Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Onder mijn Model 3 zitten 20" Sport Wheels winterbanden van Tesla. Begrijp ik het goed dat sneeuwkettingen niet werken bij dit model? En als dat zo is, is het alternatief dan ergens te huur? Wij willen graag deze winter voor het eerst met de Tesla op wintersport.

(Als ik hiervoor nieuw topic moet openen, dan hoor ik dat graag)
Tesla zelf verkoopt de Konig K-Summit K34 voor de 20" wielen met bandenmaat 235/35/20.
Dit is een loopvlakketting. Ideaal voor wielkasten met weinig ruimte en 'omleggen' is kinderlijk eenvoudig. Je betaalt wel de hoofdprijs (nieuw) van ~€389.
 
  • Like
Reactions: wooter
@Dutchmaccer Je zou eens kunnen kijken naar autosocks. Heb ze ook besteld voor mijn Y (dus helaas nog geen ervaring mee). Kosten nog geen 100 euro.
Niet toegelaten in Oostenrijk en Zwitserland.

edit: op hun Nederlandse site stond nog dat dat zo was, maar op hun Engelstalige website en aparte blog post is er al een correctie.
 
Last edited:
Dank allemaal voor de hulp tot zo ver. Omdat we voor de eerste keer op wintersport gaan, zou ik eerst liever huren dan meteen duur kopen. Zijn de Konig K-Summit K34 ergens te huur? Iemand goede tip?

@peter85 Goede tip! Maar mag je van de overheid, waar sneeuwkettingen verplicht zijn, deze Autosocks ook gebruiken als alternatief?

EDIT: Ohhh zie al dat jullie hierop reageren, dus het mag wel, hiermee in Oostenrijk rijden?
 
Iemand trouwens ervaringen met de klim naar Val Thorens in de sneeuw?


Dat was in december 2018. Geen probleem met winterbanden, kettingen bleven in de frunk.
20181210_135037.jpg
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vergeet niet dat een RWD het veel moeilijker heeft in vooral losse sneeuw en vast gereden snel/ijs dan een AWD.
In losse sneeuw geven de niet aangedreven voorwielen veel weerstand waarvoor de achterwielen extra grip moeten vinden. in zo'n geval heeft een voorwiel aangedreven auto een voordeel t.o.v. een achterwiel aangedreven auto. De achterwielen rijden het meest in het al platgedrukte spoor van de voorwielen.
Een AWD heeft natuurlijk het meeste voordeel omdat die geen wielen heeft die als anker fungeren.
 
Ik heb zojuist de vraag 'Of Autosocks legaal alternatief zijn voor sneeuwkettingen' neergelegd bij de juridisch specialisten van de ANWB.

Krijg binnen 5 werkdagen antwoord. Ik houd jullie op de hoogte.
Ik zou het ook even aan je verzekeringsmaatschappij vragen, zij moeten namelijk uitkeren als het niet helemaal goed gaat. En als je het op papier van de verzekeringsmaatschappij hebt kunnen ze niet plotseling moeilijk gaan doen.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten and nico180
Michelin Cross Climate Plus 2

Dat je sowieso met all-season banden de berg op gaat is vind ik niet heel slim maar dat dan ook met een RWD...... Ik hoop dat het hagelnieuwe banden waren met flink profiel of zit er ook nog eens minder dan 4mm op :)

Als je gewoon met winterbanden en een AWD de berg op gaat moet het wel heel erg bar en boos zijn wil je sneeuwkettingen nodig hebben.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat je sowieso met all-season banden de berg op gaat is vind ik niet heel slim maar dat dan ook met een RWD...... Ik hoop dat het hagelnieuwe banden waren met flink profiel of zit er ook nog eens minder dan 4mm op :)

Als je gewoon met winterbanden en een AWD de berg op gaat moet het wel heel erg bar en boos zijn wil je sneeuwkettingen nodig hebben.
Het was inderdaad bar en boos
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat je sowieso met all-season banden de berg op gaat is vind ik niet heel slim maar dat dan ook met een RWD...... Ik hoop dat het hagelnieuwe banden waren met flink profiel of zit er ook nog eens minder dan 4mm op :)

Als je gewoon met winterbanden en een AWD de berg op gaat moet het wel heel erg bar en boos zijn wil je sneeuwkettingen nodig hebben.
Afgelopen woensdag in Castelruth (Val Gardena/Seiser Alm) ook weer gezien dat bij een beetje sneeuw all-season gewoon niet werkt. Midden in het dorpje stonden sommigen gewoon met doorslippende voorwielen midden op de weg omdat ze de niet eens zo heel steile weg niet opkwamen. Met winterbanden totaal geen probleem en geen ketting nodig gehad. Ook mijn RWD 5 serie met winterbanden kwam vroeger in hetzelfde gebied alle hellingen op, maar dan moest ik wel ff de anti-slip uitzetten ;).
 
Wij ( M3 LR Awd) rijden nu al voor de 3e winter op Nokian WR A4 235/45 R18 98V
Zeer tevreden over, ook echt in de sneeuw in de franse alpen ( Maurienne vallei, Bessans Bonnevalle ).
Erg stille band.
Maar ik denk met welke winterband dan ook met een M3 LR Awd heb je (bijna) nooit problemen.
 

Attachments

  • 00_Nokian.M3.jpg
    00_Nokian.M3.jpg
    135.2 KB · Views: 44
Wij ( M3 LR Awd) rijden nu al voor de 3e winter op Nokian WR A4 235/45 R18 98V
Zeer tevreden over, ook echt in de sneeuw in de franse alpen ( Maurienne vallei, Bessans Bonnevalle ).
Erg stille band.
Maar ik denk met welke winterband dan ook met een M3 LR Awd heb je (bijna) nooit problemen.
Dank voor de vele winterbandenadviezen. Maar helpt het nou wel of niet als je in de sneeuw de bandenspanning verlaagd zoals dat heel effectief is in zand?
 
Maar helpt het nou wel of niet als je in de sneeuw de bandenspanning verlaagd zoals dat heel effectief is in zand?
Je zou de bandenspanning willen verlagen om de band soepeler te maken, breder, om het loopprofiel te vergroten.

Als je band op laagprofielbanden staat, met verstevigde wanden, gaat dat weinig veranderen.

Op terreinwagens met M+S banden kan het helpen want met een kleine wieldiameter maar grote banddiameter heb je veel rubber dat kan vervormen, en de typische vorm van M+S banden en echte terreinbanden is dat ze dan met hun blokken grip kunnen graven in de sneeuw of de modder.

Dat heb je niet met je all seasons waarvan een deel van het loopoppervlak blokken is met dunne waterafvoerkanalen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dank voor de vele winterbandenadviezen. Maar helpt het nou wel of niet als je in de sneeuw de bandenspanning verlaagd zoals dat heel effectief is in zand?
Is dat niet iets te theoretisch gesteld? Ook een winterband voorziet alleen heel aardig in een gemiddelde van zeer uiteenlopende winterse omstandigheden. Snelweg, helling, ijzel, diepe sneeuw.. Ergens houdt het op en wacht je ( bijv. in de ontstane file..?! ) tot het beter wordt of doe je de sneeuwkettingen om. Suc6