waar. Aan de andere kant, nu heb je een auto waar het niet in zit en je mist het nog niet. Dan is de upgrade naar een X al feest genoeg. Een van onze medewerkers ipv een Audi naar een instapmodel X "gepraat" die met stoffen bekleding en zonder AP ook al de koning te rijk is.
     
  9. Nogo1966

    Nogo1966 Member

    Joined:
    Mar 22, 2017
    Messages:
    302
    Location:
    Belgium
    Ik zou het ook nemen. Van zodra ik een baan zie met lijnen links en rechts van mijn wagen klik ik de AP aan. De zelfrijdende functie uiteraard nog niet kopen. Tegen dat dit toegelaten is en goed werkt, heb je al je volgende Tesla gekocht.
     
  10. Timmm

    Timmm Member

    Joined:
    Jul 6, 2017
    Messages:
    262
    Location:
    Netherlands
    Ik vind autopilot persoonlijk te overschat en te duur. Je moet sowieso om de 2 min een rukje geven aan het stuur en verwisselen van baan vergt ook steeds een handeling. In de file rij ik zelf meer aan de buitenkant dan ap ivm motorrijders.

    Enkel als ik echt lang op dezelfde baan kan rijden is ap echt prettig
     
  11. foontrader

    foontrader Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    235
    Location:
    Antwerp/Belgium
    mijn vorige auto, een XC90 T8 had vb zo'n zelfparkerende functie. Nooit gebruikt. Had bij Tesla een testrit gedaan (in een model S) met AP en toen vond ik er ook niets aan. Bijna het hele jaar rijdt ik alleen maart korte afstanden, enkel 1 of 2 keer per jaar op vakantie zou ik het misschien eens gebruiken. Toch dank voor al de feedback. Moet morgen beslissen.
     
  12. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,830
    Location:
    amsterdam
    je kan het later alsnog laten activeren. wel iets duurder dan, maar dat verschil valt weer weg tegen lagere bijtelling. Ik zeg maar zo in dit verband: bij twijfel niet inhalen!
     
  13. wooter

    wooter Active Member

    Joined:
    May 3, 2017
    Messages:
    2,217
    Location:
    Belgium
    Ik denk dat je een testrit moet doen van een uurtje, en dan beslissen.
     
  14. Gaston

    Gaston Member

    Joined:
    Mar 1, 2016
    Messages:
    754
    Location:
    Netherlands
    De huidige Autopilot (AP2) is zonder twijfel de optie die ik totaal niet zou missen. Ik doel daarbij op de autosteer functie. De Traffic Aware Cruise Control (TACC) is wel enigzins prettig, hoewel ook die je een minder goede chauffeur maakt. Bijvoorbeeld:

    - automatisch versnellen terwijl je ingehaald wordt. Dit kan gebeuren als je voorligger van baan wisselt.

    - te lang in de dode hoek blijven hangen van een auto op de rechterbaan. Een goede chauffeur zou enkele meters naar voren of naar achteren opschuiven. TACC niet.

    - geen of te weinig ruimte geven aan iemand die voor je wil invoegen. TACC/AP rijdt het liefst tot bijna achterop de bumper om vervolgens hard te remmen.

    - phantom breaking (plotseling zonder reden hard remmen)

    Rijden met Autopilot zou 40% veiliger zijn dan zonder Autopilot. Aldus een onafhankelijk onderzoek. Een onderzoek dat zich uitsluitend heeft gebaseerd op cijfers die door Tesla zelf beschikbaar zijn gesteld...
     
    • Like x 2
  15. Wim S.

    Wim S. Supporting Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    5,139
    Location:
    De Woude NL
    Het niet nemen van Autopilot zou voor mij totaal onbespreekbaar zijn. Ik rij letterlijk iedere kilometer, van autowegen tot provinciale wegen, met de AP. Alleen in de bebouwde kom stuur ik zelf. Ik ben een rustige rijder en heb een Model S met Autopilot 1.
    Autopilot 1 (AP1) is op dit moment nog beter dan AP2. AP1 toont meer info op het scherm zoals motorrijders, vrachtauto's e.d. Ook op meer rijbanen. Voor AP2 is alles gelijk en wordt uitsluitend afgebeeld als personenauto's en dat alleen in de eigen rijbaan.
    AP2 wordt nu al bijna twee jaar door Tesla zelf ontwikkeld en die ontwikkelingen vallen helaas tegen.
    Bij een recente update van AP2 is deze versie een heel eind richting AP1 gekomen, maar evenaart deze nog niet.

