Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Even heel erg on-topic; Wat is een goede bandenspanning voor in de sneeuw?

ik heb mijne nu op 3.1 bar staan (Pirelli, 19inch. Opgepompt als heel erg koud is. Normaal dus vroeg in de ochtend)
Merk dat als het iets warmer buiten wordt loopt het iets op naar 3,2 tot max 3,3. Ik verwacht dat bij hele lagere temperaturen dat iets minder wordt.

Is het heel erg in de sneeuw als te lage of te hoge bandenspanning hebt? ik vermoed van niet, lijkt me dat profiel van de band het belangrijkste is.
Ik volg netjes wat me geadviseerd is bij Tesla, altijd 3.1bar (ik meet dat dan vaak in 45psi, das dan net iets nauwkeuriger meten :) )
 
Even heel erg on-topic; Wat is een goede bandenspanning voor in de sneeuw?

ik heb mijne nu op 3.1 bar staan (Pirelli, 19inch. Opgepompt als heel erg koud is. Normaal dus vroeg in de ochtend)
Merk dat als het iets warmer buiten wordt loopt het iets op naar 3,2 tot max 3,3. Ik verwacht dat bij hele lagere temperaturen dat iets minder wordt.

Is het heel erg in de sneeuw als te lage of te hoge bandenspanning hebt? ik vermoed van niet, lijkt me dat profiel van de band het belangrijkste is.
Ik volg netjes wat me geadviseerd is bij Tesla, altijd 3.1bar (ik meet dat dan vaak in 45psi, das dan net iets nauwkeuriger meten :) )
Hoe hoger hoe beter:
http://www.tirerack.com/winter/tech/techpage.jsp?techid=168
 
Wat bandenspanning betreft heb ik n iets speciaals gedaan. Gewoon gelaten zoals hij thuis was. 3.1. Weet niet wat het nu is maar zal wel goed zijn.
Net de auto vrijgemaakt. Preheating werkte prima, binnentemperatuur was in no-time op 18 graden en al na 15 minuten batterij voldoende opgewarmd om twee streepje vrij te hebben voor re-gen.
Blij dat ik een excursie naar Kitzbühel gemaakt heb want nu geeft hij aan dat we met nog 28% reserve bij de eerste SuC aankomen.

Inderdaad lever je een 8 km per dag in maar zoals Carl al zegt, daarmee rekening houden.

Zie ook Destination Charger draadje. Op 10 januari heeft Tesla een overleg met de manager die dan op 12 januari het hier met de kampleiding (gek woord eigenlijk) bespreekt. Gezien het snelle oppikken door Tesla zou het best wel eens snel gerealiseerd kunnen zijn.

Dan is hier (en hopelijk volgen de andere parken dan ook) geen enkel probleem meer.

Publiek laden hier niet echt iets om op te vertrouwen en in ieder geval te ver van de "basis".

Over een uurtje op weg naar NL.

IMG_5022.JPG
 
Gisteren met 12km resterend aangekomen bij onze bestemming om 01:30 omdat we maar 90km per uur op het einde reden vanwege de immense snelheid waarmee de accu leeg liep. We hadden 230km typical voor een rotje van 85km...zou ruim voldoende moeten zijn dachten we...not...vrouwlief was niet op der best zeg maar...3 kids achterin en midden in de nacht stranden met een lege accu en -12 was geen droom scenario.

Uiteindelijk met range mode aan, jassen aan, 90km/h de rit uitgezeten en aangekomen met een paar km resterend...

Blijft toch beetje spannend dan :)
 

Attachments

  • IMG_0466.JPG
    IMG_0466.JPG
    256.8 KB · Views: 67
Gisteren met 12km resterend aangekomen bij onze bestemming om 01:30 omdat we maar 90km per uur op het einde reden vanwege de immense snelheid waarmee de accu leeg liep. We hadden 230km typical voor een rotje van 85km...zou ruim voldoende moeten zijn dachten we...not...vrouwlief was niet op der best zeg maar...3 kids achterin en midden in de nacht stranden met een lege accu en -12 was geen droom scenario.

