Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn meerdere niveau's dat je de MCU kan rebooten, maar ze gaan er allemaal vanuit dat de stroom niet onderbroken wordt.

Dat is meestal geen probleem - ik heb 3 jaren lang het gedaan zonder de stroom te onderbreken - maar als je Tesla dood in de garage staat en je op een zondagvoormiddag kijkt naar het moeten bellen van een takelwagen, dan ga ik toch even verder kijken of ik echt alles heb geprobeerd alvorens de handdoek in de ring te gooien.

De MCU is geen HA cluster met DR functionaliteit in een ander datacenter. De MCU is een enkele computer achter het dashboard van je auto.

Aangezien er geen eenvoudige manier is om het stroom-stekkertje uit de MCU te trekken en tot tien te tellen (het Ziggo equivalent), ben ik gaan kijken waar er wel een makkelijk bereikbare plek is om de stroomtoevoer naar de MCU te onderbreken. En die zit heel eenvoudig op de 12V accu, die eenvoudig bereikbaar is achter een makkelijk te verwijderen paneel in de frunk in mijn Model X. Even een bout los maken, de klem van de batterij verwijderen, terug bevestigen en bout aandraaien en klaar is kees. Als mijn groepenkast korter bij zou zijn dan mijn Ziggo modem equivalent, zou ik ook gewoon de zekering in de groepenkast omschakelen in plaats van het hele huis rond te lopen op zoek naar de stekker.

Het losmaken van de 12V batterij is ook niet een speciaal uitzonderlijk werkje. Alle auto's hebben een 12V batterij aan boord, en wanneer Tesla (of een ander merk of jezelf) de 12V batterij in een auto wisselt is er ook een stroomonderbreking.

Kijk, dit is niet iets wat ik voorstel als je vind dat je MCU traag is. Dit is wat ik heb gedaan toen mijn MCU niet meer wou opstarten en onbereikbaar was voor de app, nadat ik al alle andere reboot-combinaties had gedaan zonder dat deze soelaas brachten. Sinds de nieuwe chip heeft mijn MCU niet meer dat probleem gehad en heb ik ook niet meer mijn 12V accu losgekoppeld - tot die keer dat Tesla de 12V accu kwam wisselen.

Of ja, je kan de takendienst bellen en op een forum komen janken dat je je auto 2 weken moet missen. Mijn tip is gratis, je doet ermee wat je wil, maar met je auto blijven rijden is leuker dan 2 weken in een huurwagen karren.
Je kan ook een zekering eruit trekken, dat doet Loek als hij de chip vervangt.
 
  • Like
Reactions: wooter
Wat Wooter echter aangeeft is dat het volkomen normaal is om de stroom van je EV af te halen als je MCU het niet meer doet.

Laten we voorop stellen dat het niet normaal is als je MCU het niet meer doet maar stel dat mijn MCU zwart zou zijn dan zou ik ook de stroom afkoppelen. Pech is nou eenmaal een extreme situatie en aangezien alles hardwired is en er niet ergens een schakelaar zit (hoogstends een zekering) lijkt me dit dan de enige oplossing. Ik zou dat zeker eerst proberen voor ik m'n auto ga laten afslepen.

Als jij je Ziggo modem wil resetten gooi je toch ook niet alle groepen in je meterkast uit?

Leuke anekdote, op mijn vorige adres was m'n zonwering hardwired op een groep. Die Somfy motor, guess what, die stopt ook wel eens! Vereist dus in die opstellen ook een power cycle en de enige manier hoe ik dat kon doen was de betreffende groep uit schakelen, wachten, en weer inschakelen. Dus nee, niet m'n Ziggo modem maar wel iets soortgelijks maar inderdaad niet *alle* groepen. Maar stel dat ik niet zou weten op welke groep het probleem zou zitten dan zou ik gewoon de hoofdschakelaar omhalen. Niet moeilijker doen dan nodig :)[/QUOTE]
 
  • Like
Reactions: wooter
Inderdaad! Ik wist enkel niet welke zekering, maar had wel een dopsleutelset ;)
Voor een 2013 model S is het deze zekering, als je voor de auto staat in het linker zekeringen kastje.
zekering.png
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Ok, en wat moet je verwijderen om tot hier te komen?
Frunk open doen, afdekcover open doen, deksel van de zekeringkast open halen. Kan je allemaal doen zonder gereedschap.

Ik heb op 1 september zelfs een handleiding gemaakt :p

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

Edit: dit is voor de Model X, en zoals ik zei geen idee welke zekering het is. Ik heb voor een andere toepassing gemerkt dat er een verschil is de zekeringen tussen de documentatie van de Model S, en wat ik in mijn Model X heb.
 
Hoe zie jij dit dan?

Paar voorbeelden van power cycles die ik regelmatig uit voer:

- Minstends 1x per maand moet ik hier ook de geweldige Ziggo modem 10 seconden uitzetten om ervoor te zorgen dat dat kreng weer stabiel draait. Ander modem helpt niet.
- M'n Google Pixel moet ik regelmatig rebooten want anders ben ik niet te verstaan in normale gesprekken.
- M'n LG CX OLED TV verliest de verbinding met met receiver en vereist een power cycle om dit te verhelpen.
- M'n LG monitor komt soms uit standby maar dan schakelt toch het beeld niet in. Hier ook moet ik de stroom van de monitor af halen en weer terug zetten om de display port weer actief te krijgen.

Het is triest dat dit allemaal moet.

Ik werk zelf in de IT en in veel software installaties worden services preventief gerestart zodat zaken als memory leaks of incorrect gebruik van resources niet op de lange termijn tot unexpected downtime zal resulteren. Sterker nog, in fail-over clusters worden vaak hele servers om de week gereboot om mogelijke hardware firmware issues voor te zijn.

Een EV is nou éénmaal een grote batterij met een computer die elektro motoren aanstuurt.

Ik heb echt heel veel apparatuur hier in huis maar hoef nooit een powercycle te doen.
 
In de Model X:

  1. Flap aan de bovenkant van de frunk verwijderen (ligt er gewoon op, kan eenvoudig verwijderd en terug geplaatst worden, heerlijk werken zo!)
  2. Afdekkapje van zekeringdoos onder de frunk verwijderen
  3. deze bout losdraaien (niet laten vallen!) en de lus eruit halen. Dat maakt de +12V pool los van de rest van de auto.

(op eigen risico, best niet binnen garantie doen, etc etc)

View attachment 583153
View attachment 583154
View attachment 583155

Kun je aan die + en - pool ook een reserve 12v accu hangen, als je ergens gestrand bent met een lege 12v accu?
 
Tuurlijk.

Nadat ik een keer de grote accu had leeg gereden was de 12V accu na een kwartiertje ook leeg omdat ik koppig in de auto bleef zitten. De takeldienst heeft vervolgens met een klassieke 12V booster stroom op de + en - gezet zodat de MCU terug werkte en de laadpoort open kon, om aan te sluiten aan de supercharger waar ie me had naartoe gesleept. Eens de HV accu wordt geladen, wordt ook de 12V terug geladen en ben je terug op weg.

In sé is een Tesla ook maar een gewone auto hoor: de aandrijving komt dan wel van elektromotoren die gevoed worden door een grote accu, maar alle interieuraccessoires en bediening werkt gewoon op 12V net zoals een gewone auto met verbrandingsmotor.

Er is enkel 1 opmerking met het voornemen om een andere auto te 'boosten' door je 12V accu erbij aan te sluiten: in tegenstelling tot onze Tesla's hebben klassieke auto's een startmotor die veel energie eist om de brandstofmotor te kunnen starten. Het kan zijn/is mogelijk dat de 12V accu in je Tesla niet voldoende vermogen kan leveren, waardoor de startmotor van de andere auto je batterij wel leeg trekt, maar je de andere persoon niet veel kan helpen.

