Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opgelet, Model S gestolen

This site may earn commission on affiliate links.
Alle signalen zijn te storen dus een jammer vinden die niet te storen is gaat niet lukken. Tesla werkt met 3G/4G, iemand die een Tesla wil stelen neemt dus zo'n jammer mee samen met een GPS jammer. LoJack is ook populair dus de kans dat ze daar een jammer voor bij zich hebben is aanwezig maar wellicht kleiner. Nadeel is dat je eerst allerlei stappen door moet voordat LoJack voor je aan de slag gaat.

GPS storen kan eenvoudig maar gelukkig zijn er alternatieven. Glonass van de Russen is al een tijd in gebruik en zit standaard in de meeste GPS chips. De EU heeft Galileo en de Chinezen hebben Beidou. Allemaal op een andere frequentie dus alleen een GPS jammer gebruiker heeft geen zin. Een tracker die alle 4 de systemen aan boord heeft zou al meer kans van slagen moeten hebben om de positie te bepalen.

Dan nog iets vinden voor het versturen van het signaal. Lora WAN is nog een mogelijkheid. Werkt op 433 mhz, dezelfde frequentie als die klik-aan-klik-uit kastjes en KPN heeft in Nederland er een landelijk dekkend netwerk voor. Ik heb nog een Lora zender liggen met GPS + Glonass chip waar ik maar eens mee ga hobbyen.

Overigens is het voor al die systemen voldoende om de auto een zeecontainer in te rijden of welke andere kooi van Faraday. Daar heeft ook LoJack last van. Voordeel van een externe tracker is wel dat hij niet uit te zetten is via de center console.

Een doberman op de achterbank is wellicht effectiever :D
 
Alles is te storen.
Die 3G/4G uit zetten kan zonder Jammer...

Lora is 868 mhz, met als mogelijk nadeel alleen bereik (roaming) in NL via KPN.
Wij gebruiken veel Sigfox voor Roaming door meerdere landen.
Dit in combinatie met glonass + wifi lokatie bepaling geeft aardig wat opties.

Maar LoJack en/of een andere oplossing geeft toch een extra kans.
 
  • Love
Reactions: Phil_BE
Alles is te storen.
Die 3G/4G uit zetten kan zonder Jammer...

Lora is 868 mhz, met als mogelijk nadeel alleen bereik (roaming) in NL via KPN.
Wij gebruiken veel Sigfox voor Roaming door meerdere landen.
Dit in combinatie met glonass + wifi lokatie bepaling geeft aardig wat opties.

Maar LoJack en/of een andere oplossing geeft toch een extra kans.

Sigfox is ook interessant. Heeft ook al aardig wat dekking. Nederland helemaal, Duitsland wordt aan gewerkt zie ik. Heb je de roaming ook meteen te pakken. Ublox M8 voor GPS, Glonass en Gallileo + Wifi lokatie bepaling. Dan heb je volgens mij wel een mooie combinatie te pakken.
 
Het voordeel van LoJack is dat het niets uitzend. En daardoor zeer moeilijk te detecteren. Pas als je doorgeeft aan de meldkamer dat hij gestolen is, sturen ze een signaal naar jouw unit, waardoor deze gaat zenden. Ze vinden de locatie wordt gevonden door pijlingen. Dus geen GPS.
Ze claimen dat hij zelfs in een container nog te vinden is.
 
Sigfox is ook interessant. Heeft ook al aardig wat dekking. Nederland helemaal, Duitsland wordt aan gewerkt zie ik. Heb je de roaming ook meteen te pakken. Ublox M8 voor GPS, Glonass en Gallileo + Wifi lokatie bepaling. Dan heb je volgens mij wel een mooie combinatie te pakken.
In Polen/Oost Europa dus niet. En ik denk dat hij juist daar wel eens weer boven water kan komen
 
Wat Tesla zelf zou kunnen doen is een optie inbouwen waarmee je een pincode moet ingeven voordat de auto gebruikt kan worden. Beetje zoals "valet" mode. De eigenaar moet ervoor kunnen kiezen om de beveiliging wel of niet in te schakelen. Bij de eerste keer inschakelen moet de eigenaar zijn of haar mobiele nummer opgeven (of men haalt het nummer uit het Tesla acccount). Er wordt dan eerst een code gestuurd naar de telefoon die vervolgens ingevoerd moet worden in de Tesla. Daarna kan de eigenaar een pincode opgeven (2x ter bevestiging) en wordt de beveiliging ingeschakeld. Wanneer de berijder in de auto komt moet eerst de pincode worden ingevoerd alvorens de auto en de toegang tot de instellingen gebruikt kan worden. Nadat de auto is verlaten en de auto is afgesloten wordt de beveiliging weer geactiveerd. Ieder bestuurder kan eventueel een persoonlijke pincode opgeven.

Ben je de pincode vergeten kun je een reset verzoek aangeven en wordt er een reset code naar je telefoon gestuurd.

Lijkt mij toch een optie die Tesla redelijk eenvoudig kan inbouwen en via een OTA update doorvoeren.
 
Zo'n pincode hadden wij in een ander tijdperk ook in een Citroën XM, werkte fantastisch. De auto is in t 1e jaar meer dan 10x opgehaald door de dealer. Was met geen mogelijkheid inbeweging te krijgen.
Auw... nare herinneringen van een V6-24 oud type komen weer boven... (de twee lampjes naast het toetsenbordje tegelijkertijd aan... rotte stekkers bij het motorblok)

On topic:
Relay attack: er kan nog een derde man zijn geweest die de signalen vlak bij huis opving en via 3G/4G of wat dan ook doorgaf aan de mannen bij de auto, die ze daar weer omzetten naar de juiste signalen. De afstand tussen de fob en de auto doet er dus niet toe. De communicatie dicht bij huis kan met een sterke grote richtantenne in een bestelbusje of zoiets opgevangen worden.
Tot nu toe zijn het dure nieuwe modellen die gestolen zijn, het lijkt me daarom niet dat ze gedemonteerd worden maar dat de internet verbinding ongedaan gemaakt wordt en dat ze naar landen gaan waar een 3G/4G verbinding toch geen nut heeft...

Anti-diefstal: als er een laadkabel ingestoken is rijdt de auto niet. Je hebt dus een beugeltje nodig met een weerstandje er in waarmee je de pilot pin in het laadstopcontact van de auto aan de massa pen hangt. (Hierdoor denkt de auto dat er een laadkabel ingeplugd is). Laadklepje weer dicht en je zet de potentiële dieven voor een raadsel...
Dit kan natuurlijk ook binnen in de auto via een relais of iets gerealiseerd worden, aan/uit via een verborgen knopje onder de stoel oid. Lekker old skool lo-fi... (equivalent van de bobinekabel losmaken onder de motorkap bij een ICE).
 
"Heeft iemand al een beetje passende shield case gevonden voor de Tesla keyfob? Nu twee gestolen auto's in korte tijd maakt mij extra voorzichtig...
Op internet vond ik de volgende oplossing, een klein hoesje van Samsonite, voor wie t.b.v. de afscherming niet met een blikje in zijn broekzak wil lopen.
Lijkt mij een nette tijdelijke oplossing, totdat Tesla net een definitieve oplossing komt.
Er is er ook eentje van Samsonite die voor zover ik kan nagaan kettinkjes in het hoesje heeft voor conventionele sleutels en dat lijkt mij niet bevordelijk voor het behoud van de Tesla-sleutel.
Let wel: ik heb hem niet in bezit en weet dus niet hoe effectief hij afschermt!
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Steven
Mij lijkt de oplossing met een pincode helemaal nog niet zo verkeerd. Als deze uitgebreid kan worden met bijvoorbeeld een tijd er bij (tussen bepaalde momenten wel of niet vragen om een pin) of mogelijk door te linken met een smartphone. Wanneer bleutooth verbinding met een geautoriseerde smartphone is gemaakt (of NFC maar dat vereist hardwarematig weer het eea.) Wordt de auto met de keyfob vrijgegeven.
 