Uiteindelijk met range mode aan, jassen aan, 90km/h de rit uitgezeten en aangekomen met een paar km resterend...

Blijft toch beetje spannend dan :)

Koude zal zeker een factor zijn geweest maar echt impact hebben hoogte (er moet 2200+kg omhoog) en snelheid. Vandaag de Fernpas gedaan bij -16. Elke kilometer kostte zo'n 4 km typical omhoog. Aan de hoogte van de berg kan je niet veel doen. Je snelheid kan je wel aanpassen. Zou je vrouw wat vertrouwen moeten geven dat je daarmee redelijk in control bent. Het kost alleen wat meer tijd waar je waarschijnlijk om 01:30 niet zo op zit te wachten.

Heb overigens even een tussenstop moeten maken om de ijsopbouw bij de achterwielen weg te bikken (dacht eerst dat ik de bekende drivetrain brom had ;-) Voorruitverwarming en ruitenwisserverwarmimg van het cold weather pakket trekken -16 trouwens maar net. Had flinke ijsopbouw onder de ruitenwissers. De.verwarmingselementen in de voorruit hadden eigenlijk verder (lager) moeten doorlopen naar de frunk.
 

Attachments

  • 20170106_141932.jpg
    20170106_141932.jpg
    603.8 KB · Views: 62
Ik overweeg om morgen eens met de kids naar de Ardennen te gaan zodat ze eens sneeuw zien, alleen heb ik nog geen grote afstanden gereden met mijn Tesla S60 (3 maanden oud) en ik heb schrik om niet terug te geraken.

Ik kom vanuit Gent en zou na Zaventem nog 130km moeten afleggen.
Terugkeren (260km) denk ik niet te halen. Vanaf de bestemming 's avonds naar Urmond is nog een 90 km extra, dus 210 samen.

Is dit haalbaar? Bij volle lading staat er 320km op mijn dashboard, maar vanwege mijn vele korte trips tot nog toe geraak ik voorlopig nooi techt ver met volle accu.
 
Ik overweeg om morgen eens met de kids naar de Ardennen te gaan zodat ze eens sneeuw zien, alleen heb ik nog geen grote afstanden gereden met mijn Tesla S60 (3 maanden oud) en ik heb schrik om niet terug te geraken.

Ik kom vanuit Gent en zou na Zaventem nog 130km moeten afleggen.
Terugkeren (260km) denk ik niet te halen. Vanaf de bestemming 's avonds naar Urmond is nog een 90 km extra, dus 210 samen.

Is dit haalbaar? Bij volle lading staat er 320km op mijn dashboard, maar vanwege mijn vele korte trips tot nog toe geraak ik voorlopig nooi techt ver met volle accu.
Als je bereid bent (een deel) 100km/h te rijden lukt je dat zeker. Gewoon rustig aan beginnen. Ik zorg steeds dat ik 150% typical overhoud van de afstand die ik daadwerkelijk nog moet rijden. Zit je daarboven kan je wat extra gassen / stroom geven. Zit je er onder matig je je snelheid. Desnoods achter een vrachtwagen 90km/rijden tot je weer safe zit. Gaat altijd goed zo.
 
  • Like
Reactions: Rubinho
Maar onderschat het verbruik echt niet. Zeker als de weg nat is of er smurrie ligt, de temperatuur laag is en er veel vocht in de lucht zit kwam ik deze reis ook aan een verbruik dat een derde hoger ligt dan normaal. Daarnaast heb je al gauw wat sneeuwresten aan de auto geplakt zitten die de aero-dynamica verstoren. Hele stukken heb ik royaal boven de 250 Wh/km gezeten waarbij ik echt niet hard reed, zelfs bewust probeerde het verbruik te beperken. Wie mijn historie kent weet dat dit, om het woord weer eens op te duikelen, significant is.
 
Last edited:
Maar onderschat het verbruik echt niet. Zeker als de weg nat is of er smurrie ligt, de temperatuur laag is en er veel vocht in de lucht zit kwam ik deze reis ook aan een verbruik dat een derde hoger ligt dan normaal. Daarnaast heb je al gauw wat sneeuwresten aan de auto geplakt zitten die de aero-dynamica verstoren. Hele stukken heb ik royaal de 250 Wh/km gezeten waarbij ik echt niet hard reed, zelfs bewust probeerde het verbruik te beperken. Wie mijn historie kent weet dat dit, om het woord weer eens op te duikelen, significant is.

