Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
39354360-479B-471C-8337-3F3D9888C492.png
We zitten nu te ontbijten in Parkhotel Stuttgart Messe, een DeC. Het hotel is goed, maar de lader wordt na een uur afgesloten “omdat de directie geen stroom wil verkopen”... Je bent dus overgeleverd aan de nachtreceptionist om elk uur de schakelaar om te zetten. Mij zien ze hier niet meer terug, heb duidelijk gemaakt dat dit echt niet kan.
 
We zitten nu te ontbijten in Parkhotel Stuttgart Messe, een DeC. Het hotel is goed, maar de lader wordt na een uur afgesloten “omdat de directie geen stroom wil verkopen”... Je bent dus overgeleverd aan de nachtreceptionist om elk uur de schakelaar om te zetten. Mij zien ze hier niet meer terug, heb duidelijk gemaakt dat dit echt niet kan.
Volgens mij hebben ze dan een probleem want de overeenkomst is: gratis laders en lokatie wordt in de navigatie opgenomen, in ruim voor gratis stroom. Wellicht ook een klacht naar Tesla sturen.
 
Misschien denken ze 'wie hier overnacht mag een ganse nacht laden maar wie alleen ontbijt heeft aan één uur genoeg want we willen geen mensen die alleen komen ontbijten en dan blijven 'hangen' aan onze ontbijttafels, vermits we dertig tafels voor honderd bedden hebben?'
 
En dan nu de gevolgen:

Niet volledig opgeladen zou betekenen dat we Lermoos met 6% zouden halen, Bregenz echter met 22%. We hebben dus onze plannen omgegooid en zijn via West-Oostenrijk gereden. Bregenz hebben we gehaald met 10% restlading (hoe zou dat komen?), vervolgens volgegooid voor de Brenner. Met Nieuwjaar hebben we de Arlbergfile kunnen omzeilen, nu stond de parallelweg ook vol. In Landeck stond alles vast op de S16 door werkzaamheden, dus hebben we geprobeerd om door het dorp Zams te rijden. De doorgaande weg was hier afgesloten wegens carnaval. We dachten dan bij een DeC te gaan eten en ondertussen te laden: restaurant dicht en receptionist wist van geen laadpunt. De weg naar de Landecktunnel bleek ook afgesloten, dus terug door Zams naar de A12.

Op dit ogenblik hadden twee van de vier inzittenden een zenuwinzinking. Een goeie Spotifyplaylist bracht redding.

Nadien werd Innsbruck gelukkig vlot bereikt, maar ook hier alles dicht in het hotel. Na nog wat fileleed aan de loketten van de Brenner bereikten we om 18u onze bestemming. 10 uur om vanuit Stuttgart naar Kronplatz te raken.

Hier aangekomen troffen toevallig wat ICE'rs die rond hetzelfde tijdstip uit hetzelfde tussenstophotel waren vertrokken. Zij waren hier een uurtje eerder.

Al met al de meest klote reis die we tot nu toe met de Rosse hebben gehad, maar dat gold blijkbaar voor iedereen. Als ik één onderpresterende factor moet duiden dan is het vandaag Waze: inconsistent, langzaam om te updaten en soms echt dom. Wij zijn natuurlijk nog dommer dat we niet hebben nagedacht. Vandaag zou de Teslanavi het beter hebben gedaan dan Waze, ware het niet dat we dan Lermoos nooit bereikt zouden hebben. Sommige suggesties waren echt goed, maar we hebben al farcen gehad met de Teslanavi en de onderliggende Navigonsoftware in een vorige GPS.

Het Parkhotel en Tesla krijgen later nog wel wat mailtjes, eerst eens goed skiën!

/rant
 
Eerste roadtrip met onze 2maanden oude MS75D

Van nijmegen naar baden baden. 1 stuk bewust de snelheid moeten maximeren op 110km om zonder spanning bij de SUC te komen. Daarna volgas naar baden baden. In de parkeergarage geladen. Volgende dag doorgereden naar SuC Kriegstetten. In Rubigen nog 15 minuten bij geladen om met voldoende reserve in Grindelwald aan te komen. Hij staat nu met 49% te wachten op de terugreis. Geen noodzaak om hier te gaan laden.

Als de terugreis netzoals goed gaat is de range axienty weg.
 
  • Like
Reactions: Maarten and Ronaldd
Ok, mede op jouw advies dit jaar naar dolomiti ski, twijfel nog over route over munchen of Fernpass, zal afhangen van het weer en verkeer, rijden op vrijdag hebben dan overnachting 30 km voor het skigebied zodat we zaterdag op tijd kunnen beginnen met skien en hopelijk wat vakantie drukte mijden op de brennerpas.
 
