Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet of het in dit draadje past, maar het is wel relevant voor mij:

Heeft er al iemand ervaring met de combinatie range mode - chill mode - bergen? Zet deze combinatie zoden aan de dijk of is het hulen met de pet op?

Ik denk niet dat het veel uitmaakt.

Range mode zet de verwarming/airco een paar tandjes lager. Ik gebruik hem wel maar heb geen echt spectaculair verschil gezien. En als je nog niet de laatste update hebt verwarmt hij met range mode alleen interieur voor en niet de batterij. Met nieuwe software wel, mits aan externe stroombron aangesloten.

Chill vermindert acceleratievermogen dus wat minder hard de berg op. Maar zal alleen effect hebben als je echt snel wil want ook met Chill gaat hij sneller dan de meeste passagiers lief is.
 
Ben momenteel met mijn X in Oostenrijk voor de wintersport. Ik schrik wel van het verbruik. Korte stukken en dan het verwarmen vraagt veel. Ook het laden van een koude auto ging heeeeel langzaam.
Ik ben ooit eens bij de SuC in Sankt Anton gaan laden nadat de auto 4 dagen stil had gestaan. Na hooguit 500m gereden te hebben van het hotel naar de SuC op de dag dat we wilden vertrekken gebeurde er helemaal niets. Het was mijn eerste ervaring met het laden van een compleet koude accu en ik dacht dat er iets helemaal mis was. Ik ben dus Tesla service gaan bellen, en die wisten mij te vertellen dat de SuC eerst de accu voorzichtig gaat opwarmen voordat hij überhaupt iets laadt. Het laden begon denk ik pas na een kwartier, en aanvankelijk met een extreem lage snelheid. Houd daar dus rekening mee: zorg dat je meer dan genoeg tijd hebt als je op de wintersport een koude accu wil bijladen. Het klinkt allemaal zo logisch, maar dat het zoveel tijd zou kosten had ik me niet gerealiseerd.
 
Ben momenteel met mijn X in Oostenrijk voor de wintersport. Ik schrik wel van het verbruik. Korte stukken en dan het verwarmen vraagt veel. Ook het laden van een koude auto ging heeeeel langzaam.

Dat geldt ook voor een S of eigenlijk elke EV. Zaak is om laadniveau op niveau te houden en als het kan aan een lader voor te verwarmen, zeker met nieuwste update. Geldt ook voor brandstofauto's maar daar valt het minder op. Het verbruik de eerste kilometers incl. opwarmen is dan ook dramatisch en dan gaat het ook nog eens de lucht in :)
 
  • Like
Reactions: nico180
Als je boven op je bestemming bent en 6 dagen stil staat wat is volgens jullie de minimale lading die je moet hebben om veilig naar beneden te komen met een SUC op 60 km afstand?

Ik zou dit laten rekenen door abetterrouteplanner.
Maar hou ook rekening mee dat bij stilstaan is er toch enkele % die dagelijks verdwijnt. Om dit % laag te houden vergeten niet om de auto in eco modus en ook geen permanent netwerk verbinding in te stellen.
 
Als je echt naar beneden gaat verbruik je per saldo heel weinig. Zie hier mijn ervaring in de Dolomieten afgelopen zomer. "In Sankt Moritz bijgeladen en de benen gestrekt - vetrokken met 420 typical en 56 km later een range over van 414. Dus 1,8 kWh verbruikt over die 56 km. Gemiddeld 32 Wh/km!. Laat nog maar weer eens zien dat in de bergen rijden niets meer energie hoeft te kosten dan op een vlak stuk gegeven dat je een belangrijk deel op gravity-power rijdt." Koude accu en omstandigheden maken natuurlijk wel verschil.
 
Ik ben ooit eens bij de SuC in Sankt Anton gaan laden nadat de auto 4 dagen stil had gestaan. Na hooguit 500m gereden te hebben van het hotel naar de SuC op de dag dat we wilden vertrekken gebeurde er helemaal niets. Het was mijn eerste ervaring met het laden van een compleet koude accu en ik dacht dat er iets helemaal mis was. Ik ben dus Tesla service gaan bellen, en die wisten mij te vertellen dat de SuC eerst de accu voorzichtig gaat opwarmen voordat hij überhaupt iets laadt. Het laden begon denk ik pas na een kwartier, en aanvankelijk met een extreem lage snelheid. Houd daar dus rekening mee: zorg dat je meer dan genoeg tijd hebt als je op de wintersport een koude accu wil bijladen. Het klinkt allemaal zo logisch, maar dat het zoveel tijd zou kosten had ik me niet gerealiseerd.
Teslabjørn had hier onlangs een mooie oplossing voor. 5 minuutjes de accu warm rijden door snel te acceleren en remmen. Jojo’en. filmpje staat op youtube.
 
6 dagen stilstaan = 60 km verlies
60 km rijden = 120 km incl marge
Rondt het af op 200 km en je zit safe.
bergaf = pro memorie, want hij zal niet regenereren bij een koude batterij en hij warmt ook niet snel op omdat hij bergaf minder vermogen moet leveren.

Die waarden had ik ook in het hoofd maar er zijn blijkbaar ook hier verbeteringen in de firmware.
Met "range mode" aan en "always connected" off verlies je maar 6km/pd volgens testen van Bjorn en dat is met een X

 
Andere vraag en ene beetje last minute.
Weet iemand of er vanaf de SuC Archamps (Frankrijk) tot aan Morillon er verplichte stukken zijn met sneeuwkettingen?
Niet als je langs Ville-en-Sallaz rijdt, dus na de peage bij Findrol eraf. Dan hoef je niet over de Col de Chatillon heen.
Op winterbanden is dat allemaal prima te doen zelfs als er sneeuw valt.