Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
IMG_6028.JPG
IMG_6027.JPG
 
  • Informative
Reactions: FrankNL and HWS
Zit je hem nou range anxiety aan te praten Hans? 210km met 320 typical van een S60 moet toch lukken?Vandaag zelf het laatste stuk in NL naar de Suc Eindhoven het rustig aan moeten doen omdat ik in Duitsland 'de hond had uitgelaten' (hele stukken tussen de 160 - 180km/h) en om toch bij de Suc te komen 100 gereden en zat ik zelfs met mijn oude Classic P85+ op een verbruik van rond de 200wh/km range mode aan natuurlijk en 20"bandjes). Moet een moderne S60 beter kunnen. Alleen 1e kilometers met een koude start met dit weer is het verbruik fors hoger en daarna ligt alles toch vnl aan je rechter voet mi.

Het leed is al geleden zie ik. De arme jongen gaat nu fors omrijden. Jammer slecht voor het zelfvertrouwen. Dit is zo iets als het lekkerste /leukste meisje niet durven aanspreken. Als je er eenmaal een drempel voor ontwikkeld...
Oké, ik zie wel in Zaventem hoe het met mijn verbruik staat en reken dan wel verder

Ik denk dat iedereen wel range anxiety gehad heeft in het begin, dat is nu net de fase waar ik nog zit :)
 
Heeft er al eens iemand 1/3 van de achterzetels plat gelegd om ski's te kunnen meenemen op skivakantie? Is dit dan nog te doen om 2 kinderen mee te op de resterende achterbank?
Ik doe dat al een aantal jaar. Ik lijk me meer zorgen te maken over de ruimte die overblijft voor mijn 2 kinderen (leeftijden: net 12 en bijna 10) dan zij zelf. Ze maken er geen enkel probleem van, dus het is best te doen (beetje afhankelijk van de leeftijd van je kinderen). Toch denk ik dat als ze groter zijn dat ik op een dakkoffer overstap. Maar dat probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen.
 
Gisteren was ik bij dat het glad was en er een beperking was van 70 km per uur op de snelweg. Of ik was misschien niet thuis geraakt. Snelheid is toch een van de belangrijkste factoren van uw verbruik.
Ik haalde bij 0º/-1º bij momenten een verbruik van 174Wh/km.
IMG-20170107-WA0012.jpeg
 
Ik overweeg om morgen eens met de kids naar de Ardennen te gaan zodat ze eens sneeuw zien, alleen heb ik nog geen grote afstanden gereden met mijn Tesla S60 (3 maanden oud) en ik heb schrik om niet terug te geraken.

Ik kom vanuit Gent en zou na Zaventem nog 130km moeten afleggen.
Terugkeren (260km) denk ik niet te halen. Vanaf de bestemming 's avonds naar Urmond is nog een 90 km extra, dus 210 samen.

Is dit haalbaar? Bij volle lading staat er 320km op mijn dashboard, maar vanwege mijn vele korte trips tot nog toe geraak ik voorlopig nooi techt ver met volle accu.

veel zal afhangen van de staat van de weg.

Je kan eventueel ook laden bij het stuwmeer van Eupen (wesertalsperre; aan het taverne-restaurant).
Let wel : het kan zijn dat het starten van het laden moeilijk loopt wegens schommelende spanningen op het net.
Dan moet je even manueel de laadstroom in de Tesla op minimum zetten; en eens het laden goed en wel gestart is; de stroom langzaam opvoeren tot maximum.
De locatie van de paal is ook bijzonder; je moet de borden echt volgen doorheen het domein tot op het terras ;).
 
  • Informative
Reactions: Rubinho
Afgelopen kerst de eerste lange rit gemaakt, naar Oostenrijk, met mijn gezin en Tesla (in die volgorde...). En een week later weer terug.

Ik was vooraf een beetje bezorgd dat mijn reisgenoten zouden klagen dat er regelmatig gestopt moest worden bij SuC's, gemiddeld per ca. 175km, dus zo'n 90 minuten. En dus dat we een uur langer over de reis zouden doen dan per BMW.

