Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Dat jij kiest voor 100 km/u als max voor jezelf, prima. Maar waarom zou dat aan de rest ook opgelegd moeten worden wat jou betreft?

130 km/u is Europees toch de norm. En een prima norm. De snelheid verlagen gaat zo goed als geen verschil maken.
Het verbruik bij 130 km is ruim meer dan 30% hoger in vergelijking met 100 km/h.
Wat verbruikt jouw Model S?
 
Het verbruik bij 130 km is ruim meer dan 30% hoger in vergelijking met 100 km/h.
Wat verbruikt jouw Model S?

Ik vind het heel schappelijk van je dat je je zorgen maakt om mijn verbruik, maar mijn gemiddeld verbruik is eigenlijk vrij laag. Omdat ik zelf ook vaak minder hard rij dan toegestaan.

Ik heb alleen het niet zo op het afdwingen van anderen om ook rustig aan te rijden.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Prima. Maar als het om woningbouw gaat mag men best inzien dat dat even wat nijpender is dan de natuur.
Maar dat hebben ze toch een paar jaar geleden al gedaan, alle problemen een paar jaar naar voren schuiven zodat men gewoon verder kon met overschrijden van de norm? En nu zeker weer doorschuiven met de belofte dat we voor 2025 echt grote stappen gaan zetten, laat me niet lachen...
 
  • Like
Reactions: pvkeep and Tuhhje
Zo dat is nieuw! Wist ik helemaal niks van!

Ik zal mijn leeftijd wel laten zien want ik weet nog dat Nederland lekker een maximum snelheid van 110 km/u had.

Edit: dat is vreemd. Ik herinner me toch echt wel 110 maar nergens (wikipedia, wegenwiki) blijkt dit uit.
Ik weet nog van de tijd dat de maximumsnelheid die was die je auto maximaal haalde. Maar toen had ik nog geen rijbewijs. Voor 6 februari 1974 was er geen maximumsnelheid op de “snelweg”
Gewoon al die tractoren op de snelweg in beslag nemen en verbeurd verklaren. Dan houdt dat ook wel weer op. Boeren zijn een groep die op miljoenen zitten. Leuk dat ze liever door willen met boeren, maar de sector moet gewoon inkrimpen. Het maatschappelijk belang gaat voor.
En wie gaat dan het landschap beheren?
 
Maar dat hebben ze toch een paar jaar geleden al gedaan, alle problemen een paar jaar naar voren schuiven zodat men gewoon verder kon met overschrijden van de norm? En nu zeker weer doorschuiven met de belofte dat we voor 2025 echt grote stappen gaan zetten, laat me niet lachen...

Nee, ze hadden een bepaalde balansmethode, die door de ABRvS is getorpedeerd.

Ik heb het over iets totaal anders.
 
Er is echter niet echt een goede reden om als Nederland weer zo enorm af te wijken van de Europese norm.

Integendeel, er zijn verschillende redenen om af te wijken en een limiet van 100 km/u te handhaven, bijvoorbeeld tav verbruik, geluid, doorstroming, veiligheid, eenduidigheid (in NL) etc. Voor onze samenleving zitten er dus meer voordelen dan nadelen aan het aanpassen van de snelheidslimiet. Daar kan toch geen fatsoenlijk mens tegen zijn?
 
Het meest zuivere antwoord is het verbruik van de M3, aangezien ik daar als enige in rijd: 152 wh/km over iets meer dan 20.000 km thans.
Uitstekend. Het verschil van 100 naar 130 km/h, levert met iedere auto 25% meerverbruik op. Dat meerverbruik moet wel opgewekt worden en dat levert 25% extra CO2 uitstoot op. Het maakt daarbij niet uit of je die stroom zelf opwekt of niet. Het maakt zelfs niet uit of je groene stroom inkoopt of niet. Elk meerverbruik leidt onherroepelijk tot verdringing naar fossiele opwek.
Een kWh opgewekt door de grijze elektriciteitsmix levert 649 gram CO2 uitstoot op.
Als straks 9 miljoen auto's elektrisch rijden zullen die 19,5 miljard kWh per jaar verbruiken. Rijden ze allemaal 130 km/h, dan zal dit 24,4 miljard kWh worden. Dat is 4,9 miljard kWh meer en zal dan ook 3.189.100.000 kilo, 3,2 miljoen ton, meer CO2 uitstoot opleveren dan bij 100 km/h.
Nou gaan niet natuurlijk niet alle auto's 130 km/h rijden, maar de ordegrootte van 130 km/h rijden heeft mega grote gevolgen voor de CO2 uitstoot.
 
Last edited: