Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op reis naar Noorwegen met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Nou moe, keurig een bestand (jpg) gemaakt met voor èn achterzijde van kentekenkaart erop - afgewezen door EPCplc :mad:
Terwijl ik hier begrijp dat eigenlijk voorzijde voldoende moet zijn?
Hoe hebben jullie je kenteken ingevuld? Met of zonder streepjes? Bij AutoPASS kon het alleen zonder - neem aan dat de registraties overeen moeten komen?
Ik ben vorig jaar ook heel lang bezig geweest. Wel 5 keer een aanvraag ingediend. Het zat hem in het uploaden. Als ik mij goed herinner kun je maar een document uploaden. Als je twee upload onthoud hij alleen de eerste of tweede (ik dacht de tweede). Je moet dus zorgen dat je één keer het juiste document upload.
 
Ik ben vorig jaar ook heel lang bezig geweest. Wel 5 keer een aanvraag ingediend. Het zat hem in het uploaden. Als ik mij goed herinner kun je maar een document uploaden. Als je twee upload onthoud hij alleen de eerste of tweede (ik dacht de tweede). Je moet dus zorgen dat je één keer het juiste document upload.
Ja, dat had ik gelezen. Heb daarom 1 document gemaakt (jpg) met zowel voor als achterzijde van het kentekenbewijs. Heb het nogmaals als pdf geupload en foto van auto. Daarna was het wel goed.

Moet ik verder nog iets doen om mijn AutoPASS account te koppelen of is het goed zo?
 
Rijden nu door Noorwegen. Wat laden betreft, met een account bij bovenstaande providers -als aanvulling op de SuC’s- kom je in Midden- en Zuid-Noorwegen helemaal rond. Uiteraard voor de S en X wel een CHAdeMO-adaptor mee.
Rijden nu ook al twee weken door Zuid-Noorwegen en hebben voldoende aan de Superchargers en laden bij de huisjes die we gehuurd hebben. Daarvoor wel een Fivari lader geleend van een forumlid omdat de standaard UMC van de S en X niet overweg kan met het neuterloze netwerk in Noorwegen. (De UMC van de drie is enkelfase dus dat gaat wel).
Op dit moment zijn we in wintersportplaats Voss, met een supercharger onderaan de berg op 2,5 km van ons huis. Hoe luxe wil je het hebben?
I.h.a. Valt het aantal destination chargers (Tesla of anders) mij wat tegen. Zo hebben maar heel weinig bungalowparken of campings echte laadmogelijkheden, maar tot nu toe doet niemand moeilijk over laden uit het normale stopkontakt. Wel zie je bij heel veel benzinestations, stations enz snelladers van Grunkontakt en andere maatschappijen. Lastig is dan weer dat de uitleg alleen in het Noors is. Maar goed ik kom zonder die stations ook rond.
In de steden is het aantal Teslas enorm met al een redelijk aandeel drietjes, maar op het platteland (dat verre van plat is) lijkt het meer op Nederland (Randstad).
 
  • Informative
Reactions: Karim DB
Rijden nu ook al twee weken door Zuid-Noorwegen en hebben voldoende aan de Superchargers en laden bij de huisjes die we gehuurd hebben. Daarvoor wel een Fivari lader geleend van een forumlid omdat de standaard UMC van de S en X niet overweg kan met het neuterloze netwerk in Noorwegen. (De UMC van de drie is enkelfase dus dat gaat wel).
.
Helemaal eens. Ik kom met enige regelmaat in Norge (broer woont er sinds een jaar) en ik doe alles met de SUC's en met de Fivari (in de huisjes).
 
Het verschil tussen huisjes, bungalowparken enerzijds (Fivari) en hotels (destination chargers).
Veel van onze hotels hadden gratis destination chargers (type 2 met 1x 10 à 16 A), die we echter niet nodig hadden omdat de SuC’s er zijn. Daarmee hebben we 95% gedekt.
De gratis Fortum en Grønn accounts (RFID en app) geven extra rust. We hebben twee keer voor de zekerheid daar wat bijgeladen. En gelukkg maar, want we kwamen in het parcours van de Ronde van Noorwegen terecht en moesten 50 km omrijden. Dat je dan ff een 50 kW-tje erbij kunt doen, voelt goed.
 
Nog even samenvattend zou je de volgende acties kunnen ondernemen voor het reizen met een Tesla in Noorwegen:
1. Aanvraag van een laadpas voor publieke laadpalen bij bijvoorbeeld Gronncontact. Gaat eenvoudig online en krijg je vlot toegestuurd.(Welcome to Grønn Kontakt)
2. Aanvraag van een Autopass via de site www.autopass.no voor het rijden op de tolwegen
3. Contract afsluiten met een willekeurige wegbeheerder in Noorwegen (je kunt op de site van Autopass eentje uitkiezen). Ik heb goede ervaring met Agder Bomdrift AS
4. Na het afsluiten van het contract met de wegbeheerder en de aanmelding daarvan bij Autopass kun je de vrijstelling voor de Tesla aanvragen op de site van Euro Parking Collection plc waarbij je een foto van de voor- en achterzijde van je kentekenbewijs moet uploaden
5. Regel eventueel een Noorse UMC omdat de standaard 220v stekker niet werkt.

Vervolgens rij je tolvrij en zonder voor de Ferry's te betalen (beide met enkele uitzonderingen) en voor de meesten van ons met gratis superchargen door heel Noorwegen! Toch bijna te mooi om waar te zijn?

Hoi,
Dit jaar voor het eerste naar Noorwegen (en dan nog met een Tesla). Alvast bedankt voor bovenstaand overzicht.

Ik weet niet of dit nog steeds up-to-date is?

Bij elk van je stappen heb ik een vraag:
1) Ik heb een account aangemaakt bij Grønn Kontakt. Het opsturen van een RFID kaart leek optioneel, gezien je met je mobiel kan betalen. Werkt dit in de praktijk ook zo? Of is een aparte RFID kaart (50 NOK) toch de betere optie?
2) Ik begrijp de site van Autopass niet helemaal. Klopt het dat ze je doorverwijzen naar een Toll Company om een autopass aan te vragen? Dus die tweede stap is overbodig?
3) "Agder Bomdrift AS" lijkt niet meer te bestaan (of toch niet op deze pagina). Zijn er andere aanraders? Maakt het veel uit in prijs?
4) Ik las op de site van Autopass dat er geen vrijstelling meer is voor elektrische wagens. Dus is registratie bij Euro Parking Collection nog nodig? Heeft dit andere voordelen?
5) Ik vermoed dat deze niet van toepassing is op eigenaars van een M3 (andere UMC).
 
Hoi,
Dit jaar voor het eerste naar Noorwegen (en dan nog met een Tesla). Alvast bedankt voor bovenstaand overzicht.

Ik weet niet of dit nog steeds up-to-date is?

Bij elk van je stappen heb ik een vraag:
1) Ik heb een account aangemaakt bij Grønn Kontakt. Het opsturen van een RFID kaart leek optioneel, gezien je met je mobiel kan betalen. Werkt dit in de praktijk ook zo? Of is een aparte RFID kaart (50 NOK) toch de betere optie?
2) Ik begrijp de site van Autopass niet helemaal. Klopt het dat ze je doorverwijzen naar een Toll Company om een autopass aan te vragen? Dus die tweede stap is overbodig?
3) "Agder Bomdrift AS" lijkt niet meer te bestaan (of toch niet op deze pagina). Zijn er andere aanraders? Maakt het veel uit in prijs?
4) Ik las op de site van Autopass dat er geen vrijstelling meer is voor elektrische wagens. Dus is registratie bij Euro Parking Collection nog nodig? Heeft dit andere voordelen?
5) Ik vermoed dat deze niet van toepassing is op eigenaars van een M3 (andere UMC).

Zojuist terug van drie weken Noorwegen. Vanuit die ervaring mijn antwoorden (ben dus geen expert)
2) Autopass is alleen een verwijs site, Je moet een transponder (als je dat wilt, zie hieronder) aanvragen bij een van de tol bedrijven.
3) Ik heb een transponder aangevraagd bij Fjellinjen. Kost NOK 200,—
4) De registratie bij Euro Parking Collection (een organisatie in Engeland, leve de Europese aanbestedingen) is juist cruciaal als je nog wat korting wilt krijgen. Daar meldt je de auto aan en separaat meldt je dat het een elektrische auto is. Dat laatste doe je inderdaad door het sturen van voor en achterkant van de kentekenkaart in 1 document!!! Want uploaden van 2 documenten gaat mis.
5) een Model 3 UMC is een enkel fase lader en kan inderdaad gewoon gebruikt worden in Noorwegen.

Wat ik begrijp van die tolwegen: Je hebt nog wel 50% korting met een elektrische auto, maar alleen als je een transponder hebt. Maar daar moet je wel een heleboel voor doen en je hebt alleen wat tolwegen rond Oslo, Trondheim (en Bergen?). Dus tijdens een vakantie gaat het misschien om vijf tientjes tol en daar de helft van aan korting. Tenzij je veel in de buurt van de steden rijdt natuurlijk. Maar voor die paar tientjes moet wel veel doen en een transponder aanschaffen van een paar tientjes. Die kan je later weer terugsturen, maar dat kost weer porto.
Als je helemaal niets doet, wordt overal je kenteken gescand en krijg je vanzelf van die club in Londen een rekening toegestuurd, maar dan zonder korting.
O ja, die transponder doet niets voor de ferries. Op de paar ponten die wij gebruikt hebben stond gewoon een controleur waar je moest afrekenen. Wel steeds vragen of hij korting geeft, want ze "vergeten” allemaal de korting te berekenen.

Mooi land, maar dat klimaat he.
 
Ik zit nu ook in Noorwegen en gelukkig heb ik een JuiceBooster 2 bij me van een mede forumlid. Mijn eigen UMC wel meegenomen, maar die doet het inderdaad nergens. Zonder JuiceBooster had ik echt een probleem gehad. Voor doorreis is de SuC prima, maar als je rond je huisje blijft, dan is een SuC op 50km afstand soms zomaar 1.5 uur rijden (enkele reis). Zorg dus dat je kunt laden bij je huisje. Met de JB2 gaat dat meestal prima. Die kan ook zonder randaarde laden en dat was erg fijn, omdat ik in een huisje zat waar ze geen randaarde hadden. Voor de zekerheid vermogen teruggeschroeft en zonder problemen met 2kW geladen. Na 13 uur laden toch weer bijna 30kWh erbij. Zorg ook voor een 25m verlengkabel (2.5mm aders), omdat je soms niet pal naast je huisje kunt parkeren.

Ik heb ook kaarten bij me van Fortum en Gronkontakt, maar als Model S/X rijder heb je daar niet veel aan zonder ChadeMo adapter. Heb ook een AutoPass transponder, maar heb nog maar één tunnel gehad waar AutoPass bij stond. Wellicht als je veel snelwegen meepakt dat het wel uit kan. Ik zou er anders niet de moeite voor nemen. Wel lekker dat de auto op de veerbootjes (in Noorwegen zelf) voor half geld mee mag (ook zonder AutoPass).

Ik denk dat je het beste op pad gaat met een JuiceBooster 2, 25m verlengkabel en een Chademo of CCS2 adapter (zorg dan ook voor Fortum en Gronkontakt). Dan kun je overal terecht. Heb je geen Chademo/CCS2 adapter, dan hebben die pasjes maar weinig zin. Om eerlijk te zijn vind ik het wel een gedoe om met de Tesla op vakantie te gaan. In diesel met 750km+ range en een tankstation op elke 20km is toch praktischer.

Bij ons volgende adres staat een 22kW Type 2 DC laadstation, maar geen idee of ik daar mijn Tesla kan laden. Anders wordt het weer een stopcontact en de dagroutes plannen langs een SuC...
 
  • Informative
Reactions: Karim DB
Ik zit nu ook in Noorwegen en gelukkig heb ik een JuiceBooster 2 bij me van een mede forumlid. Mijn eigen UMC wel meegenomen, maar die doet het inderdaad nergens. Zonder JuiceBooster had ik echt een probleem gehad. Voor doorreis is de SuC prima, maar als je rond je huisje blijft, dan is een SuC op 50km afstand soms zomaar 1.5 uur rijden (enkele reis). Zorg dus dat je kunt laden bij je huisje. Met de JB2 gaat dat meestal prima. Die kan ook zonder randaarde laden en dat was erg fijn, omdat ik in een huisje zat waar ze geen randaarde hadden. Voor de zekerheid vermogen teruggeschroeft en zonder problemen met 2kW geladen. Na 13 uur laden toch weer bijna 30kWh erbij. Zorg ook voor een 25m verlengkabel (2.5mm aders), omdat je soms niet pal naast je huisje kunt parkeren.

Ik heb ook kaarten bij me van Fortum en Gronkontakt, maar als Model S/X rijder heb je daar niet veel aan zonder ChadeMo adapter. Heb ook een AutoPass transponder, maar heb nog maar één tunnel gehad waar AutoPass bij stond. Wellicht als je veel snelwegen meepakt dat het wel uit kan. Ik zou er anders niet de moeite voor nemen. Wel lekker dat de auto op de veerbootjes (in Noorwegen zelf) voor half geld mee mag (ook zonder AutoPass).

Ik denk dat je het beste op pad gaat met een JuiceBooster 2, 25m verlengkabel en een Chademo of CCS2 adapter (zorg dan ook voor Fortum en Gronkontakt). Dan kun je overal terecht. Heb je geen Chademo/CCS2 adapter, dan hebben die pasjes maar weinig zin. Om eerlijk te zijn vind ik het wel een gedoe om met de Tesla op vakantie te gaan. In diesel met 750km+ range en een tankstation op elke 20km is toch praktischer.

Bij ons volgende adres staat een 22kW Type 2 DC laadstation, maar geen idee of ik daar mijn Tesla kan laden. Anders wordt het weer een stopcontact en de dagroutes plannen langs een SuC...
thx for sharing, met de boot naar Oslo? vanuit Kiel?
 
Ik zit nu ook in Noorwegen en gelukkig heb ik een JuiceBooster 2 bij me van een mede forumlid. Mijn eigen UMC wel meegenomen, maar die doet het inderdaad nergens. Zonder JuiceBooster had ik echt een probleem gehad. Voor doorreis is de SuC prima, maar als je rond je huisje blijft, dan is een SuC op 50km afstand soms zomaar 1.5 uur rijden (enkele reis). Zorg dus dat je kunt laden bij je huisje. Met de JB2 gaat dat meestal prima. Die kan ook zonder randaarde laden en dat was erg fijn, omdat ik in een huisje zat waar ze geen randaarde hadden. Voor de zekerheid vermogen teruggeschroeft en zonder problemen met 2kW geladen. Na 13 uur laden toch weer bijna 30kWh erbij. Zorg ook voor een 25m verlengkabel (2.5mm aders), omdat je soms niet pal naast je huisje kunt parkeren.

Ik heb ook kaarten bij me van Fortum en Gronkontakt, maar als Model S/X rijder heb je daar niet veel aan zonder ChadeMo adapter. Heb ook een AutoPass transponder, maar heb nog maar één tunnel gehad waar AutoPass bij stond. Wellicht als je veel snelwegen meepakt dat het wel uit kan. Ik zou er anders niet de moeite voor nemen. Wel lekker dat de auto op de veerbootjes (in Noorwegen zelf) voor half geld mee mag (ook zonder AutoPass).

Ik denk dat je het beste op pad gaat met een JuiceBooster 2, 25m verlengkabel en een Chademo of CCS2 adapter (zorg dan ook voor Fortum en Gronkontakt). Dan kun je overal terecht. Heb je geen Chademo/CCS2 adapter, dan hebben die pasjes maar weinig zin. Om eerlijk te zijn vind ik het wel een gedoe om met de Tesla op vakantie te gaan. In diesel met 750km+ range en een tankstation op elke 20km is toch praktischer.

Bij ons volgende adres staat een 22kW Type 2 DC laadstation, maar geen idee of ik daar mijn Tesla kan laden. Anders wordt het weer een stopcontact en de dagroutes plannen langs een SuC...
Ik kom met regelmaat in Norge (broer woont er) en heb altijd de Fivari bij me. Een lader voor bij de huisjes heb je echt wel nodig, anders beperk je jezelf wel erg. Grappig dat je het reizen met de Tesla als gedoe ervaart, wij ervaren het juist tegenovergesteld. (wel met 2 kids op stap, die vinden het heerlijk dat ze er om de paar uur even uit mogen)... Vroeger pakten we eigenlijk standaard het vliegtuig. Nu al een paar jaar met de Tesla op pad.
 
  • Like
Reactions: Karim DB
Hoi,
Dit jaar voor het eerste naar Noorwegen (en dan nog met een Tesla). Alvast bedankt voor bovenstaand overzicht.

Ik weet niet of dit nog steeds up-to-date is?

Bij elk van je stappen heb ik een vraag:
1) Ik heb een account aangemaakt bij Grønn Kontakt. Het opsturen van een RFID kaart leek optioneel, gezien je met je mobiel kan betalen. Werkt dit in de praktijk ook zo? Of is een aparte RFID kaart (50 NOK) toch de betere optie?
2) Ik begrijp de site van Autopass niet helemaal. Klopt het dat ze je doorverwijzen naar een Toll Company om een autopass aan te vragen? Dus die tweede stap is overbodig?
3) "Agder Bomdrift AS" lijkt niet meer te bestaan (of toch niet op deze pagina). Zijn er andere aanraders? Maakt het veel uit in prijs?
4) Ik las op de site van Autopass dat er geen vrijstelling meer is voor elektrische wagens. Dus is registratie bij Euro Parking Collection nog nodig? Heeft dit andere voordelen?
5) Ik vermoed dat deze niet van toepassing is op eigenaars van een M3 (andere UMC).

Ook wij gaan voor het eerst naar Noorwegen met de auto, dus dank allen voor de nuttige info die er al staat.

Op de hier 'gequootte' vragen 2 t/m 5 van Dries zijn duidelijke antwoorden gekomen, maar vraag 1 leeft bij mij ook: volstaat de app van Grønn Kontakt of is het verstandig ook de RFID te bestellen?

En: voegt Fortum nog veel toe aan Grønn Kontakt?
 
Dit is mijn eerste trip en met een 75D houdt het niet over. Met een 100D of M3 was al wat prettiger geweest. Als ik bij alle huisjes kan laden dan is het inderdaad geen issue. Nog een beetje onzekerheid. Maar Fivari of JuiceBooster is inderdaad een must. M3 bezitters kunnen ook prima bij CCS terecht, maar is vaak niet om de hoek.
 
  • Helpful
Reactions: Karim DB
Dit is mijn eerste trip en met een 75D houdt het niet over. Met een 100D of M3 was al wat prettiger geweest. Als ik bij alle huisjes kan laden dan is het inderdaad geen issue. Nog een beetje onzekerheid. Maar Fivari of JuiceBooster is inderdaad een must. M3 bezitters kunnen ook prima bij CCS terecht, maar is vaak niet om de hoek.
Vorig jaar 4.400 km gereden tijdens mijn vakantie naar Noorwegen en nooit een probleem ervaren met mijn 75d. Alles via superchargers of gewone laadpalen. Ging prima.
 
  • Helpful
Reactions: Karim DB
Bedankt voor de informatie tot heden!

We doen de route België - Oslo - hoop tussenstops - Bergen - hoop tussenstops - Oslo - België. @Ger356: volgens jou dus niet de moeite voor het 'gedoe' van een Autopass? Ik zie ons ook niet jaarlijks naar Noorwegen gaan.

Ik denk dat je het beste op pad gaat met een JuiceBooster 2, 25m verlengkabel en een Chademo of CCS2 adapter (zorg dan ook voor Fortum en Gronkontakt).

Volgens mij is dit advies meer voor iemand met een S of X? De UMC van de M3 zou volgens mij moeten werken? En de M3 heeft al CCS, dus dan heb ik geen adapters nodig voor Fortum/Gronkontakt? Of ben ik mis?
 
Ook wij gaan voor het eerst naar Noorwegen met de auto, dus dank allen voor de nuttige info die er al staat.

Op de hier 'gequootte' vragen 2 t/m 5 van Dries zijn duidelijke antwoorden gekomen, maar vraag 1 leeft bij mij ook: volstaat de app van Grønn Kontakt of is het verstandig ook de RFID te bestellen?

En: voegt Fortum nog veel toe aan Grønn Kontakt?
Wij vertrekken ook eind juli, 3 weken. Ik heb via de app van Fortum en Gronnkontakt de RFID's besteld. Bjorn Nyland (de bedrijvige Noorse Tesla vlogger) was bijzonder behulpzaam na mijn vraag of de app's voldoende zijn. Meestal wel zei hij, maar ik heb de RFID's uiteindelijk toch besteld en ontvangen. Ik zal ze waarschijnlijk niet nodig hebben dankzij mijn fivari.
 
Bedankt voor de informatie tot heden!

We doen de route België - Oslo - hoop tussenstops - Bergen - hoop tussenstops - Oslo - België. @Ger356: volgens jou dus niet de moeite voor het 'gedoe' van een Autopass? Ik zie ons ook niet jaarlijks naar Noorwegen gaan.



Volgens mij is dit advies meer voor iemand met een S of X? De UMC van de M3 zou volgens mij moeten werken? En de M3 heeft al CCS, dus dan heb ik geen adapters nodig voor Fortum/Gronkontakt? Of ben ik mis?
Sorry, maar het is al vele malen geschreven hier: de UMC van de drie is enkelfase en werkt gewoon in Noorwegen (of in Belgie for that matter)
 
Dit is mijn eerste trip en met een 75D houdt het niet over. Met een 100D of M3 was al wat prettiger geweest. Als ik bij alle huisjes kan laden dan is het inderdaad geen issue. Nog een beetje onzekerheid. Maar Fivari of JuiceBooster is inderdaad een must. M3 bezitters kunnen ook prima bij CCS terecht, maar is vaak niet om de hoek.
Eind vorig jaar naar de Noordkaap gereden met temperaturen onder 0,sneeuw,veel wind en regen. Allemaal te doen geweest. Zou dus in de zomer echt te doen moeten zijn
 
  • Like
Reactions: Karim DB