Update.
Besteld 30/1.
Zonet m'n VIN ontvangen.
Hierbij een laatste update. Een beetje uitgebreider.
42 dagen tussen bestelling en VIN.
Anderhalve week tussen VIN en aflevering (maar vooral omdat ik er geen haast achter stak)
Dit was wel een positieve koopervaring. Weinig stress. Weinig zaken die niet duidelijk waren.
De moeilijke telefonische bereikbaarheid van het TSC is een dingetje, maar mails worden dagelijks beantwoord, en de telefonie, daaraan zijn ze aan het werken.
Dus. Gisteren wagen opgehaald in Brugge. Kort en goed. De drukte op de parking(s) was enorm. Die mannen leveren dagelijks tot 40 auto's af... wow. Dat wil dus ook zeggen dat een Tesla ophalen niet een typische ophaling van een nieuwe wagen is. Het gaat snel & efficiênt.
Wat is me opgevallen / wat is de moeite om te melden?
Ik heb m'n oude nummerplaat bijgehouden. TSC kan in een oogwenk gratis een nieuwe nummerplaat voor vooraan aanmaken. Als je een oude nummerplaat meebrengt, zorg dat ze mooi vlak is, dat de randen niet omgebogen zijn, en dat er geen dubbelzijdig kleefband aan de achterkant bleef hangen (zoals bij mij). Tesla schroeft immers geen nummerplaten vast, maar schuift ze in en klikt ze vast in de nummerplaat houders. Als je anders 320 schroefjes per dag moet indraaien.... In mijn geval ging dat wel niet vlot. Ik heb ze achteraf thuis zelf terug uitgehaald en opnieuw gemonteerd zodat ze netjes in het frame past.
De trekhaak wordt nog later gekeurd, er wordt een afspraak gemaakt, en een Tesla medewerker komt de wagen ophalen, gaat ermee naar de keuring en levert hem terug af. De trekhaak zit trouwens in een stevig uit de kluiten gewassen Tesla draagtas.
Omdat deze zaken voor mij niet duidelijk was bij de aankoop meld ik ze even: de mobile charger (in aparte draagtas) en de blauwe mennekes verlengkabel (los) zijn inbegrepen in de levering. Evenals noodset van Tesla (brandblusapparaat, gevarendriehoek, verband-materiaal). Er is geen ppf-folie aan de achterwielen. De boombox, de bagageafdekplaat, zijn standaard meegeleverd. Een bandenreparatieset bestel je dus zelf.
Ik heb de indruk dat de Geminis met een soort anti-diefstalbouten zijn uitgerust. Moet het nog eens dubbelchecken.
Bij het koppelen van een tweede bestuurder. Extra bestuurder downloadt de app, maakt een account aan. Dan stuur je zelf de uitnodiging naar die persoon via je eigen app (gewoon een link mailen of via messenger sturen). Maar dan... die tweede bestuurder opent in Android de link via de browser maar moet dan nog eens de drie puntjes rechtsboven kiezen "open in tesla app". Dan pas is de koppeling gelukt. Het is een weet.
Ik heb nul opmerkingen over slechte afwerking, foutjes of slechte kwaliteit.
De wagen is meer windgevoelig (het waaide wel stevig gisteren) dan ik had gedacht. Misschien ook omdat ik het rijgevoel nog niet eigen ben.
Goede rijhouding vinden is 5 minuten werk. Zit heerlijk. En ik kom uit Lexus, en daarvoor Volvo. Ben wel wat gewoon met andere woorden. Ervaring op lange ritten... to be continued?
Het Quicksilver is mooi, zeker, maar ... het heeft niet de magische eigenschappen die men dit kleur vaak toedicht. Ik denk dat we daarvoor het Cherry-red moesten gekozen hebben. Dus wat mij betreft... mooi, zeer mooi. Maar... pfff.... is het 3.000 euro waard (of feitelijk 1.400 euro boven de andere afwijkende kleuren). Misschien. Ik zeg geen volmondig ja.
Maar de algemene indruk is dat ik een zeer stevige, en zeer neutrale auto heb gekocht, ruim inzetbaar, en waar ik overal kan mee komen aanrijden. En dit ding zal me goede diensten bewijzen.
Al uitgevoerd?
Bij het vertrek in Brugge. Tidal toegevoegd als streamingservice. Een mens moet z'n prioriteiten kennen. Vrouw en kinderen toegevoegd als bestuurders.
M'n traditionele zaterdagse / zondagse knutselsessie in m'n mancave (met meestal m'n racefiets als onderwerp) draaide nu even rond de Tesla. M'n goed gevulde bollenwinkel met bestelde accessoires is intussen terug volledig uitverkocht . ;-) Tparts carbon spoiler gemonteerd volgens de regels van de kunst. Tesla PPF folie aangebracht. Led dorpelverlichting. Als je wat handig bent, geduld hebt en Youtube hebt, dan kan je alles.. Mudflaps gemonteerd, echt kinderspel. Als het weer wat beter wordt gaat ie ook in de keramiek. Dat doe ik zelf wel even.
Nog te doen?
Straks nog even de SSD formateren in de juiste partities die later kunnen gebruikt worden voor media (ga ik toch niet gebruiken, maar dan staat het toch klaar vanaf dag 1).
Nu ben ik nog Tessie aan het testen, goede app, maar ik ben niet overtuigd van de meerwaarde feitelijk. Ik krijg Teslalogger en Teslamate ook nog niet aan de praat op m'n Synology (en dan nog wel géén één van beiden, en om verschillende redenen, de één een DNS probleem, de andere een variable probleem), later deze maand - als ik terug tijd heb- wil ik dit wel even op één van de RPI's uittesten. Ben nog niet overtuigd dat ik die data zal gebruiken, en heb nog te weinig kennis om te kunnen inschatten of de integratie van Teslalogger met ABRP een meerwaarde is.
De TWC's worden nog later deze maand opgehangen, dus voorlopig is met de mobile connector even behelpen.
Ik was me niet bewust dat er twee types "dual motor" badges zijn. Die op de MYLR is eigenlijk zo simpel dat ik me afvraag of ik ze er beter niet gewoon afpluk.
Zoals iedereen wacht ik met ongeduld op de Tesla Vision update voor parkeerhulp.
En tot slot moet ik nog Tesla fan worden. Wie weet. Ik heb al teveel gezien en ben te realistisch om zonder dralen toe te treden tot het Tesla-fandom. Nieuwe mesjes snijden altijd goed;