Maar heb je wel door dat er alleen voor deze maatregel wordt gekozen omdat het een makkelijk alternatief is voor structurele aanpassingen in de landbouw (want anders worden boeren boos...). Veeteelt is verreweg de grootste boosdoener als je naar stikstof kijkt (en dragen overigens ook significant bij aan methaan-uitstoot, een nog sterker broeikasgas dan CO2), zie voor stikstofoxideverdeling:
Infographic: stikstofdepositie per bron. In plaats van dat ze nou eens knopen doorhakken wat betreft de veeteelt, is de 100km/u maatregel een makkelijke manier om het probleem naar de toekomst te schuiven. Uiteindelijk kan iedereen natuurlijk leven met 100 km/u, maar het voelt onredelijk en zeker voor EV-rijders. Ik ben ook erg benieuwd naar het effect van de maatregel als wegverkeer 'maar' 6% van het totaal is, hoeveel gaan we hier dan écht mee oplossen? Waarschijnlijk net genoeg om een arbitraire voorgestelde grens te halen waar het kabinet blij mee is.
Wat betreft de opmerking van Wim hierboven, hij heeft natuurlijk gelijk wat betreft CO2-uitstoot (alhoewel je daar nog wel de kanttekening kunt zetten dat een EV al een stuk zuiniger is dan een ICE dus dat het dan alleen nog om marginale uitstoot gaat in vergelijking met een ICE) - maar wat betreft de stikstof is een EV echt wel velen velen malen beter dan een brandstofauto. EVs hebben namelijk geen lokale uitstoot en dragen dus 0,0 bij aan lokale stikstofoxide/ammoniak in de lucht in de buurt van de natuurgebieden waar het om gaat. Een vrijstelling zou daarom zeker wel redelijk zijn, maar daar zullen de dieselaars het natuurlijk niet mee eens zijn.
Dit is mijn mening/begrip van de situatie dus laat me graag ompraten als iemand andere argumenten heeft.