Vanzelfsprekend heeft dit nog maar weinig met de eMMC te maken ;)
 
Tja. Deze week HW3 en MCU laten vervangen. Ik heb met de radio optie genomen. Ik was de eerste in Rotterdam waar ze deze optie monteerde. Ze waren dus wel nieuwsgierig of alles naar wens is. Nu heb ik er nog amper mee gereden maar volgens mij is het alleen nog maar DAB+ en geen FM meer. Ik moet dit nog even verder uitzoeken. (nalezen). Het is een hoop geld, maar ik ben erg blij met de snelheid. Alles werkt gewoon weer zoals je tegenwoordig van een computer verwacht. Even een route naar Oostenrijk laten uitrekenen. Oostenrijk in gedachte maar helaas wel een geannuleerde wintersport. De route stond binnen 10 seconden inclusief 4 laadpunten op het scherm. Dit was de afgelopen jaren onmogelijk met de oude configuratie.

Natuurlijk lees ik zojuist over de garantie. Misschien zonde dat ik dit nu heb laten uitvoeren. HW3 kreeg ik vanwege FSD. Het leek mij een goed moment om MCU mee te nemen. Weer helemaal happy met de auto.
 
De takeldienst heeft vervolgens met een klassieke 12V booster stroom op de + en - gezet zodat de MCU terug werkte en de laadpoort open kon
Bij mij ook eens. Na 3 uur werd de auto wakker, maar waren de 12V kabels gesmolten, de hoospanningskabels ernaast waren ook beschadigd tot in de achterste motor, deze werd preventief en in goodwill mee vervangen, kosten waren nog steeds 3500£ voor de rest van de herstelling, zwaar verstoorde vakantie en reisbijstandkosten die in mijn schadeverleden mee gerekend lijken te worden. Mede daardoor heb ik nu een nieuwe verzekeraar moeten zoeken, die 70% duurder is.
oorzakelijk verband is wel nooit aangetoond. Kip of ei verhaal.
 
12V kabels smelten niet omdat je er een 12V booster aan legt. Die smelten als het gevraagde vermogen hoger is dan waarop de kabels bemeten is, niet het aangeboden vermogen.

Mijn takelaar had overigens recent een opleiding bij Tesla gevolgd. Het aansluiten van een externe 12V voeding is overigens ook beschikbaar in de handleiding voor de Model 3 op pagina 232-233. Het staat niet in de handleiding voor de Model S en X maar de procedure is dezelfde.
 
Bij mij ook eens. Na 3 uur werd de auto wakker, maar waren de 12V kabels gesmolten, de hoospanningskabels ernaast waren ook beschadigd tot in de achterste motor, deze werd preventief en in goodwill mee vervangen, kosten waren nog steeds 3500£ voor de rest van de herstelling, zwaar verstoorde vakantie en reisbijstandkosten die in mijn schadeverleden mee gerekend lijken te worden. Mede daardoor heb ik nu een nieuwe verzekeraar moeten zoeken, die 70% duurder is.
oorzakelijk verband is wel nooit aangetoond. Kip of ei verhaal.
Waarom zou je 3 uur lang een 12v booster aan je accu hangen? Die is toch voor kort gebruik, zoals zorgen dat de laadklep en computers stroom krijgen zodat het laden van het 400v batterypack kan starten?
Of moet die booster eraan blijven zitten totdat het batterypack meer dan 20% lading heeft?
 
Waarom zou je 3 uur lang een 12v booster aan je accu hangen? Die is toch voor kort gebruik, zoals zorgen dat de laadklep en computers stroom krijgen zodat het laden van het 400v batterypack kan starten?
Of moet die booster eraan blijven zitten totdat het batterypack meer dan 20% lading heeft?
Om het scherm te activeren en zo op sleepstand te kunnen zetten. Op een bepaald moment gingen er 2 boosters en via startkabels nog eens een Nissan Navara van de pechdienst aan. Na 1,5 uur gaf het scherm een teken van leven. Niet lang genoeg om via de menu de wagen on sleepstand te krijgen. Nog eens 1,5 uur later lukte dit wel en kon de wagen bergaf op de flatbed bollen voor afslepen naar de SuC.
De boosters zo lang laten op staan omdat het direct niet lukte en de depanneur meende dat de 12V batterij misschien wat moest opladen vooraleer de reanimatie effect zou hebben. Misschien had hij wel gelijk. Uiteindelijk lukte het.
Jouw opmerking doet mij wel neigen naar de mening dat de schade er toch al was vooraleer de depanneurs in actie traden en niet door hen veroorzaakt werd. Zonder die schade zou alles moeten gewerkt hebben van zodra de booster er op stond. Kip of ei raadsel is daardoor misschien beantwoord.
 
Inderdaad, toen mijn Model X met platte 12V en HV batterij stond, was het aansluiten van de 12V booster van de depannagedienst genoeg om de MCU op te starten, de boordinstrumenten te activeren en de laadpoort te kunnen openen. Eens de HV batterij kon laden aan de supercharger, kon ook de booster probleemloos afgekoppeld worden.

De MCU heeft niet een volle 12V-batterij nodig. De MCU heeft enkel een 12V voeding nodig met genoeg ampere, die onder normale omstandigheden door de 12V batterij geleverd wordt, maar perfect bij panne ook van een booster kan komen. Wat wel kan, is dat de booster genoeg ampere moet leveren om niet alleen de MCU te voeden, maar ook genoeg om de 12V batterij die ook wil laden te voeden. Een 4A 12V druppellader is daarbij doorgaans niet genoeg.
 
Inderdaad, toen mijn Model X met platte 12V en HV batterij stond, was het aansluiten van de 12V booster van de depannagedienst genoeg om de MCU op te starten, de boordinstrumenten te activeren en de laadpoort te kunnen openen. Eens de HV batterij kon laden aan de supercharger, kon ook de booster probleemloos afgekoppeld worden.

De MCU heeft niet een volle 12V-batterij nodig. De MCU heeft enkel een 12V voeding nodig met genoeg ampere, die onder normale omstandigheden door de 12V batterij geleverd wordt, maar perfect bij panne ook van een booster kan komen. Wat wel kan, is dat de booster genoeg ampere moet leveren om niet alleen de MCU te voeden, maar ook genoeg om de 12V batterij die ook wil laden te voeden. Een 4A 12V druppellader is daarbij doorgaans niet genoeg.
Zou je in plaats van een 12V Booster ook een Ohmmu accu kunnen gebruiken, @wooter?
Ik overweeg deze mee te nemen in de frunk totdat de huidige 12V accu ermee ophoudt. Mocht dat onderweg gebeuren dan kan die Ohmmu mooi als booster en replacement accu dienen.

https://www.ohmmu.com/product-page/12v-lithium-battery-for-tesla-model-x
 
Die Ohmmu is erg duur om gewoon mee te hebben...

En dan lijkt het me overigens nuttig om de oude accu te demonteren en gewoon de Ohmmu te installeren.

Ik heb de Ohmmu overwogen, maar heb dan toch maar gekozen om Tesla de standaard batterij te laten vervangen.
 
Wat zijn nu juist de voorwaarden voor het vervangen van de eMMC?

Ik heb een Model S van Maart 2016.
Momenteel heb ik versie 2020.36.11 draaien. En merk sinds paar weken dat het scherm vaak traag reageert (ok, heeft nooit echt vlot gegaan) maar heb ook al paar keer gehad dat het Menu met de instellingen blokkeert of niet wordt getoond.
Overlaatst stond ik de carwash en stond mijn auto op sleepmodus, toen ik opnieuw wou vertrekken zat het menu vast. Kon het menu wel nog weg klikken en opnieuw oproepen, maar geen onderdelen van het menu selecteren of aanpassen.
Hierdoor kon ik de sleepmodus niet uitschakelen. Heb een reboot gedaan en na 3-5 min kon ik de sleepmodus uitschakelen. 3-5 min lijkt niet lang, maar als er auto's achter je staan in de carwash is dit ontzettend vervelend .....

Dat van het menu dat niet werkt heb ik sinds deze versie al een paar keer gehad.
Ook soms dat de achter camera of het scherm met de dog modus allemaal verschillende lijntjes zijn met verschillende kleuren.
Is dit eMMC related of betreft het een bug in versie 2020.36.11 ?

Momenteel heb ik 153.000 km op de teller staan, dus kom dicht bij de 160.000 km aan .....
 
Last edited: