Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op reis naar Noorwegen met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Dank voor je uitgebreide info! Vooral de file rond Hamburg deed mij besluiten om maar een uurtje extra reistijd in te boeken:) Vraagje over www.fjellinjen.no en www.epcplc.com... Wat is het verschil tussen deze? Aanmelden bij 1 van beide is al goed genoeg toch?

Thanks!
Hoe het ook al weer zat met de sites en registratie weet ik niet meer. Weet wel dat het een behoorlijk gedoe was en dat niet alle pagina's in het Engels waren. Ben uiteindelijk ook gaan e-mailen en werd keurig geholpen aan een tol-vrijstelling.
Misschien dat die epcplc wel dubbelop was.

Uurtje extra was voor ons te kort. Wij hebben toen wel 2-3 uur verloren bij Hamburg. De check-in voor de ferry boot sluit ook 30-45 min te voren.

Zoals eerder gezegd is het tempo in Noorwegen echt veel lager. De 800-1000 km/dag asfalt wegblazen zoals we gewend zijn is echt niet haalbaar. Meer realistisch is 300-400 km/dag.
 
Hoe het ook al weer zat met de sites en registratie weet ik niet meer. Weet wel dat het een behoorlijk gedoe was en dat niet alle pagina's in het Engels waren. Ben uiteindelijk ook gaan e-mailen en werd keurig geholpen aan een tol-vrijstelling.
Misschien dat die epcplc wel dubbelop was.

Uurtje extra was voor ons te kort. Wij hebben toen wel 2-3 uur verloren bij Hamburg. De check-in voor de ferry boot sluit ook 30-45 min te voren.

Zoals eerder gezegd is het tempo in Noorwegen echt veel lager. De 800-1000 km/dag asfalt wegblazen zoals we gewend zijn is echt niet haalbaar. Meer realistisch is 300-400 km/dag.
In Noorwegen is een dagafstand van rond 250 km echt het maximum, mits je onderweg nog wat wil zien. In 2015 kwamen wij bij een dagafstand van 400 km 's nachts om 02.00 uur in het hotel aan. Vertrektijd 's morgens 10.00 uur. Nou is rijden in Noorwegen heerlijk, maar bij nacht urenlang over smalle kronkelweggetjes rijden is geen echt plezier.
 
Dank voor je uitgebreide info! Vooral de file rond Hamburg deed mij besluiten om maar een uurtje extra reistijd in te boeken:) Vraagje over www.fjellinjen.no en www.epcplc.com... Wat is het verschil tussen deze? Aanmelden bij 1 van beide is al goed genoeg toch?

Thanks!

Registratie bij Fjellinjen is noodzakelijk om een contract af te sluiten en een tag te krijgen. Echter om in aanmerking te komen voor het speciale tarief voor elektrische auto's is registratie bij EPC noodzakelijk.
Ik moest eerst registreren bij EPC en kon daarna via deze link ook een agreement aangaan bij Fjellinjen: Electic and hydrogen cars
 
Registratie bij Fjellinjen is noodzakelijk om een contract af te sluiten en een tag te krijgen. Echter om in aanmerking te komen voor het speciale tarief voor elektrische auto's is registratie bij EPC noodzakelijk.
Ik moest eerst registreren bij EPC en kon daarna via deze link ook een agreement aangaan bij Fjellinjen: Electic and hydrogen cars
Hoe het ook al weer zat met de sites en registratie weet ik niet meer. Weet wel dat het een behoorlijk gedoe was en dat niet alle pagina's in het Engels waren. Ben uiteindelijk ook gaan e-mailen en werd keurig geholpen aan een tol-vrijstelling.
Misschien dat die epcplc wel dubbelop was.

Uurtje extra was voor ons te kort. Wij hebben toen wel 2-3 uur verloren bij Hamburg. De check-in voor de ferry boot sluit ook 30-45 min te voren.

Zoals eerder gezegd is het tempo in Noorwegen echt veel lager. De 800-1000 km/dag asfalt wegblazen zoals we gewend zijn is echt niet haalbaar. Meer realistisch is 300-400 km/dag.

@Pudding Klopt, ik had mij aangemeld bij Fjellinjen en kreeg al snel daarna van de alleraardigste 'Fritak' een lieve mail dat ik mij ook nog even bij EPC moest aanmelden. Kortom, @Peters25 had helemaal gelijk. Je hebt ze beiden nodig. Overigens is er in de tussentijd wel het een en ander veranderd, inmiddels is bv de EPC-site zelfs in het Nederlands!

Enniewee, dank voor het meedenken! Nu nog een extra laadmogelijkheid (bovenop de SUC's). Ik overweeg om een mobiele Fivari aan te schaffen.
 
@Pudding Klopt, ik had mij aangemeld bij Fjellinjen en kreeg al snel daarna van de alleraardigste 'Fritak' een lieve mail dat ik mij ook nog even bij EPC moest aanmelden. Kortom, @Peters25 had helemaal gelijk. Je hebt ze beiden nodig. Overigens is er in de tussentijd wel het een en ander veranderd, inmiddels is bv de EPC-site zelfs in het Nederlands!

Enniewee, dank voor het meedenken! Nu nog een extra laadmogelijkheid (bovenop de SUC's). Ik overweeg om een mobiele Fivari aan te schaffen.

Bij mij bood de Noorse Tesla club op Facebook binnen 5 min hulp, als het gaat om een Noorse UMC. Maar een Fivari is natuurlijk altijd handig om te hebben.
 
@Pudding Klopt, ik had mij aangemeld bij Fjellinjen en kreeg al snel daarna van de alleraardigste 'Fritak' een lieve mail dat ik mij ook nog even bij EPC moest aanmelden. Kortom, @Peters25 had helemaal gelijk. Je hebt ze beiden nodig. Overigens is er in de tussentijd wel het een en ander veranderd, inmiddels is bv de EPC-site zelfs in het Nederlands!

Enniewee, dank voor het meedenken! Nu nog een extra laadmogelijkheid (bovenop de SUC's). Ik overweeg om een mobiele Fivari aan te schaffen.

Ik heb net een mobile fivari aangeschaft uiterst plezierig zaken gedaan met Filip!
Kreeg binnen een uurtje al een track & trace nummer !
 
De Fivari heeft mij al een paar keer geholpen. Voordeel vindt ik ook dat je met je Blauwe type 2 nog even kan verlengen vanaf de Fivari lader. Kwam ergens waar ik net niet genoeg had aan 10 M en met die extra 7 M geen probleem. Wel dan de Fivari zonder vaste kabel nemen.
 
Fjellinjen is een tolprovider. Daar zijn er enkele tientallen van in Noorwegen en ieder beheert een of meerdere stukken snelweg in Noorwegen. Via registratie op de autopass website kan je daar een tolprovider kiezen waar je je bij wilt aansluiten. Het maakt niet zo uit welke Je kunt bij elke tolprovider een tag aanvragen en daarmee kun je door heel Noorwegen rijden en zelfs ook van de tag gebruik maken in Zweden en Denemarken bij bijvoorbeeld bruggen.

Dan EPCplc. Dit is in principe een soort van factureringsbedrijf die voor grote bedrijven of overheden een stukje facturering uit handen nemen. Nooren hebben uiteraard meestal wel een tag in de auto, verder hebben ze een Noors kenteken op de auto ( Duh ;) ) dus wanneer ze geen tag hebben en ze passeren een poortje waar de kentekens fotograferen dan kunnen ze zelf wel snel zo'n Noorse eigenaar een rekening sturen. Met auto's uit het buitenland is dat een stukje lastiger.
Dus wat ze doen is alle kentekens van buitenlandse auto's tesamen met de exacte tol passeer gegevens naar EPCplc sturen en die sturen jou weer een rekening die je even af moet tikken. Voordat ze je een rekening sturen zullen ze eerst je kenteken gaan opzoeken in hun eigen systeem en als deze vooraf daar geregistreerd is met een "exempt" op basis van electrical engine, dan sturen ze je de rekening niet meer

Het zal niet exact zo werken, maar ik heb een vermoeden dat dit ongeveer zo gaat ;)
 
  • Informative
Reactions: Jelger
Had je zowel voor als achterkant van het kentekenbewijs opgestuurd?

Ik besef me nu dat ik 3 bewijs stukken had ingevoerd. Voor en achterkant van kentekenkaart maar ook nog een foto van onze model S met duidelijk de kentekenplaat zichtbaar. Misschien is onze registratie geaccepteerd op basis van die laatste foto. Probeer dat eens, je kan via dezelfde link gewoon een nieuw "bewijs" opvoeren
 
Wederom “rejected”. Geprobeerd te bellen, maar na 2 minuten k**muziek wordt de verbinding verbroken omdat het te druk is. Contactformulier kan ik niet invullen omdat ik geen reference number heb. Inmiddels een redelijk pissige mail als antwoord op mijn rejection mail geschreven. Ik snap hier helemaal niets van.
 
Mijn verzoek bij EPC voor registratie is nu voor de vijfde keer afgewezen. Ik heb voor- en achterkant van mijn kentekenbewijs aangeleverd, foto van mijn nummerplaat en een foto van mijn VIN op mijn auto. Heeft allemaal tot nu to niet geholpen. Iemand nog een idee of ervaring?
 
Mijn verzoek bij EPC voor registratie is nu voor de vijfde keer afgewezen. Ik heb voor- en achterkant van mijn kentekenbewijs aangeleverd, foto van mijn nummerplaat en een foto van mijn VIN op mijn auto. Heeft allemaal tot nu to niet geholpen. Iemand nog een idee of ervaring?
Ik zit toevallig net hetzelfde te doen, 5 minuten geleden voor een tweede keer aangemeld. Ik wacht nog even af, en anders via mail om opheldering gaan vragen?
 
Ik heb zojuist geprobeerd om in te loggen. Met het goede wachtwoord en email adres meldt AutoPass dat er GEEN account actief is.
Ik schat in dat we na 2,5 inactiviteit uitgeschreven zijn.

Ik heb vorig najaar nog contact gehad om de nummerplaat te laten aanpassen.
Daar heb ik positieve reactie op gekregen.

(Ter info : ik heb nog steeds mijn classic hoor. Maar anders dan in Nederland hoort dé nummerplaat niet bij een auto, maar bij een persoon. Zo heeft @Xfrank zijn originele nummerplaat wel kunnen overdragen van American Beauty naar Red Sonja.
Maar heb ik wel een nieuwe nummerplaat toen ik wagen prive overkocht. Jammer.)


Ik ben bij Harstad door 3 tolpoorten gereden, en zag geen groen licht.
Het lijkt erop dat mijn tag niet gelezen werd. Ik heb dit per mail gemeld, en wacht nu op reactie.