Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
vrijdag teruggekomen van skivakantie engelberg ( zwitserland )
slechts drie laadstops nodig gehad.
engelberg - nancy in 1 ruk gereden -> 345 km met een 75d ! ( bergaf scheelt echt veel )
in nancy in de quick 45 min gegeten en geladen.
daarna metz kopje koffie - arlon overgeslagen - en dan nivelles nog een colaatje.
slechts 1u:30m geladen op 800 km
de passagiers waren onder de indruk :)
Twee weken geleden gereden vanuit Nancy naar Bazel via Colmar. Verbruik is Idd laag komt ook dat je daar bijna nergens kan doorrijden.
 
Op de terugweg twee heerlijke dingen meegemaakt :
- Graubünden (Laax)-Brussel met slechts twee stops (met 85D en drie man aan boord), in Straatsburg en Metz. In Laax volgeladen voor vertrek, Straatsburg tot 300km typical bijgeladen, Metz tot 330km typical. Aangekomen met 18km (te veel) over.
- maar vooral: ik heb echt nooit over die hele rit (met AP1 die haar ding deed) moeten ingrijpen! (behalve bij grensovergang Zwisterland-Frankrijk, waar ze een soort chicane hebben geïmproviseerd, bij de péages in Frankrijk en bij de afritten naar SuCs en (soms) andere snelwegen, natuurlijk). Verder echt nooit over die hele reis wat dan ook van wat AP1 wilde doen, qua bochtgedrag of snelheid, moeten corrigeren, en dat is toch ook een primeur, voor mij. 's Nachts zag AP1 de bochten gewoon beter dan ikzelf trouwens. Ben echt onder de indruk.
 
Bij deze mijn wederwaardigheden van de laatste wintersport trip naar Winterberg. Ik heb gereden met een dakkoffer (zo'n beetje de grootste die er te krijgen was), en waar mogelijk zo'n 130-140 km/h. De temperaturen lagen zo tussen de 0 en 10 graden over de gehele trip gemeten. Mijn auto is een Model S 85D.

Het verbruik is me zeer meegevallen:

- Gemiddeld over 66.000 km zit ik op 230 Wh/km
- Heenreis zat ik op 253 Wh/km over een afstand van ca. 350 km
- Terugreist zat ik op 243 Wh/km waarbij ik voor m;n gevoel wat harder heb gereden dan op de heenweg

Mijn voorlopige conclusie is dus dat met (grote) dakkoffer en iets lagere temperaturen, het verbruik maar 15-25 Wh/km hoger uitvalt (ca. 10% hoger dus).

Misschien rij ik normaliter een gemiddeld hogere snelheid (meer snelweg, minder wegwerkzaamheden), dus laat het met enige marge 15% zijn.

Hopelijk helpt deze info iemand die nog niet zeker weet of een dakkoffer wel of niet handig is ivm verbruik.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Carl and jm71
Bij deze mijn wederwaardigheden van de laatste wintersport trip naar Winterberg. Ik heb gereden met een dakkoffer (zo'n beetje de grootste die er te krijgen was), en waar mogelijk zo'n 130-140 km/h. De temperaturen lagen zo tussen de 0 en 10 graden over de gehele trip gemeten. Mijn auto is een Model S 85D.

Het verbruik is me zeer meegevallen:

- Gemiddeld over 66.000 km zit ik op 230 Wh/km
- Heenreis zat ik op 253 Wh/km over een afstand van ca. 350 km
- Terugreist zat ik op 243 Wh/km waarbij ik voor m;n gevoel wat harder heb gereden dan op de heenweg

Mijn voorlopige conclusie is dus dat met (grote) dakkoffer en iets lagere temperaturen, het verbruik maar 15-25 Wh/km hoger uitvalt (ca. 10% hoger dus).

Misschien rij ik normaliter een gemiddeld hogere snelheid (meer snelweg, minder wegwerkzaamheden), dus laat het met enige marge 15% zijn.

Hopelijk helpt deze info iemand die nog niet zeker weet of een dakkoffer wel of niet handig is ivm verbruik.
Dat valt zeker mee!
Ik reed gisteren over 65km gemiddeld 340Wh/km met mijn S85.
Was 6 graden met harde wind en regen en ik reed flink door.
 