Ok, mede op jouw advies dit jaar naar dolomiti ski, twijfel nog over route over munchen of Fernpass, zal afhangen van het weer en verkeer, rijden op vrijdag hebben dan overnachting 30 km voor het skigebied zodat we zaterdag op tijd kunnen beginnen met skien en hopelijk wat vakantie drukte mijden op de brennerpas.

Via Munchen rijdt veel relaxter wanneer het druk is. Brennerpas gaat sneller met Videomaut of creditcard (beide een apart poortje, zonder file). SuC Brenner is bereikbaar vanaf beide zijden.

In de Dolomieten barst het inmiddels van de DeC’s bij hotels. En er zijn verschillende 50kW snelladers die met bijv. NewMotion laadpas werken (zie foto: bij Dobbiaco)
 

Attachments

  • 916BC0A8-2755-4C1C-B62F-CBD2210C963A.jpeg
    916BC0A8-2755-4C1C-B62F-CBD2210C963A.jpeg
    352.9 KB · Views: 34
  • Like
Reactions: Janc
@Janc hier de route vanuit Oostenrijk. Je rijdt eerst voorbij en dan over de parkeerplaats en dan door het tunneltje onder de snelweg . Dan parellel aan de snelweg terug richting Oostenrijk naar de Parkeerplaats waar de SuC staat. Overigens binnen goede koffie.

Als de mogelijkheid zou ik over Fernpas rijden. Dat moet redelijke meevallen op vrijdag. Verder veel plezier in de Dolomieten. Mocht je nog wat willen weten "Let me Know"
Schermafbeelding 2018-02-11 om 11.05.45.png
 
Ben net terug van drie dagen skieen in Saalbach. Ik ben met drie personen in mijn S 75 (eind 2017) vanuit Utrecht vertrokken. Om heel eerlijk te zijn vond ik de reis tegenvallen qua reistijd. Zijn er opties voor verbetering mogelijk? Hierbij een kort verslag.

Heenreis: Utrecht > Saalbach. 06h:00 vertrokken. Start range: 340km Aankomst 20h:00 bijna geen file gehad. Ik had zelf een laadplan gemaakt met 5 laadstops en hanteerde de regel: laden zodat er 1/3 ruimte over aan lading is bij de volgende SUC. We hebben redelijk door kunnnen rijden, stukken van 130/140 km/h.

Terugreis: Saalbach > Utrech. 15h:00 vertrokken en aankomst 03:45. Start range: 300km. We hebben nu de navigatie het laten regelen. Weer 5 laadstops, na laadstops 3 konden we niet harder rijden dan 110 km per uur (anders haalde we de SUC niet). De laadtijd varieerde van 20 min tot de zelfs 2 laadsessies van bijna 1 uur.
 
Vertrekken met trip range in plaats van 340 en 300 km (eerste winst). Lagere SoC bij aankomst bij SuC zodat je er sneller bent (harder gereden) en het laden start met meer kW (110kW alleen bij bijna lege accu)

Dus: helemaal volladen naar 380 de volgende keer? 380 is mijn trip range.
Wat is een goede advies SoC (ken de afkorting niet, snelheid?). Wat is bijna leeg qua accu? Onder de 50km? En als ik dat doe houdt hij dan de snelheid op 110 kW? Nu was het rond de 70-90 kW.

Als ik dit had gedaan, dan was ik denk ik 20 min sneller geweest op den terugweg. Eens?
 
Dus: helemaal volladen naar 380 de volgende keer? 380 is mijn trip range.
Wat is een goede advies SoC (ken de afkorting niet, snelheid?). Wat is bijna leeg qua accu? Onder de 50km? En als ik dat doe houdt hij dan de snelheid op 110 kW? Nu was het rond de 70-90 kW.

Als ik dit had gedaan, dan was ik denk ik 20 min sneller geweest op den terugweg. Eens?

Ja, helemaal vol dat ding. En dan bijna helemaal leeg. SoC = State of Charge (hoe leeg). Ik kom meestal aan met max. 20 km, liefst minder, desnoods 160 km/h laatste stukje. Eerste trip naar Noord-Italie was ik 16,5 uur onderweg (had geen idee van range bij kou en hellingen, dus voor de zekerheid vaak geladen) Tegenwoordig altijd tussen 12,5-13,5 uur. Lunchen = uurtje laden, dineren ook. Dat voelt niet als wachten. En dan nog een paar keer 20-30 min. koffie. Heerlijk reizen. Heerlijk thuiskomen (uitgerust).
 
  • Like
Reactions: Superendo