Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien even in het forum zoeken op het woord "sneeuwkettingen"?

Sneeuwkettingen

Advies over de diverse mogelijkheden maar ook vragen over het uitlenen.

Je rijd met 21" op een MS, is dat straks met winterbanden? Wist niet dat dat überhaupt kon maar met 21" zou ik er geen kettingen omheen leggen. Daar zijn IMHO die velgen toch een beetje te duur voor.

Ik heb nog een set 19" winterbanden met velg liggen (standaard Tesla velg) dus dat moet dan goedkomen. Thnx voor de link. Ik heb ook een PB gestuurd naar #Bersselaar69.
 
Heeft iemand een truuk om de boards, of andere spullen die bij de X zo handig tussen de 2e rij stoelen liggen, vast te zetten? Anders schuiven ze bij harder remmen zo je mooie scherm in...
Ik vind nergens haken of ogen om iets aan vast te maken.
 
Ik ga in januari met de tesla naar Oostenrijk en verwacht rond avondeten bij suc lermoos te zijn. Weet iemand of je als “niet hotelgast” bij het naastgelegen mohr hotel kan eten, of ergens zeer dichtbij? Ik ben nog nooit bij die suc geweest.

Anders wordt het de arlbergroute als ik daar bij een suc kan eten.
 
Ik ga in januari met de tesla naar Oostenrijk en verwacht rond avondeten bij suc lermoos te zijn. Weet iemand of je als “niet hotelgast” bij het naastgelegen mohr hotel kan eten, of ergens zeer dichtbij? Ik ben nog nooit bij die suc geweest.

Anders wordt het de arlbergroute als ik daar bij een suc kan eten.
Wij hebben vd zomer gegeten bij Hotel Hubertushof, bij de kerk, 5 minuten wandelen. Prima prijs/kwaliteit. Veel plezier!
 
  • Like
Reactions: Timmm
Aangezien de vakantie al een tijdje gepland stond voor 5 tot 12 januari, zijn we afgelopen vrijdagavond vol goede moed vertrokken voor onze eerste Tesla-wintersport-ervaring. Vrijdagavond vertrokken tot in Frankfurt en de zaterdag was wel wat lang (veel file) tot aan Konigsleiten.

Niet wetende dat moeder natuur precies deze week uitgekozen had om een poging te doen om heel Oostenrijk te laten verdwijnen onder meters sneeuw... De heenreis was zeg maar... pittig, maar ook wel weer leuk. de Tesla heeft geen krimp gegeven, AWD is wel echt heel relaxed (door een cm of 20 / 30 losse sneeuw heen de pas op was geen probleem). Qua laden gaat dat heel goed, het is niet heel anders dan de zomervakantie, alleen is het verbruik wat hoger. In de file (echt stilstaan) is voor je verbruik niet zo fijn. Verder viel het me mee. Als de batterij eenmaal warm is, is het verbruik regelmatig en kan je goed plannen. Er zijn ook wel heel wat SuC's door heel Duitsland. Ik plan mijn route wel altijd met 'Abetterrouteplanner' en kijk dan naar verbruik. Ik laat de navigatie van Tesla dan meelopen naar de volgende SuC. Met Abetterrouteplanner ben ik veel meer op de hoogte van wat er kan en mogelijk is. Ook de mogelijkheid om van 10% naar 55% te laden is interessant, het is een stop van 15 minuten tegen maximale laadsnelheid.

Laatste stukje naar boven was fun: de pas was al een tijdje niet meer schoongemaakt en het sneeuwde het volop, procentjes genoeg om even lekker met wat goeie vaart naar boven te gaan. Even wat plaatjes erbij:

IMG_1005.jpg

@SuC Jettingen

IMG_1009.jpg


IMG_1011.jpg


IMG_1012.jpg
 

Attachments

  • IMG_1010.jpg
    IMG_1010.jpg
    274.3 KB · Views: 45
  • image.png
    image.png
    1.7 MB · Views: 28
  • image.png
    image.png
    1.7 MB · Views: 30
  • image.png
    image.png
    1.3 MB · Views: 28
  • image.png
    image.png
    1.3 MB · Views: 28
  • image.png
    image.png
    1.7 MB · Views: 29
Last edited:
Cool verhaal Woes, ik las het als een spannend boek :)




Dit begrijp ik niet, mis ik iets? Is dit een bepaalde instelling of bedoel je dit niet zo letterlijk?
Ik denk dat Woes bedoeld dat als je via een ABRP route rijdt dat je dan weet dat je 'maar' 55% nodig hebt om je volgende stop te bereiken. De stops die de Tesla navi je meegeeft vind ik (ook?) altijd veel te lang, ik plan altijd vooruit via ABRP, en bepaal tijdens de rit wat ik doe. Meestal wordt het een mix:) Ik heb nog maar 1 keer gehad dat ik eigenlijk wel weg wilde (koffie was op, plas was gedaan) en dat de auto nog niet klaar was met laden naar de gewenste soc...

