Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op vakantie met de Tesla Model S en een dakkoffer

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen woensdag 23 juli zijn wij vanuit Nuenen vertrokken naar Pals in Spanje. Omdat we met 2 volwassenen en 4 kinderen reizen wilde we de Tesla uitrusten met een dakkoffer. Er is nog weinig geschreven over reizen met de Tesla met een dakkoffer dus vandaar hierbij een kort verslag van onze reis.

Nuenen - Urmond

e02247312c767994bec939b16c0fb6f0.jpg


Verbruik gemiddeld 245 wh. Er stonden in Urmond 3 Teslas te laden. Omdat de koffer zorgde voor een hoog verbruik hebben we deze charger aangedaan om zo vol richting Metz te kunnen rijden.

Urmond - Metz

d447fa3f710ae0ce0cd991df655161a5.jpg


Verbruik gemiddeld 234 wh over 264,6 km. Totaal 61 kwh. Charger zit bij de leclerc waar binnen winkeltjes zitten, een bakker en restaurant. Aangehoude snelheid 100/115 km/u.

Metz - Nancy

Verbruik gemiddeld 246 wh over 73,1 kn. Totaal 18 kwh verbruikt. Aangehouden Snelheid 110 km/u een een stuk 70 km/u waar dit de maximum snelheid was.

Nancy - Nuit Saint Georges

fb49841d1701215e36b2f72074140438.jpg


Verbruik 245 wh over 229 km. Snelheid ca 115 km/u over het hele stuk. 4 stalletjes waarvan 2 bezet. Trage lader. Verder is deze charger bij een afgelegen hotel. Er wordt een beperkte tijd eten geserveerd. Verder is er op loopafstand niets te krijgen. Met kinderen dus een lastige plek om een uur te vertoeven.

Nuit Sain Georges - Macon

We hebben deze stop last minute ingelast. Boeren staakte bij Lyon en we wilde de auto vol hebben om bijneen eventuele omleiding niet voor onverwachte situaties komen te staan. Verbruik 263 wh over 96,4 km. Totaal 25,3 kwh verbruikt.

Macon - Chasse Sur Rhone

5e9fdc7818a386845021f98cf4e336e4.jpg


Korte omleiding ivm stakingen. Verbruik 261 wh/km over 119,1km. totaal 31,1 kwh verbruikt. Vrijwel hele stuk 120 km/u gereden.

Chasse Sur Rhone - Orange

92220c045687b8fafab286b7ff1d71ae.jpg


Verbruik 237 wh/km over 189,2km. Totaal 44,8 kw. Bij grote shoppingmall. In de ochtend is in Orange helemaal niets open. Dit is over het algemeen toch bij veel SC zo.

Orange - Narbonne

cf063a4160844b4b00ab005b00d28e61.jpg


245 wh/km over 201,6 km. Totaal 49,3 kw verbruikt. Helle snelle sc in Narbonne. Laad met 513km/uur. Hoofdzakelijk 110 km/uur gereden.

Narbonne - Girona

2bc8b5bbe69595340dbb4f5703eff739.jpg


256 wh/km over 151,8 km. 38,9 kw totaal verbruikt. Afwisselend 110/120 km/u gereden.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz
Wij hebben tot aan Orange dezelfde route gereden en ik moet zeggen dat jouw gebruikscijfers zeker niet tegenvallen. Is dus goed te doen met een dergelijke dakkoffer te rijden.
Overigens een mooie combi zo zwart/zwart/zwart.
Fijne vakantie!!
 
Voor mij was het inderdaad ook heel onduidelijk wat de auto zou doen met koffer en of de afstanden goed te doen zouden zijn. Het is me heel erg meegevallen.

Ik heb in de garage ook nog zo'n grote dakkoffer staan. Leuk om te weten dat het wel kan. Het zal wel zo zijn dat de cijfers bij een wintersport trip anders uitpakken (in de zomer rijden we allemaal veel zuiniger) maar met iets meer aanpassen van de snelheid zal dat dus ook wel lukken. Maar wat merk je bij het rijden? Geluid, gedrag van de auto e.d. bedoel ik.
 
Ik heb overigens de whispbar dakdragers met een Thule koffer. Ik zou de Whispbar dakdragers afraden aangezien deze te breed zijn voor een Thule koffer. Het is daarom lastig om deze te monteren. Thule heeft zelf nu ook Tesla dragers die beter passen, goedkoper zijn en makkelijker te monteren.
 
Last edited:
Al een oude thread inmiddels, maar zeer leuk om te lezen. Wij gaan voor het eerst kamperen en met 3 kids en een (veel te) grote tent (50kg, 8x4m, Falco Havik 4000) hebben we denk ik te weinig ruimte. Aanstaande vrijdag gaan de 3e rij kinderstoelen eruit, service van Tesla! Ik zal ook een logje bijhouden van de heen en terugrit.
 
Fijn dat ze dat bankje er tegenwoordig uit durven te halen. In het begin mocht/durfden ze dat echt niet. Ze wilden/mochten me zelfs niet uitleggen hoe het moest. Na wat beter kijken bleek het enorm simpel. Slechts 2 torx boutjes losschroeven. Hij is er bij mij veelvuldig uit en weer in geweest. Fijne vakantie. Mocht je nog behoefte hebben aan zo'n dakkoffer en imperiaal, ik heb ze beiden te leen voor je. Zelf nog nooit nodig gehad uiteindelijko_O
 
  • Like
Reactions: vdvoorde
Eerlijk gezegd was het wel een raar verhaal; ik belde Tesla Den Haag en de (vrij botte) receptioniste zei dat het 4 uur werk was. Ik gaf aan dat ze me waarschijnlijk verkeerd begreep en dat ik al zo'n set had, maar het alleen eruit hoefde. Maar ze weigerde te re-checken bij service.

Eigenwijs als ik ben heb ik vervolgens Tesla Rotterdam gebeld, die gingen het uitzoeken, hebben me nooit teruggebeld. Daarna Tesla Amsterdam en die kenden het vraagstuk en zeiden: "Kom ff langs, bel van te voren en dan regelen we dat. Service van Tesla."

Dat laatste verwachtte ik ook gewoon van Tesla. Om een 2e kans te geven aan Tesla Den Haag ben ik daar vandaag langs gegaan en boden ze het aan om te doen als service, erg netjes! Hij had het erover dat er een soort van goedje op zit waardoor het soms lastig los gaat, en Tesla Amsterdam zei dat er iets vervangen moest worden omdat die bedoeld zijn om in 1x vast te zetten.

Qua dragers en koffer; ik heb redelijk wat gelezen daarover, er zijn de volgende types:

- Whispbar van Tesla zelf, erg duur, rond de EUR 500,-
- Whispbar van Thule, identiek (?), rond de EUR 259,-
- Thule wingbar black + Kitset 3153 + Thule rapid Fixpoint XT 753 voetenset, rond de EUR 220,-
- Thule Wingbar Edge 9596B (zwart) + Thule Kitset 3153, rond de EUR 280,-

Maar kan met elk type mijn dak nog open? Vind dat wel lekker in de vakantie :) Ik zag op een ander draadje een kapot pano dak... :| Ik zie ook handleidingen van Thule dat ze ervoor waarschuwen.

En qua koffer; ik ben bang dat het allemaal niet gaat passen, dus mogelijk moet ik eraan geloven. De 10/20% extra is niet erg met de uitgerekende rit. Hooguit 10 minuten langer laden per SuC. Ik zou er gewoon een grote Thule op zetten.

Aardig aanbod om die van jou te lenen! Welke heb jij en welke koffer?
 
Last edited:
Mooi ritje! Ik heb precies hetzelfde stuk vorig jaar (alleen) gereden naar een vriend in de buurt v Benidorm, Narbonne vond ik toen ook opvallend snel laden.
Dit jaar gaan we met de kids (2 slechts, dus zonder dakkoffer) tussen Nimes/Narbonne in (Serignan).

Waar had je overnacht? Ik heb nu een overnachting geboekt bij een destination charger net boven Lyon (Les Pierres)
 
Qua dragers en koffer; ik heb redelijk wat gelezen daarover, er zijn de volgende types:

- Whispbar van Tesla zelf, erg duur, rond de EUR 500,-
- Whispbar van Thule, identiek (?), rond de EUR 259,-
- Thule wingbar black + Kitset 3153 + Thule rapid Fixpoint XT 753 voetenset, rond de EUR 220,-
- Thule Wingbar Edge 9596B (zwart) + Thule Kitset 3153, rond de EUR 280,-

Maar kan met elk type mijn dak nog open? Vind dat wel lekker in de vakantie :) Ik zag op een ander draadje een kapot pano dak... :| Ik zie ook handleidingen van Thule dat ze ervoor waarschuwen.

En qua koffer; ik ben bang dat het allemaal niet gaat passen, dus mogelijk moet ik eraan geloven. De 10/20% extra is niet erg met de uitgerekende rit. Hooguit 10 minuten langer laden per SuC. Ik zou er gewoon een grote Thule op zetten.

Aardig aanbod om die van jou te lenen! Welke heb jij en welke koffer?

Ik heb de Thule Pacific 780 (volgensmij nu Pacific L) met de Thule wingbar dragers. De standaard Fastgrip bevestiging klemt om de Wingbar. De afstand tot het dak is dan te beperkt, waardoor het dak niet meer open kan. Dit is op te lossen door de T-track adapters er bij te bestellen. Daarmee schroef je het dakkoffer op de wingbar.
Gaat allemaal prima. Ook ruimte genoeg. Bij ons gaat er een rubberboot met buitenboordmotor mee en dit jaar zelfs twee mountainbikes ernaast op het dak..;). Heb net de twee Thule fietsendragers binnen.
 
  • Like
Reactions: snahsiub
Nou, van de week bij Hendrik's Service Center geweest .. :)

Mijn montage plekken waren wat .. kuch.. roestig, maar gelukkig had Hendrik (naast een heel groot kantoorpand) een draadtapje te leen en na wat draaien pastten de draadasjes er mooi in. Ze gaan er ongeveer een 6 of 7mm in denk ik, hierop bevestig je weer de rubbers van de whispbars en met een draaimoer, soort vleugelmoer draai je ze stuk voor stuk vast.

De mooie aerodynamische Thule Dynamic 900 past er op met grijpklauwen, die met wat geweld erop klikt en daarna met een ingebouwd momentdraaiklik systeem vast zet.

Eerlijk gezegd huiverde ik voor een skibox op de Tesla, maar ik vind het eigenlijk best stoer eruit zien. In ieder geval weer een paar honderd liter erbij.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus hierbij:
fullsizeoutput_2f34.jpeg

IMG_3060.JPG


Hendrik, onwijs bedankt!

Ik zal wat updates sturen als we onderweg gaan volgende week!

*edit*

Het valt me op hoe de auto glimt, en dat is ook echt zo! Ik heb 'm een jaar geleden laten behandelen door Diventa Bella (Home - Diventa Bella - Exclusive Car Detailing) en ik spuit 'm alleen maar af elke maand in een spuitbox bij een benzine station. Ik heb 'm misschien 1x gewassen...