Anti-diefstal: als er een laadkabel ingestoken is rijdt de auto niet. Je hebt dus een beugeltje nodig met een weerstandje er in waarmee je de pilot pin in het laadstopcontact van de auto aan de massa pen hangt. (Hierdoor denkt de auto dat er een laadkabel ingeplugd is). Laadklepje weer dicht en je zet de potentiële dieven voor een raadsel...

Geniaal.
@Herbie65 : je produktfolio wordt je hier zo maar in de handen geworpen, ik kom van de week even zo'n beugeltje bij je halen :)
 
  • Funny
Reactions: HWS
Mensen, mensen, we zitten hier toch op een Tesla forum? Think bigger dan met beugeltjes en sleutel hoesjes. We hebben het hier over de Star Trek Voyager onder de DAF33 concurrentie ;-). Ik doe een opdracht bij een klant waar ik het pand in kom door middel van nu nog een pasje in combinatie met een vingerader scan (dus geen vingerafdruk!) en er loopt een experiment met een combinatie met biometrics/iris scan en vingeraderscan. Als Elon plannen heeft om Mars te koloniseren dan moet toegang tot onze Tesla's toch geavanceerder kunnen dan een beugeltje ;-). Laat die creatieve geesten vrij en kom met een geavanceerd idee dat het waard is naar Elon te twitteren en zorgen dat, net zoals die 10 jarige scholieren met de reclame filmpjes, Elon zegt: "We are going to do this"! :)..... Hahaha, voordat ik de gehele communitie over mij heen krijg: dit is een post met een knipoog.
 
Op internet vond ik de volgende oplossing, een klein hoesje van Samsonite, voor wie t.b.v. de afscherming niet met een blikje in zijn broekzak wil lopen.
Lijkt mij een nette tijdelijke oplossing, totdat Tesla net een definitieve oplossing komt.
Er is er ook eentje van Samsonite die voor zover ik kan nagaan kettinkjes in het hoesje heeft voor conventionele sleutels en dat lijkt mij niet bevordelijk voor het behoud van de Tesla-sleutel.
Let wel: ik heb hem niet in bezit en weet dus niet hoe effectief hij afschermt!

Die werkt helaas niet.
Ik heb deze en de zwarte versie kunnen testen bij een leder zaak.
 
Lijkt mij toch een optie die Tesla redelijk eenvoudig kan inbouwen en via een OTA update doorvoeren.

Ik heb hier al eerder gezegd dat dit waarschijnlijk niet zo eenvoudig is het als het lijkt. Probleem is dat het aanraakscherm en de eigenlijke computer die de motoren aanstuurt twee verschillende systemen zijn die dus met elkaar moeten communiceren. En die communicatie tussen de twee gaat over canbus. Dat is een niet-geencrypteerd netwerk waarop geen authenticatie gebeurt. Het is dus redelijk eenvoudig om als dief een kleine arduino op die communicatielijn aan te sluiten, het aanraakscherm volledig te omzeilen en zelf de benodigde signalen naar de drivetrain te sturen. Dit is al gedemonstreerd door @wk057
 
Ik heb hier al eerder gezegd dat dit waarschijnlijk niet zo eenvoudig is het als het lijkt. Probleem is dat het aanraakscherm en de eigenlijke computer die de motoren aanstuurt twee verschillende systemen zijn die dus met elkaar moeten communiceren. En die communicatie tussen de twee gaat over canbus. Dat is een niet-geencrypteerd netwerk waarop geen authenticatie gebeurt. Het is dus redelijk eenvoudig om als dief een kleine arduino op die communicatielijn aan te sluiten, het aanraakscherm volledig te omzeilen en zelf de benodigde signalen naar de drivetrain te sturen. Dit is al gedemonstreerd door @wk057
Dit klopt. Als je de computer helemaal uitschakelt (met een zekering) dan rijdt de auto gewoon door.
Het bewijs?: ik heb het getest, en je kunt de computer ook rijdend rebooten (scroll wieltjes)

Trouwens; wat doe je hier tegen?
CARROS Magazine
 
Last edited: