Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren vanuit Chambery vertrokken naar Champagny, ritje van 95 km, met 330 km typical. In de file gestaan van Albertville naar Moutiers. Als je vrijwel stil staat gaat het verbruik naar meer dan 1000 wh/km! 8 uur in de file gestaan, als het 10 uur was geweest hadden we de bestemming niet gehaald. Ben benieuwd of er andere Teslarijders wel noodoplossingen moesten verzinnen
 
Gisteren vanuit Chambery vertrokken naar Champagny, ritje van 95 km, met 330 km typical. In de file gestaan van Albertville naar Moutiers. Als je vrijwel stil staat gaat het verbruik naar meer dan 1000 wh/km! 8 uur in de file gestaan, als het 10 uur was geweest hadden we de bestemming niet gehaald. Ben benieuwd of er andere Teslarijders wel noodoplossingen moesten verzinnen
Zelfde ervaring.
500m op +/-4u en onze gemiddeld ging net boven 2000wh/km.
Toch bestemming geraakt (Val Tho) maar wel berg op met lichte voet en grotendeels zonder verwarming.
 
Moest je ooit in Obereggen terechtkomen kan ik dit hotel ten zeerste aanraden...2 DeC's en fervent Tesla eigenaar.

IMG_2617.JPG
 
  • Informative
Reactions: Zefla
Wintersport ervaring (1e met de Tesla)

Model S, P100D, Vredestein winterbanden van 1 week oud
Reis: Amsterdam-Les Menuires
Periode: 23 dec-30dec
Temp: eerste dagen nacht 0-3 graden, overdag 6-10
Later normale temperaturen tussen -15 en 0 graden


Door het huidige aanbod van superchargers is de bestemming makkelijk te bereiken geweest. Mijn ervaring is dat ik met mijn huidige setup en rijstijl steeds op het juiste moment pauze neem om te laden door de locaties van de SuC's, waardoor je uiteindelijk veilig blijft rijden. Moest het hele stuk ook zelf rijden. Uiteraard moet je hiervoor wel extra tijd uitrekken. Maatje reed het met een audi s4 in 10,5 uur. Ik deed er stuk langer over ivm laden na 200-250 km. De nav gaf me andere laadpunten aan, en ongetwijfeld kan het dan iets sneller maar ik kies liever zelf mn punten ivm horeca etc bij de verschillende SuC’s.

In chambery voor het laatst bijna helemaal vol geladen, vervolgens aangekomen in Les Menuires (100km, waarvan 20 stijgend) met 263 km resterend. Ik vertrok na een week met 232 km (na auto te hebben voorverwarmd, meerdere keren open en dicht inladen etc, stond daarvoor eigenlijk op 239 km). Range anxiety dus totaal niet nodig bij normale omstandigheden. Weinig drain als je contact maken met de app beperkt. Ik denk 3-7 km per dag afhankelijk van temp.

Echter wintersport is wintersport niet zonder de onvoorspelbaarheden. De dag van vertrek had het extreem gesneeuwd in de nacht (50cm), wij hadden achteraf mazzel en hadden weinig vertraging, maar later op de dag scheen het drama te zijn in en om dat gebied en als je dan toch je in een file die vaststaat terechtkomt zou het misschien wel lastig kunnen worden als ik kijk naar de verhalen van medeforumleden.

Overigens de AWD in combi met nieuwe winterbanden (vredestein) maakte alle kilometers gevoelsmatig heel veilig. Veel grip en totaal geen probleem met de sneeuw. Dit was bij anderen op de berg wel anders! Veel mensen zien duwen etc. Ik had sneeuwkettingen in mn auto liggen maar heb ze niet nodig gehad. Dit vond ik achteraf een zeer fijne ervaring en ik vond de Tesla ook goed opgewassen tegen wat extremere omstandigheden de laatste dag. Het gaf me een veilig gevoel om te voelen dat de auto zo in controle was.

Mijn mening is dat de Tesla Model S zeer geschikt is voor de wintersport!
 
Wintersport ervaring (1e met de Tesla)

Model S, P100D, Vredestein winterbanden van 1 week oud
Reis: Amsterdam-Les Menuires
Periode: 23 dec-30dec
Temp: eerste dagen nacht 0-3 graden, overdag 6-10
Later normale temperaturen tussen -15 en 0 graden


Door het huidige aanbod van superchargers is de bestemming makkelijk te bereiken geweest. Mijn ervaring is dat ik met mijn huidige setup en rijstijl steeds op het juiste moment pauze neem om te laden door de locaties van de SuC's, waardoor je uiteindelijk veilig blijft rijden. Moest het hele stuk ook zelf rijden. Uiteraard moet je hiervoor wel extra tijd uitrekken. Maatje reed het met een audi s4 in 10,5 uur. Ik deed er stuk langer over ivm laden na 200-250 km. De nav gaf me andere laadpunten aan, en ongetwijfeld kan het dan iets sneller maar ik kies liever zelf mn punten ivm horeca etc bij de verschillende SuC’s.

In chambery voor het laatst bijna helemaal vol geladen, vervolgens aangekomen in Les Menuires (100km, waarvan 20 stijgend) met 263 km resterend. Ik vertrok na een week met 232 km (na auto te hebben voorverwarmd, meerdere keren open en dicht inladen etc, stond daarvoor eigenlijk op 239 km). Range anxiety dus totaal niet nodig bij normale omstandigheden. Weinig drain als je contact maken met de app beperkt. Ik denk 3-7 km per dag afhankelijk van temp.

Echter wintersport is wintersport niet zonder de onvoorspelbaarheden. De dag van vertrek had het extreem gesneeuwd in de nacht (50cm), wij hadden achteraf mazzel en hadden weinig vertraging, maar later op de dag scheen het drama te zijn in en om dat gebied en als je dan toch je in een file die vaststaat terechtkomt zou het misschien wel lastig kunnen worden als ik kijk naar de verhalen van medeforumleden.

Overigens de AWD in combi met nieuwe winterbanden (vredestein) maakte alle kilometers gevoelsmatig heel veilig. Veel grip en totaal geen probleem met de sneeuw. Dit was bij anderen op de berg wel anders! Veel mensen zien duwen etc. Ik had sneeuwkettingen in mn auto liggen maar heb ze niet nodig gehad. Dit vond ik achteraf een zeer fijne ervaring en ik vond de Tesla ook goed opgewassen tegen wat extremere omstandigheden de laatste dag. Het gaf me een veilig gevoel om te voelen dat de auto zo in controle was.

Mijn mening is dat de Tesla Model S zeer geschikt is voor de wintersport!

Goed verhaal.

Wij zijn Nieuw bij de club.
Binnenkort 1e roadtrip. Naar Grindelwald op wintersport. Vanuit Nijmegen met een MS 75D

Ik ben zeer benieuwd of wij ons kunnen aanpassen aan het Tesla rijden en hoe de auto zich houd qua laadtijd afstand en grip. Zo te lezen zit dat laatste wel goed.
 
  • Like
Reactions: harrydijkstra
Echter wintersport is wintersport niet zonder de onvoorspelbaarheden. De dag van vertrek had het extreem gesneeuwd in de nacht (50cm), wij hadden achteraf mazzel en hadden weinig vertraging, maar later op de dag scheen het drama te zijn in en om dat gebied en als je dan toch je in een file die vaststaat terechtkomt zou het misschien wel lastig kunnen worden als ik kijk naar de verhalen van medeforumleden.

We stonden in die files en moest even verder in Val Thorens.
Is uiteindelijk goed afgelopen, maar mijn advies is neem genoeg reserve.
Wij hebben ook laatst geladen in Chambery, 90%+ (met een 85, dus 340km geschat) en zijn aangekomen met 60km...
 
Terug van gisteren van de eerste vakantie met de Tesla S. We zijn in Nendaz Zwitserland geweest. Wat een geweldige reiservaring. Vroeger wisselde we elkaar af (ik en mijn vrouw). Maar nu kon ik de rit dankzij auto pilot en de pauze's gemakkelijk alleen aan. In Nendaz zijn ook 4 laadplekken waar je gratis kan laden. Alleen om de laadpaal actief te krijgen was het even zoeken. Voor we op terugweg vertrokken heb ik de wagen een uur op voorhand ingeplugd om nog wat bij te laden en de accu voor te verwarmen. Dit bleek ook echt nodig want na anderhalf uur laden en voorverwarmen had ik nog steeds maar de helft "re gen" ter beschikking. Ook zoals een aantal keer hier gemeld ging het laden met een koude batterij heel langzaam. Op terugweg was het nog even spannend. We wouden laden aan de Supercharger van Metz maar we kwamen hier aan op het spits uur en het was er ongelofelijk druk. Op het moment dat ik van de autostrade afrij stonden we al stil met nog zo een 25km op de batterij. Toen kwam er een melding op de gsm gps 'via waze' dat er een overstroming op de weg zou zijn richting de Supercharger. Een andere supercharger was geen optie meer. De Moezel stond overal buiten haar oevers en op de weg draaiden talloze wagens zich om. Gelukkig zijn we er met aanschuiven (30min) en wat bibberen geraakt. En bleek de gemelde overstroming niet meer te zijn dan een grote plas op de weg. Op naar de volgende reis!
 
  • Like
Reactions: Maarten
Goed verhaal.

Wij zijn Nieuw bij de club.
Binnenkort 1e roadtrip. Naar Grindelwald op wintersport. Vanuit Nijmegen met een MS 75D

Ik ben zeer benieuwd of wij ons kunnen aanpassen aan het Tesla rijden en hoe de auto zich houd qua laadtijd afstand en grip. Zo te lezen zit dat laatste wel goed.

Ja met goede winterbanden en AWD is de grip echt top, dat gaat een veilig gevoel geven wetende dat je altijd nog de sneeuwkettingen als extra hebt. Wat betreft het laden, dat heeft vooral met de gedachte vooraf te maken. Zie je het van tevoren al als een goed moment om even te pauzeren en tot rust te komen en wat leuke momenten samen tijdens de trip (zeg maar al als onderdeel van de vakantie) dan gaat het allemaal meevallen en kan het zelfs fijn zijn. Maar als je gaat vergelijken met hoe het destijds met een ICE ging dan kan het gaan irriteren. Van tevoren op voorbereid zijn dus. De afstanden tussen SuC's zijn in west europa echt goed te doen. Veel plezier op de roadtrip!
 
  • Like
Reactions: Superendo
We stonden in die files en moest even verder in Val Thorens.
Is uiteindelijk goed afgelopen, maar mijn advies is neem genoeg reserve.
Wij hebben ook laatst geladen in Chambery, 90%+ (met een 85, dus 340km geschat) en zijn aangekomen met 60km...
We stonden in die files en moest even verder in Val Thorens.
Is uiteindelijk goed afgelopen, maar mijn advies is neem genoeg reserve.
Wij hebben ook laatst geladen in Chambery, 90%+ (met een 85, dus 340km geschat) en zijn aangekomen met 60km...
Jeetje wat tricky dan zeg. Ja ik kon me er zeker wel iets bij voorstellen die dag. Maar idd hou het save met reserve! Wacht liever nog iets langer bij de laatste SuC en ga tot 90+, misschien zelfs 100. Helemaal met je eens.
 
Ja met goede winterbanden en AWD is de grip echt top, dat gaat een veilig gevoel geven wetende dat je altijd nog de sneeuwkettingen als extra hebt. Wat betreft het laden, dat heeft vooral met de gedachte vooraf te maken. Zie je het van tevoren al als een goed moment om even te pauzeren en tot rust te komen en wat leuke momenten samen tijdens de trip (zeg maar al als onderdeel van de vakantie) dan gaat het allemaal meevallen en kan het zelfs fijn zijn. Maar als je gaat vergelijken met hoe het destijds met een ICE ging dan kan het gaan irriteren. Van tevoren op voorbereid zijn dus. De afstanden tussen SuC's zijn in west europa echt goed te doen. Veel plezier op de roadtrip!
Dat verschil met de ICE van vroeger zat ook nog tussen mijn oren tot de afgelopen kerstvakantie. Mijn zwager vertrok op dezelfde tijd als wij met een Espace diesel, en kwam uiteindelijk na 1200km 1,5u eerder aan. Wij hadden al gegeten onderweg en zij nog niet. Eerder dacht ik dat t verschil zeker 3u zou zijn. Wat vaak vergeten wordt is dat t niet meer zo snel gaat als vroegah.
 
Gisteren zijn we teruggekomen van onze derde en verste wintersporttrip met onze MS85D. Wij zijn met nieuwjaar naar Commezzadura, Val di Sole getrokken. In tegenstelling tot onze reizen met de Megane naar Passo Tonale (Mechelen-Basel-Gotthard-Milaan-Bergamo-Edolo-Tonale) hebben wij deze keer besloten over Duitsland te reizen. Onze reisgenoten deden hetzelfde in een BMW X5 diesel.

Ik heb de gewoonte om de heenreis in twee etappes te doen, terug in één keer. Onze eerste stop was V-hotel in Bonn zonder bij te laden. De DeC hier heeft zijn werk gedaan, er staan twee kastjes tot je beschikking in dit zeer leuke designhotel. Laat je echter niet verleiden tot het eten van iets kleins in de bar... Voor ons was het geen probleem om door het slechte weer en het spitsverkeer onze weg te vinden. Onze reisgenoten zijn doorgereden tot Ulm in een sneeuwjacht, die hen veel tijd deed verliezen.

De volgende dag vertrokken wij door de regen en kou voor de rest van de in totaal 1100 km lange reis. In Hirschberg hebben wij voor het eerst bijgeladen, na een (te) snelle stop reden we verder. Het verbruik door de kou, regen en de Eifel was hoger dan verwacht. Leonberg was een stevige tegenvaller: ver van de snelweg, bijna helemaal vol op een ongezellige locatie met dan ook nog een vrachtwagen die het in- en uitparkeren bemoeilijkte. Tijdens het trage laden bleek de A8 op te stroppen tussen Stuttgart en Ulm, en de A7 tussen Ulm en Memmingen, dus werd de route omgegooid. Richting Sulz-Vöhringen om te laden en te eten, vervolgens één van de twintig plekjes in Bregenz. Bij de laatste mag men nog wel investeren in wat infrastructuur, maar een verwarmde toiletcontainer is beter dan niets. Vervolgens Wazeden we langs de Arlbergfile om even op verhaal te komen in het ondertussen rustige Innsbruck. Hier konden we volladen voor onze laatste etappe om vervolgens met 37 km range in het Monroc-hotel aan te komen. Onze vrienden waren hier al een uurtje terwijl ze ruim drie uur later uit Ulm waren vertrokken. 14 1/2 uur over 950 km...

In de garage van Monroc zijn er twee punten beschikbaar met elk een rode en een campingstekker. De DeC is besteld maar nog niet geleverd. Het hotel is een aanrader, maar niet verder vertellen.

De terugreis leek vlotter te gaan. 's Morgens vroeg vertrokken om op de Brenner bij te laden en vervolgens de file op de Fernpas te verlaten om in Lermoos in stijl te laden. In Ulm gingen we lunchen met onze vrienden die 35 minuten na ons waren vertrokken. Hier met medelijden en een licht schuldgevoel staan kijken naar een zich vormend rijtje wachtenden aan de SuC. Met een volle "tank" zijn we doorgestoten naar Waldlaubersheim en vervolgens Erftstadt. Mechelen werd bereikt na een trip van 1100 km en 15 uur rijden met 40 km overschot. Onze vrienden waren al een uurtje thuis.

Indrukken:
- Bereik lijdt onder slechte omstandigheden. Dit is de derde wintersport geweest met onze Rosse, maar de vorige keren was het droog
- Misschien beter iets langer laden zodat je je SuC's kan uitkiezen naar gelang je routekeuzes
- McDonald's heeft geen klanten gewonnen aan ons, hoewel ze in Duitsland aan elke SuC lijken te staan
- Range anxiety is een non-issue als je weet te doseren
- Een SuC in Bergamo zou welkom zijn, hoewel Brescia maar een kleine omweg zou zijn
- Bij goede omstandigheden moet een Model S zeker niet onderdoen voor een BMW X5 diesel in reisgemak, in slechte echter...

Kronplatz volgt over enkele weken!