Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, dat is die 5%-zone. Je zal zien dat als je auto verwacht dat je met 6% of meer kan arriveren, hij je niet in je snelheid zal beperken op de snelweg.

Daarom mijn punt: je kan met een verwachte 5% bij aankomst al vertrekken en maximum 110 km/u mogen rijden op de snelweg, of iets langer wachten tot ie 6% verwacht op aankomst en dan gaat ie niet klagen over een maximumsnelheid.

Je ziet dat goed dat hij tijdens het laden 5% op bestemming verwacht, maar je auto nog makkelijk enkele kWh's bij aan het laden is zonder dat je percentage op aankomst omhoog gaat.

Ik heb afgelopen zomer de fout gemaakt om bij 5% te vertrekken, en dan zit je plots 110 te rijden op Duitse snelwegen zonder beperking, en dan is met 110 km/u trager verkeer inhalen niet zo prettig. En het duurt ook lang voor je op bestemming bent, tov gewoon aan 130-150 op autopilot :).
Is mij ook opgevallen, maar dat was vroeger niet denk ik.
Kort samengevat: als hij zegt dat je onder x km/u moet blijven, gaat hij er van uit dat je dat effectief ook doet en berekent zo je estimated arrival SoC.
Ik was gewend om dit te negeren als hij toch nog 5% aangeeft, maar ik heb daardoor al eens moeten overcompenseren om toch nog met 1% aan te kunnen komen.
Maakt het moeilijker om on the edge te leven. 5% als je nog 300km moet, laat weinig rijstijlmarge toe. 5% als je nog 20km moet, laat je toe om de melding “blijf onder x km/u” compleet te negeren.
 
  • Informative
Reactions: Rohodo
Daarom mijn advies: wacht tot 10%, dan heb je voldoende marge vooraleer je in de 5% pas je snelheid om tot bestemming te geraken hel te geraken. Nu, in Nederland ga je dat niet vaak meer tegenkomen, maar in Duitsland 110 km/u, dan kan je beter achter een caravan of vrachtwagen gaan slipstreamen en wordt Duitsland plots heel erg groot.
 
Ik vertrek sowieso meeste met een geschatte 10% rest SoC. Of eigenlijk: op een leg van 250km neem ik zo’n 50km extra. Vervolgens in het begin rustig rijden, later wat sneller.
Begrijp ik. Maar toen ik dus zat te wachten was ik nog maar met 30kW aan het laden, en dan begin je snel te rekenen: nog 5kWh erbij betekent nog zeker 10 minuten wachten...
 
Ik vertrek sowieso meeste met een geschatte 10% rest SoC
Als je toch aan het laden bent wel ja. Maar als je ergens vertrekt en je raakt met 5% thuis, dan kon je vroeger de snelheidsuggestie negeren en de eindbestemmingssoc perfect in de hand houden (vb op 5%) met je pedaal. Als je nu negeert blijft die lang op 5%, want hij houdt rekening met een vertraging die er niet is en krijg je onterechte overmoed. Als je dan even niet oplet of dat percentage niet ziet omdat je de Nav inzoomt, sta je ineens negatief, nog steeds met de vertraging ingecalculeerd. Je moet dan overcompenseren en voor je het weet moet je aan 90km/u verder.
 
Als je toch aan het laden bent wel ja. Maar als je ergens vertrekt en je raakt met 5% thuis, dan kon je vroeger de snelheidsuggestie negeren en de eindbestemmingssoc perfect in de hand houden (vb op 5%) met je pedaal. Als je nu negeert blijft die lang op 5%, want hij houdt rekening met een vertraging die er niet is en krijg je onterechte overmoed. Als je dan even niet oplet of dat percentage niet ziet omdat je de Nav inzoomt, sta je ineens negatief, nog steeds met de vertraging ingecalculeerd. Je moet dan overcompenseren en voor je het weet moet je aan 90km/u verder.
Ben je zeker dat hier iets gewijzigd is? Dacht dat de Nav de geschatte Soc bij aankomst steeds herberekende adhv. je rijgedrag (snelheid) en de ‘gele kader’ een suggestie was om er met 5% aan te komen, eveneens gebaseerd op je recente rijgedrag.

Zoals ik het van jou begrijp, zou je Nav er dus al maar vanuit gaan dat je naar de suggestie hebt geluisterd wanneer de pop-up zichtbaar wordt.

Dan heb ik tot hiertoe al veel geluk gehad niet te stranden met een lege ‘tank’. Blij dat SWMBO niet meeleest....
 
Ik was op weg van Geiselwind naar Mogendorf en was vertrokken met 5% als GoM. Onmiddellijk kreeg ik al de melding om niet harder te rijden dan 120 km/u, maar dat is net een lekker stukje onbeperkte snelweg met 3 tot 4 rijvakken. Ik reed dus eerst 150, dan 130. Plots, nog voor Aschaffenburg, sloeg de GoM op bestemming uit op -4%. Ik ben dan een tijdje 120 gaan rijden en dan 100 in de tunnel van Aschaffenburg, en had ook al herberekend naar Mogendorf maar beter dan 4% GoM kwam er niet uit en vond ik maar niks. Ik heb dan beslist om voorbij Frankfurt uit te wijken naar Wiesbaden voor 10 extra minuutjes bijladen, maar zoals je misschien weet is Wiesbaden maar 4 stalls, en nogal uit de richting.