Mijn opluchting was groot: het werd een heel ontspannen reis! Geen stress, geen haast. Het zit 'm tussen de oren: in plaats van één lange reis van 900km, maak je vijf korte etappes van zo'n anderhalf tot twee uur.

Anyway, de auto mag blijven. :)
 
Op zaterdag 7 januari 2017 terug uit de hoogste Franse Alpen gereden en een aantal keer dezelfde families tegen gekomen.

Onder andere bij Chambery, Baune, Nancy en Zaventem (Machelen).

Iemand(en) van hier?

Ook nog plaatje van het idyllische Arlon:

View attachment 209631
Ik ben jou tegen gekomen op de heenweg bij Arlon en Nancy. Op de terugweg bij Chambery. Mijn auto was schoner :)
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Maar onderschat het verbruik echt niet. Zeker als de weg nat is of er smurrie ligt, de temperatuur laag is en er veel vocht in de lucht zit kwam ik deze reis ook aan een verbruik dat een derde hoger ligt dan normaal. Daarnaast heb je al gauw wat sneeuwresten aan de auto geplakt zitten die de aero-dynamica verstoren. Hele stukken heb ik royaal boven de 250 Wh/km gezeten waarbij ik echt niet hard reed, zelfs bewust probeerde het verbruik te beperken. Wie mijn historie kent weet dat dit, om het woord weer eens op te duikelen, significant is.

Bedankt voor de tips, na Zaventem tot de Hoge Venen aan 100 à 110 km/h toch steeds aan een verbruik van 240 à 250 wh/km gezeten. Terugkeren kon enkel via Urmond, waarbij ik bij het begin volgens de wagen 10% over zou hebben, zakte dit al snel naar 5% met nog zeker 70km te gaan. Dan begon de stress toch te komen.

Uiteindelijk dan maar achter een vrachtwagen gereden en constant een zeer laag verbruik gehad. De combinatie op een bepaald moment van lichte daling, de vrachtwagen en het afremmen voor een verkeerswisselaar bracht het verbruik op 41wh/km, dit had ik toch nooit verwacht, zie foto.

Dan nog toegekomen met 10% (32km) en weg was de anxiety :)
 

Attachments

  • IMG_1672.JPG
    IMG_1672.JPG
    275.1 KB · Views: 52
  • Like
Reactions: SofaSogo
Op zaterdag 7 januari 2017 terug uit de hoogste Franse Alpen gereden en een aantal keer dezelfde families tegen gekomen.

Onder andere bij Chambery, Baune, Nancy en Zaventem (Machelen).

Iemand(en) van hier?

We hebben mekaar waarschijnlijk ook gezien: onze 85 silver grijs was even vuil.
Moest even wachten in Beaune (om 12u: alles vol & een tesla al aan het wachten), maar uiteindelijk maar 15min voor dat we konden laden.
Dan weer in Nancy. Arlon hebben we op de heen weg gedaan uit nieuwsgierigheid. Zeer blij dat er daar 8 SuC's zijn, maar momenteel niet leuk voor de familie. Enige "service" beschikbaar was de toiletten van de Mercedes concessie.
Dus op terugweg, volgeladen in Metz & rechtstreeks naar huis. Op onze gemak, was wel gevaarlijk op de baan.
 
@TacoS Leuk om te lezen. Ik zelf ga in februari ook naar dit gebied alleen zit ik wat westelijker in Harrachov. Ik ben nog even aan het uitzoeken of ik met standaard uitrusting (type-2 kabel, UMC en Chademo) uit te voeten kan om mijn auto te laden. Ik moet nog contact opnemen met de verhuurder. Voor mij is het de eerste keer dat ik in deze regio op wintersport ga.

Voor mij was het ook de eerste keer en eerlijk gezegd had ik alleen een UMC bij me. Maar ik had echt zoiets van: er is altijd wel ergens een 230V stopcontact te vinden. Uiteindelijk dus 380, dus dat ging een stuk sneller.
 
  • Like
Reactions: shoot72