Ik ben op de heen- en terugreis weer 's nachts gaan rijden en wat me dit keer opviel was dat op de heenweg er veel Tesla's net achter ons reden. Ik kwam een paar keer aan bij een vrijwel verlaten supercharger en als we weer wilden vertrekken was alles bezet. In Lermoos zelfs een rij wachtenden. Wat mij ook opvalt is dat ik best vaak een kabel tref die kapot is of na een tijdje uitvalt. Zeker in Zevenaar. Daar moet ik bijna altijd een plaats verkassen omdat de kabel niet werkt.
 
Zondag morgen terug gereden vanuit Laax, Zwitserland.
Zware sneeuwval, er lag ongeveer 25 cm nieuwe sneeuw. Verschillende auto's stonden langs de kant van de weg om sneeuwkettingen om te doen. Met onze 90 D met winterbanden geen enkel probleem gehad en het was niet alleen maar afdaling.
Later onderweg soms veel regen. De duitse autobahnen hebben meestal geen ZOAB en het zicht wordt dan erg slecht door de spray van de voorgangers. Auto pilot werkt dan niet meer, maar de TACC blijft perfect werken!
De snelheid van laden bij de superchargers kan nogal verschillen. Die bij Ulm was supersnel, meer dan 500 km/u, anderen haalden ongeveer de helft, en dat leek niet altijd aan de drukte te liggen.
Al met al een prima terugreis gehad, niet zo snel als met de benzine auto, maar goed in 1 dag te doen en veel minder vermoeiend.
 
  • Like
Reactions: Carl
Zondag morgen terug gereden vanuit Laax, Zwitserland.
Zware sneeuwval, er lag ongeveer 25 cm nieuwe sneeuw. Verschillende auto's stonden langs de kant van de weg om sneeuwkettingen om te doen. Met onze 90 D met winterbanden geen enkel probleem gehad en het was niet alleen maar afdaling.
Later onderweg soms veel regen. De duitse autobahnen hebben meestal geen ZOAB en het zicht wordt dan erg slecht door de spray van de voorgangers. Auto pilot werkt dan niet meer, maar de TACC blijft perfect werken!
De snelheid van laden bij de superchargers kan nogal verschillen. Die bij Ulm was supersnel, meer dan 500 km/u, anderen haalden ongeveer de helft, en dat leek niet altijd aan de drukte te liggen.
Al met al een prima terugreis gehad, niet zo snel als met de benzine auto, maar goed in 1 dag te doen en veel minder vermoeiend.

Klinkt goed, wij gaan volgende week. Welke route met welke superchargers heb je gereden? Zag op abetterrouteplanner dat je wel 5 stops nodig had ?! Leek me wat veel...
 
superchargers Ulm, Hirchsberg, Mogendorf. Vanaf Mogendorf hadden we in 1 keer naar huis kunnen rijden maar het laden ging daar nogal traag en omdat we toch rond etenstijd bij Zevenaar zouden zijn hebben we daar ook nog geladen.
Het is denk ik ook nog wat voorzichtigheid van mij, ik durf nog niet met 5 km in de batterij aan te komen.
Wat me opviel was dat de percentages die de navigatie aangeeft best betrouwbaar zijn. Ze zijn eerder wat te pessimistisch dan te optimistisch.
Tja, wat is de beste tactiek?, ik heb nu gekozen voor wat vaker laden en dan lekker doorrijden. Ik kan me voorstellen dat rustiger rijden en minder vaak laden uiteindelijk sneller is.
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Dat laatste is inderdaad wat de meeste mensen ervaren: rijden gericht op vrijwel leeg aankomen bij de volgende SuC, laden tot er genoeg is voor volgende SuC en dan weer vertrekken.Wat vaker, maar kort. Hoeveel je dan gaat laden per keer is afhankelijk van je ervaring, de snelheid die je wilt rijden en het weer. Belangrijkste factor blijft snelheid, rustig beginnen en op basis van de informatie (met welk percentage kom ik aan) je snelheid bepalen. Als je er voor zorgt dat je nog een marge hebt van pakweg 15 tot 20 km als je aankomt kun je ook nog eens verkeert rijden oid. Zeker aan te raden bij onbekende SuC's.
 
