Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderzoekje: Wat had je anders gereden?

Van de zakelijke tesla rijders, wat hadden jullie waarschijnlijk anders gereden


  • Total voters
    119
This site may earn commission on affiliate links.
Als de etron er zou zijn, was het die, anders een a6 of 5 serie. Mijn vriendin vraagt regelmatig of ik nu nog steeds voor een tesla zou kiezen. Mijn antwoord is ja. Zij heeft zojuist wel een eigen vliegticket geboekt om naar wintersport te gaan.
 
Wat een populistisch gedrag van het CDA. Ik reed zelf voorheen in een A6. Netto betekende de overgang naar een Model S in 2015 een reductie in belasting (netto bijtelling) van zo'n 200€ per maand. Die 2400€ per jaar is slechts een paar procent van de overige belasting die ik nog steeds betaal en waarmee waarschijnlijk de bijstandsuitkering van een deel van de schreeuwers op Twitter betaald wordt.
 
Ik maak denk ik een foto van mezelf en mijn Tesla en laat er een taart van maken. Tekstje er op “Bedankt voor de Tesla”. Die laat ik dan bezorgen bij Pieter :) Ik vraag dan ook meteen even aan hem of hij de hypotheekrente ook even afschaft, want dat levert die rijke stinkerds met grote elite villa’s nog veel meer op per jaar. En misschien wordt het tijd om autobelastingen wat minder uit te knijpen. Half Nederland rijdt in een auto die grotendeels doormfiscale regelingen is betaald. Vrijwel niemand heeft milieu in gedachten, maar slechts prijs (zie ook de alternatieven in dit topic).

Ik reed hiervoor een Audi A4 TDI (2011, sjoemeldiesel). Heerlijke wagen en had ik gehouden als de fiscale voordelen van de Tesla er niet waren geweest. Ik snap deze ophef niet. De regeling wordt toch aangepast? Wel eens dat het een belachelijke regeling was. Voorheen helemaal debiel met 0% en VAMIL en KIA er nog bij.
 
Ik zou zeker geen auto van deze aanschafprijs hebben gekozen. Ik heb zakelijk hiervoor hybride gereden, eerst Lexus en later Mitsubishi. Prive is er nog een oude Saab die niet zo heel zuinig is maar wel mooi en cabrio. De ophef over Mitsubishi begrijp ik volledig, het voelde voor mij echt niet goed om toch zoveel uit te stoten en een lagere bijtelling te hebben. Die ophef over tesla begrijp ik niet. Deze auto kost in aanschaf meer dan 2x zoveel dan wat ik over zou hebben voor een andere auto. Daarover is btw afgedragen, een deel van de aanschafprijs is volgens mij gebruikt om de model 3 te ontwikkelen en daarmee heb ik voor mijn gevoel een bijdrage geleverd aan de transitie naar elektrische auto’s . Dat lijkt me een goede ontwikkeling. Als er bij aanschaf alternatieven waren geweest met voldoende ruimte, range en een aanschafprijs van rond de 50k dan zou ik daar voor hebben gekozen. Dan was ik ik heel wat goedkoper uit geweest.
 
Een ander geluid (in het FD nog wel!) Cookiewall | Het Financieele Dagblad

Over de kosten van tesla's voor de staat:
Als je naar 'de bijtellers' in de de poll kijkt en steeds het gemiddelde neemt van een range dan kom je op de volgende 'subsidie':
Gemiddelde waarde van alternatieve auto is: €58k -> €12960.87 bijtelling * 0.49% = €6350.83 brutto bijtelling per jaar. Een Tesla van €105k heeft een netto bijtelling van €2058 per jaar (@4%). Verschil is €4292.83 bijtelling per jaar ofwel +/- €21k per Tesla over 5 jaar. Dan ga ik voor iedereen uit van het hoogste belastingtarief (waar sommige handige dga's en misschien medewerkers niet onder vallen).
21k ligt vrij ver van de 70k (inc. mrb en investeringsaftrek die Omzigt aangeeft. Met 25k per jaar gemiddeld kom je dan op 17ct, ver van de 70ct zoals genoemd.

Dan is er dus nog niet meegenomen:
  • Lager IKB tarief van een deel van de tesla rijders
  • Ondernemers die de auto anders alleen zakelijk hadden gereden
  • Effect privé rijders: Mensen die een veel goedkopere privé auto hadden gereden.
Ik heb niet verder gerekend, maar mijn gevoel zegt dat met dit alles een Tesla model X, S de staat ongeveer 20-25k kost.
 
Over de kosten van tesla's voor de staat:
......
Ik heb niet verder gerekend, maar mijn gevoel zegt dat met dit alles een Tesla model X, S de staat ongeveer 20-25k kost.

