Net terug uit Oostenrijk, en weer wat bijgeleerd:
1. kreeg mijn vampire drain niet onder de 8 km/dag, met de wagen op straat en met deze bittere koude/sneeuw/ijsvorming, maar met letterlijk alles (inclusief alarm) uit. Met carnaval vorig jaar was het ook bitter koud maar daar stond het S'je in een parking (weliswaar ook op vrij strenge vriestemperatuur, maar dan zonder sneeuw/ijs/wind natuurlijk): vampire drain toen slechts 3 km/dag. Goed om weten dus: bouw toch steeds 50 km "vampire" in je berekening in, voor een week.
2. onbetrouwbaarheid publieke laadpalen: werkt in alle richtingen:
2.1. op 70 meter van ons huisje in Flachau ontdek ik, vlak aan de eitjes, zes schitterende type 2-laadpalen. Vooralsnog geheime laadpalen; Plugshare, Plugsurfing of NewMotion gaven me niets aan in de buurt, en ze staan ook niet op Chargemap.com of ev-charging.com (maar ik heb intussen wel de indruk dat die twee laatste sites de beste zijn om een laadpaal te vinden);
2.2. Van die zes schitterende nieuwe laadpalen waren er vier geICEd (o.m. door wachtende taxis), één bezet door een Outlander (NL natuurlijk
), en één was bezet door een Oostenrijkse Tesla die meteen zijn plaats aan mij liet. Tja, één op zes mensen is geciviliseerd;
2.3. Laadpaal gewoon met de smartphone te scannen; gaf aan dat betalen kon via Plugsurfing (niet dus), Paypal (niet dus), of kredietkaart (dat werkte wel, maar alleen indien je de M1/M2-etc. kaartlezer bij had! - o ja, die hebben we altijd in de auto liggen op vakantie :-()
2.4. Enfin, ik had intussen Chargemap.com en ev-charging.com ontdekt, en die zeiden me dat er meerdere 11kw gratis laadpalen waren op ongeveer 300 meter afstand.
2.5. Heb mij dan maar 's ochtends op een van die andere laadpalen aangesloten ("bruikbaar 24u/7d"), en gaan skiën. Eerste uren vrij enerverend want geen stroom. Pas rond de middag werd de laadpaal geactiveerd. Enfin, tegen de late namiddag was ik toch volgeladen, dus eind goed al goed.
3. SuCs: op terugweg was Urmond half vol (met iedereen netjes op de "A's" - de Tesla Nation leert bij) en verder was ik op zowel heen- and terugweg overal letterlijk alleen (Metz, Achern, Schweitenkirchen, Mogendorf, Irschenberg, Salzburg) wel telkens op een woensdag/donderdag). In Geiselwind, waar ik op de terugweg overnachtte, écht volgeladen (terwijl ik in de auto eindelijk begonnen was "
The Hitchhikers's Guide To The Universe" te lezen). Kreeg notificatie van volgeladen zijn (maar wel niet van "bijna" volgeladen zijn, en ook niet van "nakende idle charges" of zo, wat misschien wel logisch was vermits ik er alleen stond). Elk van die SuCs gaf me ook meer dan 600 km/u als "pieksnelheid laden", wow.