Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud, aandachtspunten en bekende problemen Model-s classic

This site may earn commission on affiliate links.
Je hebt gelijk dat er drie terugroepacties waren. De bouten van de stuurbekrachtiging zijn vervangen, de passagiersairbag is vervangen en er is iets gedaan aan de laadpoort. Dit is gebeurd tijdens de enige onderhoudsbeurt die mijn S, vlak voor afloop van de garantie, heeft gekregen.
Ik hoefde er dus niet extra voor te komen en zie 't dan ook niet als een storing.
Per saldo rij ik nu precies 6 jaar in een Model S en heb, op de ene onderhoudsbeurt na, geen cent hoeven uitgeven aan reparaties.

Aah ok. Ik dacht dat je er wel voor moest terugkomen, maar goed. Maakt verder niet uit.

Tesla roept mij in april vorig jaar via een email op om de bouten in mijn stuurbekrachtiging te laten vervangen. Vooraf telefonisch gevraagd of dat gelijk met de beurt kan. 'Natuurlijk meneer, doen we'.
Nou... vergeet het maar, ik rij nog steeds met corroderende bouten in mijn stuurbekrachtiging rond'.

Ook noodzakelijke onderdelen voor een 40.000 beurt, waaronder ruitenwisserbladen, zijn al maanden niet op voorraad. Dan zou, in mijn beleving, zo'n beurt helemaal niet door mogen gaan. Helemaal droevig is 't als die beurt wel doorgaat de ruitenwisserbladen niet gemonteerd zijn en dat niemand je dat vertelt.
 
hoe luid moet het zoemen van de motor zijn vooraleer ze die onder garantie willen vervangen ?
Heb een 2013 S60 en die zoemt al van bij het begin, maar niet echt storend.
Ondertussen 120.000 km en buiten de 12V batterij nog niets vervangen, heb ik mazzel of komt het nog ?
 
Mijne hobbelt inderdaad ook flink bij lage snelheden, alsof er ovale wielen onder zitten. Mede daarom een set nieuwe velgen gekocht voor de winterbanden, maar daarmee doet hij het ook. Ik ben er zo aan gewend dat ik het nauwelijks nog merk, maar bijna iedereen die nog nooit in een Tesla heeft gezeten vraagt wat er aan de hand is met de auto..
 
pieptoon bij toevallig 120/125 km/h ? Dat heb ik nl. en dat maakt me knetter gek! Ik rijd vmax+3km/h dus ziet precies in die range van die piep of diverse trajecten.
Die herken ik helaas ook. Zolang de muziek aanstaat is er niks aan de hand maar zonder achtergrondgeluid is het fluisterpiepje gekmakend! Ik laat ze de komende maanden de Model 3 tsunami verwerken en (uiterlijk) einde Q1 2020 een diagnose laten stellen...

Edit: rangemode off (refererend aan post hierboven)
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Wellicht niet helemaal gerelateerd aan de Model S Classic maar wel relevant: rubbers / fuseekogels in de wielophanging. Het euvel is alleen te vervangen door de hele arm van de desbetreffende wielophanging te vervangen omdat de delen in elkaar geperst zijn. Bij mij wordt nu vervangen:
- Gebogen draagarm voor
- Onderste draagarm voor
- Stabilisatorstang

Als de rubbers van de onderste draagarmen van de voorwielen versleten zijn, ontstaat het probleem dat deze niet te vervangen is zonder de batterij en de powertrain te demonteren (!). Dit komt omdat de bout waarmee de draagarm gemonteerd is, te lang is om eruit gehaald te worden. Mijn advies: niet bij Tesla laten doen tenzij je graag geld in de plomp wil gooien. Die bout is namelijk ook door te slijpen door een specialist waardoor batterij + powertrain kan blijven zitten. Bij montage kan een nieuwe bout simpelweg van de andere kant gemonteerd worden.
 