Als je er voor zorgt dat je nog een marge hebt van pakweg 15 tot 20 km als je aankomt kun je ook nog eens verkeert rijden oid. Zeker aan te raden bij onbekende SuC's.
Helemaal met je eens, Egbert.
Ik lees hier nogal eens dat mensen er een sport van maken om zo leeg mogelijk aan te komen.
Als je natuurlijk elke laatste seconde eruit wil persen door zo weinig mogelijk te laden, OK.
Maar ik snap het eerlijk gezegd niet zo goed.
Als je met vakantie gaat, wat maken die paar extra minuten laadtijd dan in vredesnaam uit?
Voor mij is de reis onderdeel van de vakantie, dus zorg ik dat ik voldoende over heb als ik aankom.
Als er dan onverwacht iets is waardoor je om moet rijden of vul maar in, blijft het een relaxt gebeuren.
Maar goed, iedereen zijn meug! :)
 
Afgelopen zaterdag ook teruggekomen van de wintersport. 's avonds rond 20.00u bij Waldlaubersheim gearriveerd met één charger bezet. Vlak na mij een X aan de lader. Toen we vertrokken alles bezet twee wachtenden. Zo druk heb ik nooit eerder (in ruim 3 jaar Tesla rijden) meegemaakt. Ook de mensen met ICE stonden drie kwartier te wachten in de rij bij de McDonalds..o_O:p
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Helemaal met je eens, Egbert.
Ik lees hier nogal eens dat mensen er een sport van maken om zo leeg mogelijk aan te komen.
Als je natuurlijk elke laatste seconde eruit wil persen door zo weinig mogelijk te laden, OK.
Maar ik snap het eerlijk gezegd niet zo goed.
Als je met vakantie gaat, wat maken die paar extra minuten laadtijd dan in vredesnaam uit?
Voor mij is de reis onderdeel van de vakantie, dus zorg ik dat ik voldoende over heb als ik aankom.
Als er dan onverwacht iets is waardoor je om moet rijden of vul maar in, blijft het een relaxt gebeuren.
Maar goed, iedereen zijn meug! :)
Zie t maar als een afwijking van sommigen onder ons. Vroeger met m'n fossiel deed ik t ook tot frustratie van mijn vrouw:rolleyes:
 
Is wel eens fout gegaan met de Volvo van m'n compagnon. Kwamen s'-avonds terug van ons kantoor uit Berlijn. Zaten niet ver voor de Nederlandse grens nog wat te eten. Ik stelde voor om te tanken omdat ie bijna leeg was maar hij wilde liever in NL tanken want daar is de diesel een paar cent goedkoper. Ik wijt het vooral aan het feit dat ik de auto niet goed kende, en misschien een beetje omdat ik 200+ reed maar 10km nadat het lampje ging branden dat we nog 50km range hadden stonden we tegen 23:00 uur op de vluchtstrook:confused:. Na ca. 2u kwam de ADAC. Was best koud in december met m'n leren zolen langs de baan.

Gelukkig was t vrouwke er nie bij:rolleyes:
 
  • Like
Reactions: Kleijne
En bij zo'n brandend lampje vooral rustig wat extra gas bijgeven. ;)

Overigens, morgenvroeg vertrek ik vanuit 's-'s-Hertogenbosch naar Genève, want iets met auto's maar ook sneeuw. Wat is handiger, via Duitsland of Frankrijk? Gezien, laadtijden, ochtenspits, werkzaamheden, tol etc...
 
Dat hangt vooral van je persoonlijke voorkeur af. Ik cruise graag met ca 135km/u over de prachtig onderhouden tolwegen van Frankrijk. Hier betaal je wel wat voor. Er zij er ook die liever over Duitsland gaan. Wegen zijn minder maar t eten zal iets beter zijn en t is goedkoper. Ken je de site A Better Routeplanner Erg handig voor plannen van routes. Frankrijk is naar mijn ervaring altijd rustig. Voor Duitsland krijg je vast tips van @Hans Noordsij :).
 
  • Like
Reactions: Kleijne