Inderdaad, dat gevoel heb ik ook. Ik ga waarschijnlijk van Zaventem naar Urmond rijden en dan naar zuiden toe, wel een serieus stukje om, maar wel zekerheid van batterij.
 
Maar onderschat het verbruik echt niet. Zeker als de weg nat is of er smurrie ligt, de temperatuur laag is en er veel vocht in de lucht zit kwam ik deze reis ook aan een verbruik dat een derde hoger ligt dan normaal. Daarnaast heb je al gauw wat sneeuwresten aan de auto geplakt zitten die de aero-dynamica verstoren. Hele stukken heb ik royaal boven de 250 Wh/km gezeten waarbij ik echt niet hard reed, zelfs bewust probeerde het verbruik te beperken. Wie mijn historie kent weet dat dit, om het woord weer eens op te duikelen, significant is.

Zit je hem nou range anxiety aan te praten Hans? 210km met 320 typical van een S60 moet toch lukken?Vandaag zelf het laatste stuk in NL naar de Suc Eindhoven het rustig aan moeten doen omdat ik in Duitsland 'de hond had uitgelaten' (hele stukken tussen de 160 - 180km/h) en om toch bij de Suc te komen 100 gereden en zat ik zelfs met mijn oude Classic P85+ op een verbruik van rond de 200wh/km range mode aan natuurlijk en 20"bandjes). Moet een moderne S60 beter kunnen. Alleen 1e kilometers met een koude start met dit weer is het verbruik fors hoger en daarna ligt alles toch vnl aan je rechter voet mi.

Het leed is al geleden zie ik. De arme jongen gaat nu fors omrijden. Jammer slecht voor het zelfvertrouwen. Dit is zo iets als het lekkerste /leukste meisje niet durven aanspreken. Als je er eenmaal een drempel voor ontwikkeld...
 
Zit je hem nou range anxiety aan te praten Hans? 210km met 320 typical van een S60 moet toch lukken?Vandaag zelf het laatste stuk in NL naar de Suc Eindhoven het rustig aan moeten doen omdat ik in Duitsland 'de hond had uitgelaten' (hele stukken tussen de 160 - 180km/h) en om toch bij de Suc te komen 100 gereden en zat ik zelfs met mijn oude Classic P85+ op een verbruik van rond de 200wh/km lange mode aan en 20"bandjes). Moet een moderne S60 beter kunnen. Alleen 1e kilometers met een koude start met dit weer is het verbruik fors hoger en daarna ligt alles toch vnl aan je rechter voet mi.

Het leed is al geleden zie ik. De arme jongen gaat nu fors omrijden. Jammer slecht voor het zelfvertrouwen. Dit is zo iets als het lekkerste /leukste meisje niet durven aanspreken. Als je er eenmaal een drempel voor ontwikkeld...

Neen, maar waarom moet je omrijden? Ik heb het ook keurig kunnen doen met de beschikbare SuC's. Alleen is het zaak iets verder door te laden (duurt dus wat langer) of wat langzamer te rijden (duurt ook langer). Overigens houdt de tripplanner zelf ook al rekening met de langere laadtijd. De marge is nu behoorlijk ruimer totdat hij zegt dat je genoeg geladen hebt. Alleen wat met 30 graden iets is dat je met de vingers in de neus doet vraagt nu wat meer nadenken. En de afstanden die genoemd worden zijn best te doen, ook met een 60. En ik had het over temperaturen van -11 en meer. En natuurlijk is 210 km geen enkel probleem voor een 60, dat was ook niet mijn boodschap, alleen dat je er meer bij moet blijven.
Mijn 70D haalde met nog geen 80% lading een afstand tussen superchargers van 220 km en had nog 7% over waarbij ik op het eind nog flink heb doorgetrokken.
 
  • Informative
Reactions: Rubinho