Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren vanuit Den Haag naar Rhoon gereden en dat ging, na het ontbrekende nieuwe stuk A4, juist helemaal goed.

Wat mij laatst overkwam op de nieuwe A4 (die voorheen stopte terhoogte van Delft) dat de Tesla op AP in de ankers ging precies op het punt van Delft waar voorheen de A4 stopte!
Ik trapte gelijk op het watt pedaal maar was not amused…. Blijkbaar (ik gooide dat al eerder op) kijkt de AP mee via de navi en anticipeert hierop. Voorheen was dit "eindpunt" van de A4 een scherpe doordraaier delft in maar aangezien we nog met oude kaarten rondrijden dacht de AP dat er een bocht zou komen en vertraagde (met remlichten aan) dus maar alvast…
Oude navi kaarten kunnen dus icm AP gevaarlijk zijn is de conclusie.

(vraag me hardop af wat/hoe dat zit met schade, als er iemand achterop klapt (en er is geen reden/aanleiding om vol te remmen) en dat blijkt dat je met AP reed en dat die dus gebruik maakt van oude data)

Dat stuk A15 ken ik en ik ben daar ook al twee keer fout gegaan. het is daar zo complex en nog niet zo heel erg lang geleden gewijzigd in die zin dat je nu veel eerder naar rechts moet dat ik deze situatie niet aan de navigatie verwijt. Ik denk trouwens dat andere systemen daar minstens net zo erg in de fout zouden zijn gegaan.

Dat is niet zo Hans, ik heb in de "andere auto" een TomTom die live/update doet. Is inmiddels 3 jaar oud maar de kaarten zijn spot on, incl de A15/A20 rondom R'dam. En de nieuwe A4 staat er ook al op….
Het kan dus wel maar gebeurd (nog steeds) niet (bij Tesla).
Ik weet dat je een optimist bent maar raad je af om met een (extra) navigatie systeem te gaan rijden, het zal je verrassen hoe slecht die van Tesla is. En dan bedoel ik niet alleen het omgekeerd (lees: USA modus) invoeren van adressen. (nummer, straat, plaats ipv plaats straat huisnummer) maar eerder de onlogische routes, het niet goed berekenen van de route rekening houdend met actueel verkeer, aanpassen van de aankomsttijd as een snellere route beschikbaar is, het toevoegen van tussenpunten of waypoints. Zal ik nog effe doorgaan?! :p
 
Het invoeren van adressen in de vorm van nummer, straat, plaats vind ik eigenlijk wel handig in combinatie met de zoekfunctie.
Bij straat, nummer, plaats moet je eerst de hele straat invoeren, ook al weet de auto al lang welke straat het is, om ook nog eens het nummer in te kunnen voeren.
In de volgorde nummer, straat, plaats hoef ik na het nummer vaak nog maar een deel van de straatnaam in te vullen. Dan heeft de auto het volledige adres al gevonden.
Is even wennen, maar werkt daarna gewoon erg gemakkelijk! :smile:
 
Het invoeren van adressen in de vorm van nummer, straat, plaats vind ik eigenlijk wel handig in combinatie met de zoekfunctie.
Bij straat, nummer, plaats moet je eerst de hele straat invoeren, ook al weet de auto al lang welke straat het is, om ook nog eens het nummer in te kunnen voeren.
In de volgorde nummer, straat, plaats hoef ik na het nummer vaak nog maar een deel van de straatnaam in te vullen. Dan heeft de auto het volledige adres al gevonden.
Is even wennen, maar werkt daarna gewoon erg gemakkelijk! :smile:

Dat is inderdaad het enige voordeel dat ik tot nu toe bij NAV heb gevonden
erg comfortabel
 
De volgende bug heb ik al een paar keer gehad, komt dit iemand bekend voor?

We weten allemaal dat Google Maps en Navigon op een soort rare manier met elkaar werken. Bij navigatie wordt de koers van Navigon op de Google Maps kaart "geplot" wat sowieso vreemde resultaten kan opleveren. Maar bij mij is het nu structureel zo dat als ik navigeer de geplotte route op de center console nog een oude route is die niet meer weg wil. De getoonde traffic is dan ook van toen op het moment dat die navigatie was ingesteld en zodra je gaat rijden is er geen traffic update meer, alle wegen zijn dan grijs. Als je inzoomt op de kaart krijg je wel weer de overlay te zien met route, maar nog steeds geen traffic. Bij terugzoomen kom je weer in de situatie van de navigatie van destijds...ik heb wel eens in m'n BMW een iDrive issue gehad met navigatie maar ik vind dit gewoon onbruikbaar.

Dit issue zit er al in sinds 6.2 toen ik de auto afgeleverd krijg en doet zich voor na slechts een paar keer navigeren (gebruik het bijna nooit eigenlijk, heb er pas 5 in de history staan).
 
Jammer voor je. Eerst maar eens het standaard helpdesk advies.
Reset het grote scherm door de twee scroll wieltjes op het stuur ingedrukt te houden.
Als je dan nog steeds geen goede 3G verbinding hebt (want daar ijkt het op), er mee naar het Service Center.
En vraag meteen naar de laatste kaart updates, want ondanks hun (van hogerhand verplichte?) tegensputteren kunnen ze die echt wel installeren.
 
Na mail wisseling met Tesla werd ik netjes teruggebeld met wat vragen en suggesties. Kan te maken hebben met traffic-based routing en de trip planner (beta), kreeg ook uitgelegd dat je screenshots direct naar Tesla kunt sturen vanuit het center screen, ze willen graag zien hoe het er dan uitziet. Vanmiddag maar eens wat foto's maken, want de auto is nog steeds met zijn hoofd bij een route van vorige week!
 
Altijd verstandig om op tijd je rit te plannen. We gaan deze keer naar Parijs, en dat is lang geleden, dus alvast de route verkend. Vertrek vanuit Voorburg, dus in elk geval één keer laden onderweg. Wordt het Gent of Nijvel? Eerst Nijvel maar eens ingetoetst. Met een SoC van 34km zal er wel een tip komen om vooraf al wat te laden, maar dat blijkt niet nodig. De eerste stop is wat verder weg lijkt het, maar we beginnen maar gewoon met rijden en kijken straks wel even op de kaart langs welke kant we België zullen binnenkomen. Geen idee waar die SuC eigenlijk staat:
IMG_20160218_175421.jpg
 

Attachments

  • IMG_20160218_175421.jpg
    IMG_20160218_175421.jpg
    2.1 MB · Views: 63
@Kees Volgens mij zou je SuC Lille prima moeten kunnen halen vanuit Voorburg. Dan is de batterij ook redelijk leeg dus kun je lekker snel laden. Als je wat langer pauzeert (in Lille kun je prima lunchen bij het Novotel) kun je direct naar Parijs doorrijden. Bij een snelle stop in Lille kun je nog in Senlis voor Parijs stoppen om even bij te laden.
 
@Hans, er is maar 1 Suc Gent? Het was wel de goede, gewoon weer een grap van de navi, maar daar trapt Keezje niet in he
@Merijn, dankjewel, we kunnen pas laat in de middag weg, dus het wordt 'diner' onderweg en ik hoop flink te kunnen doorrijden. Lille halen we dus niet. Benieuwd of Nivelles dan een goede optie is, qua afstand en eetopties... [edit:] of is dat qua route onzin?? Pff, ik rij met m'n ogen dicht naar Milaan en met Parijs weet ik het niet??? :redface:
 
Last edited:
@Hans, er is maar 1 Suc Gent? Het was wel de goede, gewoon weer een grap van de navi, maar daar trapt Keezje niet in he
@Merijn, dankjewel, we kunnen pas laat in de middag weg, dus het wordt 'diner' onderweg en ik hoop flink te kunnen doorrijden. Lille halen we dus niet. Benieuwd of Nivelles dan een goede optie is, qua afstand en eetopties...

Je moet wel behoorlijk boven de snelheidslimiet rijden, wil je Lille (250 km) niet halen. Was voor mij in ieder geval prima te doen. (Vertrok uit Den Haag met circa 350 km range en kwam aan met 15 km.)

image.jpg