Ondertussen 120.000 km en buiten de 12V batterij nog niets vervangen, heb ik mazzel of komt het nog ?

Je hebt juist mazzel als het binnenkort komt. Want dan krijg je nog onder garantie een nieuwe drive-train. Mijn S is nu in betere staat dan 100.000 km geleden, want voorzien van een versere batterij en nieuwe drive-train.
 
Ik heb op dit moment zelf het gebrom en gezoem met mijn P85+ het is inmiddels een hinderlijk geluid als je de radio een keer niet aan hebt.
Verder ook de click bij achteruit en vooruit selecteren + regenereren en weer op het KW pedaal... dat moeten de half shafts zijn.

Hopelijk krijg ik beiden vervangen onder garantie!
verder ben ik zeer tevreden over de techniek, daarbuiten echter vind ik de 1gen stoelen niet echt comfortabel met 1m95

Die 'click' bij last wisseling schijnt te maken te hebben met dat de drive shaft hub's gesmeerd moeten worden. Mijne heeft er ook last van maar dit ga ik binnenkort zelf verhelpen.

Zie dit topic:

Clunking sound is costing me a bundle to fix out of warranty
 
Dat had ik gelezen, maar kan me nauwelijks voorstellen dat het door ruimte op de splines kan komen. Dan zou het ook vrij snel erger moeten worden lijkt me. En als er al speling is vult vet ook niet heel veel op lijkt me, dat dempt dan hooguit het geluid. Zeker bij een auto die regenereert komt er zo vaak een klap op die splines als daar speling op zit..

--als het in NL ook maar rond de 100 euro zou kosten zoals in Amerika zou ik er zelf trouwens helemaal geen zin in hebben..- Maar hier gaan ze vast zeggen dat de assen vervangen moeten worden of iets dergelijks.
 
Had het nooit heel goed gelezen, maar lees ik het nu goed dat het vet niet óp de splines wordt gedaan? Maar dat de naafmoer wordt gelost, de aandrijfas een stuk naar binnen wordt gedrukt en er dan tussen de naaf en de as een laag vet wordt gedaan? Dat de klik dus geen speling op de splines is maar een speling over dwars?

Dan is het waarschijnlijk maar ene klein klusje als de naaf er niet voor los hoeft.
 
Ik vraag me af of ik de aandrijfas iets naar binnen kan drukken met de naafmoer los. Ik heb ooit wel eens zo'n duur blik molykote gehad, maar volgens mij heb ik hem niet meer staan. Zou gewoon goede kwaliteit keramische pasta niet voldoende zijn, dat heb ik wel op voorraad. Zie dat jij een honda tubetje gebruikt, als het bij Honda voor remmen wordt gebruikt zou keramisch vet ook moeten kunnen denk ik.
 
ik had ook dat klokkende geluid. Voornamelijk bij filerijden rond de 30 km/u (steeds afremmen en versnellen). Was een erg snelle fix, zie hieronder:


Ik zit ook nog steeds te kutten met die V10 en het niet detecteren van de TPMS sensoren. Ik vind dat echt belachelijk. Het is elke keer raak dat bij, voor classic, nutteloze updates van spelletjes en debiele JOE mode belangrijke functies kapot gaan (waaronder bluetooth bellen, TPMS werking, you name it).
 
Wat ik nog niet las: tweemaal navigatie niet beschikbaar. Model S85 AP1 2015 250k km. Beide keren zonder rekening opgelost door Tesla mobiele service. De kaarten zijn gewoon zichtbaar op het scherm, maar blijkbaar gebruikt de navigatie een aparte SD kaart met navigatiegegevens. Deze SD kaart is bij een update overschreven waardoor de kaartgegevens onbruikbaar werden.

De eerste keer is de SD kaart opnieuw geformateerd en herschreven, de tweede keer is de SD kaart vervangen. Ik zag bij Elektirisiert op youtube dat hij er ook last van had in zijn Model S AP1.