Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Brussel tot Nancy, met 4 man en een skidrager: 280 Kwh… Die skidrager doet er toch zo'n 15% bij, denk ik, toch rekening mee houden bij 't opladen aan SuC's.

Wil je eens n foto posten van je ski drager samen met de ski's of snowboards erop?

Ik twijfel nog steeds tussen alles in de auto, minder ruimte door n deel van de bank die plat moet of alles erop en meer verbruik.
 
Ik twijfel nog steeds tussen alles in de auto, minder ruimte door n deel van de bank die plat moet of alles erop en meer verbruik.
Same here. Er is ruimte zat voor alle bagage, maar door die ski's moet ik eenderde van de bank neerklappen en dat maakt het voor mijn kinderen (9 en 11) niet prettiger op. Het gaat allemaal wel, maar ideaal is anders. Ik hik alleen op tegen die (minimaal) 15% extra verbruik bij gebruik van een dakkoffer, en dat alleen vanwege de ski's. En nee, ter plekke ski's huren vind ik geen optie.
 
3080a31c26829b20fcd67ac4016e71c8.jpg

1d7354fcf55d39838d743f73aec3dbee.jpg

Zo was t bij mij vorig jaar...
Ik vond t verbruik veel te hoog.
 
Same here. Er is ruimte zat voor alle bagage, maar door die ski's moet ik eenderde van de bank neerklappen en dat maakt het voor mijn kinderen (9 en 11) niet prettiger op. Het gaat allemaal wel, maar ideaal is anders. Ik hik alleen op tegen die (minimaal) 15% extra verbruik bij gebruik van een dakkoffer, en dat alleen vanwege de ski's. En nee, ter plekke ski's huren vind ik geen optie.

Ik doe het nu al 2 jaar zo, onze kinderen (10 en 14 nu) vinden het totaal geen probleem, gaat prima!
 
Same here. Er is ruimte zat voor alle bagage, maar door die ski's moet ik eenderde van de bank neerklappen en dat maakt het voor mijn kinderen (9 en 11) niet prettiger op. Het gaat allemaal wel, maar ideaal is anders. Ik hik alleen op tegen die (minimaal) 15% extra verbruik bij gebruik van een dakkoffer, en dat alleen vanwege de ski's. En nee, ter plekke ski's huren vind ik geen optie.

Zelfde dilemna (en al wat oudere/struisere kinderen…). Dakkoffer verbruikt wellicht nog meer dan gewone skidrager (maar zal inderdaad beter zijn voor skis, vooral als je ze met de tip naar voren moet monteren omdat de bindingen anders het dak raken :).

Range anxiety geeft het niet meer maar wel langer laden natuurlijk (en voorlopig ook nog wat "ik moet langs een SuC met slechts twee stalls"-anxiety).

IMG_0761.JPG
 
Volgens WimS heeft de S minder verbruik mét zijn Velomobiel dan zonder. Zou dat met een box ook zo zijn?
Een fullsize dakkoffer op Whispbar dragers heeft tussen 21 en 25% meer verbruik. Zie hiervoor mijn eerdere posting op http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27027-Verbruik-Model-S-met-dakkoffer
De Whispbar dragers zonder belading geven rond 15% meer verbruik. Met ski's zal dit 5% meer bedragen. Een complete, bijna drie meter lange velomobiel, inclusief groot dakframe, kost ook maar 15% meer elektriciteit.
 
Wij gaan over 1 1/2 week op weg naar Oostenrijk, in de buurt van Lermoos. Wij willen 's nachts rijden en dus ook chargen. Maar met kleine kinderen achterin hebben we daar wat zenuwen over. Dus daarom, welke superchargers kun je 's nachts beter vermijden en welke zijn prima te doen?

Wij hebben een dicht dak en dus geen mogelijkheid voor ski's op het dak. Ik heb gisteren daarom even zitten puzzelen en ik ga een interne skidrager bouwen, waarbij de ski's ondersteboven in lijn met de achterklep komen te liggen, met de punten net onder het dak. Lijkt perfect te passen. Voordeel is dat de achterbank in zijn geheel rechtop kan blijven. Ik ga hem zo maken dat we nog wat naar achteren kunnen zien en dat niemand er last van heeft.

4432_001.jpg
 
Wij gaan over 1 1/2 week op weg naar Oostenrijk, in de buurt van Lermoos. Wij willen 's nachts rijden en dus ook chargen. Maar met kleine kinderen achterin hebben we daar wat zenuwen over. Dus daarom, welke superchargers kun je 's nachts beter vermijden en welke zijn prima te doen?

