Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Laden in Oostenrijk bij Salzbiurg AG. Denk test eens: 2 palen gehad..... werkt niet met QR scan, credit card fail, paypal accpeteerd die wel......maar gaat niet laden (en in de paypal account is de authorisatie pending). De eigen app van Salburg AG is schijnbaar een ramp (1 ster). Laadkaartje....... niet bij me, gebruik ik nooit meer (is 2023).

Ga straks eens kijken of het met de shellrecharge app lukt.

Paar mensen aangesproken, app schijnt wel te werken. Maar paar die het ook niet lukte met de scan.
 
Ik heb die wel eerder gereden. Het is gewoon wat onrustiger dan dat hele stuk op de péage waar je niet om de haverklap op- en afritten hebt. Dat rijdt gewoon fijner, maar dus niet als er een tractor midden op de weg staat.
De Tesla (Model Y LR) stuurt me over Frankrijk net als mijn oude Model S 75D. Het gekke is, dat ABPR aangeeft dat het een uur korter is over Duitsland en Zwisterland (met 1 of 2 stops extra). Dat is echt een groot verschil. Bij de S waren ABPR en Tesla het nog met elkaar eens, maar met de Model Y duidelijk verschil. Wie zou er gelijk hebben?
 
De Tesla (Model Y LR) stuurt me over Frankrijk net als mijn oude Model S 75D. Het gekke is, dat ABPR aangeeft dat het een uur korter is over Duitsland en Zwisterland (met 1 of 2 stops extra). Dat is echt een groot verschil. Bij de S waren ABPR en Tesla het nog met elkaar eens, maar met de Model Y duidelijk verschil. Wie zou er gelijk hebben?
De gekozen route hangt af van het moment dat je de route opvraagt omdat er rekening wordt gehouden met de actuele verkeersinformatie. Het heeft dus geen zin om bijvoorbeeld de avond voor vertrek je route in te geven.
Hoeveel alternatieve planners wil je gebruiken? Tesla routeplanner, ABRP, ANWB, Tom Tom, Google, …… Ik zou altijd de Tesla route planner volgen. Waarom zou je twee routeplanners gebruiken als die van Tesla gewoon prima werkt. Wil je een stop eerder of later pakken dan kun je dat eenvoudig via het scherm kiezen zonder gepruts via een externe app.
Over het algemeen is de Tesla route planner behoorlijk nauwkeurig zeker nu je tegenwoordig kunt kiezen uit alternatieve routes zie ik geen reden meer om een andere app te gebruiken.
 
De Tesla (Model Y LR) stuurt me over Frankrijk net als mijn oude Model S 75D. Het gekke is, dat ABPR aangeeft dat het een uur korter is over Duitsland en Zwisterland (met 1 of 2 stops extra). Dat is echt een groot verschil. Bij de S waren ABPR en Tesla het nog met elkaar eens, maar met de Model Y duidelijk verschil. Wie zou er gelijk hebben?
Zelfde, ABRP was 10,5 uur. Tesla 12 uur. Tesla maakt er 3 lange stops van en ABRP 5 kortere stops (vaak tot 50-55%). Klopt ook, hij laad snel tot z'n 60% en dan gelijk verder. Als ik dan de tesla aanbeveling neem moet ik nog 20 min doorladen. Laad nu tot 60-65% en kijk dan welke SC de Tesla kiest waar ik aankom met 5-10%. Beeindig de routeplanner bij 50%, start hem gelijk weer en kijk welke die kiest, zodra die SC op 10% aankomst staat ga ik rijden.

Probeer dan onder de 5% aan te komen. Ik volg de Tesla dus niet meer, maar gebruik wel de Tesla navi voor elke volgende stop. Resultaat was 10,5 uur met 5 stops (1000 km), en rij dan 140kmh en de laatste 30 minuten vaak 160-170 kmh als dat mag/kan om de SOC omlaag te krijgen (indien nodig).

De Tesla Navi is me veel te conservatief, mogen ze wel eens gaan afkijken bij ABRP. Wil gewoon meer settings (ik wil snel, zijn mensen die safe willen of zo min mogelijk stops). Mijn wederhelft krijgt de kriebels als ik op 3% aankom, die zou 100% voor heel safe gaan en veel langer laden.
 
Last edited:
@prettig dat is een goede uitleg en precies ook mijn vermoeden. Rij je ook naar Les Gets of daar ergens in de buurt? De stops in Duitsland zien er erg sober uit tov de stops in Frankrijk, maar gezien de korte stops is dat misschien prima.

Aangezien ik nog nooit vanuit die kant ben komen aanrijden: zijn de files daar ook minder het laatste stuk door het dal? De laatste jaren waren de files in het dal over de A40 echt dramatisch. Misschien is via Duitsland dan dubbel prijs door ook die files te ontlopen? Iemand ervaring mee?
 
Ik ga dan wel niet op wintersport maar ik passeer wel 2 wintersportgebieden :cool: . Ik heb die ABRP al enkele jaren tussen mijn apps staan zie ik nu maar nooit gebruikt (voordien PHEV)
Ik heb die net eens grondig bekeken en vind daar de dingen terug die ik mis bij Tesla Nav, hoe goed en nauwkeurig die ook mag zijn. Ik geloof er ook in en misschien ga ik ABRP na deze trip nooit meer gebruiken. Maar, ik vind het wel heel handig dat ik in de ABRP de Soc op bestemming(en) kan ingeven, de route kan opslaan (met of zonder SuC onderweg) en nog wel een paar handigheidjes zoals de laadpassen die je hebt ingeven. In mijn geval Tesla en Shell, dus geen laadpalen meer waar ik niet kan laden want dat had ik in Z Spanje wel al een paar keer voor in parkeergarages bijvoorbeeld. Niet zozeer omdat laden nodig was maar het wel deed omdat die plaatsen meestal vrij zijn. Een abonnement op die app zie ik niet onmiddellijk nodig tenzij ik een voordeel mis?
 
Zelfde, ABRP was 10,5 uur. Tesla 12 uur. Tesla maakt er 3 lange stops van en ABRP 5 kortere stops (vaak tot 50-55%).
Als je 5 keer het tijdverlies van afrijden, lader zoeken, inpluggen, pech hebben met de bezetting, trager laden dan gepland, loskoppelen en je route weer vervolgen rekent, dan smelt die tijdwinst zo weer weg.
Verder is de rijtijd maar 1 parameter. Als je maar tot 50-55% laadt, kan je niet meer doen dan een plaspauze houden. Ik doe graag iets aangenaams tijdens de laadstop. Shoppen, eten, wandelen, power nap, slaapplaats reserveren.
Liever 3 stops van 40 minuten, met een nuttig tijdverdrijf dan 5 stops van 15 minuten wachtend naast de wagen.
 
Laden in Oostenrijk bij Salzbiurg AG. Denk test eens: 2 palen gehad..... werkt niet met QR scan, credit card fail, paypal accpeteerd die wel......maar gaat niet laden (en in de paypal account is de authorisatie pending). De eigen app van Salburg AG is schijnbaar een ramp (1 ster). Laadkaartje....... niet bij me, gebruik ik nooit meer (is 2023).

Ga straks eens kijken of het met de shellrecharge app lukt.

Paar mensen aangesproken, app schijnt wel te werken. Maar paar die het ook niet lukte met de scan.
Ik heb er ooit geladen met simpelweg de QR code inscannen die dan een website opende, en daar via Paypal afgetikt.
 
Ik heb er ooit geladen met simpelweg de QR code inscannen die dan een website opende, en daar via Paypal afgetikt.
Ok, zal best werken. Maar stabiel kun je het niet noemen en dat kan eigenlijk niet. Stel je voor de Shell pompen (ICE) werken soms wel en slms niet: gaat het nieuws van 20:00 halen. Laders moeten gewoon 99% van de tijd werken, maken veel mensen zich schijnbaar niet druk om !?
 
Als je 5 keer het tijdverlies van afrijden, lader zoeken, inpluggen, pech hebben met de bezetting, trager laden dan gepland, loskoppelen en je route weer vervolgen rekent, dan smelt die tijdwinst zo weer weg.
Verder is de rijtijd maar 1 parameter. Als je maar tot 50-55% laadt, kan je niet meer doen dan een plaspauze houden. Ik doe graag iets aangenaams tijdens de laadstop. Shoppen, eten, wandelen, power nap, slaapplaats reserveren.
Liever 3 stops van 40 minuten, met een nuttig tijdverdrijf dan 5 stops van 15 minuten wachtend naast de wagen.
Is een keuze en die keuze heb ik niet, moet het zelf doen. Ik zou dat graag als optie zien: Laadstrategie snel, comfort, safe, etc ......

Maar je hebt helemaal gelijk, sprak een man met een Y en die laad op lange trippen altijd bij elke stop tot 100%. Meer rust en langere stukken met minder stops. Is een keuze.

Tijdsverlies is meegerekend (ook z'n fijne optie in ABRP): het is gewoon totaal 10.5 of 12 uur.
Bezetting..... ladestau draadje (zeldzaam en dat neemt die tegenwoordig mee), wel stau gezien bij de pomp naast de SC en stau bij 2 tankstations langs de snelweg.
 
Gelukkig gooit Tesla tegelmatig rijjders die onderweg 100% laden bij 80% van de stekker. Zou Recharge en de anderen ook moeten doen.

Zal wel vloeken in de TMC kerk hier zijn. Maar ABRP is echt heel veel dommer dan je denkt. Op het onzinnige af.

Tikte in vrijdag 16/2 weg om 14u vanaf Utrecht naar Geneve. Wat voor onzinnig plan je dan krijgt...
00
Via Brusselse ring (midden in de spits) en dan laden in Wavre..tuurlijk.
Thionville Carefour (als heel BE om 19.00 boodschappen doe) bij 2/300kW. Kansloos

Ook alternati van paar keer tig ort bijlafen via de A5 op zo'n vak. weekend kun je vergeten.
 
Last edited:
De Tesla (Model Y LR) stuurt me over Frankrijk net als mijn oude Model S 75D. Het gekke is, dat ABPR aangeeft dat het een uur korter is over Duitsland en Zwisterland (met 1 of 2 stops extra). Dat is echt een groot verschil. Bij de S waren ABPR en Tesla het nog met elkaar eens, maar met de Model Y duidelijk verschil. Wie zou er gelijk hebben?
Kijk eens wat voor snelheid ABRP gebruikt. Het kan heel goed zijn dat die in Duitsland met 150 km/h rekent, dat is de standaard snelheid voor ABRP. Als ik die op 120 zet is de route over Duitsland opeens 45 minuten langzamer.
 
Kijk eens wat voor snelheid ABRP gebruikt. Het kan heel goed zijn dat die in Duitsland met 150 km/h rekent, dat is de standaard snelheid voor ABRP. Als ik die op 120 zet is de route over Duitsland opeens 45 minuten langzamer.
Klopt. Hier ook 39 minuten trager dan. Zou hem eigenlijk op 130 moeten zetten om te vergelijken met Frankrijk. Maar op zich is 150 in DE prima toch?
 
Zal wel vloeken in de TMC kerk hier zijn. Maar ABRP is echt heel veel dommer dan je denkt. Op het onzinnige af.

Tikte in vrijdag 16/2 weg om 14u vanaf Utrecht naar Geneve. Wat voor onzinnig plan je dan krijgt.

Via Brusselse ring (midden in de spits) en dan laden in Wavre..tuurlijk.
Thionville Carefour (als heel BE om 19.00 boodschappen doe) bij 2/300kW. Kansloos

Ook alternati van paar keer tig ort bijlafen via de A5 op zo'n vak. weekend kun je vergeten.

ABRP neemt dan de standaard data, met abbo neemt die de live verkeersdata mee (ook live weer qua impact). Dan stuurt die je wel anders.

Zeg niet dat die perfect is, wel aantal slimmere opties die ik graag zie op de Tesla. Ik gebruik hem nu alleen om te kijken wat het verschil is en neem dan die strategie over (indien groot verschil) en pas die toe in de Tesla.

Verbruik is bij Tesla redelijk standaard, ook dat zou ik liever afgestemd zien op mijn eigen EV (andere banden en je wijkt al meer af). Of hij ziet dat het regent, dan heb je hoger verbruik. Maar goed al eerder geroepen: Navi is leuk maar te basic, dat team vindt ik nou niet echt cutting edge qua innovatie (rest van Tesla wel, ook al werkt het niet altijd......deep rain, maar die proberen het tenminste).
 
  • Like
Reactions: ToemkeWTM
Ok, zal best werken. Maar stabiel kun je het niet noemen en dat kan eigenlijk niet. Stel je voor de Shell pompen (ICE) werken soms wel en slms niet: gaat het nieuws van 20:00 halen. Laders moeten gewoon 99% van de tijd werken, maken veel mensen zich schijnbaar niet druk om !?
Werkte heel stabiel.

Ook zo geladen in Londen. Insteken, QR code scannen, aftikken met PayPal. Heb het eigenlijk liever dan blind met zo een pasje zwaaien, want met QR code krijg je tenminste nog een tarief te zien op je telefoon.
 
Werkte heel stabiel.

Ook zo geladen in Londen. Insteken, QR code scannen, aftikken met PayPal. Heb het eigenlijk liever dan blind met zo een pasje zwaaien, want met QR code krijg je tenminste nog een tarief te zien op je telefoon.
Gaat me meer om dat bedrijven die laders neerzetten dat lang niet allemaal onder de knie hebben (Frankrijk verhalen, Salzburg AG heeft de slechtse EV app die er is). Volgens mij zien veel fabrikanten niet eens dat een lader problemen heeft, totdat iemand ze belt.

Tesla heeft dat echt goed voor elkaar, maar lang niet allemaal. En dat vindt ik eigenlijk niet kunnen, niet goed voor de transitie.

Ervaren EV rijders weten waar ze op moeten letten en plannen (en krijgen het wel werkend, bv. met de app, meerdere pasjes, etc ...). Lukt veel mensen gewoon niet. QR code scannen... mijn moeder lukt dat niet, al had ze een smartphone. Ze kan overigens wel tanken (want dat is overal hetzelfde en werkt altijd). We hebben de CCS stekker gestandaardiseerd en de rest is wildgroei.

Maar we lopen beetje off-topic.
 
Last edited:
Ik ga dan wel niet op wintersport maar ik passeer wel 2 wintersportgebieden :cool: . Ik heb die ABRP al enkele jaren tussen mijn apps staan zie ik nu maar nooit gebruikt (voordien PHEV)
Ik heb die net eens grondig bekeken en vind daar de dingen terug die ik mis bij Tesla Nav, hoe goed en nauwkeurig die ook mag zijn. Ik geloof er ook in en misschien ga ik ABRP na deze trip nooit meer gebruiken. Maar, ik vind het wel heel handig dat ik in de ABRP de Soc op bestemming(en) kan ingeven, de route kan opslaan (met of zonder SuC onderweg) en nog wel een paar handigheidjes zoals de laadpassen die je hebt ingeven. In mijn geval Tesla en Shell, dus geen laadpalen meer waar ik niet kan laden want dat had ik in Z Spanje wel al een paar keer voor in parkeergarages bijvoorbeeld. Niet zozeer omdat laden nodig was maar het wel deed omdat die plaatsen meestal vrij zijn. Een abonnement op die app zie ik niet onmiddellijk nodig tenzij ik een voordeel mis?
Ik denk dat je na de eerste keer nooit meer gebruik gaat maken van ABRP. Ik ben net terug uit Oostenrijk met drie stops. Eerste en derde stop veel eerder gestopt dan door de Tesla aangegeven en de tweede stop veel later dan door Tesla aangegeven. Reden was dat we onze behoefte aan koffie en broodjes op andere momenten was dan de laadstops die Tesla aangaf. Elke laadstop moesten we ons “haasten” omdat de auto vol zat voordat we de koffie/plaspauze en broodjes op hadden.
SoC op bestemming kun je in de Tesla navigatie eenvoudig zien en als dit te weinig is kun je eenvoudig een andere SuC kiezen die op je route ligt.
Net nog even mijn route in ABRP ingegeven en de laadtijd in de app was langer en meer laadstops dan ik nu in de praktijk heb gehad.

Ik heb al meerder keren een rondtrip gedaan door het binnenland van Spanje en Portugal en ook daar op doorreis alleen geladen bij de SuC en op bestemming met de Shell laadpas. Geen ABRP nodig, alleen de app van de laadpas om lokaal een laadpaal te vinden waar de pas op werkt.

Conclusie, je kunt ABRP wel volgen, maar je gaat er geen tijdwinst mee halen en je komt tijd tekort om naar het toilet te gaan en koffie te drinken en het geeft alleen maar extra “onrust” en gedoe om je laadpunten te zoeken. Leuk om vooraf een indruk te krijgen maar in de praktijk geen toegevoegde waarde voor mij.
 
  • Helpful
Reactions: ToemkeWTM
Dat laatste, daar is het mij vooral om te doen. Planning geeft mij ook al een beetje vakantiegevoel.
Toen ik zag dat ik met een SoC van 12% bij onze overnachting aankom en met 1% aan de volgende SuC de volgende ochtend (koude batterijen, procentje verlies na 12 -15hr stilstaan zonder laadmogelijkheid ergens ten velde in een dorpje) vond ik het een beetje jammer dat je details als bijv een overnight niet kan integreren zodat daar rekening mee wordt gehouden. Rijden zal ik met de Tesla app maar die ABRP voor planning om een beetje situational awareness te krijgen vind ik wel handig.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
ABRP is wel weer handig voor rekenen met afwijkende waarden.
Vaker stoppen of juist minder vaak stoppen.
Andere gemiddelde snelheid aanhouden.
Andere laadopties dan de Tesla chargers meenemen in je route (soms handig in gebieden waar nog niet veel SuC staan.
Rijden met een aanhanger (ik kan dan mijn 'eigen' verbruik instellen).
 
  • Like
Reactions: sweep