Goed dat je de berekening corrigeert, maar ik ben het niet eens met je woordkeuze.
Geeft aan hoe fout we al aan het denken zijn op veel plaatsen:
Het kost de staat niets. De staat hengelt minder belasting binnen. Dat is toch ècht wat anders!
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Naar aanleiding van de tweet van Pieter Omzigt dat een Tesla 70k subsidie "kost" vroeg ik me af hoe veel dit nou werkelijk is. Om dit op het gebied van de bijtelling te berekenen is het belangrijk wat jullie keuze anders was geweest. Mijn aanname is dat de meeste mensen bij lange na geen auto van dezelfde prijs hadden gekocht, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Voor mijzelf: ik overweeg een Model S 75d en rij nu alleen zakelijk een 2e hans auto. Heb prive ook een auto met een veel lagere waarde. Ik zou ook niet snel een nieuwe ICE auto overwegen met de aanschafprijs van de S. Als ik het al zou willen, dan zou ik gok ik een jong gebruikte kopen en deze vrij snel met een mooie afschrijving naar prive trekken. 5 jaar 22% over 100k+ betalen doet vrijwel niemand.
Gebruikte Audi Q7 of Maserati Ghibli, 0,19/km. hebben niets met milieu te maken. Blij dat het een Tesla geworden is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik reed een BMW 320d en dat zou wellicht een 320i of een 420i GC geworden zijn (60-65K€)
Het jaar jaarlijkse kosten plaatje (alles inbegrepen) voor een nieuwe BMW zou ca. 16-17k€ zijn als ik er 5 jaar in zou rijden.
De Tesla met MIA subsidie en gegarandeerde inruil kost all in 11-12k€ per jaar als ik er 5 jaar in blijf rijden en toen was de keuze snel gemaakt.
 
Een aantal jaren geleden reed ik meest dieselauto's. Zo heb ik jaren privé een Seat Alhambra gehad. Echter het bijhouden van de kilometers zakelijk/privé was ik zat en heb zakelijk de Outlander PHEV aangeschaft. Ook heb ik toen Tesla overwogen, maar dat was, voor mijn toen startende onderneming net een brug te ver. Uiteraard heeft de bijtelling een grote rol gespeeld bij de keuze van de Auto.
Het plan was eigenlijk de Outlander na 5 jaar privé (liefst voor een prikkie) over te nemen. Echter een Tesla lonkte nog altijd. Dus in september dit jaar een X 100D aangeschaft en de Outlander ingeruild. En ik moet zeggen Tesla heeft mij op de meeste punten overtuigd.

Nu kan ik de ophef over een Hybride wel begrijpen. Ik ken verschillende mensen waarvan de Hybride nog amper of geen laadpaal heeft gezien. Dus wel gebruikmaken van de gunstige regelingen, maar nooit elektrisch rijden. Laden kost te veel tijd en moeite en als de tank vol is met benzine, rijdt de auto toch ook. Een Outlander lust, zeker op de snelweg, een behoorlijke slok. Kortom op Hybride valt e.e.a. af te dingen
Anders ligt dat met een volledig elektrische auto, daarmee kun je alleen maar elektrisch rijden. Dat hierop gunstige fiscale regelingen van toepassing zijn (geen subsidies, want je krijgt immers niets, alleen mag je wat minder betalen) vind ik wel terecht. Je wil als regering immers Co2 en fijnstof terugdringen en zonder stimulering gaan maar weinigen over op de duurdere EV.
Dus de politiek (lees Pieter Omzigt) moet niet zo dramatisch doen. Wil je iets bereiken (meer EV) dan moet er wat voor over hebben.
Daarbij, over een jaar of 5-10 als er alleen maar EV wordt gereden, kan de regering de melkkoe weer volledig uitmelken. Dan krijgen we het kwartje van Kok wel weer op de Kilowatt.
 
Een ander geluid (in het FD nog wel!) Cookiewall | Het Financieele Dagblad

Over de kosten van tesla's voor de staat:
Als je naar 'de bijtellers' in de de poll kijkt en steeds het gemiddelde neemt van een range dan kom je op de volgende 'subsidie':
Gemiddelde waarde van alternatieve auto is: €58k -> €12960.87 bijtelling * 0.49% = €6350.83 brutto bijtelling per jaar. Een Tesla van €105k heeft een netto bijtelling van €2058 per jaar (@4%). Verschil is €4292.83 bijtelling per jaar ofwel +/- €21k per Tesla over 5 jaar. Dan ga ik voor iedereen uit van het hoogste belastingtarief (waar sommige handige dga's en misschien medewerkers niet onder vallen).
21k ligt vrij ver van de 70k (inc. mrb en investeringsaftrek die Omzigt aangeeft. Met 25k per jaar gemiddeld kom je dan op 17ct, ver van de 70ct zoals genoemd.

Dan is er dus nog niet meegenomen:
  • Lager IKB tarief van een deel van de tesla rijders
  • Ondernemers die de auto anders alleen zakelijk hadden gereden
  • Effect privé rijders: Mensen die een veel goedkopere privé auto hadden gereden.
Ik heb niet verder gerekend, maar mijn gevoel zegt dat met dit alles een Tesla model X, S de staat ongeveer 20-25k kost.
'Tesla kost 70.000 euro subsidie' – Klopt dit wel?
Gaat uit van cataloguswaarde van ruim 120k. Is niet irreëel.
 
Last edited: