Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
wij zijn vorige week naar La Clusaz gereden, via Urmond, Arlon, Nancy, Beaune, Archamps. Vanwege verwachte drukte in Dld deze route gekozen, zowel heen als terug. Is ons goed bevallen, eerste keer met X90D op wintersport.Alleen op heenreis in mist probleem om troosteloze SuC in Arlon te vinden. Zijn bij aangrenzende Mercedes dealer naar toilet gegaan. Op bestemming niet geladen, 50 % over aan begin, 30% bij vertrek resterend. Afdaling naar Archamps terug (60 km) met 34Wh/km gemiddeld:)
 
  • Informative
Reactions: Kleijne
Ik merk dat heel wat mensen de SUC Arlon aandoen en dan klagen over het gebrek faciliteiten.
Is de SUC bij het uitstekende Hotel Légère in Luxembourg geen betere oplossing? Zeker voor wie vanuit Urmond komt, heeft het alleen maar voordelen, denk ik.
 
  • Like
Reactions: Kleijne
@HWS Dank voor de tip van de routeplanner! hele mooie. Frankrijk is inderdaad rustiger, als ik de snelheid echter wat opschroef vervalt het advies idd echter naar Duitsland. Dan kom ik uit bij het advies van @shoot72. Hoewel ik me afvraag of ik een hogere snelheid daar ook haal omdat ik vaker langs steden kom. Daardoor kan ik dus vaker opladen, maar de kans op files is ook groter.

Keuzes..keuzes.. Enfin.. ik zal het verslag + foto's wel hier plaatsen. Beiden dank voor de tips.
 
Net weer terug van 4 dagen St. Anton. De heen weg net niet in 12 uur. Aantal vrachtwagen ongelukken op de 61 waardoor wat vertraging. Route van uit Amsterdam via Erfstadt-Waldlaubersheim- Bad Rappenau-Aichstetten-ST. Anton. De terug weg ging in 11.30 uur via ulm-Hirscberg-mogendorf-Zevenaar. Door de hogere temperaturen is het verbruik redelijk laag, waardoor we soms toch iets teveel had geladen. Met resultaat dat we maar zelden onder de 6% bij de SuC aankwamen. Groot verschil toen we in januari met -10 C veel meer moesten laden.
 
Ja, ik dien wel te vermelden dat het enorm druk was gisterenavond rond de klok van 21 uur bij Conny's diner. De wachttijd voor een tafeltje was 20 minuten. We zijn dus maar uitgeweken naar de buren, Jammer ik had me enorm verheugd op fajitas.
Tip: even vragen naar de Tesla tafel. Op hun site staat namelijk dat ze voor Tesla rijders altijd een tafel vrij houden. In praktijk doen ze dat in het weekend niet, dus we moesten wachten. Maar waar anderen inderdaad 20 minuten moesten wachten, werden wij na enkele minuten toch al naar een tafel begeleid. Tesla heeft toch een streepje voor daar...
 
  • Informative
Reactions: shoot72
Iemand al eens in Saas-Fee geladen?

Er zijn daar een paar 22kW* laders in de grote parking, volgens ChargeMap, maar geen idee of die gratis zijn, met kredietkaart werken of welke pas nodig zou zijn (alvast geen NewMotion of Plugsurfing). ChargeMap linkt naar officiële site Saas-Fee maar die zegt helemaal niets voor zover ik zie...

*NB, een beetje off topic: wie o wie maakt zulke ski-oord-parkings ooit duidelijk dat een twintigtal 1.2kW laders (gewone stopcontacten) goedkoper en, voor het merendeel van de gebruikers, even welkom zou zijn... alvast niet de verkopers van laadpalen, dus het zullen wij, gebruikers, zijn, die die lobbying moeten doen...
 
  • Like
Reactions: HWS
Beste Carl,
Ik kom er nu een aantal jaren. De laadplaatsen staan op niveau -2. De laatste keer waren er 3 16A aansluitingen (dus TMC meenemen) met de beroemde ronde rode 'campingstekker'. Hier mag u 'gratis' stroom tappen. Daarnaast staan er nog 3 met Type2 aansluitingen, waarbij ik vermoed dat u daarvoor een pasje nodig heeft. Maar die heb ik nooit nodig gehad.
In het hoogseizoen is het wel eens krap, maar een nachtje laden en uw Tess is weer vol. Dan kunt u weer plaats maken voor een andere e-rijder (als anderen dat ook doen). Ik denk dat het nu een stuk rustiger is.
 
Dank Pieter, en leuk ook dat de Vrije Republiek Saas-Fee gedacht heeft aan rode stekkers (al blijf ik erbij dat 220V/6A, met een gewone, zelfs Zwitserse, stekker, meer dan genoeg zou zijn voor mij :)).

Zijn die "campingstekkers" vier- of vijfpolig? Ik heb een rode Tesla adapter met vijf pinnen aan wandzijde; is het dat wat je bedoelt?
 
  • Informative
Reactions: Jobbeke
Ik reed met een S'je, zonder dakdrager. Je kan het dan zelfs doen met twee stops (als je bijv. overnacht om terug op 100% te laden); als je het op één dag doet zijn drie stops meer dan goed genoeg (anderhalf uur laden of zo in totaal). X heeft vermoedelijk wat meer verbruik. Mijn religie: maak dat je "typical range" (in de winter) 130% is van de afstand die je moet afleggen, en blijf die 130%-regel volgen tot je volgende Supercharger of bestemming. Trek je verder niets aan van de waarschuwingen 'rijd 110 km/u' of zo, want die scheppen echt meer range anxiety dan ze oplossen :)

In de parking van Laax: helemaal tot het einde doorrijden, dan rechtsaf: daar staan de Tesla-laders. Zijn snelle laders, dus best de dag nadien een andere plek opzoeken, en de dag van vertrek er opnieuw even gaan aanhangen. Er staan ook vele andere laadpalen naast, dus als je je eigen Mennekes-kabel meehebt lukt dat daar ook.

Geniet van Laax!
 
  • Like
Reactions: Jobbeke
We zijn zonder stress in Laax geraakt met de X. 4 stops waarvan 1 korte in Leonberg want superchargers in Aischetten en Maifeld zouden volgens gps van de wagen buiten dienst zijn, dus moesten we in ulm extra vol laden... Maar in wezen gaat het allemaal heel snel, als je even sanitaire stop neemt en wat te eten of drinken, krijg je al snel het bericht dat er genoeg is bijgeladen om de volgende etappe te doen... 800 km op 10,5 u in een fantastische wagen met veel goedkeurende en/of verwonderde blikken onderweg.... gemiddeld verbruik bleef onder de 250 Wh/km en ik heb me steeds aan de geldende limieten gehouden (dat is wel een voordeel van een Tesla met AP, je rijdt gewoon op je gemak, de afstand van de adaptieve cruise control op 7 wagens en puur ontspannen, anders was ik zeker geflitst geweest zoals een haastige audi die me na wat aandringen voorbij stoof ...) meestal cruise control op 125 km/u gezet, op het einde even op 130 omdat ik er gemakkelijk ging geraken ... Laatste 20 km wel berg op maar daar had de Tesla al rekening mee gehouden in zijn verwacht aankomst percentage ... Aangezien bij vertrek de eerste 20 km aardig bergaf zijn, wat zou het aangewezen laadpercentage bij vertrek zijn? 80 of 90 %?
 
  • Like
Reactions: FrankNL and HWS
We zijn zonder stress in Laax geraakt met de X. 4 stops waarvan 1 korte in Leonberg want superchargers in Aischetten en Maifeld zouden volgens gps van de wagen buiten dienst zijn, dus moesten we in ulm extra vol laden... Maar in wezen gaat het allemaal heel snel, als je even sanitaire stop neemt en wat te eten of drinken, krijg je al snel het bericht dat er genoeg is bijgeladen om de volgende etappe te doen... 800 km op 10,5 u in een fantastische wagen met veel goedkeurende en/of verwonderde blikken onderweg.... gemiddeld verbruik bleef onder de 250 Wh/km en ik heb me steeds aan de geldende limieten gehouden (dat is wel een voordeel van een Tesla met AP, je rijdt gewoon op je gemak, de afstand van de adaptieve cruise control op 7 wagens en puur ontspannen, anders was ik zeker geflitst geweest zoals een haastige audi die me na wat aandringen voorbij stoof ...) meestal cruise control op 125 km/u gezet, op het einde even op 130 omdat ik er gemakkelijk ging geraken ... Laatste 20 km wel berg op maar daar had de Tesla al rekening mee gehouden in zijn verwacht aankomst percentage ... Aangezien bij vertrek de eerste 20 km aardig bergaf zijn, wat zou het aangewezen laadpercentage bij vertrek zijn? 80 of 90 %?

Wij hebben gisteren exact dezelfde route gereden maar dan andersom :)

900km van Flims/Laax naar NL
3 stops ( Ulm / Hirschberg / Erfstadt )
Heenweg was ( Erfstadt / Hirschberg / Bazel )
260 Wh/km gemiddeld op de heen en terugreis

Ook op AP, netjes aan de snelheid gehouden...konden zo'n 275km rijden op 1 lading...260 Wh/km gem verbruik.
Net als @Carl zelfde meldingen gehad dat je langzamer moest rijden...maar genegeerd en telkens met zo'n 10% restantje aangekomen.

Ook gaf hij aan dat er veel superchargers buiten gebruik waren, maar dat bleek dan om 1 of 2 stalls te gaan telkens, dus gewoon naar toe gereden en aangekoppeld. Telkens met 105kW kunnen laden dus ging top.

Kortom heerlijke ritten gehad heen en terug, met groot genot door de bergen heen gereden met de massive voorruit van de X ondersteund door een lekkere playlist van spotify, alle ruimte om de spullen mee te nemen, AP die het echte werk deed...zou niet meer met een andere auto op wintersport willen!
 
Wij hebben gisteren exact dezelfde route gereden maar dan andersom :)

900km van Flims/Laax naar NL
3 stops ( Ulm / Hirschberg / Erfstadt )
Heenweg was ( Erfstadt / Hirschberg / Bazel )
260 Wh/km gemiddeld op de heen en terugreis

Ook op AP, netjes aan de snelheid gehouden...konden zo'n 275km rijden op 1 lading...260 Wh/km gem verbruik.
Net als @Carl zelfde meldingen gehad dat je langzamer moest rijden...maar genegeerd en telkens met zo'n 10% restantje aangekomen.

Ook gaf hij aan dat er veel superchargers buiten gebruik waren, maar dat bleek dan om 1 of 2 stalls te gaan telkens, dus gewoon naar toe gereden en aangekoppeld. Telkens met 105kW kunnen laden dus ging top.

Kortom heerlijke ritten gehad heen en terug, met groot genot door de bergen heen gereden met de massive voorruit van de X ondersteund door een lekkere playlist van spotify, alle ruimte om de spullen mee te nemen, AP die het echte werk deed...zou niet meer met een andere auto op wintersport willen!
`
Dag Frank
inderdaad heerlijk rijden. Had je hem vol geladen voor je vertrek of slechts op 90 of 95 % gelet op de eerste 20km bergaf ...? Inderdaad genoeg oplaadmogelijkheden cfr foto ...vandaag op minder dan 3 u tot 80% geladen ...
 

Attachments

  • IMG_2306.JPG
    IMG_2306.JPG
    66.7 KB · Views: 58
Last edited:
Na Laax was het in de paasvakantie family time in Livigno. Na school meteen met de kindjes de auto in en naar het zuiden! Tussen Straatsburg en Colmar heb ik iets te vlot gereden, want geflitst. Airport Hotel in Basel is comfortabel en vriendelijk, èn ze hebben twee rode plugs in hun parkeergarage. Parkeren en laden zijn inbegrepen in je overnachting, het hotel heb ik aangegeven op Chargemap.

De volgende morgen zijn we ondanks Sondermeldungen over afgenomen service doorgereden naar Maienfeld. Ik wist dat daar een Chademostation als backup aanwezig zou zijn. Laden lukte echter wel, zij het bij slechts twee stations. Na een koffietje doorgereden naar de Vereinatunnel (>40 € enkele reis) en de tunnel onder Munt de la Schera (>40 € retour).

Hotel Baita Montana is zeker aan te raden, slechts 1 bushalte van de liften aan de Teolazijde. Zeer vriendelijk personeel, lekker eten. In de garage drie laadstations met een vier stekkers. Parkeren en laden zijn wederom inbegrepen in het verblijf. Eén nachtje extra geboekt vanwege het mooie weer en de toch nog redelijke sneeuw. Baita Montana staat nu ook op Chargemap.

Terugrijden gebeurde op supercruise: vertrokken met 90%, bergaf, maximumsnelheid en kortste weg. We hebben enkel geladen in Mulhouse en Nancy en zijn in iets minder dan 11u van Livigno naar Mechelen gereden.

Op naar de zomer: Como, Riviera del Levante, Aix-en-Provence en Marne-la-Vallée!
 
  • Like
Reactions: HWS
Na Laax was het in de paasvakantie family time in Livigno. Na school meteen met de kindjes de auto in en naar het zuiden! Tussen Straatsburg en Colmar heb ik iets te vlot gereden, want geflitst. Airport Hotel in Basel is comfortabel en vriendelijk, èn ze hebben twee rode plugs in hun parkeergarage. Parkeren en laden zijn inbegrepen in je overnachting, het hotel heb ik aangegeven op Chargemap.

De volgende morgen zijn we ondanks Sondermeldungen over afgenomen service doorgereden naar Maienfeld. Ik wist dat daar een Chademostation als backup aanwezig zou zijn. Laden lukte echter wel, zij het bij slechts twee stations. Na een koffietje doorgereden naar de Vereinatunnel (>40 € enkele reis) en de tunnel onder Munt de la Schera (>40 € retour).

Hotel Baita Montana is zeker aan te raden, slechts 1 bushalte van de liften aan de Teolazijde. Zeer vriendelijk personeel, lekker eten. In de garage drie laadstations met een vier stekkers. Parkeren en laden zijn wederom inbegrepen in het verblijf. Eén nachtje extra geboekt vanwege het mooie weer en de toch nog redelijke sneeuw. Baita Montana staat nu ook op Chargemap.

Terugrijden gebeurde op supercruise: vertrokken met 90%, bergaf, maximumsnelheid en kortste weg. We hebben enkel geladen in Mulhouse en Nancy en zijn in iets minder dan 11u van Livigno naar Mechelen gereden.

Op naar de zomer: Como, Riviera del Levante, Aix-en-Provence en Marne-la-Vallée!
In Livigno ook DC laden bij Lac Salin en Hotel Constantia (eigenaar = Tesla rijder)
 
Mijn laadprobleem in Val Thorens inmiddels opgelost.
Naast P2 (waar wij staan maar de laadplek ge-iced is) heeft ook P1 en P0 een laadplek met schuco (en die laatste ook DeC).
We mochten al van het P-personeel op elk gewenst moment langs komen en als P0 of P1 laadplek vrij is daar max 24uur gaan laden.
Gister langs gegaan; zag dat 5 plekken verderop naast de laadplek in onze P2 vrij was.
Dus met verlengsnoer aan de slag en inmiddels weer 80% vol:).

Zaterdag naar 90% laden, en lekker met warme batterij op regen de berg af.