Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuws: Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik teleurstellend vind in deze discussie is dat geen enkele politieke partij de stimuleringsmaatregelen voor EVs wilt verhogen om de stikstof “crisis” aan te pakken. In tegendeel, de bijtellingsregels worden verder aangescherpt en is er geen regeling voor particuliere kopers.

En dit is exact waarom klimaatneutraal in 2050 NOOIT gaat gebeuren.
Te veel belangen, belangengroepen en invloeden.

Never gonna happen... Tenzij kernfusie een aardige ontwikkeling doorloopt...
 
Met de nieuwe CO2-regels in 2020 slaat dat helemaal om. Er zal nog altijd een leveringsprobleem zijn want niemand buiten Tesla heeft gepland om 300000 EV's per jaar te produceren, maar de virtuele leveringsproblemen van momenteel vallen weg, en er komen meer modellen beschikbaar. Een Hyundai zal dan ook wel beseffen dat het niet loont om 9+ maanden levertermijnen te hebben als je bij Peugeot of Opel na 6 maanden wachten je EV krijgt.

Dan nog het afschaffen van voordelen voor oude auto's, en het implementeren van lage emissiezones, en het hek is helemaal van de dam.

Bedoel je nu de bijtelling voor 15 jaar en ouder? Dan raad ik je aan om je te verdiepen in de totstandkomingsgeschiedenis. Dat is namelijk geen bevoordeling, maar was een blokkade van een andere truuk om een hele leuke oude auto te rijden tegen een zeer lage bijtelling.
 
Hebben jullie er wel stil gestaan wat 100 gaat inhouden op de snelwegen?

De mensen die nu 100 rijden worden benauwd als iedereen om hen heen ook 100 gaat rijden.
Zij zullen dan 90 gaan rijden, waar de truckers weer helemaal niet blij mee zullen zijn.
De truckers gaan deze mensen op de 2e rijbaan kilometers lang inhalen.
Dit gaat inhouden dat je op de snelweg amper 90 kan rijden.
Ik neem volgend jaar de N-wegen.
 
Iedereen die denkt dat ie zonder nadeel voor het milieu 130 kan rijden, zelfs met eigen zonnepanelen, omdat zijn EV geen uitstoot heeft moet ik teleurstellen. Ook een EV verbruikt 25% meer stroom als ie versnelt van 100 naar 130 km/h. Die extra kWh worden mogelijk met eigen zonnepanelen opgewekt, maar zou je 100 rijden, kun je 25% meer kWh terugleveren en voorkom je dus 649 gram CO2 uitstoot per kWh.
 
Hebben jullie er wel stil gestaan wat 100 gaat inhouden op de snelwegen?

De mensen die nu 100 rijden worden benauwd als iedereen om hen heen ook 100 gaat rijden.
Zij zullen dan 90 gaan rijden, waar de truckers weer helemaal niet blij mee zullen zijn.
De truckers gaan deze mensen op de 2e rijbaan kilometers lang inhalen.
Dit gaat inhouden dat je op de snelweg amper 90 kan rijden.
Ik neem volgend jaar de N-wegen.
Ik vind de A2 van Amsterdam naar Utrecht vv heerlijk rijden. Op AP gaat dat werkelijk super.
En omdat iedereen met een snelheidsverschil van enkele km/h meestal heel lang in zijn eigen baan kan blijven rijden zie je daar nooit een ongeval of een file. Een heel groot verschil met de A4 van Schiphol richting Rotterdam. Dat is een zenuwslopende weg met snelheidsverschillen tot 60 km/h. Zelfs 130 km/h wordt daar door heel veel bestuurders aan hun laars gelapt.
Ik denk dat de statistieken straks zullen laten zien dat er minder files en minder ongevallen zullen zijn.
 