Wij hebben een dicht dak en dus geen mogelijkheid voor ski's op het dak. Ik heb gisteren daarom even zitten puzzelen en ik ga een interne skidrager bouwen, waarbij de ski's ondersteboven in lijn met de achterklep komen te liggen, met de punten net onder het dak. Lijkt perfect te passen. Voordeel is dat de achterbank in zijn geheel rechtop kan blijven. Ik ga hem zo maken dat we nog wat naar achteren kunnen zien en dat niemand er last van heeft.

Mooi idee. Laat straks eens zien hoe het is geworden?

Met onze kinderen, 6 en 8 nu, hebben we al vaak in de nacht gereisd en nooit problemen gehad. Bij een SuC slapen ze gewoon door of worden kort wakker. Gewoon doen en het maakt niet zo heel veel uit welke SuC's je gebruikt of overslaat. De beste manier nu is nu plaats van heel lang door te laden en dan een SuC over te slaan twee korte stops te maken.

Het zal allemaal best meevallen.
 
Last edited:
Ben vorig jaar ook in de nacht naar huis gereden na de wintersport. Was goed te doen met 2 kleine kinderen. (4 en 7)
De ene SUC heeft wel wat ander publiek dan de andere en toen het later werd veranderde het publiek ook een beetje meer naar de ongure types :wink: maar heb me niet onveilig gevoeld.

Vind het ook een mooi systeem wat je in gedachte hebt voor de skies, is voor mij niet nodig want een snowboard past overdwars achterin.
 
Ben vorig jaar ook in de nacht naar huis gereden na de wintersport. Was goed te doen met 2 kleine kinderen. (4 en 7)
De ene SUC heeft wel wat ander publiek dan de andere en toen het later werd veranderde het publiek ook een beetje meer naar de ongure types :wink: maar heb me niet onveilig gevoeld.

Vind het ook een mooi systeem wat je in gedachte hebt voor de skies, is voor mij niet nodig want een snowboard past overdwars achterin.

Hoe lang is jouw snowboard dan? Ik heb het met mijn board geprobeerd, maar die was te lang.
 
Wij gaan over 1 1/2 week op weg naar Oostenrijk, in de buurt van Lermoos. Wij willen 's nachts rijden en dus ook chargen. Maar met kleine kinderen achterin hebben we daar wat zenuwen over. Dus daarom, welke superchargers kun je 's nachts beter vermijden en welke zijn prima te doen?

Wij hebben een dicht dak en dus geen mogelijkheid voor ski's op het dak. Ik heb gisteren daarom even zitten puzzelen en ik ga een interne skidrager bouwen, waarbij de ski's ondersteboven in lijn met de achterklep komen te liggen, met de punten net onder het dak. Lijkt perfect te passen. Voordeel is dat de achterbank in zijn geheel rechtop kan blijven. Ik ga hem zo maken dat we nog wat naar achteren kunnen zien en dat niemand er last van heeft.

View attachment 110738
kun je eens een foto sturen als je gaat installeren.
 
Begin januari ben ik zelf met de Tesla naar de wintersportin Italië gegaan. Ter leering ende vermaak hierbij nog een verslag, wellichtdat iemand er nog wat aan heeft.
Vertrek vanuit ons huis op vrijdag net onder Eindhoven.Uiteraard een Range Charge. Niet met Rangemode gereden. Met een S85(volgeladen, 2 personen). Tweede auto met de rest van de groep minus 1 en eenklein beetje baggage zou met ons op rijden.

Eerste stuk van ons uit naar Waldlaubersheim gereden (viaA2, N280 over Roermond, daarna de A52 en vervolgens de A61). 270 km afstand vanons huis, meestentijds 130 km/u gereden. Omdat het verbruik in het beginmeeviel ook wel flinke stukken 140 km/u gereden. Dat bleek niet zo’n goed idee.De laatste 60-70 km (ongeveer) gaat het wat bergopwaards. Het verbuik ligt danaanmerkelijk hoger. De laatste 50 km dus de snelheid terug moeten schroeven,uiteindelijk zelfs tot 100 km/u. Met nog 18 km te gaan gaf de Tesla aan nog 0km te kunnen rijden. Dat bleek gelukkig genuanceerd te liggen, maar toch: devolgende keer hou ik meer rekening met het hogere verbruik op het laatste stuknaar de supercharger toe.

Waldlaubersheim ligt bij een tankstation en een McDonalds.Uitstraling van Oosterhout zeg maar. Alle stalls waren vrij. Vertrek op 8.10u,aankomst 10.30u. In totaal 2 uur en 20 minuten op gereden. Gemiddelde snelheidderhalve 116 km/u. Op de kop af 30 minuten geladen waardoor de Tesla weer 220km range had (hetgeen ook exact de planning was).

Van Waldlaubersheim naar Bad Rappenau. Gereden via A61, maardan tot het einde, maar bij de eerste kruising met de A6 (boven Mannheim) de A6gevolgd omdat de navigatie dat een goed idee vond. Ik heb het voor een keergeprobeerd, maar ik kies de volgende keer weer gewoon voor de A61 afrijden enpas dan de A6 op. Dat is ook iets korter en was ook de planning. Via dieplanning is het 147 km. Prima door kunnen rijden. Weer stukken met 140 km/u.Maar netjes aangekomen met nog enkele km’s range over. Gereden van 11.00u tot12.14u. 120 km/u gemiddeld gereden. Lunchstop.

Duurde nog 10 minuten voor deICE ons zou vergezellen. Ter verdediging daarvoor: die waren wat latervertrokken.

Bad Rappenau heeft een tankstation met eetgelegenheid en eenhotel. Wederom uitstraling Oosterhout. Alle stalls vrij.

Stop was gepland voor 45 minuten, waarna er 275 km range zoumoeten zijn. Wederom op de kop af gehaald. Vertrek dus om 12.59.

Van Bad Rappenau naar Ulm. A6, A81 (langs Zuffenhausen,Porsche zit toch een beetje in mijn bloed ;)), A8. Zoals waarschijnlijk bekendheb je dan de klim die begint bij Mühlhausen. Maar de range was zeer ruim omdatwe een lunchstop hadden gehad. De te overbruggen afstand is 165 km. Flinkdoorgereden. Stukken met 150 km/u en zelfs 160 km/u.


Van 12.59u tot 14.27u. Viel niet tegen aangezien we onderwegook nog een kleine file gehad hebben. Toch nog 112 km/u gemiddeld ondanks defile. Ongeveer 40 km aan range over. Geplande stop van 40 minuten met 275 kmaan range op de Tesla. Het lukte in 36 minuten, dus 15.03u vertrek.


Ulm is bij een hotel. Zit ook nog een Burger King vlakbij.Net iets meer uitstraling dan de vorige twee stops. Het was er ook druk! Maarliefst 2 stalls bezet bij aankomst. En 0 toen we wegreden. Kan dus ook toevalzijn geweest. ;) Er is een steakhouse bij. Die is prima (en hebben we op deterugweg ook gebruik van gemaakt).

Van Ulm naar Lermoos (Fernpass). A8, A7, en dan de 179. 166km rijden, maar met een range van 275 km weinig zorgen. Op de A7 in het beginwel druk, maar verderop hele stukken 170 km/u kunnen rijden. Flink tempo kunnenmaken, waardoor we om 16.25u al aankwamen. 125 km/u dus gemiddeld, wat rap isaangezien je toch een heel stuk B-weg hebt. Aankomst met 18 km range over.Geplande stop van 25 minuten met 220 km aan range op de Tesla. Weer op de kopaf. Vertrek dus om 16.50u.

Lermoos ligt bij een groot Hotel/resort, midden in het dorp.Maar 4 stalls, maar allen vrij (bij terugkomst overigens 2 bezet door ICE’s...jawel... SUV’s). Maar wat een prachtlocatie. Aan de bar een drankje genomen engepoold (gratis!). Ook een aanrader voor mensen die daar eens willen gaanskiën. Lijkt mij namelijk ook uitstekend voor een langer verblijf en eensupercharger bij het hotel is altijd een pré.


Van Lermoos naar Brennero. 141 km te gaan, dus weer geenzorgen over het verbruik. 16.50u aangereden, 18.10u aankomst. Gemiddelde snelheid106 km/u wat niet zo gek is gelet op het feit dat je een groot deel over de pasaan het rijden bent en in Oostenrijk weer overal een limiet geldt. Nog 50 kmover bij aankomst.


De ICE was van de lunch rechtstreeks doorgereden naar deBrenner. Die waren er dan ook al een uurtje eerder en hebben de outlet verkend.Voordeel van een tweede auto is dat je op die manier op de Brenner wat kan gaaneten, want er is verder alleen een Museum en die was gesloten. Het was weerlekker rustig (alle stalls vrij). Maar er was ook echt niets te doen. Voor onsdus een dinerplek, maar als je alleen bent zul je dan anders op moeten lossen.

Vanuit de Brenner haal je makkelijk je bestemming uitgaandevan de bekende Hollandse bestemmingen daar (Gröden). Wij zaten in La Villa. Inhet hotel bijgeladen (met dank aan Edi99 voor het lenen van de Juicebooster, allukte het uiteindelijk met veel vijfen en zessen ook met de bijgeleverde lader),maar als dat niet zou kunnen was terugkeer naar SC Brenner mogelijk geweest.

Terugweg konden we de SC op de Brenner overslaan omdat wemet een range charge vertrokken. Eerste stop Lermoos. Prachtige locatie, maarhet begon even minder florisant. De stekker wilde niet in de auto. Reden waseen palletje aan de bovenzijde die voor de vergrendeling zorgt en nu te vroegal in positie zat. Met wat kunst en vliegwerk palletje naar boven gedrukt envervolgens de stekker erin gestopt, maar de auto herkende dat er iets niethelemaal goed zat en weigerde te laden. Net effe wat minder leuk als je daarrond 16u staat en het begint ook nog steeds harder te sneeuwen.

Tesla gebeld en die wisten zich in het begin ook geen raadmet de situatie. Ze gingen een leenauto regelen, opsleepdienst en wij moestenzoveel mogelijk in de richting blijven rijden van Nederland. Daar had ik zelfgeen trek in. Ik sta niet graag op de vluchtstrook van een witte autobahn tewachten in de sneeuw (want als er ooit een moment is om achter de vangrail tegaan wachten is het dan). Zeker niet als er een uitstekende overnachtingsplekop 10 meter is. Bijkomend probleem was dat de baggage ook in de auto zou moetenpassen. Er was even sprake van een Opel Zafira. U begrijpt... de angst sloegtoe. ;)

Aangezien wij toch maar weer gingen proberen om het ladenaan de praat te krijgen kreeg ook de andere kant van de lijn zin om weer wat tegaan proberen (die had eigenlijk ook helemaal geen zin om in Oostenrijk dingente regelen die op dat moment (zaterdag eind van de middag) helemaal niet zomakkelijk te regelen zijn). Na enig ruggespraak kwam de optie om de auto “uit”te zetten. Die kende ik nog niet (zie menu e-brake and power off). Na hetuitzetten moesten we een minuut wachten. Daarna op de rem drukken en vervolgensstart de auto op. En... de laadpoort werkte weer.


Het heeft 45 minuten gekost, maar dat ben je dan ook weermeteen vergeten. Even maar poolen...


Vanaf dat moment langdurig in de sneeuw moeten rijden. Ritnaar Ulm was dan ook wat minder voortvarend dan op de heenreis, al was hetverbruik weer wel binnen de perken. Op het eind zelfs weer een rijbaan dieslechts nat was, dus toch ook weer 170 km/u kunnen rijden (harder had vwbverbruik ook nog wel gekund, maar daar was het verkeer toch ook weer nietnaar). 18.45u aangekomen in Ulm (vertrekuit Lermoos 17.00u).


Terugweg de route gevolgd zoals heenweg. Ook vanaf Ulm naarStuttgart veel sneeuw gehad (bijkomend voordeel was wel dat de ICE steedsverder achterop raakte, want die bestuurder had wat moeite met de weersomstandigheden,wat de ICE dan weer goedmaakte toen het wegdek schoon was, hetgeen prompt eenboete op heeft geleverd ;)).

Omdat we vanaf Waldlaubersheim geen range charge hebbengenomen uiteraard wel een extra stop ingepland op het einde. Erftstadt. Daar staje ergens in een hoekje. Uitstraling het midden houdend tussen Brenner enOosterhout. Op loopafstand zit wel het een en ander, maar je moet wel erg graagde auto uit willen dan. 20 minuten was ook voldoende om thuis te geraken.Uiteindelijk met een vertraging van 30 minuten op de ICE (die 5 minuten eerdervertrok vanuit Ulm, daarvoor had deze vertraging opgelopen bij de Outlet...).


Doel van deze reis was mede om te bezien of een Tesla ook oplangere ritten praktisch bruikbaar is. Die vraag is met een volmondig “ja”beantwoord. Het zal zeker niet de laatste keer zijn dat we naar de wintersportgaan met de Tesla.