Phil V
Well-Known Member
Is mij ook opgevallen, maar dat was vroeger niet denk ik.Klopt, dat is die 5%-zone. Je zal zien dat als je auto verwacht dat je met 6% of meer kan arriveren, hij je niet in je snelheid zal beperken op de snelweg.
Daarom mijn punt: je kan met een verwachte 5% bij aankomst al vertrekken en maximum 110 km/u mogen rijden op de snelweg, of iets langer wachten tot ie 6% verwacht op aankomst en dan gaat ie niet klagen over een maximumsnelheid.
Je ziet dat goed dat hij tijdens het laden 5% op bestemming verwacht, maar je auto nog makkelijk enkele kWh's bij aan het laden is zonder dat je percentage op aankomst omhoog gaat.
Ik heb afgelopen zomer de fout gemaakt om bij 5% te vertrekken, en dan zit je plots 110 te rijden op Duitse snelwegen zonder beperking, en dan is met 110 km/u trager verkeer inhalen niet zo prettig. En het duurt ook lang voor je op bestemming bent, tov gewoon aan 130-150 op autopilot .
Kort samengevat: als hij zegt dat je onder x km/u moet blijven, gaat hij er van uit dat je dat effectief ook doet en berekent zo je estimated arrival SoC.
Ik was gewend om dit te negeren als hij toch nog 5% aangeeft, maar ik heb daardoor al eens moeten overcompenseren om toch nog met 1% aan te kunnen komen.
Maakt het moeilijker om on the edge te leven. 5% als je nog 300km moet, laat weinig rijstijlmarge toe. 5% als je nog 20km moet, laat je toe om de melding “blijf onder x km/u” compleet te negeren.