Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Kan ik in Zwitserland gewoon met deze verloopstekker laden? We hebben een dorpje uitgekozen (Blatten, Lotschental) waar echt geen laadpaal is. Wel een SUc meer zuidelijk.
reisstekker-europa-naar-zwitserland-geaard-ja (1).jpg
 
Maar wie gaat er nu zonder winterbanden? Overigens, Audifilmpje hierboven, daar rijden wij met D zo tegenop met de vingers in de neus. Rwd waarschijnlijk ook nog.

Eens, zonder winterbanden in zo'n omgeving is zottigheid!

Nee, vergis je niet in die helling. Zitten rollen in waardoor sommige wielen doorslaan. Diffentieel zorg er dan voor dat wielen die wel grip hebben juist geen vermogen krijgen. Beetje serieuze 4wd lost dat op met een diff lock. Voor de meeste 'gewone' auto's is dit echt (bijna) onmogelijk.
Enige wat ik niet goed weet is hoe de twee aandrijflijnen van tesla D modellen met elkaar communiceren/verbonden zijn. Dat maakt t spelletje voor n Tesla wellicht veel eenvoudiger.
 
Dagje Willingen morgen op agenda gezet. Mits ik concervatief rij is het op een volle lading haalbaar.

Heb geen hotel, we rijden einde van middag weer terug.

Is dan het meest logische om onderweg dan bij supercharger Kamen te laden. Of heb ik ander opties?
 
Verse poeder sneeuw.:cool:
Zonde dat jullie daar alleen aan het kijken zijn en niet skieen :(
Staat daar een Tesla onder die ijsberg ? Benieuwd hoe lang je moet voorverwarmen voordat dat is weggesmolten...
Ach, eerste kennismaking en we vermaken ons best. Zal zeker een vervolg krijgen. Gaan in NL eens wat lessen volgen.

Ja, daar staat de Tesla. Omdat alles hier bij de hand is hoeven we niet weg. Wegen worden wel goed bijgehouden maar het sneeuwt nog steeds enorm.

Morgen gaan we weer naar NL. Beetje afborstelen en voorverwarmen natuurlijk.
 
Net terug uit Oostenrijk, en weer wat bijgeleerd:

1. kreeg mijn vampire drain niet onder de 8 km/dag, met de wagen op straat en met deze bittere koude/sneeuw/ijsvorming, maar met letterlijk alles (inclusief alarm) uit. Met carnaval vorig jaar was het ook bitter koud maar daar stond het S'je in een parking (weliswaar ook op vrij strenge vriestemperatuur, maar dan zonder sneeuw/ijs/wind natuurlijk): vampire drain toen slechts 3 km/dag. Goed om weten dus: bouw toch steeds 50 km "vampire" in je berekening in, voor een week.

2. onbetrouwbaarheid publieke laadpalen: werkt in alle richtingen:

2.1. op 70 meter van ons huisje in Flachau ontdek ik, vlak aan de eitjes, zes schitterende type 2-laadpalen. Vooralsnog geheime laadpalen; Plugshare, Plugsurfing of NewMotion gaven me niets aan in de buurt, en ze staan ook niet op Chargemap.com of ev-charging.com (maar ik heb intussen wel de indruk dat die twee laatste sites de beste zijn om een laadpaal te vinden);

2.2. Van die zes schitterende nieuwe laadpalen waren er vier geICEd (o.m. door wachtende taxis), één bezet door een Outlander (NL natuurlijk :)), en één was bezet door een Oostenrijkse Tesla die meteen zijn plaats aan mij liet. Tja, één op zes mensen is geciviliseerd;

2.3. Laadpaal gewoon met de smartphone te scannen; gaf aan dat betalen kon via Plugsurfing (niet dus), Paypal (niet dus), of kredietkaart (dat werkte wel, maar alleen indien je de M1/M2-etc. kaartlezer bij had! - o ja, die hebben we altijd in de auto liggen op vakantie :-()

2.4. Enfin, ik had intussen Chargemap.com en ev-charging.com ontdekt, en die zeiden me dat er meerdere 11kw gratis laadpalen waren op ongeveer 300 meter afstand.

2.5. Heb mij dan maar 's ochtends op een van die andere laadpalen aangesloten ("bruikbaar 24u/7d"), en gaan skiën. Eerste uren vrij enerverend want geen stroom. Pas rond de middag werd de laadpaal geactiveerd. Enfin, tegen de late namiddag was ik toch volgeladen, dus eind goed al goed.

