Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mogen ze geld aftroggelen bij Super charger voor parkeren?

This site may earn commission on affiliate links.
Nochtans heb ik in het verleden als ik ging tanken bij BP, Shell, Totalfina, Q8 of waar dan ook nooit een vergoeding moeten betalen voor ik van hun terrein afkon.

Ik veronderstel dat Tesla een vergoeding betaalt aan de grondeigenaars voor het plaatsen en gebruiken van hun infrastructuur. Tesla rekent deze prijs door in de kWh prijs die we betalen aan de lader. Dus, zie ik geen enkele reden waarom de grondeigenaar twee maal langs de kassa zou moeten gaan...
Je hebt geen ongelijk, maar er zijn ook superchargers op trajecten waar je enkel via een tolweg geraakt, dus daar kan je ook niet opperen dat je enkel op weg bent naar de supercharger en niet eigenlijk gebruik wil maken van de tolweg dus eigenlijk niet hoeft te betalen.

En ja ik zou ook klagen bij Tesla en zou er ook niet meer gaan, maar in se kan en mag de grondeigenaar perfect van 2 walletjes eten. Er is geen enkel gentleman's agreement of zelfs een contract tussen Tesla en de grondeigenaar dat ie geen parkeergeld zou mogen innen. Dat gaat overigens ook op voor tankstations, maar er zijn weinig tankstations die het in hun hoofd halen om parkeergeld te rekenen (behalve als je er met je vrachtwagen wil parkeren op de bewaakte parking 😉)
 
Nochtans heb ik in het verleden als ik ging tanken bij BP, Shell, Totalfina, Q8 of waar dan ook nooit een vergoeding moeten betalen voor ik van hun terrein afkon.
Dat is dan ook een tankstation bedoelt om te tanken.
Een SUC (in dit geval) is een tankstation op iemand anders z’n grond die geen uitstaans heeft met het laden van EVs en steeds meer en meer parkeerplaatsen “opoffert” die hij niet ten volle kan benutten.
Ik veronderstel dat Tesla een vergoeding betaalt aan de grondeigenaars voor het plaatsen en gebruiken van hun infrastructuur. Tesla rekent deze prijs door in de kWh prijs die we betalen aan de lader. Dus, zie ik geen enkele reden waarom de grondeigenaar twee maal langs de kassa zou moeten gaan...
daar ga jij vanuit….zit er een verschil in prijs tussen SUC op Tesla terrein en een SUC aan een Vandervalk?
Ik ken de exacte overeenkomst niet.

Meestal verblijf ik in een hotel waar een SUC is of ga ik er iets nuttigen en werken in de bar. Ik denk dat dit minder en minder gebeurt aangezien de SUCs open werden gesteld en EVs een pak toegankelijker worden.

Tesla zou een extra fee kunnen vragen en doorstorten aan het hotel/eigenaar en dit als extra op de invoice zetten maar gratis? Gratis bestaat niet ;)
 
Je hebt geen ongelijk, maar er zijn ook superchargers op trajecten waar je enkel via een tolweg geraakt, dus daar kan je ook niet opperen dat je enkel op weg bent naar de supercharger en niet eigenlijk gebruik wil maken van de tolweg dus eigenlijk niet hoeft te betalen.
Moment, als je van een traject rijdt, betaal je voor de gereden kilometers.
Als je daarna er terug oprijdt en op het einde van de rit opnieuw moet betalen, zou de rekening normaal gezien niet meer mogen zijn…
 
Een SUC (in dit geval) is een tankstation op iemand anders z’n grond die geen uitstaans heeft met het laden van EVs en steeds meer en meer parkeerplaatsen “opoffert” die hij niet ten volle kan benutten.

Zoals je zelf schrijft: Gratis bestaat niet.
Als jij ervan uitgaat dat hoteleigenaars hun "schaarse" parkeerplaatsen gratis opofferen dan hebben ze dringend een cursus management en bedrijfsbeheer nodig...
Ik zou eens willen weten wie zijn terrein "gratis" ter beschikking stelt aan één of andere Amerikaanse opportunist (want dat was hij wel in den beginne)...
 
zit er een verschil in prijs tussen SUC op Tesla terrein en een SUC aan een Vandervalk?

Moet dat dan?
Betaal jij meer of minder belastingen omdat je al dan niet naar een kerk, moskee of andere door de staat gesponsorde gebedsplaats gaat?

Door enkele centen in de prijs te voorzien voor de betalende plaatsen wordt de kost verdeeld door iedereen die een SuC aandoet. Logisch toch?
 
maar er zijn ook superchargers op trajecten waar je enkel via een tolweg geraakt, dus daar kan je ook niet opperen dat je enkel op weg bent naar de supercharger en niet eigenlijk gebruik wil maken van de tolweg dus eigenlijk niet hoeft te betalen.

Maar daar weet je op voorhand dat je een tolweg oprijdt en moet betalen. Afrekenen als je de tolweg verlaat zou op zijn minst niet netjes zijn. En dat is wat blijkbaar wel gebeurde bij TS, die de rekening kreeg bij het verlaten van de parking.
Moest er een melding zijn bij het oprijden van de parking, dan is het je eigen keuze of je die parking gebruikt of niet, maar niet bij het verlaten...

Misschien dat je daarom de optie "tolwegen vermijden" hebt in je Tesla.
 
Nochtans heb ik in het verleden als ik ging tanken bij BP, Shell, Totalfina, Q8 of waar dan ook nooit een vergoeding moeten betalen voor ik van hun terrein afkon.

Ik veronderstel dat Tesla een vergoeding betaalt aan de grondeigenaars voor het plaatsen en gebruiken van hun infrastructuur. Tesla rekent deze prijs door in de kWh prijs die we betalen aan de lader. Dus, zie ik geen enkele reden waarom de grondeigenaar twee maal langs de kassa zou moeten gaan...
Bij fossiele stations is het hun terrein. Bij SuCs is het terrein niet van Tesla.
Ik denk niet dat Tesla betaalt aan de eigenaar/huurder. Die moet het hebben van de extra omzet tijdens het laden, gratis reclame, greenwashing.
 
  • Like
Reactions: JanG007
E zijn al veel meningen gegeven en helaas is hier niemand op het forum aanwezig die bij de onderhandeling heeft gezeten voor het plaatsen van xx stall's op het terrein van bv vd Valk.

Het gaat erom dat je transparant moet zijn. Het laden is al onoverzichtelijk qua prijzen in de EU en Tesla zou indien parkeergeld betaald moet worden dit moeten weergeven op het scherm.
Zo had de topic starter geweten waar hij aan toe was en de vraag hier niet gesteld.
 
Zoals je zelf schrijft: Gratis bestaat niet.
Als jij ervan uitgaat dat hoteleigenaars hun "schaarse" parkeerplaatsen gratis opofferen dan hebben ze dringend een cursus management en bedrijfsbeheer nodig...
Ik zou eens willen weten wie zijn terrein "gratis" ter beschikking stelt aan één of andere Amerikaanse opportunist (want dat was hij wel in den beginne)...
Zoals ik al zei, tot voor een paar jaar geleden reden er amper Tesla’s rond. Een extra service voor hotelgasten en die enkeling die eens kwam laden en misschien een potentiële klant zou kunnen worden.

Niet enkel rijden er nu een pak meer Tesla’s rond maar werden de SUCs ook nog eens opengesteld voor alle andere merken en die ook nog eens vinden dat ze gebruik moeten kunnen maken van alle faciliteiten, gratis.

Hier op het forum las ik enkele jaren geleden nog dat er zelfs gezwommen kon worden op doorreis tijdens het laden.

Ik denk vooral dat men de populariteit van EVs heeft onderschat. Tesla kennende zal het ook wel geen vetpot zijn voor de hoteleigenaars en een zeer lang contract.
 
Het gaat erom dat je transparant moet zijn. Het laden is al onoverzichtelijk qua prijzen in de EU en Tesla zou indien parkeergeld betaald moet worden dit moeten weergeven op het scherm.

Op voorwaarde dat Tesla er weet van heeft. Als dit gewoon een extra verdienmodel is van de "grondbezitter", dan is het aan deze o aan de ingang te kennen te geven dat er moet betaald worden, niet alleen om te PARKEREN, maar ook om te LADEN (wat toch wel twee heel verschillende dingen zijn)

Voor de rest lees ik heel wat "ik denk dat..." ook van mijn kant. Zelf blijf ik erbij dat geen enkele zakenman terrein gratis gaat aanbieden om die zogezegd (in de n beginne) 2 extra koffie's te kunnen verkopen.

Tot hier mijn bijdrage tot er iemand weet of de gronden verpacht, verhuurd of geschonken zijn.
 
Zelf blijf ik erbij dat geen enkele zakenman terrein gratis gaat aanbieden om die zogezegd (in de n beginne) 2 extra koffie's te kunnen verkopen.
Dat kan kloppen, maar zolang er in zo een contract ook niet staat dat die zakenman niet tegelijk van 2 walletjes mag eten, mag ie dat. En mag ie dus Tesla aanrekenen op de huur (of pacht) van het terrein, en parkeergeld aan de parkeerders.

En ja, je kan wel stellen dat laden niet parkeren is, maar wat als je als zakenman niet het parkeren aanrekent, maar de tijd die iemand met zijn voertuig op het terrein van die zakenman doorbrengt? Bij een tankstation krijg je dat gratis, bij de lokale McDonalds ook, maar die zakenman van dat hotel zal anders beslist hebben (om verschillende redenen, vaak gedreven door een tekort aan parkeerruimte en mogelijk niet-klanten die er ook komen/kwamen parkeren).