Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn laadprobleem in Val Thorens inmiddels opgelost.
Naast P2 (waar wij staan maar de laadplek ge-iced is) heeft ook P1 en P0 een laadplek met schuco (en die laatste ook DeC).
We mochten al van het P-personeel op elk gewenst moment langs komen en als P0 of P1 laadplek vrij is daar max 24uur gaan laden.
Gister langs gegaan; zag dat 5 plekken verderop naast de laadplek in onze P2 vrij was.
Dus met verlengsnoer aan de slag en inmiddels weer 80% vol:).

Zaterdag naar 90% laden, en lekker met warme batterij op regen de berg af.
Wij staan in de parkeer garage van onze accommodatie. Net nog gekeken, maar er zit nog 250 km in. Ik ga niet verder op zoek naar een stopcontact. Zaterdagochtend nog even op de skies en daarna weer naar huis.
 
Eerder deze maand naar Saas-Fee vanuit Brussel:

- Op de terugweg maar tweemaal een half uur moeten laden, in Straatsburg en Metz (ook met dank aan de Lötschbergtunnel natuurlijk).

- Tot 100% geladen in Saas-Fee (rode stekkers, gratis, op -2 in de publieke parking). Tot 100% laden is eigenlijk geen goed idee als je daarna de berg af moet (zoals anderen hier al aangaven, maar ik had hun goede raad niet opgevolgd) - mijn teergeliefde forumleden met meer ervaring hebben dus gelijk: doe gewoon 90% of 95%, dan kan je re-gen tenminste gebruiken bergaf.

- Straatsburg is een zodanig slecht geplaatst ding dat ik volgende keer (vanuit Zwitserland/Basel) via de Duitse snelwegen en Achern probeer. Straatsburg is echt véle minuten omweg. Bijna ridicuul qua ligging (doet wat denken aan Aarlen, maar dan in 't kwadraat).

- Op de heenweg ook Steg-Hohtenn aangedaan, net voor de "klim" naar Saas-Fee (was onnodig maar op ski-bestemmingen heb ik toch altijd iets van "en-wat-als-die-rode-stekker-niet-werkt..."). Steg-Hohtenn heeft een volkomen "virtuele" bar: je raakt er binnen via een website waarop je je aanmeldt. Je kan eten en drinken 'virtueel' bestellen, en er zijn een stuk of zes iPads tot je beschikking als je intussen wil surfen (en, neem ik aan, twaalf camera's om te zien wat je precies met die iPads doet).

Echt zowel grappig als impressionant; alleen heb ik er zowat zeven minuten over gedaan om daar ooit binnen te geraken (zal dan volgende keer wél met één klik lukken neem ik aan), en na de volgende drie minuten rondkijken hoefde ik niet meer te laden want m'n S'je zei me dat ie Saas-Fee ruim aankon.

Maar het concept van die "virtuele" bars bij Tesla-SuC's is intrigerend; moeten we allemaal even verder testen en onze ervaringen delen!
 
Verrassend blijft toch dat er nu al veel voorzieningen zijn om te laden op lokatie.

Ik heb voor 2 geplande trips geen navraag gedaan of laden op lokatie mogenlijk is.

Na het boeken was ik benieuwd, en wat blijkt dat voor beide is er een voorziening is, rode 380V stekker aanwezig, en eventueel gewoon schuko was ook prima. Dat is dan een gelukje en wel zo handig
 
In Straatsburg staat met 8 stallen haast niemand. Die paar minuten extra

Klopt, maar wij waren er dan ook vroeg in de ochtend, want we logeerden vlakbij .....
Deze keer reden 2 (ex)vriendinnen mee, die nog nooit een Tesla hadden bestuurd. Gevolg: Ik heb zelf niet meer gereden :rolleyes:
Toen ze eenmaal door hadden hoe makkelijk en snel Blueberry was, ging de zweep er over (het zijn paardenmeisjes ;)) en vlogen
we met Warp 2 over de Autobahn.
Ik heb de hele vakantie niet op de verbruiksmeter gekeken, maar zonder skibox kwamen we relaxed waar we wilden komen.
 

Attachments

  • IMG-20170501-WA0000[1].jpg
    IMG-20170501-WA0000[1].jpg
    164.7 KB · Views: 54
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Klopt, maar wij waren er dan ook vroeg in de ochtend, want we logeerden vlakbij .....
Deze keer reden 2 (ex)vriendinnen mee, die nog nooit een Tesla hadden bestuurd. Gevolg: Ik heb zelf niet meer gereden :rolleyes:
Toen ze eenmaal door hadden hoe makkelijk en snel Blueberry was, ging de zweep er over (het zijn paardenmeisjes ;)) en vlogen
we met Warp 2 over de Autobahn.
Ik heb de hele vakantie niet op de verbruiksmeter gekeken, maar zonder skibox kwamen we relaxed waar we wilden komen.
Ik was de heen weg langs Straatsburg gereden en daar de lunch gedaan. Op terug weg Chambery en even kort bij Lully geladen. Geslapen in Sausheim (Muhlhouse) en vanuit daar Metz en Urmond aangedaan. Dat in galop gaan herken ik ook ;)
 
Perikelen op terugtocht uit Valthorens
1. had volledige regenbeperking de berg af; vreemd, want had 6 uur lang geladen tot vlak voor vertrek (op ± 2 kW) tot bijna 90%.
Begrijp er niks van waarom de batterij totaal niet opgewarmd was.
2. in Lyon (Aire Manissieux) tot ±430km geladen. Bestemming Auxerre 320 km. Moet te doen zijn, en anders indien nodig in Beaune bijladen.
Hele tijd gaf ie aan 5% over te houden; ging goed dus.
200 meter voor de 1e afrit Beaune, schoot de navi ineens naar de SuC Beaune. Voordat ik begreep "wat ik zag" waren we natuurlijk de afrit al voorbij. Zonder bijladen echter nog steeds 5% restlading in Auxerre.
Bij het passeren van de 2e afslag Beaune.... schoot ie ineens rood naar "charge to reach destination".... met restlading 0%.
Dan toch maar ff laden in Beaune.
Eerstvolgende afslag op 27 km.... dan maar rustig door naar Auxerre, moet minder extra tijd kosten dan heen en weer rijden&laden.
Wat een ellende; zelfs met 90 rijden daalde het gewoon verder naar -2 tot -4%. Zelfs achter een vrachtwagen hielp weinig.
Was wel ineens ook k*t-weer, 6 graden en veel regen (nu dus dat natte spul).
Op 13 km voor bestemming gingen we "onder nul". Gelukkig ging dat laatste stuk meeste omlaag.
Gehaald dus; maar leuk is anders, wat een armoe 90 rijden op 130-wegen.

Wel prettig: de DeC bij hotel Normandie Auxerre deed het prima op 3*20A (hangen 2 laders); ze hadden netjes op mijn verzoek de plek vrijgehouden. Wat oubollig hotel, prima ontbijt. Geprobeerd als alternatief op een hotel bij SuC, prima dus.
 
Vervelend en niet helemaal duidelijk hoe dit komt. Wordt slecht weer wellicht ook meegnomen in het algoritme?
Heb je nog overwogen om na Beaune en voor Auxerre nog ergens wat bij te laden? Ik heb daarvoor een CHAdeMo adapter bij me. Met de Corri-door zie je langs de snelwegen in Frankrijk steeds meer Chademo laadpunten komen.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2017-05-02 om 23.14.25.png
    Schermafbeelding 2017-05-02 om 23.14.25.png
    910.5 KB · Views: 40
Vervelend en niet helemaal duidelijk hoe dit komt. Wordt slecht weer wellicht ook meegnomen in het algoritme?
Heb je nog overwogen om na Beaune en voor Auxerre nog ergens wat bij te laden? Ik heb daarvoor een CHAdeMo adapter bij me. Met de Corri-door zie je langs de snelwegen in Frankrijk steeds meer Chademo laadpunten komen.
Regen wordt door de Tesla predictor niet meegenomen. Kan ook niet omdat regen niet overal en in dezelfde hoeveelheden valt. Regenwater heeft evenwel grote nadelige gevolgen voor het verbruik. In Nederland met veel ZOAB is het effect gering, in Duitsland waar ZOAB niet wordt toegepast kan het nadelige effect tot wel 5% oplopen. Regenwater dat door de banden wordt verdreven betreft honderden liters per minuut.
Dat zijn honderden kilo's te verplaatsen gewicht die de auto sterk afremmen. Daarnaast koelt regen banden sterk af waardoor de rolweerstand van de banden ook nog eens flink toeneemt.
Als laatste negatieve effect moet de temperatuur worden meegenomen. Bij regen daalt de temperatuur lokaal met 5 tot 10 graden C. Dat levert een hogere luchtweerstand op die het verbruik verhoogt.
Al met al drie factoren die het verbruik verhogen.
 
Regen wordt door de Tesla predictor niet meegenomen. Kan ook niet omdat regen niet overal en in dezelfde hoeveelheden valt. Regenwater heeft evenwel grote nadelige gevolgen voor het verbruik. In Nederland met veel ZOAB is het effect gering, in Duitsland waar ZOAB niet wordt toegepast kan het nadelige effect tot wel 5% oplopen. Regenwater dat door de banden wordt verdreven betreft honderden liters per minuut.
Dat zijn honderden kilo's te verplaatsen gewicht die de auto sterk afremmen. Daarnaast koelt regen banden sterk af waardoor de rolweerstand van de banden ook nog eens flink toeneemt.
Als laatste negatieve effect moet de temperatuur worden meegenomen. Bij regen daalt de temperatuur lokaal met 5 tot 10 graden C. Dat levert een hogere luchtweerstand op die het verbruik verhoogt.
Al met al drie factoren die het verbruik verhogen.
En dan vergeet je nog de druppels die op de auto of er net voor vallen. Het kost ook behoorlijk wat energie om die uit de weg te krijgen. Veel meer dan een beetje lucht verplaatsen
 
@Martijn S
Ik vermoed dat de batterij al na 4-5 uur tot 90% geladen was, want hij stond al op 75-80%. Daarna koelt de batterij snel af, want het was best koud in P2. Wij vertrokken met 70% en hadden al gauw volle re-gen. Ik reed niet zelf, maar ik geloof dat we in Chambery nog 40% over hadden.
O ja, de route Val Thorens - Basel - Den Haag is maar 4 km langer dan de route via Lyon ...
 
Perikelen op terugtocht uit Valthorens
1. had volledige regenbeperking de berg af; vreemd, want had 6 uur lang geladen tot vlak voor vertrek (op ± 2 kW) tot bijna 90%.
Begrijp er niks van waarom de batterij totaal niet opgewarmd was.

Met laden a 2 kW wordt de batterij inderdaad niet warm. Dat heb ik meegemaakt in januari met een paar graden boven nul. Ik weet niet met welk vermogen de batterij wel voldoende warm wordt.
 
Met laden a 2 kW wordt de batterij inderdaad niet warm. Dat heb ik meegemaakt in januari met een paar graden boven nul. Ik weet niet met welk vermogen de batterij wel voldoende warm wordt.
Het laden met 11 kW warmt de accu maar beperkt op. Met 22 kW gaat dit veel beter en zal na langer dan een uur laden de accu voldoende hebben opgewarmd om geen beperkingen meer te ervaren.
Als het extreem koud is, dan is laden met 22 kW ook veel sneller omdat de accu dan goed wordt opgewarmd.
 
  • Helpful
Reactions: CO2CLEAN
Mooie site. Ik ga van de zomer vanuit Biarritz naar Montpellier. Nu staan er al een tijdje nog 2 SuC in de planning aan de voet van de Pyreneeën, anders moet ik gebruik maken van de Chademo Corridor. Vanuit Biarritz naar Toulouse wordt erg tricky.
Nu toch nog eens nader gekeken naar die Chademo Corridor.
Bij veel (op chargemap) zie ik nu 4 soorten rfid-pasjes, credit card en local coin, staan.
Hoe activeer jij ze? (als iemand hier (ook?) ervaring mee heeft hoor ik het ook graag)

--- edit ---
Nu ik op Sodetrel Mobilité kijk, zou je dus probleemloos zonder abo of pasje moeten kunnen laden
(hmm, eerder naar moeten kijken...)
Iemand dat al gedaan?
 
@Martijn S
Ik vermoed dat de batterij al na 4-5 uur tot 90% geladen was, want hij stond al op 75-80%. Daarna koelt de batterij snel af, want het was best koud in P2. Wij vertrokken met 70% en hadden al gauw volle re-gen. Ik reed niet zelf, maar ik geloof dat we in Chambery nog 40% over hadden.
O ja, de route Val Thorens - Basel - Den Haag is maar 4 km langer dan de route via Lyon ...
Nee, hij was nog aan het laden toen ik m uit P2 haalde.
Ook interessante route.... is dat door Duitsland? (wel dus een Zwiters vignet nodig)


Met laden a 2 kW wordt de batterij inderdaad niet warm. Dat heb ik meegemaakt in januari met een paar graden boven nul. Ik weet niet met welk vermogen de batterij wel voldoende warm wordt.

Het laden met 11 kW warmt de accu maar beperkt op. Met 22 kW gaat dit veel beter en zal na langer dan een uur laden de accu voldoende hebben opgewarmd om geen beperkingen meer te ervaren.
Als het extreem koud is, dan is laden met 22 kW ook veel sneller omdat de accu dan goed wordt opgewarmd.

Goh, wist ik niet / nog niet eerder meegemaakt/gemerkt. Al zo vaak aan schuco geladen met daarna niet/nauwelijks regenbeperking.
Ga nu toch aan mezelf twijfelen....
Oke, zomers is geen referentie.
Eerdere parkeergarages op wintersport waren waarschijnlijk minder koud; zal ook wat schelen; maar toch.
 
Nu toch nog eens nader gekeken naar die Chademo Corridor.
Bij veel (op chargemap) zie ik nu 4 soorten rfid-pasjes, credit card en local coin, staan.
Hoe activeer jij ze? (als iemand hier (ook?) ervaring mee heeft hoor ik het ook graag)

--- edit ---
Nu ik op Sodetrel Mobilité kijk, zou je dus probleemloos zonder abo of pasje moeten kunnen laden
(hmm, eerder naar moeten kijken...)
Iemand dat al gedaan?
Ik zag dat maandag op de laadpaal bij Langres staan maar heb niet de moeite genomen om dat verder uit te zoeken. Ik dacht ruim voldoende te hebben om Beaune te halen. 1 euro per 5 minuten lijkt me fors voor een 11 kW laadpunt