Voordeel van laden tot bv 55% is dat je op vol vermogen kan laden. Daarna loopt de snelheid terug
 
  • Like
Reactions: zkpq
Overigens heb ik gisteren in Luxemburg kunnen ervaren hoe regen werkt in de bergen/steile heuvels. Wat een gemak zeg. Midden op een verlaten 14% heuvel stil gaan staan en optrekken. Niks aan het handje. Naar beneden rijden zonder e-pedaal in te drukken leverde op dezelfde heuvel een snelheid van 18km/u op met max. regen. Ik moest dus zelfs nog het pedaal indrukken. Dat wordt straks feest in de bergen!
 
  • Like
Reactions: Keezje and woes
Hallo allemaal,

Sinds kort hebben we ook een Tesla: S75D, die we dan ook hebben gebruikt om in de kerstvakantie een uitstapje naar Frankrijk mee te maken.

Vooraf wel wat onzekerheid gehad over het verbruik en de tijd die het allemaal zou duren; met 3 jonge kinderen (8, 6 en 3), alle bagage, winterbanden (19") en een dakkoffer met 5 paar ski's, skibotten, en uitrusting hadden we ons aan een (zeer) hoog verbruik verwacht. We hebben dan ook even getwijfeld om met de Volvo te vertrekken en de Tesla thuis te laten, maar gezien we 2 weken hadden (en dus wat meer tijd) hebben we het er toch maar op gewaagd.

Vertrokken van rond Brussel richting Grenoble om daar de bergen in te gaan, om na de skireis via Zwitserland nog enkele dagen in de Elzas te blijven.

We hadden over de 2600km een uiteindelijk gemiddeld verbruik van 244 Wh/km, wat wel nog meeviel vond ik. Snelheid op de Franse autowegen was over het algemeen tussen de 110 en de 120; af en toe sneller als het bergaf ging.
IMG_3403.jpg


Het is inderdaad wel ongelofelijk hoe snel het peil zakt eens je de bergen in trekt.

Enige nadeel was dat we de LTE connectie zijn verloren eens we in Frankrijk waren (hoewel ze op een eerdere trip naar Nederland wel bleef werken); gebeld met de servicelijn van Tesla, waar ze me niet konden helpen gezien "alle techniekers op verlof zijn met de Kerstdagen; u kunt misschien uw GSM hotspot gebruiken." Vond ik wel wat minnetjes qua service. De connectie is dagen weg gebleven; resetten hielp niets. Toen ik de wagen een nacht aan een wifinetwerk had gekoppeld, was de LTE plots terug... Niet zeker of het daar iets mee te maken heeft - misschien een update over the air?

Het duurt allemaal wel wat langer (zeker in vergelijking met hoe we vroeger reden: met 1 stop van 5 minuten om bij te tanken), maar iedereen vond het best wel ok.

Om een week te skiën vind ik dat de Tesla het best wel goed doet, zolang je niet te ver gaat. Voor een shortski of een skireis naar Italië zou ik wat meer twijfels hebben.

We gaan in maart nog eens een weekje; waarschijnlijk opnieuw met de Tesla.
 
Let wel op met een koude auto! Ik heb 2x helemaal koud moeten laden met -5 bij Lermoos en dan duurt het alleen al 10 min voor ie uberhaupt begint te laden en tot wel 40 min voor hij op bijna volle snelheid gaat laden. Neem je tijd.

Ik heb in het luxe resort Mohr wat erbij hoort cappuccino gedronken met mijn dochter, ondanks de bordjes "nür fur gäste", die wegens het hoogseizoen overal op de hotels hingen.

Overigens is op loopafstand een Spar in het dorp waar je wellicht ook op je gemak kunt inslaan.

Laatste tip: de 8 stalls zijn verdeeld in 2x4 (ééntje bij Mohr, de andere iets verderop onderaan de piste) en liggen zeker 200mtr uit elkaar. Even goed de bordjes in de gaten houden als één van beide plekken vol is.
 
Voor de terugreis heb ik bewust net voor vertrek geladen. Ook zo'n ding dat je leert is als je koud wegrijdt je in de bergen 0 regeneratievermogen hebt en dan is met een X 2500kilo alles op de rem moeten doen bergafwaarts geen pretje. Met een tot 90% volgeladen warme accu rij je in de bergen echt als een zonnetje omhoog en omlaag.
 
  • Informative
Reactions: Phofstee
Hallo allemaal,

Sinds kort hebben we ook een Tesla: S75D, die we dan ook hebben gebruikt om in de kerstvakantie een uitstapje naar Frankrijk mee te maken.

Vooraf wel wat onzekerheid gehad over het verbruik en de tijd die het allemaal zou duren; met 3 jonge kinderen (8, 6 en 3), alle bagage, winterbanden (19") en een dakkoffer met 5 paar ski's, skibotten, en uitrusting hadden we ons aan een (zeer) hoog verbruik verwacht. We hebben dan ook even getwijfeld om met de Volvo te vertrekken en de Tesla thuis te laten, maar gezien we 2 weken hadden (en dus wat meer tijd) hebben we het er toch maar op gewaagd.

Vertrokken van rond Brussel richting Grenoble om daar de bergen in te gaan, om na de skireis via Zwitserland nog enkele dagen in de Elzas te blijven.

We hadden over de 2600km een uiteindelijk gemiddeld verbruik van 244 Wh/km, wat wel nog meeviel vond ik. Snelheid op de Franse autowegen was over het algemeen tussen de 110 en de 120; af en toe sneller als het bergaf ging.View attachment 367256

Het is inderdaad wel ongelofelijk hoe snel het peil zakt eens je de bergen in trekt.

Enige nadeel was dat we de LTE connectie zijn verloren eens we in Frankrijk waren (hoewel ze op een eerdere trip naar Nederland wel bleef werken); gebeld met de servicelijn van Tesla, waar ze me niet konden helpen gezien "alle techniekers op verlof zijn met de Kerstdagen; u kunt misschien uw GSM hotspot gebruiken." Vond ik wel wat minnetjes qua service. De connectie is dagen weg gebleven; resetten hielp niets. Toen ik de wagen een nacht aan een wifinetwerk had gekoppeld, was de LTE plots terug... Niet zeker of het daar iets mee te maken heeft - misschien een update over the air?

Het duurt allemaal wel wat langer (zeker in vergelijking met hoe we vroeger reden: met 1 stop van 5 minuten om bij te tanken), maar iedereen vond het best wel ok.

Om een week te skiën vind ik dat de Tesla het best wel goed doet, zolang je niet te ver gaat. Voor een shortski of een skireis naar Italië zou ik wat meer twijfels hebben.

We gaan in maart nog eens een weekje; waarschijnlijk opnieuw met de Tesla.
Met een dakkoffer hele nette waardes! Nog een maandje en dan ga ik voor t eerst een lange trip maken naar De sneeuw. Zin an zowel de rit als de trip :)
 
Enige nadeel was dat we de LTE connectie zijn verloren eens we in Frankrijk waren (hoewel ze op een eerdere trip naar Nederland wel bleef werken); gebeld met de servicelijn van Tesla, waar ze me niet konden helpen gezien "alle techniekers op verlof zijn met de Kerstdagen; u kunt misschien uw GSM hotspot gebruiken." Vond ik wel wat minnetjes qua service. De connectie is dagen weg gebleven; resetten hielp niets. Toen ik de wagen een nacht aan een wifinetwerk had gekoppeld, was de LTE plots terug... Niet zeker of het daar iets mee te maken heeft - misschien een update over the air?
.

Dit was een bug in de laatste software update - door een fout in de software wilde roaming niet werken in bepaalde landen. Ik had hetzelfde toen ik voor de kerst onderweg was naar Spanje. Geen verbinding in Frankrijk maar in Spanje kwam de auto weer online.
 
Voor de terugreis heb ik bewust net voor vertrek geladen. Ook zo'n ding dat je leert is als je koud wegrijdt je in de bergen 0 regeneratievermogen hebt en dan is met een X 2500kilo alles op de rem moeten doen bergafwaarts geen pretje. Met een tot 90% volgeladen warme accu rij je in de bergen echt als een zonnetje omhoog en omlaag.

Dank voor de tip. Indien je op dezelfde dag de berg omhoog bent gegaan, is je accu dan nog warm aan het einde van de dag? Stel dat ik met een warme accu (door opladen) vervolgens 20km de berg op rij (28 minuten rijden). Daar staat hij 6 uur stil in de kou. Is hij dan helemaal afgekoeld of zit er nog restwarmte in waardoor regen toch vrij snel gaat werken?