Ik kan leven met deze maatregel, ook al twijfel ik aan het effect ervan. Eindelijk starten we met beleid dat ons allemaal raakt (ongeacht portemonnee, opleiding, achtergrond), omdat duidelijk is dat echt iets moeten doen. En ja, er gaat nog veel meer besloten worden wat niet leuk is en wat pijn gaat doen. Maar dat liever, en de nieuwe generaties weer een toekomst bieden, dan pappen en nathouden totdat we concluderen dat het te laat is.
En laten we vooral niet verwachten dat de politiek alle wijsheid in pacht heeft. Deze situatie is helemaal nieuw, moeten puinruimen omdat we jarenlang ontkent hebben, en politici zijn geen wetenschappers (die overigens ook niet op 1 lijn zitten). Ga er maar aan staan....
 
Ik kan leven met deze maatregel, ook al twijfel ik aan het effect ervan. Eindelijk starten we met beleid dat ons allemaal raakt (ongeacht portemonnee, opleiding, achtergrond), omdat duidelijk is dat echt iets moeten doen. En ja, er gaat nog veel meer besloten worden wat niet leuk is en wat pijn gaat doen. Maar dat liever, en de nieuwe generaties weer een toekomst bieden, dan pappen en nathouden totdat we concluderen dat het te laat is.
En laten we vooral niet verwachten dat de politiek alle wijsheid in pacht heeft. Deze situatie is helemaal nieuw, moeten puinruimen omdat we jarenlang ontkent hebben, en politici zijn geen wetenschappers (die overigens ook niet op 1 lijn zitten). Ga er maar aan staan....
Maar heb je wel door dat er alleen voor deze maatregel wordt gekozen omdat het een makkelijk alternatief is voor structurele aanpassingen in de landbouw (want anders worden boeren boos...). Veeteelt is verreweg de grootste boosdoener als je naar stikstof kijkt (en dragen overigens ook significant bij aan methaan-uitstoot, een nog sterker broeikasgas dan CO2), zie voor stikstofoxideverdeling: Infographic: stikstofdepositie per bron. In plaats van dat ze nou eens knopen doorhakken wat betreft de veeteelt, is de 100km/u maatregel een makkelijke manier om het probleem naar de toekomst te schuiven. Uiteindelijk kan iedereen natuurlijk leven met 100 km/u, maar het voelt onredelijk en zeker voor EV-rijders. Ik ben ook erg benieuwd naar het effect van de maatregel als wegverkeer 'maar' 6% van het totaal is, hoeveel gaan we hier dan écht mee oplossen? Waarschijnlijk net genoeg om een arbitraire voorgestelde grens te halen waar het kabinet blij mee is.

Wat betreft de opmerking van Wim hierboven, hij heeft natuurlijk gelijk wat betreft CO2-uitstoot (alhoewel je daar nog wel de kanttekening kunt zetten dat een EV al een stuk zuiniger is dan een ICE dus dat het dan alleen nog om marginale uitstoot gaat in vergelijking met een ICE) - maar wat betreft de stikstof is een EV echt wel velen velen malen beter dan een brandstofauto. EVs hebben namelijk geen lokale uitstoot en dragen dus 0,0 bij aan lokale stikstofoxide/ammoniak in de lucht in de buurt van de natuurgebieden waar het om gaat. Een vrijstelling zou daarom zeker wel redelijk zijn, maar daar zullen de dieselaars het natuurlijk niet mee eens zijn.

Dit is mijn mening/begrip van de situatie dus laat me graag ompraten als iemand andere argumenten heeft.
 
Ik heb vandaag eens geprobeerd om zo snel mogelijk te rijden.
Overal de maximale snelheid gereden en dan ook nog eens zo snel mogelijk er naar toe. Heb een aantal keren rechts wat auto’s voorbij gestoken(stond gti links;) en frequent vol moeten remmen. ‘t was een rit van 75 km(vnl snelweg)waar ik gemiddeld een verbruik scoorde van 225 Wh/km, in treintjes zat met duwende busjes, van 80 naar 120 en weer terug heb moeten versnellen, 1 middelvinger heb gezien en 3 keer hard heb moeten remmen voor invoegende medeweggebruikers die tijd probeerden te sparen door meerdere banen in 1 beweging naar links nemen. Ik was denk ik 3 minuten sneller en hoefde op mijn bestemming ff geen koffie, maar een kopje gemberthee;)
Het was ruim voor de spits, ca 15:00 u, maar was totaal onmogelijk de maximale snelheid gemiddeld ook te rijden.
Het is voor niemand in ons land denk ik een onoverkomelijk probleem dat de maximale snelheid overdag naar 100 km/u gaat. Harder rijden(gemiddeld) is nauwelijks mogelijk en kost teveel energie extra(die van mij en van mijn auto)

Wel had ik het idee dat de M3P Na de laatste update een stuk bruusker versnelde en echt rapper was van 80-170(ok 1 keer ffkes te hard). Dat dan weer wel;)

Na dit, zeer wetenschappelijk opgestelde experiment, ga ik gewoon weer rustig cruisen en kijken hoeveel mijn gemiddelde verbruik van 168Wh/km door de winterse maanden heen oploopt.
 
  • Love
  • Like
Reactions: ERvee and Carl
Maar heb je wel door dat er alleen voor deze maatregel wordt gekozen omdat het een makkelijk alternatief is voor structurele aanpassingen in de landbouw (want anders worden boeren boos...). Veeteelt is verreweg de grootste boosdoener als je naar stikstof kijkt (en dragen overigens ook significant bij aan methaan-uitstoot, een nog sterker broeikasgas dan CO2), zie voor stikstofoxideverdeling: Infographic: stikstofdepositie per bron. In plaats van dat ze nou eens knopen doorhakken wat betreft de veeteelt, is de 100km/u maatregel een makkelijke manier om het probleem naar de toekomst te schuiven. Uiteindelijk kan iedereen natuurlijk leven met 100 km/u, maar het voelt onredelijk en zeker voor EV-rijders. Ik ben ook erg benieuwd naar het effect van de maatregel als wegverkeer 'maar' 6% van het totaal is, hoeveel gaan we hier dan écht mee oplossen? Waarschijnlijk net genoeg om een arbitraire voorgestelde grens te halen waar het kabinet blij mee is.

Wat betreft de opmerking van Wim hierboven, hij heeft natuurlijk gelijk wat betreft CO2-uitstoot (alhoewel je daar nog wel de kanttekening kunt zetten dat een EV al een stuk zuiniger is dan een ICE dus dat het dan alleen nog om marginale uitstoot gaat in vergelijking met een ICE) - maar wat betreft de stikstof is een EV echt wel velen velen malen beter dan een brandstofauto. EVs hebben namelijk geen lokale uitstoot en dragen dus 0,0 bij aan lokale stikstofoxide/ammoniak in de lucht in de buurt van de natuurgebieden waar het om gaat. Een vrijstelling zou daarom zeker wel redelijk zijn, maar daar zullen de dieselaars het natuurlijk niet mee eens zijn.

Dit is mijn mening/begrip van de situatie dus laat me graag ompraten als iemand andere argumenten heeft.

Tuurlijk heb ik dat door! Maar klaarblijkelijk zijn ‘we’ nog niet toe aan maatregelen die de boeren treffen. Massaal tuimelden ‘we’ over elkaar heen om onze sympathie te betuigen aan de boeren (wat mij betreft doeken we al die mesterijen die produceren voor buitenlandse markten meteen op). Laat dit dan maar een eerste stap zijn. En als ik dan als EV rijder mee moet bloeden voor een betere toekomst, dan doe ik dat graag!
 
Ik vind de A2 van Amsterdam naar Utrecht vv heerlijk rijden. Op AP gaat dat werkelijk super.
En omdat iedereen met een snelheidsverschil van enkele km/h meestal heel lang in zijn eigen baan kan blijven rijden zie je daar nooit een ongeval of een file. Een heel groot verschil met de A4 van Schiphol richting Rotterdam. Dat is een zenuwslopende weg met snelheidsverschillen tot 60 km/h..