Enkele weken later deed ik hetzelfde traject en viel me het dus op dat de GoM even bij 5% blijft steken terwijl de auto kWh's blijft optellen. Ik heb toen gewacht tot 10% GoM en heb probleemloos 150 km/u kunnen rijden.
 
Plots, nog voor Aschaffenburg, sloeg de GoM op bestemming uit op -4%
Moet ik dus in de gaten houden. Gom heeft het bij mijn M3 tot hiertoe steeds gradueel gedaan... Telkens 1/2/3 % erbij of eraf, maar nooit plots een -9% zoals bij jou.

Heb ondertussen wel door dat de Gom er van tevoren niet van uit gaat dat je 150km/h gaat rijden... zelfs niet op de ‘vrije’ delen op de Autobahn.

Heb het nog niet ‘gemeten’ maar veel tijdwinst heb je al bij al naar mijn gevoel niet op lange trajecten. Wat ik er meer doorjoeg aan KWh om sneller te rijden stond ik langer -of een keer meer- stil om terug bij te laden.

Ome Björn hield het overigens op zijn 1000km challenge wel op 150 als meest ‘tijdefficiënt’ dacht ik...
 
Heb ondertussen wel door dat de Gom er van tevoren niet van uit gaat dat je 150km/h gaat rijden... zelfs niet op de ‘vrije’ delen op de Autobahn.
Ik denk dat ie rekening houdt met de maximum-snelheid of adviessnelheid. Dat betekent in Duitsland dus 130 km/u.

Ik merkte bijvoorbeeld ook dat op een traject hij dacht dat ik er met 14% ging arriveren, en op de stukken zonder limiet ik aan 150 km/u de GoM zag terugvallen tot 11%, maar door de vele wegenwerken met snelheidslimieten van 80 en 60km/u op het volgende stuk snelweg, mijn GoM steeg tot 24%.

Likewise, vertrekken met 15% in Mogendorf op een zondagavond met enkel nog de A3 en A4 voor de boeg geeft je een GoM op het einde van 5% :)

Ook nefast voor het verbruik: met je voet gas bijgeven na zo een wegenwerken om zo snel mogelijk terug op 150 kou te zitten. Dat scheelt makkelijk 1%. Gewoon autopilot zelf de acceleratie laten bepalen tot 150km/u is vanzelfsprekend zuiniger.
 
Bedenk je overigens dat dit allemaal is omdat we allemaal elke Wh eruit willen persen omdat we duidelijk op voorhand onze supercharger moeten selecteren.

Beeld je eens in als we 10 jaar verder zijn en bij elke raststatte en autohof 50+ hyperchargers staan en je gewoon bij een SoC van 5% kan beslissen om volgende afrit te nemen en bij te laden? Of op 20% SoC te geraken en te kijken of je deze of de volgende raststatte binnen 40km neemt?
 
  • Like
Reactions: Superendo
Het blijft me toch verbazen dat de planner je doorstuurt naar een SuC die continu vol is (Monte Ceneri) terwijl 21 kilometer eerder (Melide) voldoende ruimte is en je in beide gevallen Egerkingen makkelijk kunt halen.
En als je op de heenreis Monte Ceneri overslaat om in Melida te gaan laden dan blijft de planner je terugsturen. Wel wat ruimte voor verbetering lijkt me.

Ps geen wereldprobleem
 
Ik heb afgelopen zomer inderdaad ook vreemde berekeningen gezien. Misschien niet zo gek als jij, maar wel dingen zoals ergens meer dan een uur gaan laden om een volgende supercharger een beetje verder te halen, in plaats van te laden tot 70% en dan een supercharger eerder te halen. Na 80% val ik terug op met moeite 30kW en dat is ruw geschat 1% per 2 minuten...
 
Er staan zoveel sucs dat ik eerder op mijzelf af ging dan op de berekening. Ik heb weleens sucs om de 90 km gepakt. Ofwel omdat ik bij een suc weg wilde na m’n koffie of omdat ik hem van 200km leeg had gereden na 90km (met 180 km/h). Lekker was dat overigens niet. Bij 180 of harder leek hetwel of hij opsteeg.
 
Ik probeer steeds te corrigeren door de volgende SuC in te geven als bestemming (of zelfs twee verder).
Dan kom je aan met een lagere SoC en krijg je dus langer meer power
Ja, maar als het voorstel van de auto vergelijk met mijn reële reistijd durf ik nog niet zo zeggen dat mijn manier van vaker korter laden effectief sneller is dan minder vaak heel lang laden.
 
Ja, maar als het voorstel van de auto vergelijk met mijn reële reistijd durf ik nog niet zo zeggen dat mijn manier van vaker korter laden effectief sneller is dan minder vaak heel lang laden.
Ik had het over de SoC zo laag mogelijk hebben bij het starten van het laden. Als de power sterk begint af te nemen en ik heb niets anders te doen (eten, shoppen...), vertrek ik. Of ik nu een SuC eerder stop of niet. Als ik een SuC eerder stop, dan neemt het vermogen sneller af en is het dus minder rendabel.