Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds m'n X eens bij 3% zich heeft uit gezet, is alles onder de 10% onaangenaam bij mij. Sowieso duurt het superchargen dan ook langer als je onder de 10% begint met laden, dus enkel geschikt voor aankomen op je bestemming.

Was dat plots? Wat mij verbaasd is dat ik onder de 5% had verwacht een power limit + snelheids limiet te krijgen maar die was er helemaal niet.
 
Ik kreeg natuurlijk al de melding dat ik best zou gaan laden enzo, maar ik ging nog op bestemming komen met 1%. Ik had nog 5%, dan plots 4% en even later gaf ie de melding dat ie zich ging uitzetten. Via Teslafi kon ik nog zien dat ie 3% gepolld had.

Tevoren had ik al 2 keren met 1% gearriveerd dus ik maakte me niet druk. Maar toen was m'n BMS niet correct gekalibreerd want bij laden tot 100% sloeg ie er altijd bij 92% uit.

Eigenlijk wel opmerkelijk hoe snel het niveau plots is beginnen dalen:
upload_2019-8-27_14-24-0.png
 
Goed opletten, de batterij was niet 100% vol toen ik vertrok. De BMS meldde 35% bij vertrek. En als je nog verder gaat kijken zie je dat ie tussen 17u18 en 17u24 geen meldingen binnen kreeg dus daar ontbreken 6 minuten die niet in de grafiek zijn aangegeven. Dus het snelle dalen is optisch bedrog in de tabel.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Ook even via dit echte navigatie experts draadje;)

Gisteren ging het scherm op avondmodus. 10 minuten later ging de kaart van de navigatie om de 15 a 30 seconden een kwartslag draaien en om daarna weer in de rijrichting (rijrichting is onze standaardinstelling) te gaan. Alsof de navigatie “op zoek” was naar de rijrichting. Omdat het frequent gebeurde erg onrustig. Enig idee wat er aan de hand kan zijn? (Sinds afgelopen vrijdag laatste nav. update geïnstalleerd).
 
Ook even via dit echte navigatie experts draadje;)

Gisteren ging het scherm op avondmodus. 10 minuten later ging de kaart van de navigatie om de 15 a 30 seconden een kwartslag draaien en om daarna weer in de rijrichting (rijrichting is onze standaardinstelling) te gaan. Alsof de navigatie “op zoek” was naar de rijrichting. Omdat het frequent gebeurde erg onrustig. Enig idee wat er aan de hand kan zijn? (Sinds afgelopen vrijdag laatste nav. update geïnstalleerd).
Heb ik ook een keer gehad, reboot hielp niet, en na een dag was het weer weg.
 
Weet iemand waarom de navigatie zo'n ondergeschoven kindje is bij Tesla? Dan heb ik het niet alleen over gebrek aan features maar ook over de beperkte moeite die het ding doet om bij drukte alternatieven te vinden. (Van de week de TomTom app er naast gezet toen de M3 een kleine twee uur over een route van een uur wilde gaan doen. Die wist de schade te beperken tot een half uur, waarbij de Tesla navigatie er pas na het nemen van een alternatieve afslag achter kwam dat dit veel tijd zou schelen).

Is het dat zichtbare toeters en bellen als games en Netflix aan boord beter verkopen? Of streeft Musk naar een maximale verblijfsduur in z'n bolides? Serieus benieuwd of hier een keer een plausibele anaylse van is gemaakt, het valt voor m'n gevoel nogal uit de toon.
 
Schering en inslag. Ik rij bijna dagelijks een stukje van 8 km en de navigatie maakt er graag een omweg van 10 km extra voor die ook nog eens langer duurt.

Files op de snelwegen worden praktisch altijd genegeerd. Omdat ze ook niet worden weergegeven moet je verrekte goed opletten om zelf op tijd een alternatief te nemen. Op de binnenwegen staat het daarentegen vol met oranje en rode strepen waar helemaal geen verkeer is.

Ik ben alvast op zoek naar een steuntje voor de iPhone voor de navigatie in de vakantie komende zomer. Misschien zit Musk in een bedrijfje dat deze dingen maakt? Misschien net als met de verkeersbordenherkenning ego-ruzie met het bedrijf dat wel verstand van zaken heeft en per se niet willen toegeven?

Maar gelijk heeft hij. We kopen ze toch wel, so why bother?
 
Zo, ik heb heel goeie ervaringen met de navigatie... Maar je moet wel online routing hebben aan staan, en zelf instellen vanaf welke tijdswinst hij de nieuwe route voorstelt. Voorstellen van de file is ook vrij accuraat. Het enige route-verschil met pakweg Waze is dat de Tesla niet noodzakelijk elke combinatie van afrit en oprit neemt om een file te snel af te zijn, en dat ie rekening houdt met de batterij. Het heeft geen zin om 30km om te rijden om 4 minuten sneller aan een supercharger te staan omdat je sowieso niet de eindbestemming haalt en halverwege moet bijladen, maar 15 minuten laden is weer sneller dan 4 minuten winst en 20 minuten laden...
 
Zo, ik heb heel goeie ervaringen met de navigatie... Maar je moet wel online routing hebben aan staan, en zelf instellen vanaf welke tijdswinst hij de nieuwe route voorstelt. Voorstellen van de file is ook vrij accuraat. Het enige route-verschil met pakweg Waze is dat de Tesla niet noodzakelijk elke combinatie van afrit en oprit neemt om een file te snel af te zijn, en dat ie rekening houdt met de batterij. Het heeft geen zin om 30km om te rijden om 4 minuten sneller aan een supercharger te staan omdat je sowieso niet de eindbestemming haalt en halverwege moet bijladen, maar 15 minuten laden is weer sneller dan 4 minuten winst en 20 minuten laden...

Precies, Tomtom was daarbij altijd erg hysterisch met een andere weg zoeken waar je dan op de meest bizarre achteraf wegen kwam die dan ook volstonden zonder dat hij dat kennelijk wist.

Hij geeft idd niet aan wat er aan de hand is en dat deed bijv. TomTom wel.
Is alleen meer iets voor de ramptoeristen dan nuttige info voor in de auto.

Ook heeft het geen zin zoals TomTom doet om alvast omleidingswegen te zoeken voor files waar ik toch pas over 1-1,5u zal zijn.
Gewoon aansluiten was meestal al sneller en met EAP aan is het ook nog eens een stuk relaxter..
 
Als ik vanaf de A9 ten zuiden van Amsterdam naar de A4 richting Rotterdam ga, geeft de navigatie bij Knooppunt Badhoevedorp wel netjes de goede rijbanen weer die ik moet nemen, maar staat er stelselmatig bij (in het blauw) A9 Haarlem. Terwijl ik toch echt de A4 naar Schiphol/Rotterdam neem, volgens de echte borden.

Is dat nou een fout van Google maps, of zit Elon hier tussen?

En ben ik de enige die dit heeft bij dit knooppunt?

PS - De eerstvolgende keer zal ik even burgerlijk ongehoorzaam zijn en een fotootje schieten van het scherm.
 
Als ik vanaf de A9 ten zuiden van Amsterdam naar de A4 richting Rotterdam ga, geeft de navigatie bij Knooppunt Badhoevedorp wel netjes de goede rijbanen weer die ik moet nemen, maar staat er stelselmatig bij (in het blauw) A9 Haarlem. Terwijl ik toch echt de A4 naar Schiphol/Rotterdam neem, volgens de echte borden.

De auto gebruikt Google alleen als overlay op het scherm. Intern worden kaarten gebruikt die op de MCU 2x per jaar worden geupdate (laatste versie is van week 20, 2019). Het kan dus zijn dat er een wijziging is geweest die nog niet is verwerkt in je navigatie.

Grote kans dat het bij de volgende map update is opgelost. Die verwacht ik ergens in december.
 
Gewoon aansluiten was meestal al sneller en met EAP aan is het ook nog eens een stuk relaxter..
Your milage may vary ;)
Tja, tenzij je met 2 auto's op pad gaat weet je natuurlijk nooit welk scenario beter uitpakte (en welk 'beter' mik je op). De zen aanpak heeft z'n voordelen en ik moet zeggen dat TACC het voortschuifelen inderdaad wel een stuk aangenamer maakt. Maar ik heb nu een paar keer gehad dat hij de impact van stevige en al langer bestaande files op de snelweg enorm onderschatte. En het blijft suf dat ik voor een triviaal op-en-neer ritje naar België al naar abetterrouteplanner.com moet gaan om een beetje handig laadmoment te prikken.
En de auto wast zichzelf niet blijkt, had ik dat al genoemd? :D
 
  • Funny
Reactions: MaSansky
Your milage may vary ;)
Tja, tenzij je met 2 auto's op pad gaat weet je natuurlijk nooit welk scenario beter uitpakte (en welk 'beter' mik je op). De zen aanpak heeft z'n voordelen en ik moet zeggen dat TACC het voortschuifelen inderdaad wel een stuk aangenamer maakt. Maar ik heb nu een paar keer gehad dat hij de impact van stevige en al langer bestaande files op de snelweg enorm onderschatte. En het blijft suf dat ik voor een triviaal op-en-neer ritje naar België al naar abetterrouteplanner.com moet gaan om een beetje handig laadmoment te prikken.
En de auto wast zichzelf niet blijkt, had ik dat al genoemd? :D
Maar zoals @RobsEV vraagt: heb je dan wel online routing aanstaan?
En op hoeveel minuten voordeel staat hij ingesteld wil hij een alternatieve route kiezen?

Filevermijden vind ik een van de betere functionaliteiten in de Tesla navigatie.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek and RobsEV
Ja zeker, hij mag bij mij al vanaf 2 minuten met een alternatief komen. Misschien heb ik gewoon een wat schuchtere variant. Je weet het niet hè, AI....

Ik heb hetzelfde probleem en erger er me suf aan. Ik heb de standard range plus, en daar is navigatie pakket volgens mij ook stuk minder goed van dan van autos met premium pakket. Geen satteliet weergave mogelijk, maar vooral geen live verkeersinfo op je scherm. Ik kan aan de verwachte aankomsttijd zie dat er ergens op mijn route file is, maar gen idee waar. Geen alternatieve route ondanks dat ik ook de 2 minuten winst aangeef. Als ik zelf op goed geluk de snelweg afrij zie ik wel mn verwachte aankomsttijd in een keer zomaar met een half uur afnemen. Zeer irritant..
 
Na een rit van zuid naar noord vanaf a27 naar a6 op de baan die bij de a6 gaat komen blijft de snelheid aanduiding 130. Op de a7 bij Drachten in het 100 km gebied ( gedurende de dag) ook 130. Dit zijn allemaal situaties die al langer bestaan. Is er een mogelijkheid om de snelheid aanduiding aan te passen AP gaat daardoor in de mist ( kan natuurlijk wel de ingestelde AP snelheid aanpassen maar bv Flitsmeister is veel accurater vwb snelheid updates). Wacht op verkeersbord herkenning en hoop dat snelheid hiervan een onderdeel is.