Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
@Devils son: Vertel, je mag op de A27 tussen Breda en Utrecht op grote stukken weer 130, nadeel is dat het inhaalverbod voor vrachtwagens weggehaald is op de meeste stukken. Effectieve snelheid op de linkerbaan nu 90 km/h. Hadden ze het maar 120 gelaten met inhaalverbod voor vrachtwagens. We hebben een stap terug in de tijd gezet.

Ja, nog zo’n lobby waar de politiek dan naar luistert. Inhaalverbod voor vrachtverkeer dient wat mij betreft weer ingevoerd te worden op wegen met minder dan drie rijstroken.
 
  • Like
Reactions: horta
Sorry maar autoblog.nl is geen voorbeeld. Dat is WC-eend.

En ik reageer echt niet negatief. Ik probeer de discussie zakelijk en wetenschappelijk te voeren. Maar misschien is dat niet iedereen gegeven.
Hi Paul,
Ik zie dat je 'mijn' notoire disagree uitdelers ook op je dak hebt. Ik doe niet meer mee.
En ik zie dat ook jij nu de pijp aan Maarten hebt gegeven.
 
Last edited:

En dan moet je weten dat we in Nederland nog een zogenaamde youngtimer regeling hebben waarbij auto's ouder dan 15 jaar op actuele waarde geleased kunnen worden met 35% bijtelling. Maar omdat een 15 jaar oude auto bijna geen drol meer waard is, kan je een mooie uitzoeken en daar gewoon kilometers mee gaan vreten. Feitelijk stimuleert de overheid om met die oude meuk door te rijden voor zakelijk gebruik. Neem dan ook aan dat deze regeling geen lang leven meer beschoren is.
 
  • Like
Reactions: Dim70 and Tuhhje
@Devils son
Uit alles blijkt dat het voor de natuur geen significant verschil gaat maken.
Maar ja, er zijn nu eenmaal genoeg mensen die graag dit aangrijpen om iedereen op te leggen dat ze niet harder mogen dan 100 km/u. Als je bv een bejaarde bent, dan is het wel fijn als iedereen langzamer rijdt, want voor jou voelt dat prettiger. Maar goed, dat is natuurlijk geen deugdelijke reden.
Alweer zo een op leeftijd gebaseerde discriminatie. Hou daar AUB mee op. Zowel mijn eega als ik zelf zitten in die leeftijdscategorie, maar dat betekent niet dat wij (en dat geldt voor veel meer van onze 'soortgenoten') als DAF33-rijders over de weg gaan.
Wel hebben wij allebei in ons beroepsmatige leven genoeg resultaten gezien van het gedrag van zg. 'snelle jongens' ... En geloof me een impact zonder bescherming van autogordels en airbags van 20km/u verschilt al fors van die van 30 km/u, laat staan de resultaten van 100 km/u vs 150 km/u MET al die extra bescherming. Draai maar eens een dagje mee op een SEH of in een revalidatiecentrum.
 
@Devils son
Alweer zo een op leeftijd gebaseerde discriminatie. Hou daar AUB mee op. Zowel mijn eega als ik zelf zitten in die leeftijdscategorie, maar dat betekent niet dat wij (en dat geldt voor veel meer van onze 'soortgenoten') als DAF33-rijders over de weg gaan.
Wel hebben wij allebei in ons beroepsmatige leven genoeg resultaten gezien van het gedrag van zg. 'snelle jongens' ... En geloof me een impact zonder bescherming van autogordels en airbags van 20km/u verschilt al fors van die van 30 km/u, laat staan de resultaten van 100 km/u vs 150 km/u MET al die extra bescherming. Draai maar eens een dagje mee op een SEH of in een revalidatiecentrum.

Bejaarde is een subjectieve term die m.i. los staat van leeftijd.

Feit is dat als je ouder wordt reactievermogen afneemt, maar ook dat je lastiger om je heen kijkt. Als je dat hebt, dan is het fijner als mensen om je heen rustiger rijden. En laten we wel zijn, met de vergrijzing zijn er tegenwoordig relatief veel kiesgerechtigden die in het verkeer daar wat moeite mee hebben.

Dus jammer dat je het zo negatief opvat. Zo is het niet bedoeld.
 
Feit is dat als je ouder wordt reactievermogen afneemt, maar ook dat je lastiger om je heen kijkt. Als je dat hebt, dan is het fijner als mensen om je heen rustiger rijden. En laten we wel zijn, met de vergrijzing zijn er tegenwoordig relatief veel kiesgerechtigden die in het verkeer daar wat moeite mee hebben.
Ik denk dat je hier genoeg argumenten opsomt om de 130 km/u-limiet in vraag te stellen. Want aan dat reactievermogen van oudere mensen ga je niks aan kunnen veranderen...
 
Ik constateer dat er geen enkel goed argument is voor een volledige beperking van de maximum snelheid op de autosnelwegen.

Het heeft alleen administratief zin in de omgeving van natuurgebieden (zie link RIVM) en verder niet, althans alles wat voorbij is gekomen wijst niet op dat het zinvol is vanuit stikstofproblematiek.

De rest van de argumenten, waar de voorstanders nu vol op hameren zijn niet specifiek op Nederland van toepassing, maar gewoon algemeen in ieder land. Zoals ik eerder al aangaf is 130 km/u een compromis en het is het meest gekozen compromis in Europa.

Kortom: verlagen rondom natuurgebieden en dan tijdelijk in afwachting van structurele maatregelen, helemaal ok.

Algehele verlaging is gewoon onzinnig op werkelijk ieder niveau.

I rest my case.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Ik constateer dat er geen enkel goed argument is voor een volledige beperking van de maximum snelheid op de autosnelwegen.

Het heeft alleen administratief zin in de omgeving van natuurgebieden (zie link RIVM) en verder niet, althans alles wat voorbij is gekomen wijst niet op dat het zinvol is vanuit stikstofproblematiek.

De rest van de argumenten, waar de voorstanders nu vol op hameren zijn niet specifiek op Nederland van toepassing, maar gewoon algemeen in ieder land. Zoals ik eerder al aangaf is 130 km/u een compromis en het is het meest gekozen compromis in Europa.

Kortom: verlagen rondom natuurgebieden en dan tijdelijk in afwachting van structurele maatregelen, helemaal ok.

Algehele verlaging is gewoon onzinnig op werkelijk ieder niveau.

I rest my case.
Hou je vast: Maximumsnelheid overal naar 100 kilometer, behalve 's nachts

Graag inclusief een EV lane, maar dat zal wel weer niet..