Nooit een ongeluk op de A2? Die staat al jaren in de top 10 met meeste ongelukken.Veel van mijn collega’s moeten nagenoeg wekelijks eerder of later weg vanwege een ongeluk op de A2.

Uit de bocht in Roosendaal | SIMN nieuws

Dit overzicht is van 2015, maar ik ben nog even op zoek naar een overzicht uit 2018 (daar was niet veel verbeterd).
 
Nooit een ongeluk op de A2? Die staat al jaren in de top 10 met meeste ongelukken.Veel van mijn collega’s moeten nagenoeg wekelijks eerder of later weg vanwege een ongeluk op de A2.

Uit de bocht in Roosendaal | SIMN nieuws

Dit overzicht is van 2015, maar ik ben nog even op zoek naar een overzicht uit 2018 (daar was niet veel verbeterd).
Das specifiek knooppunt Amstel. Waar zoveel gebeurd. Gaat dus niet over hele A2.
zeker geen maatstaf voor aantal ongevallen per gereden km (waarvan ik denk dat het n reëelere manier van meten is).
 
  • Like
Reactions: ebullio
Tuurlijk heb ik dat door! Maar klaarblijkelijk zijn ‘we’ nog niet toe aan maatregelen die de boeren treffen. Massaal tuimelden ‘we’ over elkaar heen om onze sympathie te betuigen aan de boeren (wat mij betreft doeken we al die mesterijen die produceren voor buitenlandse markten meteen op). Laat dit dan maar een eerste stap zijn. En als ik dan als EV rijder mee moet bloeden voor een betere toekomst, dan doe ik dat graag!

Ik vermoed dat het een schreeuwende minderheid is. Trots op de boer, waar slaat dat eigenlijk op?

Ik gun iedereen dat mensen trots op ze zijn, maar ik ben minstens zo trots op de persoon die de toiletpot poetst, waardoor ik dat niet hoef te doen.

Wat een onzin allemaal. Uiteindelijk is het protest vooral om jongens als de Rabobank nog rijker te laten worden. Laat je niet gek maken!
 
Ik zit een beetje met dit:
Zolang we hier met z’n allen evenveel vlees blijven eten en melk blijven drinken heeft het wereldwijd weinig nut om onze boeren aan te pakken. De produktie gaat dan naar andere landen en wij importeren dat. In die andere landen produceren ze waarschijnlijk meer “viezigheid” per kilo vlees. Wat schieten we dus op ? o_O
 
  • Like
Reactions: Bas.
Ik zit een beetje met dit:
Zolang we hier met z’n allen evenveel vlees blijven eten en melk blijven drinken heeft het wereldwijd weinig nut om onze boeren aan te pakken. De produktie gaat dan naar andere landen en wij importeren dat. In die andere landen produceren ze waarschijnlijk meer “viezigheid” per kilo vlees. Wat schieten we dus op ? o_O

Stikstof draait nu eenmaal om lokale depositie.

Voor CO2 maakt het wellicht minder uit, maar goed, dat zie ik voorlopig ook niet goedkomen. Er zijn nog miljarden have nots die ook mee willen eten van de ruif. En daar hebben ze natuurlijk gewoon gelijk in.
 
Tja, ik zie maar één echte oplossing voor alle milieuproblemen:
Het aantal mensen op deze wereld moet verminderd worden.
Maar dat zal niet goedschiks gaan gebeuren denk ik. Het idee alleen al zet kwaad bloed bij velen.

Laten we het op dit forum maar bij auto’s houden....
 

Dat is al een reëelere benadering en laat het helder zijn ik zie genoeg ruimte voor verbetering als t gaat om aantal ongevallen omlaag krijgen. Wat ik bedoelde echter is per gereden/afgelegde km. De A2 is en lang en breed en er rijden heel erg veel auto’s soms behoorlijke afstanden op (ik zeer regelmatig van Utrecht naar zuid Limburg bijvoorbeeld).

maareh. Ik ga behoorlijk off topic..