Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y levering

This site may earn commission on affiliate links.
Door je druk te maken over Tesla krijgen ze op de hartafdeling van het ziekenhuis alleen maar meer werk.
Gewoon niet doen, helpt niks.
Ik ben daarstraks de plaat gaan ophalen, en heb even een heel vriendelijk gesprek gehad.
In Zaventem zijn ze met 2 om de telefoons te beantwoorden, en ze geven gewoon toe dat ze dat niet kunnen omdat ze ook nog de klanten moeten te woord staan In de showroom.

Er zijn dit jaar al 4400 auto’s verkocht tegenover 1700 vorig jaar in dezelfde periode, en er zijn geen mensen bij gekomen.
Ze beseffen enorm dat ze op deze manier de mensen niet de juiste ervaring kunnen bieden.

Ze hebben wat extra handjes nodig.
In elk geval, alle contacten waren bijzonder vriendelijk en begripvol.

Morgen afhalen.
 
Ik ben daarstraks de plaat gaan ophalen, en heb even een heel vriendelijk gesprek gehad.
In Zaventem zijn ze met 2 om de telefoons te beantwoorden, en ze geven gewoon toe dat ze dat niet kunnen omdat ze ook nog de klanten moeten te woord staan In de showroom.

Er zijn dit jaar al 4400 auto’s verkocht tegenover 1700 vorig jaar in dezelfde periode, en er zijn geen mensen bij gekomen.
Ze beseffen enorm dat ze op deze manier de mensen niet de juiste ervaring kunnen bieden.

Ze hebben wat extra handjes nodig.
In elk geval, alle contacten waren bijzonder vriendelijk en begripvol.

Morgen afhalen.

Tja, dat heb je vaker als het succes ineens toeslaat.
In december 2019 leverde ze in NL 12.482 auto's dat was ruim 10.000 meer dan december 2018.

Aan de welwillendheid van de medewerkers zal het niet liggen is mijn ervaring.
Extra handjes zullen er vast wel bijkomen maar dat gaat zeker tegenwoordig niet vanzelf, zeker als je "goede" handjes erbij wilt.

Succes en verder veel plezier met de auto dan ben je strubbelingen weer snel vergeten.
 
  • Like
Reactions: Blackbelt
Haha, herkenbaar.. Het klopt bij mij niet dag op dag, want ik heb 8 dagen later op 3 feb mijn MYLR besteld, en de updates kwamen ongeveer gelijk, maar nu wijkt het af want ik heb zelfs nog geen VIN nr... Ik hou m'n app nu nog meer in het oog dan anders... :)
Mijn bestelling van 31/1 is ook nog geen VIN toegewezen, hopelijk komt de volgende trein wel onze richting uit ;)
Spannende dagen :cool: Had jij je leveringslocatie nog kunnen aanpassen naar Aartselaar?
 
Mijn bestelling van 31/1 is ook nog geen VIN toegewezen, hopelijk komt de volgende trein wel onze richting uit ;)
Spannende dagen :cool: Had jij je leveringslocatie nog kunnen aanpassen naar Aartselaar?
Het blijft spannend.. Nee, ik ben er niet meer geraakt en ik dacht ook, gezien die chaotische verhalen hier, ik laat het maar zo, want ik wil niet te veel wijzigen om niet in een nummerplatenzoektocht te belanden :)
 
Toevallig iemand hier ervaring met hoelang het momenteel duurt tussen bestelling van een Tesla (klaar voor levering) en de uiteindelijke levering?
Besteld op 07/04 's ochtends, 's middags alle administratie in orde, in de namiddag VIN gekoppeld. Verwachte levering was 08-14/04.
Deze verwachte leveringsperiode schuift elke dag op. Deze ochtend dan een SMS ontvangen dat Drogenbos vanaf 17/04 gerenoveerd gaat worden.
Nu heb ik totaal geen idee wanneer ik de levering kan verwachten...

In 2020 heb ik een Model 3 gekocht (klaar voor levering), een dag later de SMS voor een afspraak en kleine week later gaan afhalen. Zoiets ongeveer had ik nu ook verwacht 😂
 
Vandaag mijn MY LR in ontvangst genomen in Drogenbos.

Ging behoorlijk vlot, maar heel cool.
Even documenten controleren, handtekening zetten, en dan gaat er iemand mee naar de auto om de nummerplaten vast te zetten, and that's it.
Lean and mean.

En er staan echt een pak auto's zonder nummerplaten op de parking.

Rondje gelopen rond de auto, alle accessoires gecontroleerd, maar kon niks fout ontdekken.
Om uitleg te geven is er niet direct iemand beschikbaar, niet dat ik het nodig had, maar de man voor mij wachtte 2 jaar op een Model X, had zelfs nog geen proefrit gedaan, en werd ook droog de weg op gestuurd.

Maar wat een auto...
 
Tja, dat heb je vaker als het succes ineens toeslaat.
In december 2019 leverde ze in NL 12.482 auto's dat was ruim 10.000 meer dan december 2018.

Aan de welwillendheid van de medewerkers zal het niet liggen is mijn ervaring.
Extra handjes zullen er vast wel bijkomen maar dat gaat zeker tegenwoordig niet vanzelf, zeker als je "goede" handjes erbij wilt.

Succes en verder veel plezier met de auto dan ben je strubbelingen weer snel vergeten.
In Nederland springt dan soms de TOC bij als t erg druk wordt. (Om mensen voor vertrek wegwijs te maken in de auto, nooit met formele zaken overigens). Heb dat nu zelf 3x mogen doen en dat is telkens erg leuk.
 
Ik ben daarstraks de plaat gaan ophalen, en heb even een heel vriendelijk gesprek gehad.
In Zaventem zijn ze met 2 om de telefoons te beantwoorden, en ze geven gewoon toe dat ze dat niet kunnen omdat ze ook nog de klanten moeten te woord staan In de showroom.

Er zijn dit jaar al 4400 auto’s verkocht tegenover 1700 vorig jaar in dezelfde periode, en er zijn geen mensen bij gekomen.
Ze beseffen enorm dat ze op deze manier de mensen niet de juiste ervaring kunnen bieden.

Ze hebben wat extra handjes nodig.
In elk geval, alle contacten waren bijzonder vriendelijk en begripvol.

Morgen afhalen.
Dus telkens maar bellen maakt het probleem groter. Ik herken dat van de beginfase van de model 3. Iedereen gaf en kreeg hier het advies om over alles maar te gaan bellen, waardoor het allemaal alleen maar langer duurde en op een gegeven moment aan Tesla’s kant de telefoon stekker eruit ging. Tel uit je winst; gewoon wachten, ze willen die auto’s maar al te graag zo snel mogelijk leveren en als het erg belangrijk is, even langsgaan.
 
Ik krijg een mailtje van Tesla, in het Engels nu, waarin staat dat ik "base registration person" document (ik gok dat dat een uittreksel bevolkingsregister is) moet aanvragen. Vervolgens moet ik de rekening betalen (ik heb geen rekening, staat nergens in de app of website) en het bewijs terugmailen.

Ik krijg dan een tijdelijk document TDN (?) waarmee ik naar de RDW moet om de auto op naam te zetten.

En als laatste zin:

A couple days before the delivery date you will receive an automatic message with the license plate and 'meldcode', with which you can insure your Tesla or request a parking permit. When the license plate is known, only then we can request the TDN number for you and you can complete the last few steps as described above.

Is dat normaal in NL? Normaal zet de dealer toch gewoon de auto op kenteken, krijg ik dat kenteken en schrijven ze hem daar bij Tesla over? Ik heb op zich nog nooit een NIEUWE auto gekocht in NL, maar ik zou niet weten waar de RDW zit, zijn jullie allemaal bij de RDW geweest voordat je naar Tesla ging?
 
Klopt, dat staat er ook, althans zo lees ik het.
Wat ze zeggen is dat zodra zij het kenteken krijgen van de RDW ze dat aan jou doorgeven zodat jij je verzekering en eventueel je parkeervergunning kan regelen.

Ja het gaat er meer over dat ik naar de RDW moet en een uittreksel moet meenemen.

Het lijkt erop dat dit komt omdat ik een buitenlands (EU) rijbewijs heb. Maar andere auto's en mijn motor konden gewoon ingeschreven worden bij de RDW op mijn EU rijbewijs. Dus beetje vaag met een tijdelijk document enzo. Heb het gevraagd, maar verder niets gehoord en geen invoice om te betalen.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Dus telkens maar bellen maakt het probleem groter. Ik herken dat van de beginfase van de model 3. Iedereen gaf en kreeg hier het advies om over alles maar te gaan bellen, waardoor het allemaal alleen maar langer duurde en op een gegeven moment aan Tesla’s kant de telefoon stekker eruit ging. Tel uit je winst; gewoon wachten, ze willen die auto’s maar al te graag zo snel mogelijk leveren en als het erg belangrijk is, even langsgaan.
Als alles smooth loopt, en de communicatie is duidelijk, dan bel ik niet. Maar in mijn proces zijn er fouten gebeurd. (zowel van Tesla als van Arval)
Als ik niemand van Tesla aan de lijn had gehad, dan was mijn plaat nog niet ter plaatse geraakt. En dan helpt een onduidelijke SMS ook niet, zeker als er geen enkele reactie komt.
 
Ja het gaat er meer over dat ik naar de RDW moet en een uittreksel moet meenemen.

Het lijkt erop dat dit komt omdat ik een buitenlands (EU) rijbewijs heb. Maar andere auto's en mijn motor konden gewoon ingeschreven worden bij de RDW op mijn EU rijbewijs. Dus beetje vaag met een tijdelijk document enzo. Heb het gevraagd, maar verder niets gehoord en geen invoice om te betalen.

Ah okay ik had je post niet helemaal begrepen.

Kan het RDW je geen uitsluitsel geven? Ik heb verder ook geen flauw idee, als Nederlander kan je zo’n beetje alles digitaal regelen met je BSN en DigiD.
 
Ah okay ik had je post niet helemaal begrepen.

Kan het RDW je geen uitsluitsel geven? Ik heb verder ook geen flauw idee, als Nederlander kan je zo’n beetje alles digitaal regelen met je BSN en DigiD.

Ja, bij het RDW lees ik dat deze methode met tijdelijk nummer ofzoiets gebruikt wordt als je de auto voordat er een kenteken is wilt verkopen aan een ander bedrijf of als ik zelf de auto ga inschrijven, wat Tesla ook voorstelt hier. Maar er staat tegelijkertijd bij overschrijven dat je je kunt legitimeren met een Nederlands ID. Dus dat uittreksel heb ik niet nodig omdat ik gewoon een NL ID kaart met BSN heb. Anyway, ik heb het aan Tesla geantwoord, ik hoor het wel. Nog geen factuur gezien, dus gewoon afwachten. Heb wel het gevoel dat er wat te gebeuren staat haha.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
LRCR (Cherry Red), zwart interieur, trekhaak, gemmi

- 25-01 Besteld verwachte levering juni-juli
- 05-03 levering aangepast naar juli-augustus (op dit moment bestellen zou de levering ook juli-augustus zijn)
- 17-03 levering aangepast naar juli-september (op dit moment bestellen zou de levering ook juli-september zijn)
- 18-03 levering aangepast naar 31 mei - 14 augustus

ruim bestek maar wel weer wat naar voren getrokken. Kijken hoevaak het nog gaat veranderen en in welke richting
- 15-04 levering aangepast (weer terug) naar juli - september (op dit moment van bestellen zou de levering ook juli-september zijn)

Al ruim 3 maanden na bestelling en op de website is te zien als je nu besteld dat het dezelfde (verwachte) levertijd heeft..... Waarom moet dit zo lang duren terwijl de andere kleuren zo snel zijn???
 
Mijn LR Cherry Red, zwart interieur, trekhaak, gemini velgen:

- 13-01 Besteld als Performance variant, verwachte levering juni-juli
- 27-01 Ivm de prijsveranderingen aangepast naar LR
- 24-02 Levering aangepast naar Juni 13 - September 11
- 16-04 Levering staat nu op Mei 05 - Juni 29

Ik ga nu toch maar snel even wat accessoires bestellen.. 😅
 
- 15-04 levering aangepast (weer terug) naar juli - september (op dit moment van bestellen zou de levering ook juli-september zijn)

Al ruim 3 maanden na bestelling en op de website is te zien als je nu besteld dat het dezelfde (verwachte) levertijd heeft..... Waarom moet dit zo lang duren terwijl de andere kleuren zo snel zijn???
Troost je, ik heb de mijne besteld eind mei 2022, toen nog het oude rood. Ging "snel" geleverd worden. Daarna veranderde het kleur naar Cherry Red. Sindsdien blijft het wachten, en krijg ik ook de melding dat het voor juli/augustus zou zijn. Dus min of meer hetzelfde als iemand die vandaag bestelt...

Snap ook niet waarom dit zo lang moet duren.