Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Off topic draadje

This site may earn commission on affiliate links.
De dure Fiat komt op leeftijd. Elf jaar en twee ton.
Minder dan vijf dagen mee gereden sinds de S er is.
Deze zogenaamd onbetrouwbare Italiaan heeft in 5,5 jaar actief gebruik wel (véél) minder storingen gekend dan de Tessy in twee jaar :biggrin:

Maserati QP 200.000.JPG
 
Kijk nou toch eens. Lossen we gelijk ons firstworldproblem van het buikje op.

Een uurtje op deze fiets geeft je huis genoeg stroom voor 24 uur
Snel vergeten. Een uur fietsen levert bij een goed getrainde wielrenner 250 W/u op. Dat betekent dat je per etmaal rond 10 W per uur mag verbruiken.
Dat zijn 2 LED lampjes, meer niet. Een gewone toerfietser komt amper aan 100 W/u, 1 LED lampje dus.
De TV, de wasmachine en de warmtepomp blijven dan echt wel uit.
En die 250 W moet ergens vandaan komen. Van ieder kWu die uiteindelijk aan energie wordt geproduceerd wordt maar 25% in de accu gestopt, 75% gaat verloren aan warmte (zweten).
Degene die een uur zo hard trapt moet dat door extra eten wel opbrengen. Met de omzettingsverliezen van trappen via de generator zal de nettowinst rond ... 0% bedragen.
Ik fiets 10.000 km per jaar, in sommige jaren wel 15.000 km. De endorfinen geven me een prettig gevoel en de training, en dat is eigenlijk het belangrijkst, levert gezondheidswinst op.
 
Last edited:
Snel vergeten. Een uur fietsen levert bij een goed getrainde wielrenner 250 W/u op. Dat betekent dat je per etmaal rond 10 W per uur mag verbruiken.
Dat zijn 2 LED lampjes, meer niet. Een gewone toerfietser komt amper aan 100 W/u, 1 LED lampje dus.
De TV, de wasmachine en de warmtepomp blijven dan echt wel uit.


Schade. Dus om een S90 te laden ben je als tourfietser 900 uur aan het trappen?
 
Wat Wim hierboven zegt. Al heb ik wel begrepen dat (afhankelijk van de kracht van de wielrenner/fietser) het meer kan zijn dan 250 Wh. Bij 35-40 km/u zag ik vermogens van rond de 400-500 Watt als ik mij niet vergis. Dit was tijdens een demo van een wielrenfiets voor binnen. Die staat met het achterwiel los van de grond en je kunt vervolgens een route fietsen die op een scherm geprojecteerd wordt. Dit systeem kon ook het vermogen uitlezen dat je hiermee kunt opwekken.
 
Schade. Dus om een S90 te laden ben je als tourfietser 900 uur aan het trappen?

Klopt. Wat vuistregels:
Continu verbruik van een menselijk lichaam (warmte e.d.) ~ 100W ~ energie v.e. kaars.
Een menselijk lichaam zelf verbruikt dus per dag 2400Wh = ongeveer de energie in een 1/4 liter olie of benzine. Per jaar: +/- 100 liter.
(wil je deze energie uit een verbrandingsmotor halen moet je dat gezien z'n (in)effeciency nog keer 5 doen :wink:)

Externe arbeid v.e. mens: 100W bij continue arbeid, 500W piek mogelijk.
Een gemiddeld nederlands gezin gebruikt zo'n 3360 kWh electriciteit per jaar, dat is bijna 400W continue.
We hebben dus per gezin alleen al voor de elektra elke dag constant 4 slaven voor ons werken, bijna 12 als je ze normale werkdagen van 8 uur wil geven :smile:. Bij een kale stroomprijs van zo'n 7 cent betalen we ze daarvoor zo'n 5.4 eurocent per persoon per dag :frown: (en een hoop belasting).
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: AnalysiZ
Schade. Dus om een S90 te laden ben je als tourfietser 900 uur aan het trappen?
Met omzettingsverliezen wel 1200 uur. 1200 uur fietsen brengt mij met mijn velomobiel 48.000 km ver. Een S90 komt daarmee 400 km ver. Een velomobiel is dus 120x energiezuiniger dan een Model S.
In de tijd dat ik nog een Audi S6 had reed ik vaak maar 7.500 km per jaar en fietste ik 15.000 km. Toen de Model S kwam verdubbelde die kilometrage, gek hè?
We kunnen veel beter gaan fietsen :biggrin:
 