3. SuCs: op terugweg was Urmond half vol (met iedereen netjes op de "A's" - de Tesla Nation leert bij) en verder was ik op zowel heen- and terugweg overal letterlijk alleen (Metz, Achern, Schweitenkirchen, Mogendorf, Irschenberg, Salzburg) wel telkens op een woensdag/donderdag). In Geiselwind, waar ik op de terugweg overnachtte, écht volgeladen (terwijl ik in de auto eindelijk begonnen was "The Hitchhikers's Guide To The Universe" te lezen). Kreeg notificatie van volgeladen zijn (maar wel niet van "bijna" volgeladen zijn, en ook niet van "nakende idle charges" of zo, wat misschien wel logisch was vermits ik er alleen stond). Elk van die SuCs gaf me ook meer dan 600 km/u als "pieksnelheid laden", wow.
 
  • Informative
Reactions: Sumon
Ik heb nog geen winterbanden. Dat geeft hier in Nederland toch ook wel wat problemen in de niet strooi zone! Vanmorgen probeerde de achterkant van mijn tesla de voorkant in te halen!

Toevallig op dezelfde plek waar ik in 2009 een boom frontaal geramd heb met een Ford courier. Dat kon echter niet meer gebeuren. In december zijn alle bomen gekapt ten gunste van de weidevogels.

Gelukkig werd de Tesla weer gecorrigeerd. Moet haast door de Tesla gebeurd zijn, want ik ben niet zo'n beste autocoureur.
 
Ik heb vandaag wat gespeeld in de sneeuw. Zoals beloofd een filmpje hiervan. 4wd werkt prima, eigenlijk wat saai. Er wordt snel ingegrepen. In het filmpje ook een stukje zonder TC. Alle keren vol gas gegeven. Reed ongeveer 40-45km/u in deze korte stukjes. Grip prima bij wegrijden. Heb ook wat steile stukken gereden, ging prima. Remmen ook goed, maar niet overtuigend met de Pirelli winterbanden. De verwarming van de Tesla kan het niet goed aan.

 
Ik heb vandaag wat gespeeld in de sneeuw. Zoals beloofd een filmpje hiervan. 4wd werkt prima, eigenlijk wat saai. Er wordt snel ingegrepen. In het filmpje ook een stukje zonder TC. Alle keren vol gas gegeven. Reed ongeveer 40-45km/u in deze korte stukjes. Grip prima bij wegrijden. Heb ook wat steile stukken gereden, ging prima. Remmen ook goed, maar niet overtuigend met de Pirelli winterbanden. De verwarming van de Tesla kan het niet goed aan.


altijd leuk om filmpje zo te zien, je doet moeite om demo te geven, bij mij scoor je punten!

Zelf ben ik ook nog niet overtuigd van de Pirelli's, ze doen het niet slecht, maar kan ook nog onwennig gevoel zijn (is immers zware auto)
Zijn dat trouwens nu je mistlampen bij aangaan bij insturen?

nu vooral benieuwd naar steile hellingen omhoog en omlaag, start/stop/remmen etc.
 
Had ik vandaag niet echt een goede plek voor om een demo te maken. Morgen wordt het prachtig weer en ga ik in principe de hele dag skiën, maar wie weet maak ik nog even tijd. Het is niet heel spannend om te zien. Wat klimmen betreft: op de heenweg met een Cayenne Turbo wedstrijdje inhalen gedaan. Toen was het weliswaar nog droog, maar hij had geen schijn van kans:D:D
 
Een filmpje zegt meer dan duizend woorden maar het is inderdaad een plezier om met de D in de sneeuw te rijden. Ik heb,zoals op het filmpje van mij, diverse hellingen geprobeerd maar hij doet het zo goed dat het eigenlijk inderdaad saai wordt. Januari vorig jaar moest ik in de buurt van Würzburg zijn voor een begrafenis en waren de Landstrassen goed (en vers) besneeuwd. Paar keer acceleratie gedaan, één keer een local achter mij die wel even bij wilde blijven maar die begon te slingeren. Natuurlijk nu de opmerking: Pics or it didn't happen. De enige zorg is nu overschatting want een bocht blijft een bocht en 2.200 Kg wil gewoon rechtdoor. Maar dat heb ik ook echt wel door.