    Ook Tesla is niet blij met de snelheid van de vorderingen en heeft vandaag het hoofd van de software ontwikkel afdeling Autopilot, Jim Keller, ontslagen. En dit is niet het eerste ontslag. Ook een vorige baas van de Autopilot afdeling heeft het maar kort volgehouden.

    In jouw geval kun je AP2 laten uitschakelen en bespaar je tijdelijk 5000 euro. Bij later alsnog inschakelen ben je meer geld kwijt, maar kun je profiteren van de doorontwikkeling van AP2.

    AP2.0/2.5 zal in de toekomst AP1 zeker voorbij streven op weg naar volledig autonoom rijden. Met de nieuwe baas van de Autopilot afdeling, Andrej Karpathy, is een absolute wereldtopper op het gebied van AI aan het bewind gekomen. En juist AI is bepalend voor snelle vorderingen op AP gebied.
     
    • Informative x 1
    • Like x 1
  16. jm71

    jm71 Active Member

    Joined:
    Dec 19, 2012
    Messages:
    1,538
    Location:
    Krommenie, Netherlands
    Ik vind autopilot helemaal niks. Het elke minuut mijn stuur een rukje moeten geven, het veel te vroeg inhouden bij een voorligger, het plotseling weer accelereren als er ruimte ontstaat en het allerergste, de soms plotselinge remacties waar je je echt rot van schrikt...ik ben me al maanden aan het aanpraten dat het aan mij ligt omdat iedereen hier lyrisch is, maar ik kan er simpelweg niet aan wennen en waar velen hier het zo rustgevend vinden vind ik mijn eigen rijstijl veel rustgevender. Ik heb nog hoop op verbeteringen met toekomstige updates, maar om ook een iets ander geluid te laten horen hier, voilà, bij deze ;)
    Maar ik denk dat het eerder gegeven advies een heel goede is: maak een flinke proefrit met AP en kijk hoe het je bevalt.
     
    • Like x 3
  17. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    2,026
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Hallo,

    Autopilot zou ik zéker opnieuw kiezen, echter bijbetalen voor Autonoom Rijden ( zelfrijzende functie ) zou ik niet doen, eventueel later achteraf activeren.

    Xavier ;)
     
  18. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp M3 RWD LR B/B

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    2,797
    Location:
    Westzaan
    Vergeet het wel eens dat ik het heb. Zegt genoeg denk ik ;)
     
  19. Apex68

    Apex68 Member

    Joined:
    Apr 20, 2018
    Messages:
    33
    Location:
    Almere
    Ik heb mijn nieuwe X zonder AP besteld. AP1 gebruik ik wel eens op de S maar niet zo vaak. Alleen op lange stukken snelweg zoals in Frankrijk rijden we er mee.
     
  20. wooter

    wooter Active Member

    Joined:
    May 3, 2017
    Messages:
    2,217
    Location:
    Belgium
    Autopilot werkt best in combinatie met jezelf. Het is een rijhulp, geen autonoom rijden.
    Op de snelweg kan ik autopilot zowat alle taken geven; ik zit er enkel nog bij om te beslissen om van rijstrook te veranderen, of wanneer ik een afrit of knooppunt nader over te nemen.

    Op gewone wegen neem ik veel vaker en vroeger over. Met TACC kan ik mijn voorligger gebruiken om te vertragen bij lichten en rotondes, maar door zelf klassiek nog het gas- en rempedaal te gebruiken kan je die overgang van TACC naar zelf rijden vloeiend over nemen. En op zo een momenten loopt mijn rijstijl feilloos over in autopilot en vice versa.

    Ik gebruik TACC bijvoorbeeld heel vaak als ik een voorligger nader die stil staat omdat ie voorrang moet geven. Ik start het regeneratief remmen zelf, maar halverwege zal ik TACC opzetten zodat de auto zelf over neemt en zijn remmen zal kiezen, en ik niet meer aandachtig hoef te zijn tot het exacte punt waar ik wil stoppen.
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC