@Timmm Hmm, even hardop denken/rekenen (correcties welkom)
Eenmaal op snelheid gaat de meeste energie zitten in het overwinnen van de luchtweerstand, die neemt kwadratisch toe met je snelheid. Het verschil tussen 125km/uur (34.7m/s) of 160km/uur (44.4m/s): 28% hogere snelheid, maar 68% meer energie benodigd.
Op een reis van 1000 kilometer is de reistijd 8 uur resp. 6.25 uur, een tijdswinst in rijtijd van 105 minuten.
Laten we eens uitgaan van 68% meer energie = ook 68% langer laden @100kW.
Totaal 5 stints van 200km, eerste 200km doe je op de lading thuis. dus 4 laadstops van ieder 40kWh.
Bij 68% extra energie zou je zo'n 100kWh extra nodig hebben, dat is een uur extra laden, 1 extra stop of misschien zelfs wel 2.
Tel daar de extra tijd bij op om van de snelweg af te gaan om die extra SuC stop(s) te maken en je tijdswinst is minimaal.
De heenreis en terugreis naar/van wintersport kan je niet helemaal zuiver vergelijken.
Van NL naar wintersport stijg je over het hele traject zo'n 1000m, terug daal je dezelfde hoogte (meer als je niet in een dal logeert).
Grofweg is dat +5kWh en -5kWh verbruik, over 1000 kilometer, dus +5Wh en -5Wh per kilometer.
Scheelt maar 5% op 200Wh/km maar bij mij maakte dat dat ik op de terugweg net 1 laadstop minder nodig had.