  • Informative
Reactions: AnalysiZ
AutoZine.nl is ook de weg kwijt
Die verklaren dat Volvo de eerste autofabrikant is die een sleutelloze toegang tot hun auto's gaan bieden. Hoe doen ze dat? Wel, met een app op de smartphone.
Ook schrijft AutoZine.nl dat Volvo de eerste autofabrikant ter wereld is die Spotify in hun auto's integreert.
Waar komt al die baarlijke nonsens vandaan? AutoZine heeft de Model S een keer getest er daar vrijwel niks van heel gelaten.
Ze vonden het meer een handgemaakte conceptcar dan een solide productieauto.
Ik ga die mannen niet meer corrigeren, ze willen het toch niet horen en reageren al helemaal niet.
De markt gaat ze op termijn de les wel leren.

Update 22-2-16 16.15 uur
Toch een poging om de mannen van AutoZine te corrigeren.

Beste Ivo,
Ik weet dat jullie het niet zo zien zitten met Tesla, maar dat zou jullie er toch niet van mogen weerhouden om correcte journalistiek te bedrijven.
Jullie schrijven dat Volvo de eerste fabrikant is die een sleutelloze toegang tot zijn auto’s gaat leveren. Welnu, Volvo is daar nog mee aan het testen. Tesla levert al langer dan een jaar die functionaliteit middels een app op de smartphone.
Ook schrijven jullie dat Volvo Spotify in zijn auto’s gaat aanbieden. Ook zou Volvo, volgens jullie dan, de eerste autofabrikant zijn die dit doet.
Nou Ivo, weer mis. De meer dan 120.000 Tesla rijders, ja zoveel zijn het er al, hebben al maanden Spotify geïntegreerd in hun Tesla.
Met vriendelijke groet,
Wim Schermer


2016-02-22 15.47.16.jpg
2016-02-22 15.46.36.jpg
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: AnalysiZ
Ik ben het met je eens, maar ze verwoorden het soms zo (de fabrikanten) dat het nog wel klopt. Zo beweert Volvo dat het straks als eerste fabrikant STANDAARD semi-autonome functies aanbiedt op modellen. Klopt dit? Ja, want het is standaard en bij alle andere merken is het een optie...

Voor de sleutel geldt hetzelfde. Volvo is straks de eerste die kopers de keuze geeft om wel of helemaal geen sleutels te hebben. Dat is ook een primeur, alleen ook hier geldt dat het in principe hetzelfde is als Tesla reeds aanbiedt. Tesla geeft echter standaard ook 2 (# is gokje, weet ik niet zeker) sleutels mee en geeft je geen keus in die zin.

Ontzettend flauw verwoord van Volvo, maar ze moeten toch iets om "innovatief" te zijn :rolleyes:.
 
  • Helpful
Reactions: AnalysiZ
AutoZine.nl is ook de weg kwijt
Die verklaren dat Volvo de eerste autofabrikant is die een sleutelloze toegang tot hun auto's gaan bieden. Hoe doen ze dat? Wel, met een app op de smartphone.
Ook schrijft AutoZine.nl dat Volvo de eerste autofabrikant ter wereld is die Spotify in hun auto's integreert.
Waar komt al die baarlijke nonsens vandaan? AutoZine heeft de Model S een keer getest er daar vrijwel niks van heel gelaten.
Ze vonden het meer een handgemaakte conceptcar dan een solide productieauto.
Ik ga die mannen niet meer corrigeren, ze willen het toch niet horen en reageren al helemaal niet.
De markt gaat ze op termijn de les wel leren.

Update 22-2-16 16.15 uur
Toch een poging om de mannen van AutoZine te corrigeren.

Beste Ivo,
Ik weet dat jullie het niet zo zien zitten met Tesla, maar dat zou jullie er toch niet van mogen weerhouden om correcte journalistiek te bedrijven.
Jullie schrijven dat Volvo de eerste fabrikant is die een sleutelloze toegang tot zijn auto’s gaat leveren. Welnu, Volvo is daar nog mee aan het testen. Tesla levert al langer dan een jaar die functionaliteit middels een app op de smartphone.
Ook schrijven jullie dat Volvo Spotify in zijn auto’s gaat aanbieden. Ook zou Volvo, volgens jullie dan, de eerste autofabrikant zijn die dit doet.
Nou Ivo, weer mis. De meer dan 120.000 Tesla rijders, ja zoveel zijn het er al, hebben al maanden Spotify geïntegreerd in hun Tesla.
Met vriendelijke groet,
Wim Schermer

AutoZine revancheert zich heel snel.

Binnen een uur nadat ik bovengenoemde mail schreef, reageerde hoofdredacteur Ivo Kroone met onderstaande mail.

Hallo Wim,
Dank voor de terechtwijzing! Ik heb beide nieuwsberichten inmiddels aangepast.
Overigens heb ik absoluut niets tegen Tesla!
-Ivo


De berichten zijn inderdaad aangepast. Heel sportief!
 
  • Like
Reactions: AnalysiZ
Nog een vuistregeltje erbij: het gemiddelde gasverbruik van 1600m3 per jaar per gezin. 1m3 gas komt bij toepassing voor verwarming overeen met ongeveer 8kWh elektriciteit. Dus bij dat jaarverbruik van 3360 komt nog even 12.800kWh tot een totaal van 16.160kWh per jaar.
Dat is ongeveer 1850W continue en bij 8 uren fietsen per slaaf per dag zijn dat al zo'n 55 slaven! Alleen voor het aardgas dus 43 slaven
Een mooie berekening om aan te tonen dat we snel van het aardgas af moeten en veel efficienter EN duurzamer moeten verwarmen, met een warmtepomp. Een warmtepomp met een goed jaarrendement is i.p.v. 1600m3 gas ongeveer 3000kWh nodig, daarvoor zijn dan 'slechts' 10 - 11 slaven nodig. Nog steeds veel te veel, maar wel 75% minder dan met aardgas!

Klopt. Wat vuistregels:
Continu verbruik van een menselijk lichaam (warmte e.d.) ~ 100W ~ energie v.e. kaars.
Een menselijk lichaam zelf verbruikt dus per dag 2400Wh = ongeveer de energie in een 1/4 liter olie of benzine. Per jaar: +/- 100 liter.
(wil je deze energie uit een verbrandingsmotor halen moet je dat gezien z'n (in)effeciency nog keer 5 doen :wink:)

Externe arbeid v.e. mens: 100W bij continue arbeid, 500W piek mogelijk.
Een gemiddeld nederlands gezin gebruikt zo'n 3360 kWh electriciteit per jaar, dat is bijna 400W continue.
We hebben dus per gezin alleen al voor de elektra elke dag constant 4 slaven voor ons werken, bijna 12 als je ze normale werkdagen van 8 uur wil geven :smile:. Bij een kale stroomprijs van zo'n 7 cent betalen we ze daarvoor zo'n 5.4 eurocent per persoon per dag :frown: (en een hoop belasting).
 
  • Informative
Reactions: AnalysiZ
Nog een vuistregeltje erbij: het gemiddelde gasverbruik van 1600m3 per jaar per gezin. 1m3 gas komt bij toepassing voor verwarming overeen met ongeveer 8kWh elektriciteit. Dus bij dat jaarverbruik van 3360 komt nog even 12.800kWh tot een totaal van 16.160kWh per jaar.
Dat is ongeveer 1850W continue en bij 8 uren fietsen per slaaf per dag zijn dat al zo'n 55 slaven! Alleen voor het aardgas dus 43 slaven
Een mooie berekening om aan te tonen dat we snel van het aardgas af moeten en veel efficienter EN duurzamer moeten verwarmen, met een warmtepomp. Een warmtepomp met een goed jaarrendement is i.p.v. 1600m3 gas ongeveer 3000kWh nodig, daarvoor zijn dan 'slechts' 10 - 11 slaven nodig. Nog steeds veel te veel, maar wel 75% minder dan met aardgas!

Met Klaas kan ik praten [emoji4]