Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Stel ik heb 40kWh nodig om de volgende SUC te halen en ik rij een S85, hoe vol moet de batterij dan zijn bij vertrek?

De Tesla heeft een x aantal kWh nodig voor reserve dus die moet je (gok ik) altijd extra overhouden aan het eind toch?

Is de rekensom dan 40+reserve kWh gedeeld door 85?

Ik ben liefhebber van de site Tesla | Hoogte grafiek waarmee ik obv mijn gemiddeld verbruik en hoogteverschillen kan zien hoeveel kWh ik nodig heb.

Misschien niet bij iedereen bekend, maar op de betreffende pagina zit rechtsonder een knop om over te schakelen naar tabel weergave in plaats van de grafiek. Dan kun je meteen zien wat de benodigde range is bij verschillende verbruiken. Ik gebruik deze zelf eigenlijk meer dan de grafiek. :)
 
Stel ik heb 40kWh nodig om de volgende SUC te halen en ik rij een S85, hoe vol moet de batterij dan zijn bij vertrek?

De Tesla heeft een x aantal kWh nodig voor reserve dus die moet je (gok ik) altijd extra overhouden aan het eind toch?

Is de rekensom dan 40+reserve kWh gedeeld door 85?

Ik ben liefhebber van de site Tesla | Hoogte grafiek waarmee ik obv mijn gemiddeld verbruik en hoogteverschillen kan zien hoeveel kWh ik nodig heb.

Ik denk dat je wat hebt aan dit plaatje:

tesla-accu.jpg


Van de 85 kWh kun je 3,9 kWh nooit gebruiken, dat is de anti-bricking reserve die moet voorkomen dat de accu helemaal leeg raakt en net zo veel waard wordt als een baksteen (brick). En daarnaast is er 5,1 kWh die je wel kunt gebruiken, maar dat gebeurt pas als je range op 0 is uitgekomen. Je kunt dan nog zo'n 20-25 km doorrijden. Wel een fijne gedachte.

Tot een aangegeven range van 0 heb je 75,9 kWh ter beschikking. De rekensom is dus 40+ gedeeld door 75,9.
 
Last edited:
Ik denk dat je wat hebt aan dit plaatje:

View attachment 111243

Van de 85 kWh kun je 3,9 kWh nooit gebruiken, dat is de anti-bricking reserve die moet voorkomen de accu helemaal leeg raakt en net zo veel waard wordt als een baksteek (brick). En daarnaast is er 5,1 kWh die je wel kunt gebruiken, maar dat gebeurt pas als je range op 0 is uitgekomen. Je kunt dan nog zo'n 20-25 km doorrijden. Wel een fijne gedachte.

Tot een aangegeven range van 0 heb je 75,9 kWh ter beschikking. De rekensom is dus 40+ gedeeld door 75,9.

Precies wat ik zocht!

Mbv de site van Merijn kan ik nauwkeurig inschatten hoeveel energie ik nodig heb (fantastische site trouwens), maar hiermee weet ik ook bij welk percentage ik mijn weg kan vervolgen naar de volgende SUC.

Voor 40kWh moet ik dus minimaal laden tot zo'n 53%
 
Precies wat ik zocht!

Mbv de site van Merijn kan ik nauwkeurig inschatten hoeveel energie ik nodig heb (fantastische site trouwens), maar hiermee weet ik ook bij welk percentage ik mijn weg kan vervolgen naar de volgende SUC.

Voor 40kWh moet ik dus minimaal laden tot zo'n 53%

Ik kan je de site http://www.teslalog.com aanbevelen - zodoende krijg je een echt beeld over je verbruik rekende houden met hoogte / temperatuur / snelheid ...
Voorbeeld van een kort ritje vandaag 152 km - gemiddeld verbruik 300Wh/km - piekpunten tot 650Wh/km - gemiddelde temperatuur buiten -3 gr -

Als je de rapporten van je eigen wagen/rijstijl bekijkt - kan je een nauwkeuriger inschattingen maken voor de toekomst
sample.png
 
Misschien niet bij iedereen bekend, maar op de betreffende pagina zit rechtsonder een knop om over te schakelen naar tabel weergave in plaats van de grafiek. Dan kun je meteen zien wat de benodigde range is bij verschillende verbruiken. Ik gebruik deze zelf eigenlijk meer dan de grafiek. :)

Deze toevoeging is geniaal Merijn, ik kende m al. Ik maakte hem vroeger altijd zelf. Sinds een jaartje hoeft dat gelukkig niet meer. Ik kijk altijd ff wat ik nodig heb bij een verbruik van 280wh/km. Maak voor een roadtrip altijd een printje met de verschillende verbruikwaardes voor de afstanden tussen de SuC's adh van jou site.
 
Terugweg uit Val d'Isère gisteren:

- Val d'Isère-Macon (310 km) kon perfect in één keer dankzij het hoogteverschil. Alleen hadden we zo'n honger dat we toch bij de SuC Chambéry gestopt zijn om een hamburgertent op te zoeken (nadat we 4,5 uur hadden gedaan over de eerste 130 km... Franse Alpen, het blijft soms moeilijk, maar dat is off topic...). SuC Chambéry was 0/2 bezet maar toch echt iets om te mijden als je kan: voor 10 minuten laden moet je minstens even lang rondrijden van de autosnelweg doorheen de kilometer lange parking van die shopping center en terug... En dan moet je nog weten waar de SuC precies staat, of je doet er nog langer over! (tip: rijd naar de ingang van de Carrefour, helemaal achterin de parking, en dan zie je de SuC wel staan).

- Macon SuC: 0/2 bezet. Er passeert 's nachts wel wat volk dus je moet echt wel je stall vrijmaken zodra je genoeg geladen hebt, ook midden in de nacht. Wij overnachtten daar - een oubollig tweesterrenhotel, al een jaar of 20 aan renovatie toe, maar eerlijk, goedkoop, en met een leuke setting aan de Saône. We waren allen wel veel te moe om te kunnen oordelen of de bedden echt goed waren - in ieder geval konden de nachtvlinders en spinnen in de kamers ons niet deren...

- Beaune (2/8 bezet): een Mercure-hotel die ik misschien volgende keer wel ga uitproberen, in de plaats van dat van Macon. Gisteren 15 minuten laden bij een koffie. We vetrokken met 320km range voor 250km afstand. Met skidrager, rukwinden, koude en regen was dat eigenlijk niet genoeg en we zagen onze "% bij aankomst" snel onder de 7% duiken. Hebben dan maar 50km lang achter een bus gereden die cruise-control op 103km/u had staan (overigens een zeer relaxende manier van rijden die ik nog nooit had uitgeprobeerd :)...). Het % bij aankomst was gauw terug omhoog naar 15%, en de laatste 100 km konden we dan gewoon doorrijden met één oog op overblijvende typical range en het andere op aantal nog te rijden kilometers, kwestie van steeds 10km autonomie meer te hebben dan de werkelijke afstand (en dan kan je alle waarschuwingen van het genre "rijd trager dan 95km/u" aan je laars lappen; werkt wel echt goed en ik maakte er een sport van om te bewijzen aan inzittenden dat je met 2 of 3 km autonomie kan toekomen want de autonomie is zo makkelijk te beheersen - veel makkelijker dan met een ICE).

- Nancy (1/4 bezet): 10 minuten laden (een heel goed Ibis-Styles hotel die ik al tweemaal op de heenweg heb gebruikt overigens, maar nu was een "handen-wassen-pauze" voldoende)

- Metz (1/8 bezet): 350 km laden om terug in Brussel te raken; pizza en dessert eten in de Crescendo, achterin die shopping center, was voldoende (goede prijs-kwaliteit verhouding overigens!).

Over het algemeen een heel relaxte terugreis. Wat ik er vooral aan onthou is dat range anxiety iets is dat je alleen nog met een ICE zou kunnen hebben, want met onze S'jes is het een kinderspel om je autonomie te beheersen!
 
Last edited:
Zondags is het vrij rustig voor wat betreft het vakantie verkeer. Wij rijden de 26ste aan het einde van de middag ook de route Kamen - Malsfeld - Geiselwind . Voor de Kerst hebben we dezelfde route gereden en we hebben max 3 tesla`s zien staan bij de laadpunten. Wij rijden meestal via Kassel omdat dit iets rustiger rijden is.
 
De route via Kassel richting Munchen is erg rustig bij de SUC's. Helaas wel druk op de weg waardoor echt lekker door rijden niet lukt. Wel enorm verschil in verbruik. Tot Kassel vol meewind en hoge snelheden met laag verbruik (220), daarna naar zuiden langzaam met veel heuvels en makkelijk 280 gehaald[emoji16].

Op vrijdag is er veel vrachtverkeer richting de oostblok landen. Vanaf Kassel wordt het een stuk rustiger.
 
A61 heb ik maar één keer druk bij SuC's gezien en dat was toen we met zes Tesla's de Italië roadtrip maakten. Daarbuiten was ik vaak de enige en af en toe nog eentje.

Valt me met een krokusvakantie erg mee. Nu "drukte" in Hirschberg met 2 andere tesla uit DK erbij. Werd wel heerlijk langs de file geleid met leuke (hoog/laag met bochten) route[emoji1].

Edit, nu 4 tesla's[emoji15][emoji1]
Nog 1 uit Zweden erbij. En een mercedes geweerd van de SUC[emoji109]
 
Valt me met een krokusvakantie erg mee. Nu "drukte" in Hirschberg met 2 andere tesla uit DK erbij. Werd wel heerlijk langs de file geleid met leuke (hoog/laag met bochten) route[emoji1].

Edit, nu 4 tesla's[emoji15][emoji1]
Nog 1 uit Zweden erbij. En een mercedes geweerd van de SUC[emoji109]

Mooi, leuke SuC ook met alle laadposities.
Deze ligt trouwens niet op de volledig A61 route vanaf zeg maar Venlo. Die is nog iets rustiger, maar hangt er natuurlijk van af waar je het land uit rijdt.